Cảm xúc và Quyết định Tiêu dùng: Khung Đánh giá Xu hướng

Journal of Consumer Psychology - Tập 17 Số 3 - Trang 158-168 - 2007
Seunghee Han1, Jennifer S. Lerner2, Dacher Keltner3
1Carnegie Mellon University
2Harvard University
3University of California, Berkeley

Tóm tắt

Bài viết này trình bày Khung Đánh giá Xu hướng (ATF; Lerner & Keltner, 2000, 2001; Lerner & Tiedens, 2006) như một cơ sở để dự đoán ảnh hưởng của những cảm xúc cụ thể đến quá trình ra quyết định của người tiêu dùng. Cụ thể, ATF phân tích cách mà những cảm xúc cụ thể từ các tình huống trước đó ảnh hưởng đến các phán đoán và lựa chọn trong tương lai. Sau khi xem xét các giả định chính và 5 nguyên tắc chính của khung lý thuyết này, bài viết trình bày 2 dòng nghiên cứu. Một dòng nghiên cứu xem xét các hiệu ứng di chuyển cảm xúc trong đánh giá rủi ro; dòng nghiên cứu còn lại xem xét các hiệu ứng di chuyển trong đánh giá giá trị tiền tệ. Bởi vì việc đánh giá rủi ro và đánh giá giá trị là những quá trình tâm lý cơ bản, việc hiểu rõ chúng có khả năng mang lại nhiều hệ quả cho quá trình phán đoán và ra quyết định của người tiêu dùng. Các phần kết luận làm nổi bật những hạn chế và hướng phát triển trong tương lai của khung lý thuyết này.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Agrawal N. Menon G. & Aaker J. (2007 February). Getting emotional about health.Journal of Marketing Research.

Aristotle, 1991, Rhetoric

10.1007/978-1-4612-5743-1

Barrett K.C., 1987, Handbook of infant development, 555

10.1002/bs.3830090304

10.1037/1528-3542.4.2.107

Bettman J.R., 1979, An information processing theory of consumer choice.

10.1086/209535

10.1037/0022-3514.66.4.621

10.1002/ejsp.2420240104

Bower G.H., 1991, Emotion and social judgment, 31

10.1007/s10640-005-6028-0

Clore G.L., 1994, The nature of emotion: Fundamental questions, 181

Cryder C. Lerner J. S. Gross J. J. & Dahl R. E. (2006 November).Self‐focus and sadness–splurge effect. Paper presented at the annual meeting of the Society for Judgment and Decision Making Houston TX.

Ekman P., 1988, The expression of the emotions in man and animals, xxi

10.1037/0033-295X.99.3.550

Ekman P., 1994, The nature of emotion: Fundamental questions

Ellsworth P.C., 2003, Handbook of affective sciences, 572

Elster J., 1998, Emotions and economic theory, Journal of Economic Literature, 36, 47

10.1016/j.obhdp.2004.06.006

10.1037/1076-898X.11.2.124

10.1037/0033-2909.117.1.39

Forgas J.P., 2003, Handbook of affective sciences, 596

Frijda N.H., 1986, The emotions

10.1037/0003-066X.43.5.349

Frijda N.H., 1994, The nature of emotion: Fundamental questions, 197

Gapser K., 1988, The persistent use of negative affect by anxious individuals to estimate risk, Journal of Personality & Social Psychology, 74, 1350

10.1002/(SICI)1099-0992(199908/09)29:5/6<781::AID-EJSP960>3.0.CO;2-3

Han S. & Lerner J. S. (2007 January).When the status quo turns sour: Robust effects of incidental disgust on economic transactions. Poster presented at the 8th annual meeting of the Society for Personality and Social Psychology Memphis TN.

10.1037/0022-3514.81.6.1028

10.1080/02699930341000103

10.1111/j.1539-6924.1993.tb00014.x

Hume D., 1978, A treatise of human nature

10.1037/0022-3514.36.1.1

10.1037/0022-3514.45.1.20

10.1086/261737

10.1007/BF01173005

10.1037/0022-3514.64.5.740

10.1177/0146167293191003

10.1006/obhd.1995.1064

Lazarus R.S., 1991, Emotion and adaptation, 10.1093/oso/9780195069945.001.0001

Lazarus R.S., 1994, The nature of emotion: Fundamental questions, 208

LeDoux J.E., 1996, The emotional brain: The mysterious underpinnings of emotional life

10.1177/0146167298246001

10.1111/1467-9280.01433

10.1080/026999300402763

10.1037/0022-3514.81.1.146

10.1111/j.0956-7976.2004.00679.x

10.1002/bdm.515

10.1037/h0031207

10.1002/bdm.3960070302

Loewenstein G., 2003, Handbook of affective science, 619

10.1037/0033-2909.127.2.267

10.2307/2232669

10.1037/0022-3514.63.1.119

10.1111/j.1539-6924.1997.tb00872.x

10.1111/j.1467-9280.1997.tb00455.x

10.1037/0096-3445.128.3.332

Morales A. C. & Fitzsimons G. J. (2007 May). Product contagion: Changing consumer evaluations through physical contact with “disgusting” products.Journal of Marketing Research 44.

10.1017/CBO9780511571299

10.1017/CBO9781139173933

10.1207/s15327663jcp1404_5

10.1006/obhd.1999.2838

Roseman I.J., 1984, Cognitive determinants of emotion: A structural theory, Review of Personality and Social Psychology, 5, 11

10.1037/0022-3514.67.2.206

Rozin P., 1993, Handbook of emotions, 575

10.1007/BF00055564

Scherer K.R., 1988, Facets of emotion: Recent research

10.1002/0470013494.ch30

Scherer K.R., 2001, Appraisal processes in emotion: Theory, methods, research, 92, 10.1093/oso/9780195130072.003.0005

Schwarz N., 1990, Handbook of motivation and cognition: Foundations of social behavior, 527

10.1037/0022-3514.45.3.513

Schwarz N., 2003, Mood as information: 20 years later, Psychological Inquiry, 14, 294, 10.1207/S15327965PLI1403&4_20

10.1126/science.3563507

10.1017/CBO9780511808098.025

Small D. A. & Lerner J. S. (2005 January).Emotional politics: Personal sadness and anger shape public welfare preferences. Paper presented at the Society for Personality and Social Psychology New Orleans LA.

10.1037/0022-3514.48.4.813

Solomon R.C., 1990, A passion for justice

10.1037/0022-3514.81.6.973

10.1126/science.7455683

10.1016/S0065-2601(08)60017-9

10.1037/0022-3514.39.2.186

Weiner B., 1986, Handbook of motivation and cognition: Foundations of social behavior, 281

10.1037/0033-2909.116.1.117

10.1037/0022-3514.60.2.181

10.1016/0749-5978(92)90039-A