Các yếu tố ảnh hưởng đến việc áp dụng giảng dạy trực tuyến của giáo viên trường học: Một nghiên cứu trong thời gian đại dịch COVID-19

Journal of Public Affairs - Tập 21 Số 4 - 2021
Sangeeta1, Urvashi Tandon2
1School of Management, Maharaja Agrasen University, Solan, India
2Chitkara Business School, Chitkara University, Rajpura, India

Tóm tắt

Nghiên cứu này phát triển một mô hình lý thuyết làm nổi bật các yếu tố quyết định việc áp dụng giảng dạy trực tuyến vào thời điểm bùng phát COVID-19. Dữ liệu thực nghiệm được thu thập từ 643 giáo viên qua một khảo sát trực tuyến. Khung khái niệm được đề xuất đã được kiểm tra thực nghiệm thông qua phân tích nhân tố khẳng định (CFA) và mô hình phương trình cấu trúc (SEM). Các kết quả của nghiên cứu cho thấy kỳ vọng về hiệu suất và điều kiện thuận lợi có tác động tích cực đến ý định hành vi cũng như thái độ. Tuy nhiên, kỳ vọng nỗ lực không thể thúc đẩy việc áp dụng của giáo viên đối với giảng dạy trực tuyến. Ngược lại, ảnh hưởng xã hội có mối quan hệ không đáng kể với thái độ nhưng có mối quan hệ đáng kể với ý định hành vi. Thái độ có tác động đáng kể đến ý định hành vi cũng như sự sử dụng thực tế. Nghiên cứu này góp phần vào tài liệu bằng cách trình bày và xác thực một khung lý thuyết nhấn mạnh các yếu tố ảnh hưởng đến giảng dạy trực tuyến trong thời gian bùng phát đại dịch.

Từ khóa

#giảng dạy trực tuyến #giáo viên #COVID-19 #kỳ vọng hiệu suất #ảnh hưởng xã hội #tâm lý người dùng

Tài liệu tham khảo

10.1108/02635571011030042

10.1037/019251

10.1016/0749-5978(91)90020-T

Alshare K. A., 2011, Predicting student‐perceived learning outcomes and satisfaction in ERP courses: An empirical investigation, Communications of the Association for Information Systems, 28, 571

10.1207/S15327590IJHC1602_04

10.1086/208568

10.1002/hbe2.191

10.1521/jscp.1986.4.3.359

Barnum M., 2020, Should schools close due to coronavirus? Here's what research says

10.29333/pr/7937

Byrne B. M., 1994, Structural equation modeling with EQS and EQS/windows: Basic concepts, applications, and programming

10.1108/10662241111176344

10.2307/249008

10.1287/mnsc.35.8.982

De Leeuw E. D., 2008, International handbook of survey methodology

10.1007/s10796-017-9774-y

10.1108/10662240510590360

10.1177/002224378101800104

10.1016/0022-1031(76)90036-6

10.1177/147078530204400303

Jairak K. Praneetpolgrang P. &Mekhabunchakij K.(2009).An acceptance of mobile learning for higher education students in Thailand. Paper presented at the Sixth International Conference on eLearning for Knowledge‐Based Society Thailand.

10.1016/j.ijinfomgt.2008.01.011

Kline R. B., 2010, Principles and practice of structural equation modeling

König J., 2020, Adapting to online teaching during COVID‐19 school closure: Teacher education and teacher competence effects among early career teachers in Germany, European Journal of Teacher Education, 1

10.2304/elea.2011.8.2.106

Liao Q. Shim J.P. &Luo X.(2004).Student acceptance of web‐based learning environment: An empirical investigation of an undergraduate IS course. Proceedings of the 10th Americas conference on information systems (AMCIS) (p. 377).

10.1177/0735633117700144

Mosunmola A. Mayowa A. Okuboyejo S. &Adeniji C.(2018 January).Adoption and use of mobile learning in higher education: The UTAUT model. Proceedings of the 9th International Conference on E‐Education E‐Business E‐Management and e‐Learning (pp.20–25).

Nassuora A. B., 2012, Students acceptance of mobile learning for higher education in Saudi Arabia, American Academic & Scholarly Research Journal, 4, 24

10.1111/bjet.12609

Onwuegbuzie A. J., 2007, A typology of mixed methods sampling designs in social science research, Qualitative Report, 12, 281

10.1037/0021-9010.88.5.879

10.1016/j.chb.2010.10.005

10.1007/s10796-015-9613-y

Saxena K.(2020).Coronavirus accelerates pace of digital education in India.

Sumak B. Polancic G. &Hericko M.(2010)An empirical study of virtual learning environment adoption using UTAUT second international conference on mobile hybrid and on‐line learning(pp.17–22).

10.1504/IJEB.2018.095959

10.1080/15228053.2019.1609779

10.1177/0266666915621106

10.1016/0167-8116(94)00019-K

10.1080/10494820.2011.641674

10.1080/10494820.2018.1489290

Thomas T., 2013, The utility of the UTAUT model in explaining mobile learning adoption in higher education in Guyana, Journal of Education, 9, 71

10.2307/249443

10.1080/10494820.2019.1674888

UNESCO Report. (2020 March 4).COVID‐19 educational disruption and response. UNESCO.

10.1287/mnsc.46.2.186.11926

10.2307/30036540

10.2307/41410412

10.1007/s11423-016-9426-9

10.3390/jrfm13030055

Zhou L. Wu S. Zhou M. &Li F.(2020 March 15).“School's Out But Class' On ” The Largest Online Education in the World Today: Taking China's Practical Exploration During the COVID‐19 Epidemic Prevention and Control as an Example.But Class' On' the Largest Online Education in the World Today:Taking China's Practical Exploration During the COVID‐19 Epidemic Prevention and Control as an Example.

Zumla A. Yew W. W. &Hui D. S.(2010).Emerging Respiratory Infections in the 21st Century: An Issue of Infectious Disease Clinics‐E‐B.