Chơi công bằng? Công bằng trong tham gia thể thao có tổ chức và hoạt động thể chất giữa trẻ em và thanh thiếu niên ở các quốc gia thu nhập cao: một nghiên cứu tổng hợp và phân tích tổng hợp

Springer Science and Business Media LLC - Tập 19 - Trang 1-13 - 2022
Katherine B. Owen1,2, Tracy Nau2,3, Lindsey J. Reece1,2, William Bellew1,2,3, Catriona Rose1,2, Adrian Bauman1,2,3, Nicole K. Halim4, Ben J. Smith2,3
1SPRINTER, Prevention Research Collaboration, Level 6, Charles Perkins Centre, School of Public Health, Faculty of Medicine and Health, The University of Sydney, Sydney, Australia
2Prevention Research Collaboration, Sydney School of Public Health, The University of Sydney, Sydney, Australia
3The Australian Prevention Partnership Centre, Sydney, Australia
4Centre for Healthcare Resilience and Implementation Science and the NHMRC Partnership Centre for Health System Sustainability, Australian Institute of Health Innovation, Macquarie University, Sydney, Australia

Tóm tắt

Hoạt động thể chất và thể thao mang lại nhiều lợi ích cho sức khỏe và tham gia dường như thấp hơn ở trẻ em và thanh thiếu niên bị thiệt thòi. Tuy nhiên, bằng chứng về sự chênh lệch trong hoạt động thể chất không đồng nhất, chưa được xem xét gần đây, và đối với thể thao thì chưa bao giờ được tổng hợp. Mục tiêu của chúng tôi là xem xét có hệ thống và kết hợp qua phân tích tổng hợp, bằng chứng về sự chênh lệch kinh tế xã hội trong tham gia hoạt động thể chất và thể thao của trẻ em và thanh thiếu niên ở các quốc gia thu nhập cao. Chúng tôi đã thực hiện tìm kiếm trên năm cơ sở dữ liệu điện tử với các thuật ngữ liên quan đến hoạt động thể chất, thể thao và sự chênh lệch kinh tế xã hội. Hai nhà đánh giá độc lập đã xem xét 21.342 bài báo nghiên cứu gốc đã qua phản biện, được xuất bản bằng tiếng Anh, đánh giá sự chênh lệch kinh tế xã hội trong tham gia hoạt động thể chất và thể thao của trẻ em và thanh thiếu niên. Chúng tôi đã kết hợp bằng chứng từ các nghiên cứu đủ tiêu chuẩn bằng cách sử dụng phương pháp mô hình hóa phương trình cấu trúc để phân tích tổng hợp đa cấp. Từ 104 nghiên cứu đủ tiêu chuẩn, chúng tôi đã phân tích tổng hợp 163 kích thước hiệu ứng. Nhìn chung, trẻ em và thanh thiếu niên sống trong các hộ gia đình có tình trạng kinh tế xã hội cao hơn có xu hướng tham gia thể thao nhiều hơn (OR: 1.87, 95% CIs 1.38, 2.36) và tham gia trong thời gian dài hơn (d = 0.24, 95% CIs 0.12, 0.35). Sự chênh lệch kinh tế xã hội trong thời gian tham gia thể thao lớn hơn ở trẻ em (d = 0.28, 95% CIs 0.15, 0.41) so với thanh thiếu niên (d = 0.13, 95% CIs -0.03, 0.30). Nhìn chung, trẻ em và thanh thiếu niên sống trong các hộ gia đình có tình trạng kinh tế xã hội cao hơn có xu hướng đáp ứng các hướng dẫn về hoạt động thể chất (OR: 1.21, 95% CIs 1.09, 1.33) và tham gia trong thời gian dài hơn (d = 0.08, 95% CIs 0.02, 0.14). Sự chênh lệch kinh tế xã hội trong thời gian hoạt động thể chất tổng cộng giữa các hộ gia đình có tình trạng kinh tế xã hội thấp và cao lớn hơn ở trẻ em (d = 0.13, 95% CIs 0.04, 0.21) so với thanh thiếu niên (d = 0.05, 95% CIs -0.05, 0.15). Không có sự chênh lệch đáng kể trong hoạt động thể chất trong thời gian rảnh (d = 0.13, 95% CIs -0.06, 0.32). Có bằng chứng về sự chênh lệch kinh tế xã hội trong tham gia thể thao và tham gia hoạt động thể chất tổng cộng giữa trẻ em và thanh thiếu niên. Sự khác biệt kinh tế xã hội lớn hơn trong thể thao so với hoạt động thể chất tổng thể và lớn hơn ở trẻ em so với thanh thiếu niên. Những phát hiện này nhấn mạnh tầm quan trọng của việc nhắm tới các chương trình thể thao theo các bậc kinh tế xã hội, để giảm thiểu sự bất bình đẳng trong việc tiếp cận và cơ hội tham gia thể thao có tổ chức.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Bull FC, Al-Ansari SS, Biddle S, Borodulin K, Buman MP, Cardon G, et al. World Health Organization 2020 guidelines on physical activity and sedentary behaviour. Br J Sports Med. 2020;54(24):1451–62. Hayes G, Dowd KP, MacDonncha C, Donnelly AE. Tracking of physical activity and sedentary behavior from adolescence to young adulthood: a systematic literature review. J Adolesc Health. 2019;65(4):446–54. Guthold R, Stevens GA, Riley LM, Bull FC. Global trends in insufficient physical activity among adolescents: a pooled analysis of 298 population-based surveys with 1· 6 million participants. Lancet Child Adolescent Health. 2020;4(1):23–35. Stalsberg R, Pedersen AV. Effects of socioeconomic status on the physical activity in adolescents: a systematic review of the evidence. Scand J Med Sci Sports. 2010;20(3):368–83. Sallis JF, Prochaska JJ, Taylor WC. A review of correlates of physical activity of children and adolescents. Med Sci Sports Exerc. 2000;32(5):963–75. Ferreira I, Van Der Horst K, Wendel-Vos W, Kremers S, Van Lenthe FJ, Brug J. Environmental correlates of physical activity in youth–a review and update. Obes Rev. 2007;8(2):129–54. Macintyre S, Mutrie N. Socio-economic differences in cardiovascular disease and physical activity: stereotypes and reality. J R Soc Promot Heal. 2004;124(2):66–9. Vale S, Ricardo N, Soares-Miranda L, Santos R, Moreira C, Mota J. Parental education and physical activity in pre-school children. Child Care Health Dev. 2014;40(3):446–52. Alliott O, Ryan M, Fairbrother H, Van Sluijs E. Do adolescents' experiences of the barriers to and facilitators of physical activity differ by socioeconomic position? Obesity Reviews: A systematic review of qualitative evidence; 2021. Kantomaa MT, Tammelin TH, Näyhä S, Taanila AM. Adolescents' physical activity in relation to family income and parents' education. Prev Med. 2007;44(5):410–5. World Health Organization. Global action plan on physical activity 2018–2030: more active people for a healthier world. In: Organization WH, editor. Geneva 2018. Page MJ, McKenzie JE, Bossuyt PM, Boutron I, Hoffmann TC, Mulrow CD, et al. The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ. 2021;372. https://doi.org/10.31222/osf.io/v7gm2. Chastin S, Van Cauwenberg J, Maenhout L, Cardon G, Lambert E, Van Dyck D. Inequality in physical activity, global trends by income inequality and gender in adults. Int J Behav Nutr Phys Act. 2020;17(1):1–8. Dollman J, Lewis NR. The impact of socioeconomic position on sport participation among south Australian youth. J Sci Med Sport. 2010;13(3):318–22. Eime R, Charity M, Harvey J, Payne W. Participation in sport and physical activity: associations with socio-economic status and geographical remoteness. BMC Public Health. 2015;15(1):1–12. Moola S, Munn Z, Tufanaru C, Aromataris E, Sears K, Sfetcu R, et al. Chapter 7: systematic reviews of etiology and risk. In: Aromataris E, Munn Z, editors. JBI Manual for Evidence Synthesis 2020. Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2nd ed. Hillsdale: Erlbaum; 1988. Chen H, Cohen P, Chen S. How big is a big odds ratio? Interpreting the magnitudes of odds ratios in epidemiological studies. Communications in Statistics—simulation and Computation®. 2010;39(4):860–4. Field AP. The problems in using fixed-effects models of meta-analysis on real-world data. Understanding Statistics: Statistical Issues in Psychology, Education, and the Social Sciences. 2003;2(2):105–24. Ahn S, Ames AJ, Myers ND. A review of meta-analyses in education: methodological strengths and weaknesses. Rev Educ Res. 2012;82(4):436–76. Cheung MW-L. Modeling dependent effect sizes with three-level meta-analyses: a structural equation modeling approach. Psychol Methods. 2014;19(2):211. Van Den Noortgate W, Onghena P. Multilevel meta-analysis: a comparison with traditional meta-analytical procedures. Educ Psychol Meas. 2003;63(5):765–90. Marsh HW, Bornmann L, Mutz R, Daniel H-D, O’Mara A. Gender effects in the peer reviews of grant proposals: a comprehensive meta-analysis comparing traditional and multilevel approaches. Rev Educ Res. 2009;79(3):1290–326. Cheung MW-L. metaSEM: An R package for meta-analysis using structural equation modeling. Front Psychol. 2015;5:1521. Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions Version 5.1.0 [updated March 2011]. The Cochrane Collaboration, 2011. Available from www.handbook.cochrane.org. [Internet]. 2011. Eime R, Harvey J, Charity M. Sport drop-out during adolescence: is it real, or an artefact of sampling behaviour? International Journal of Sport Policy and Politics. 2019;11(4):715–26. Blaes A, Baquet G, Van Praagh E, Berthoin S. Physical activity patterns in French youth—from childhood to adolescence—monitored with high-frequency accelerometry. Am J Hum Biol. 2011;23(3):353–8. Sallis JF. Age-related decline in physical activity: a synthesis of human and animal studies. Med Sci Sports Exerc. 2000;32(9):1598–600. Esposito L, Fisher JO, Mennella JA, Hoelscher DM, Huang TT. Developmental perspectives on nutrition and obesity from gestation to adolescence. Prev Chronic Dis. 2009;6(3). http://www.cdc.gov/pcd/issues/2009/jul/09_0014.htm. Owen KB, Bauman A, Torske MO. Letter by Owen et al Regarding Article,“Dog Ownership and Survival: A Systematic Review and Meta-Analysis”. Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes 2020;13(10):e006906. Sterne J, Egger M, Moher D. Chapter 10: Addressing reporting biases. In: Higgins J, Green S, editors. Cochrane handbook for systematic reviews of intervention Version 510 (updated March 2011) The Cochrane. Collaboration Available from http://www.cochrane-handbookorg.2011 Egger M, Smith GD, Schneider M, Minder C. Bias in meta-analysis detected by a simple, graphical test. Bmj. 1997;315(7109):629–34. Hultcrantz M, Rind D, Akl EA, Treweek S, Mustafa RA, Iorio A, et al. The GRADE working group clarifies the construct of certainty of evidence. J Clin Epidemiol. 2017;87:4–13. Dolinsky DH, Brouwer RJ, Evenson KR, Siega-Riz AM, Østbye T. Correlates of sedentary time and physical activity among preschoolaged children. Prev Chronic Dis. 2011;8(6):A131. http://www.cdc.gov/pcd/issues/2011/nov/11_0006.htm. Zuckerman SL, Zalneraitis BH, Totten DJ, Rubel KE, Kuhn AW, Yengo-Kahn AM, et al. Socioeconomic status and outcomes after sport-related concussion: a preliminary investigation. J Neurosurg Pediatr. 2017;19(6):652–61. Watson KB, Harris CD, Carlson SA, Dorn JM, Fulton JE. Disparities in adolescents’ residence in neighborhoods supportive of physical activity—United States, 2011–2012. Morb Mortal Wkly Rep. 2016;65(23):598–601. Harvey A, Faulkner G, Giangregorio L, Leatherdale ST. An examination of school-and student-level characteristics associated with the likelihood of students’ meeting the Canadian physical activity guidelines in the COMPASS study. Can J Public Health. 2017;108(4):348–54. Mota J, Santos R, Pereira M, Teixeira L, Santos MP. Perceived neighbourhood environmental characteristics and physical activity according to socioeconomic status in adolescent girls. Ann Hum Biol. 2011;38(1):1–6. O’Donoghue G, Kennedy A, Puggina A, Aleksovska K, Buck C, Burns C, et al. Socio-economic determinants of physical activity across the life course: a" DEterminants of DIet and physical ACtivity"(DEDIPAC) umbrella literature review. PLoS One. 2018;13(1):e0190737. Miklánková L, Górny M, Klimešová I. The relationship between the family’s socio-economic status and physical activity level of pre-school children; 2016. Macniven R, Foley BC, Owen KB, Evans JR, Bauman AE, Reece LJ. Physical activity and sport participation characteristics of indigenous children registered in the active kids voucher program in New South Wales. J Sci Med Sport. 2020;23(12):1178–84. Lehto E, Ray C, Vepsäläinen H, Korkalo L, Lehto R, Kaukonen R, et al. Increased health and wellbeing in preschools (DAGIS) study—differences in children’s energy balance-related behaviors (EBRBs) and in long-term stress by parental educational level. Int J Environ Res Public Health. 2018;15(10):2313. Andersen PL, Bakken A. Social class differences in youths’ participation in organized sports: what are the mechanisms? Int Rev Sociol Sport. 2019;54(8):921–37. World Health Organization. Declaration of Alma-Ata. Paper presented at the International Conference on Primary Health Care, Alma-Ata, USSR. https://www.who.int/publications/almaata_declaration_en.pdf. 1978. Whitehead M. The concepts and principles of equity and health. Health Promot Int. 1991;6(3):217–28. Amri MM, Jessiman-Perreault G, Siddiqi A, O’Campo P, Enright T, Di Ruggiero E. Scoping review of the World Health Organization’s underlying equity discourses: apparent ambiguities, inadequacy, and contradictions. Int J Equity Health. 2021;20(1):1–16. World Health Organization. Fair Play: Building a strong physical activity system for more active people. Geneva. WHO-HEP-HPR-RUN-2021.1 https://www.who.int/publications/i/item/WHO-HEP-HPR-RUN-2021.1 2021. Van Der Horst K, Paw MJCA, Twisk JW, Van Mechelen W. A brief review on correlates of physical activity and sedentariness in youth. Med Sci Sports Exerc. 2007;39(8):1241–50. Hulteen RM, Smith JJ, Morgan PJ, Barnett LM, Hallal PC, Colyvas K, et al. Global participation in sport and leisure-time physical activities: a systematic review and meta-analysis. Prev Med. 2017;95:14–25. Reece L, McInerney C, Blazek K, Foley B, Schmutz L, Bellew B, et al. Reducing financial barriers through the implementation of voucher incentives to promote children’s participation in community sport in Australia. BMC Public Health. 2020;20(1):1–7. Foley BC, Owen KB, Bauman AE, Bellew W, Reece LJ. Effects of the active kids voucher program on children and adolescents’ physical activity: a natural experiment evaluating a state-wide intervention. BMC Public Health. 2021;21(1):1–16. Owen KB, Foley BC, Bauman A, Bellew B, Reece LJ. Parental awareness and engagement in the active kids program across socioeconomic groups. J Sci Med Sport. 2020;23(8):753–7. Cf O. Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development. New York: United Nations; 2015. UNESCO. Kazan Action Plan, available from: http://unesdoc.unesco.org/images/0025/002527/252725e.pdf. 2017. Eime RM, Young JA, Harvey JT, Charity MJ, Payne WR. A systematic review of the psychological and social benefits of participation in sport for children and adolescents: informing development of a conceptual model of health through sport. Int J Behav Nutr Phys Act. 2013;10(1):1–21. Sandford RA, Duncombe R, Armour KM. The role of physical activity/sport in tackling youth disaffection and anti-social behaviour. Educ Rev. 2008;60(4):419–35. Australian Institute of Health and Welfare. Australia’s children. Cat. no. CWS 69. Canberra: AIHW. 2020. Chzhen Y, Moor I, Pickett W, Toczydlowska E, Stevens GW. International trends in ‘bottom-end’inequality in adolescent physical activity and nutrition: HBSC study 2002–2014. Eur J Public Health. 2018;28(4):624–30. Goodman E, Adler NE, Kawachi I, Frazier AL, Huang B, Colditz GA. Adolescents' perceptions of social status: development and evaluation of a new indicator. Pediatrics. 2001;108(2):e31-e. World Health Organization. Health inequities and their causes. 2018. Geyer S, Hemström Ö, Peter R, Vågerö D. Education, income, and occupational class cannot be used interchangeably in social epidemiology. Empirical evidence against a common practice. J Epidemiol Community Health. 2006;60(9):804–10. Dickersin K. Publication bias. The most advanced technology has been used to photo graph and reproduce this manuscript from the microfilm master UMI films the text directly from the original or copy submitted Thus, some thesis and dissertation copies are in typewriter face, while others may be from any type. 1994;1001:12.