Các yếu tố ảnh hưởng đến ý định của cá nhân trong việc áp dụng ngân hàng di động tại Trung Quốc và Pakistan: Vai trò điều tiết của các giá trị văn hóa
Tóm tắt
Sự phát triển nhanh chóng của công nghệ smartphone tại các quốc gia châu Á đã làm tăng nhu cầu về dịch vụ ngân hàng di động và thương mại di động. Nghiên cứu hiện tại được tiến hành nhằm tìm hiểu về việc áp dụng ngân hàng di động ở Trung Quốc và Pakistan. Ảnh hưởng xã hội đã được bổ sung vào mô hình chấp nhận công nghệ để điều tra tác động trực tiếp đến ý định của cá nhân. Vai trò điều tiết của các giá trị văn hóa đã được khám phá trong mô hình được đề xuất. Nghiên cứu thực nghiệm đã được thực hiện để phân tích dữ liệu thu được từ cả hai quốc gia nhằm kiểm tra mô hình đã phát triển. Các phân tích hồi quy bội và hồi quy phân cấp (phần mềm IBM SPSS) đã được thực hiện để kiểm nghiệm các giả thuyết đề xuất. Chúng tôi đã quan sát thấy rằng sự hữu ích cảm nhận, ảnh hưởng xã hội và sự dễ sử dụng cảm nhận là những yếu tố tiên đoán quan trọng về ý định của cá nhân trong việc áp dụng ngân hàng di động tại Pakistan, trong khi sự hữu ích cảm nhận là một yếu tố tiên đoán quan trọng tại Trung Quốc. Vai trò điều tiết của các giá trị văn hóa đã được quan sát như một yếu tố làm giảm mối quan hệ tích cực giữa ảnh hưởng xã hội và ý định của cá nhân.
Từ khóa
Tài liệu tham khảo
AbuShanab E., 2010, Internet banking and customers' acceptance in Jordan: The unified model's perspective, Communications of the Association for Information Systems, 26, 23
Al‐Smadi M. O., 2012, Factors affecting adoption of electronic banking: An analysis of the perspectives of banks' customers, International Journal of Business and Social Science, 3
Amin H., 2007, An analysis of mobile banking acceptance by Malaysian customers, Sunway academic journal, 4, 1
Brey P., 2017, The strategic role of technology in a good society, Technology in Society, 1
Carlsson C. Carlsson J. Hyvonen K. Puhakainen J. &Walden P.(2006).Adoption of mobile devices/services—searching for answers with the UTAUT. Paper presented at the System Sciences 2006. HICSS'06. Proceedings of the 39th Annual Hawaii International Conference on.
Cheah C. M., 2011, Factors affecting Malaysian mobile banking adoption: An empirical analysis, International Journal of Network and Mobile Technologies, 2, 149
Chin W. W., 1998, Commentary: Issues and opinion on structural equation modeling, MIS Quarterly, 22, vii
Chin W. W., 1998, The partial least squares approach to structural equation modeling, Modern methods for business research, 295, 295
Chitungo S. K., 2013, Extending the technology acceptance model to mobile banking adoption in rural Zimbabwe, Journal of Business Administration and Education, 3
Cohen J., 1983, Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral sciences
Dillon A. &Morris M. G.(1996).User acceptance of new information technology: Theories and models. InAnnual review of information science and technology: Medford NJ: Information Today.
Dorfman P. W., 1988, Dimensions of national culture and effective leadership patterns: Hofstede revisited, Advances in International Comparative Management, 3, 127
Fishbein M., 1975, Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research
Hair, 1998, Multivariate data analysis, Upper Saddle River
Hofstede G., 1980, Culture's consequences: International differences in work‐related values
Hofstede G., 1980, Culture's consequences: International differences in work‐related values
Hofstede Insights. Retrieved fromhttps://www.hofstede‐insights.com/models/national‐culture/. Accessed 10.08.18.
Juniper Research(2013).“Mobile banking handset and tablet market strategies” 2013–2017. Retrieved fromhttp://www.juniperresearch.com/reports/mobile_banking. Accessed 10.08.18.
Laukkanen T. &Cruz P.(2012).Cultural individual and device‐specific antecedents on mobile banking adoption: A cross‐national study. Paper presented at the 2012 45th Hawaii International Conference on System Sciences.
Liu Z. Min Q. &Ji S.(2009).An empirical study on mobile banking adoption: The role of trust. Paper presented at the Electronic Commerce and Security 2009. ISECS'09. Second International Symposium on.
Lule I., 2012, Application of technology acceptance model (TAM) in m‐banking adoption in Kenya, International Journal of Computing & ICT Research, 6
Noor M. M., 2011, Determining critical success factors of mobile banking adoption in Malaysia, Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5, 252
Nunnally J.(1978).Psychometric methods. In: New York: McGraw‐Hill.
Park J., 2007, Adoption of mobile technologies for Chinese consumers, Journal of Electronic Commerce Research, 8
Ramdhony D., 2013, An investigation on mobile banking adoption and usage: A case study of Mauritius, World, 3
Saeed K.(2011).Understanding the adoption of mobile banking services: An empirical assessment. Paper presented at the AMCIS.
Safeena R., 2011, Customer's adoption of mobile‐commerce a study on emerging economy, International Journal of e‐Education, e‐Business, e‐Management and e‐Learning, 1, 228
Sharma S. K., 2013, Students' acceptance and satisfaction of learning through course websites, Education, Business and Society: Contemporary Middle Eastern Issues, 7, 152
Sheng M. Wang L. &Yu Y.(2011).An empirical model of individual mobile banking acceptance in China. Paper presented at the Computational and Information Sciences (ICCIS) 2011 International Conference on.
Yu C.‐S., 2012, Factors affecting individuals to adopt mobile banking: Empirical evidence from the UTAUT model, Journal of Electronic Commerce Research, 13, 104
Yuen Y. Y., 2010, Internet banking adoption: Comparing developed and developing countries, Journal of Computer Information Systems, 51, 52