Đưa bằng chứng vào thực tiễn: vai trò và chức năng của việc hỗ trợ

Journal of Advanced Nursing - Tập 37 Số 6 - Trang 577-588 - 2002
Gill Harvey1, Alison Loftus‐Hills, Jo Rycroft‐Malone, Angie Titchen, Alison Kitson, Brendan McCormack, Kate Seers
1Quality Improvement Programme, RCN Institute, Oxford, UK.

Tóm tắt

Đưa bằng chứng vào thực tiễn: vai trò và chức năng của việc hỗ trợ

Mục tiêu của bài báo. Bài báo này trình bày những phát hiện từ phân tích khái niệm về việc hỗ trợ liên quan đến việc thực hiện thành công các bằng chứng vào thực tiễn.

Bối cảnh. Năm 1998, chúng tôi đã trình bày một khung khái niệm đại diện cho sự tương tác và phụ thuộc lẫn nhau của nhiều yếu tố ảnh hưởng đến việc tiếp nhận các bằng chứng vào thực tiễn. Một trong ba yếu tố của khung này là việc hỗ trợ, cùng với bản chất của bằng chứng và bối cảnh. Chúng tôi đã đề xuất rằng những người hỗ trợ có vai trò then chốt trong việc giúp các cá nhân và nhóm hiểu những gì họ cần thay đổi và cách họ cần thay đổi. Như một phần của quá trình phát triển và tinh chỉnh khung này, các yếu tố bên trong đã trải qua một phân tích khái niệm nhằm cung cấp sự rõ ràng lý thuyết và khái niệm.

Từ khóa

#hỗ trợ #bằng chứng #thực tiễn #phân tích khái niệm #thay đổi

Tài liệu tham khảo

AlexanderA.M.&HarrisonP.I.(1990)A learning facilitator scheme in community pharmacy practice.The Pharmaceutical JournalAugust 217–219.

AllsopJ.(1990)Changing Primary Care: the Role of Facilitators. King’s Fund London

10.1056/NEJM198306163082406

10.3109/13561829509072153

BarrowsH.S.&TamblynR.M.(1980)Problem‐Based Learning: an Approach to Medical Education. Springer New York.

10.1136/bmj.317.7156.465

BinnieA.&TitchenA.(1999)Freedom to Practice: the Development of Patient‐Centred Nursing. Butterworth‐Heinemann Oxford.

10.1108/09526869410059682

10.1136/bmj.304.6828.691

Crotty M., 1993, Will facilitators be acceptable in Australian general practice? A before and after feasibility study, Australian Family Physician, 22, 1643

10.1001/jama.1995.03530090032018

10.1136/qshc.6.4.177

DeitrichA.J.(1994)External support can change primary care practice patterns. InDisseminating Research/Changing Practice Research Methods in Primary Care Vol. 6 (Dunn E.V.et al. eds) Sage Publications London.

10.1136/bmj.304.6828.687

DopsonS. GabbayJ. LocockL.&ChambersD.(1999)Evaluation of the PACE Programme: final report Oxford Healthcare Management Institute. Templeton College University of Oxford & Wessex Institute for Health Research and Development University of Southampton Southampton.

10.1136/qshc.8.2.99

Fullard E.M., 1994, Facilitating professional change in primary care, Annals of Community-Oriented Education, 7, 73

10.1136/bmj.289.6458.1585

10.1136/bmj.294.6579.1080

HarveyG.(1993)Nursing Quality: An Evaluation of Key Factors in the Implementation Process. Unpublished PhD Thesis. South Bank University London.

10.1136/qshc.3.3.164

HeronJ.(1977)Dimensions of Facilitator Style. University of Surrey Guildford.

HeronJ.(1989)The Facilitator’s Handbook. Kogan Page London.

10.1136/qshc.6.1.19

Jackson A., 1999, Practice development in mental health nursing: part 2, Mental Health Practice, 2, 2, 10.7748/mhp.2.5.20.s12

10.1111/j.1365-2702.1993.tb00141.x

Johns C., 1990, Implementing a philosophy of care on a children’s ward using action research, Nursing Practice, 4, 2

10.1136/qshc.7.3.149

Leventhal R.B., 1984, Working hard to make QWL look easy, Training and Development Journal, 38, 59

10.1016/S0277-9536(00)00387-7

Loftus‐HillsA.&HarveyG.(2000)A Review of the Role of Facilitators in Changing Professional Health Care Practice. RCN Institute Oxford.

Lomas J., 1991, Opinion leaders versus audit and feedback to implement practice guidelines, Journal of the American Medical Association, 265, 2202, 10.1001/jama.1991.03460170056033

MarshallJ.&McLeanA.(1988) InHuman Inquiry in Action. Developments in New Paradigm Research.(Reason P. ed.) Sage London pp. 00–00.

10.1111/j.1365-2702.1994.tb00412.x

McCormackB.&GarbettR.(2001)A Concept Analysis of Practice Development. RCN Institute Oxford.

10.1046/j.1365-2834.1999.00133.x

10.1177/136140969900400504

McKennaH.(1997)Nursing Theories and Models. Routledge London.

Moore C.H., 1988, Task force: a management techniques that produces quality decisions and employee commitment, Journal of the American Dietetic Association, 88, 52, 10.1016/S0002-8223(21)01912-X

MorrellC.&HarveyG.(1999)Clinical Audit Handbook. Ballière‐Tindall London.

MorrellC. HarveyG.&KitsonA.(1995)The Reality of Practitioner Based Quality Improvement – A Review of the Use of the Dynamic Standard Setting System in the NHS of the 1990s. Report no. 14. National Institute for Nursing Oxford.

10.1097/00012272-199503000-00005

Morse J.M., 1996, Concept analysis in nursing research: a critical appraisal, Scholarly Inquiry for Nursing Practice: An International Journal, 10, 253

Oxford English Dictionary(1989) 2nd edn Vol. V. Clarendon Press Oxford.

OxmanA.(1994)No Magic Bullets: A Systematic Review of 102 Trials of Interventions to Help Health Care Professionals Deliver Services More Effectively and Efficiently. North East Thames Regional Health Authority London.

10.1046/j.1365-2648.1996.22618.x

PalmerA. BurnsS.&BulmanC.(1994)Reflective Practice in Nursing: the Growth of the Professional Practitioner. Blackwell Oxford.

ReasonP.(ed.) (1988)Human Inquiry in Action. Developments in New Paradigm Research. Sage London.

ReasonP.&RowanJ.(1981)Human Inquiry: a Sourcebook of New Paradigm Research. Wiley Chichester.

RogersC.R.(1951)Student‐Centred Teaching. Client Centred Therapy: its Current Practice Implications and Theory. Constable London.

RogersC.R.(1969)Freedom to Learn. Merrill Columbus.

RogersC.R.(1983)Freedom to Learn for the 80s. Merrill London.

RogersB.L.(1994)Concepts analysis and the development of nursing knowledge: the evolutionary cycle. InModels Theories and Concepts(Smith J. ed.) Blackwell Science Oxford pp. 21–30.

Royal College of Nursing(1990)Quality Patient Care: The Dynamic Standard Setting System. Scutari London.

ScholS.&GoelenG.(1996)Facilitating general practitioners in Belgium.European Journal of General PracticeDecember 170–171.

10.1097/00001786-199407000-00002

Soumerai S.B., 1993, A controlled trial of educational outreach to improve blood transfusion practice, Journal of the American Medical Association, 270, 961, 10.1001/jama.1993.03510080065033

Szczepura A., 1994, Effectiveness and cost of different strategies for information feedback in general practice, British Journal of General Practice, 44, 19

10.1046/j.1365-2648.2001.01938.x

10.1046/j.1365-2648.2001.01985.x

Titchen A., 1987, The design and implementation of a problem‐based, continuing education programme: a guide for clinical physiotherapists, Physiotherapy, 73, 318

TitchenA.(2000)Professional Craft Knowledge in Patient‐Centred Nursing and the Facilitation of its Development.University of Oxford DPhil Thesis. Ashdale Press Kidlington.

WalkerL.O.&AvantC.K.(1995)Concept analysis. InStrategies for Theory Construction in Nursing 3rd edn Appleton & Lange Norwalk Connecticut pp. 37–54.

10.1046/j.1365-2702.1998.00135.x