Cảm xúc và Quyết định Tiêu dùng: Khung Đánh giá Xu hướng
Tóm tắt
Bài viết này trình bày Khung Đánh giá Xu hướng (ATF; Lerner & Keltner, 2000, 2001; Lerner & Tiedens, 2006) như một cơ sở để dự đoán ảnh hưởng của những cảm xúc cụ thể đến quá trình ra quyết định của người tiêu dùng. Cụ thể, ATF phân tích cách mà những cảm xúc cụ thể từ các tình huống trước đó ảnh hưởng đến các phán đoán và lựa chọn trong tương lai. Sau khi xem xét các giả định chính và 5 nguyên tắc chính của khung lý thuyết này, bài viết trình bày 2 dòng nghiên cứu. Một dòng nghiên cứu xem xét các hiệu ứng di chuyển cảm xúc trong đánh giá rủi ro; dòng nghiên cứu còn lại xem xét các hiệu ứng di chuyển trong đánh giá giá trị tiền tệ. Bởi vì việc đánh giá rủi ro và đánh giá giá trị là những quá trình tâm lý cơ bản, việc hiểu rõ chúng có khả năng mang lại nhiều hệ quả cho quá trình phán đoán và ra quyết định của người tiêu dùng. Các phần kết luận làm nổi bật những hạn chế và hướng phát triển trong tương lai của khung lý thuyết này.
Từ khóa
Tài liệu tham khảo
Agrawal N. Menon G. & Aaker J. (2007 February). Getting emotional about health.Journal of Marketing Research.
Aristotle, 1991, Rhetoric
Barrett K.C., 1987, Handbook of infant development, 555
Bettman J.R., 1979, An information processing theory of consumer choice.
Bower G.H., 1991, Emotion and social judgment, 31
Clore G.L., 1994, The nature of emotion: Fundamental questions, 181
Cryder C. Lerner J. S. Gross J. J. & Dahl R. E. (2006 November).Self‐focus and sadness–splurge effect. Paper presented at the annual meeting of the Society for Judgment and Decision Making Houston TX.
Ekman P., 1988, The expression of the emotions in man and animals, xxi
Ekman P., 1994, The nature of emotion: Fundamental questions
Ellsworth P.C., 2003, Handbook of affective sciences, 572
Elster J., 1998, Emotions and economic theory, Journal of Economic Literature, 36, 47
Forgas J.P., 2003, Handbook of affective sciences, 596
Frijda N.H., 1986, The emotions
Frijda N.H., 1994, The nature of emotion: Fundamental questions, 197
Gapser K., 1988, The persistent use of negative affect by anxious individuals to estimate risk, Journal of Personality & Social Psychology, 74, 1350
Han S. & Lerner J. S. (2007 January).When the status quo turns sour: Robust effects of incidental disgust on economic transactions. Poster presented at the 8th annual meeting of the Society for Personality and Social Psychology Memphis TN.
Hume D., 1978, A treatise of human nature
Lazarus R.S., 1994, The nature of emotion: Fundamental questions, 208
LeDoux J.E., 1996, The emotional brain: The mysterious underpinnings of emotional life
Loewenstein G., 2003, Handbook of affective science, 619
Morales A. C. & Fitzsimons G. J. (2007 May). Product contagion: Changing consumer evaluations through physical contact with “disgusting” products.Journal of Marketing Research 44.
Roseman I.J., 1984, Cognitive determinants of emotion: A structural theory, Review of Personality and Social Psychology, 5, 11
Rozin P., 1993, Handbook of emotions, 575
Scherer K.R., 1988, Facets of emotion: Recent research
Scherer K.R., 2001, Appraisal processes in emotion: Theory, methods, research, 92, 10.1093/oso/9780195130072.003.0005
Schwarz N., 1990, Handbook of motivation and cognition: Foundations of social behavior, 527
Schwarz N., 2003, Mood as information: 20 years later, Psychological Inquiry, 14, 294, 10.1207/S15327965PLI1403&4_20
Small D. A. & Lerner J. S. (2005 January).Emotional politics: Personal sadness and anger shape public welfare preferences. Paper presented at the Society for Personality and Social Psychology New Orleans LA.
Solomon R.C., 1990, A passion for justice
Weiner B., 1986, Handbook of motivation and cognition: Foundations of social behavior, 281