Các yếu tố ảnh hưởng đến ý định của cá nhân trong việc áp dụng ngân hàng di động tại Trung Quốc và Pakistan: Vai trò điều tiết của các giá trị văn hóa

Journal of Public Affairs - Tập 19 Số 1 - 2019
Sadia Akhtar1, Muhammad Irfan2, Asma Sarwar1, Asma1, Qurat ul Ain Rashid1
1School of Public Affairs, University of Science and Technology of China, Hefei, China
2School of Chemistry and Material Science, University of Science and Technology of China, Hefei, China

Tóm tắt

Sự phát triển nhanh chóng của công nghệ smartphone tại các quốc gia châu Á đã làm tăng nhu cầu về dịch vụ ngân hàng di động và thương mại di động. Nghiên cứu hiện tại được tiến hành nhằm tìm hiểu về việc áp dụng ngân hàng di động ở Trung Quốc và Pakistan. Ảnh hưởng xã hội đã được bổ sung vào mô hình chấp nhận công nghệ để điều tra tác động trực tiếp đến ý định của cá nhân. Vai trò điều tiết của các giá trị văn hóa đã được khám phá trong mô hình được đề xuất. Nghiên cứu thực nghiệm đã được thực hiện để phân tích dữ liệu thu được từ cả hai quốc gia nhằm kiểm tra mô hình đã phát triển. Các phân tích hồi quy bội và hồi quy phân cấp (phần mềm IBM SPSS) đã được thực hiện để kiểm nghiệm các giả thuyết đề xuất. Chúng tôi đã quan sát thấy rằng sự hữu ích cảm nhận, ảnh hưởng xã hội và sự dễ sử dụng cảm nhận là những yếu tố tiên đoán quan trọng về ý định của cá nhân trong việc áp dụng ngân hàng di động tại Pakistan, trong khi sự hữu ích cảm nhận là một yếu tố tiên đoán quan trọng tại Trung Quốc. Vai trò điều tiết của các giá trị văn hóa đã được quan sát như một yếu tố làm giảm mối quan hệ tích cực giữa ảnh hưởng xã hội và ý định của cá nhân.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

10.24102/ijbrd.v2i1.263

AbuShanab E., 2010, Internet banking and customers' acceptance in Jordan: The unified model's perspective, Communications of the Association for Information Systems, 26, 23

10.1016/j.tele.2015.09.005

10.1016/j.techsoc.2018.06.007

10.1108/JEIM-04-2015-0035

10.1108/ITP-07-2013-0127

Al‐Smadi M. O., 2012, Factors affecting adoption of electronic banking: An analysis of the perspectives of banks' customers, International Journal of Business and Social Science, 3

Amin H., 2007, An analysis of mobile banking acceptance by Malaysian customers, Sunway academic journal, 4, 1

10.1108/14636691011015358

10.1108/IJBM-05-2013-0048

10.1016/j.techsoc.2018.01.004

10.1016/j.chb.2015.04.024

10.1016/S0361-3682(01)00048-4

10.1016/S0167-9236(01)00111-7

Brey P., 2017, The strategic role of technology in a good society, Technology in Society, 1

10.1002/kpm.1413

Carlsson C. Carlsson J. Hyvonen K. Puhakainen J. &Walden P.(2006).Adoption of mobile devices/services—searching for answers with the UTAUT. Paper presented at the System Sciences 2006. HICSS'06. Proceedings of the 39th Annual Hawaii International Conference on.

10.1111/j.1467-8535.2007.00742.x

Cheah C. M., 2011, Factors affecting Malaysian mobile banking adoption: An empirical analysis, International Journal of Network and Mobile Technologies, 2, 149

10.1145/506724.506727

Chin W. W., 1998, Commentary: Issues and opinion on structural equation modeling, MIS Quarterly, 22, vii

Chin W. W., 1998, The partial least squares approach to structural equation modeling, Modern methods for business research, 295, 295

10.1287/isre.8.4.342

Chitungo S. K., 2013, Extending the technology acceptance model to mobile banking adoption in rural Zimbabwe, Journal of Business Administration and Education, 3

10.1016/j.jbusres.2011.02.036

10.1016/j.dss.2011.12.001

Cohen J., 1983, Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral sciences

10.1145/1644953.1644962

10.1504/IJMC.2009.024391

10.1145/1644953.1644958

10.2307/249008

10.1287/mnsc.35.8.982

Dillon A. &Morris M. G.(1996).User acceptance of new information technology: Theories and models. InAnnual review of information science and technology: Medford NJ: Information Today.

Dorfman P. W., 1988, Dimensions of national culture and effective leadership patterns: Hofstede revisited, Advances in International Comparative Management, 3, 127

10.14738/abr.22.184

10.1016/j.jretconser.2014.09.006

Fishbein M., 1975, Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research

10.1108/JEIM-08-2013-0065

10.17705/1jais.00008

10.1016/j.eswa.2009.03.024

Hair, 1998, Multivariate data analysis, Upper Saddle River

10.1108/EBR-10-2013-0128

10.1016/j.tele.2012.11.001

10.1108/02651331111107116

10.1057/ejis.2014.43

Hofstede G., 1980, Culture's consequences: International differences in work‐related values

Hofstede G., 1980, Culture's consequences: International differences in work‐related values

10.5465/AME.1993.9409142061

10.9707/2307-0919.1014

10.1080/13602381003637609

10.2307/2393392

Hofstede Insights. Retrieved fromhttps://www.hofstede‐insights.com/models/national‐culture/. Accessed 10.08.18.

10.1504/IJMC.2011.042455

10.1142/S0219877014500102

10.1016/j.im.2012.02.003

10.1016/j.im.2010.09.001

10.1504/IJMC.2015.070064

Juniper Research(2013).“Mobile banking handset and tablet market strategies” 2013–2017. Retrieved fromhttp://www.juniperresearch.com/reports/mobile_banking. Accessed 10.08.18.

10.1016/j.ijinfomgt.2013.01.010

10.1108/17506141011053069

10.1111/j.1365-2575.2007.00269.x

10.1057/palgrave.jibs.8400202

10.1108/02652321011064917

10.1016/j.chb.2016.04.039

Laukkanen T. &Cruz P.(2012).Cultural individual and device‐specific antecedents on mobile banking adoption: A cross‐national study. Paper presented at the 2012 45th Hawaii International Conference on System Sciences.

10.1108/07363760710834834

10.2753/JEC1086-4415110401

10.1080/10447311003781318

10.1108/14684520710841757

10.1016/j.chb.2014.05.001

10.1016/j.ijinfomgt.2010.07.006

Liu Z. Min Q. &Ji S.(2009).An empirical study on mobile banking adoption: The role of trust. Paper presented at the Electronic Commerce and Security 2009. ISECS'09. Second International Symposium on.

10.1080/0144929X.2016.1208773

10.1016/j.chb.2017.05.002

10.1108/10662240310478222

10.1016/j.chb.2004.03.003

Lule I., 2012, Application of technology acceptance model (TAM) in m‐banking adoption in Kenya, International Journal of Computing & ICT Research, 6

10.1016/j.ijinfomgt.2014.04.001

10.1016/j.dss.2010.02.008

10.1108/IMR-09-2012-0151

10.1108/10662241011020851

10.1145/986213.986236

10.1016/j.im.2008.11.008

10.1016/j.ijinfomgt.2013.06.002

10.1080/1097198X.2005.10856395

10.1016/j.telpol.2012.10.004

10.1016/j.chb.2014.11.015

10.1016/S0378-7206(00)00061-6

10.1108/IJBM-07-2014-0100

10.1080/08961530.2012.741477

10.1016/j.im.2013.08.002

Noor M. M., 2011, Determining critical success factors of mobile banking adoption in Malaysia, Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5, 252

Nunnally J.(1978).Psychometric methods. In: New York: McGraw‐Hill.

10.1108/10662240510590342

10.1016/j.ijinfomgt.2014.06.004

Park J., 2007, Adoption of mobile technologies for Chinese consumers, Journal of Electronic Commerce Research, 8

10.1016/j.techsoc.2015.03.004

10.1016/j.sbspro.2014.02.423

Ramdhony D., 2013, An investigation on mobile banking adoption and usage: A case study of Mauritius, World, 3

10.1504/IJMC.2010.031445

10.1108/02652321011064872

10.1108/10662241211214557

10.1007/s11628-012-0146-x

Saeed K.(2011).Understanding the adoption of mobile banking services: An empirical assessment. Paper presented at the AMCIS.

10.7763/IJCTE.2012.V4.630

Safeena R., 2011, Customer's adoption of mobile‐commerce a study on emerging economy, International Journal of e‐Education, e‐Business, e‐Management and e‐Learning, 1, 228

10.1504/IJMC.2015.069120

10.1504/IJMC.2017.080579

10.1016/j.tele.2014.05.003

Sharma S. K., 2013, Students' acceptance and satisfaction of learning through course websites, Education, Business and Society: Contemporary Middle Eastern Issues, 7, 152

Sheng M. Wang L. &Yu Y.(2011).An empirical model of individual mobile banking acceptance in China. Paper presented at the Computational and Information Sciences (ICCIS) 2011 International Conference on.

10.1504/IJMC.2010.032974

10.1007/s11135-011-9579-x

10.1016/j.jbusres.2014.09.009

10.2307/25148745

10.1016/S0378-7206(97)00026-8

10.1002/itdj.20026

10.1016/j.chb.2011.08.005

Sun B. Sun C. Liu C. &Gui C.(2017).Research on initial trust model of mobile banking users. In.

10.1108/IJBM-09-2015-0143

10.1504/IJMC.2010.034935

10.1111/bjet.12169

10.1080/10494820.2015.1122635

10.2307/249633

10.1287/isre.6.2.144

10.1504/IJMC.2012.049757

10.1504/IJMC.2012.049757

10.2307/249443

10.1108/02635570910939399

10.1016/j.respol.2014.05.003

10.1111/j.1540-5915.2008.00192.x

10.1111/j.1540-5915.1996.tb00860.x

10.2307/3250981

10.2307/30036540

10.1108/02652321011085194

10.1016/j.hitech.2014.07.009

10.1016/j.im.2009.06.001

10.1111/j.1559-1816.2010.00615.x

Yu C.‐S., 2012, Factors affecting individuals to adopt mobile banking: Empirical evidence from the UTAUT model, Journal of Electronic Commerce Research, 13, 104

10.1108/MIP-08-2013-0126

Yuen Y. Y., 2010, Internet banking adoption: Comparing developed and developing countries, Journal of Computer Information Systems, 51, 52

10.1016/j.ijinfomgt.2018.01.015

10.1108/10662241111176353

10.1007/s10799-011-0111-8

10.1016/j.chb.2010.01.013