Mô Hình Mở Rộng Lý Thuyết Hành Vi Dự Đoán: Dự Đoán Việc Sử Dụng Giao Thông Công Cộng1

Journal of Applied Social Psychology - Tập 32 Số 10 - Trang 2154-2189 - 2002
Yuko Heath1, Robert Gifford1
1University of Victoria, Victoria, British Columbia, Canada

Tóm tắt

Một phiên bản mở rộng của lý thuyết hành vi dự đoán (TPB) đã được sử dụng để dự đoán và giải thích việc sử dụng giao thông công cộng. Một thiết kế trước-sau đã được sử dụng để kiểm tra sự thay đổi trong việc sử dụng xe buýt của sinh viên đại học sau khi triển khai chương trình vé xe buýt phổ quát (U-pass). Việc sử dụng xe buýt đã tăng lên rõ rệt sau khi U-pass được triển khai, và những thay đổi liên quan về thái độ và niềm tin đối với các phương thức giao thông đã được phát hiện. Trong cả hai giai đoạn, việc sử dụng giao thông công cộng của sinh viên được dự đoán khá chính xác bởi TPB gốc. Tuy nhiên, 2 cấu trúc bổ sung—một chuẩn mô tả và sự tương tác giữa ý định và kiểm soát hành vi cảm nhận—đã cải thiện đáng kể dự đoán trong cả hai giai đoạn của nghiên cứu. Những cấu trúc này có thể là những bổ sung hữu ích cho TPB gốc, ít nhất là trong lĩnh vực hành vi này.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Aiken L. S., 1991, Multiple regression: Testing and interpreting interactions

10.1007/978-3-642-69746-3_2

Ajzen I., 1988, Attitude, personality, and behavior

10.1016/0749-5978(91)90020-T

Ajzen I., 1991, Prediction of leisure participation from behavioral, normative, and control beliefs: An application of the theory of planned behaviour, Journal of Leisure Sciences, 13, 185, 10.1080/01490409109513137

10.1016/0022-1031(86)90045-4

Bamberg S., 1995, How does one get the car user to take the bus? Problems and results of an application of the theory of planned behavior in the context of practical traffic planning, Zeitzchrift fuer Sozialpsychologie, 26, 243

Bamberg S., 1996, Habitualized car use: Integration of habit into the theory of planned behavior, Zeitzchrift fuer Sozialpsychologie, 27, 295

Bamberg S., 1993, Choosing between means of transportation: An application of the theory of planned behavior, Zeitzchrift fuer Sozialpsychologie, 24, 25

10.1177/104346398010002005

10.1016/0092-6566(91)90021-H

10.1037/0021-9010.70.1.3

British Columbia Ministry of Environment Land and Parks.(1999).British Columbia emission inventory of common air contaminants and greenhouse gases. Retrieved October 28 2002 fromhttp://wlapwww.gov.bc.ca/air/ airquality/inventory/subindex.html.

Brown J., 1998, Unlimited access

10.1037/0022-3514.58.6.1015

10.1111/j.1559-1816.1998.tb01685.x

10.1111/j.2044-8287.1996.tb00512.x

10.1348/014466699164121

10.3141/1604-17

10.1111/j.1559-1816.1995.tb01593.x

10.1111/j.1559-1816.1993.tb01095.x

Drolet R., 1999, University/college pass proposal to develop a program

10.1016/0167-4870(83)90010-7

10.1111/j.1559-1816.1995.tb01580.x

Forward S., 1997, Traffic and transportation psychology: Theory and application, 353

Garvill J., 1999, Resolving social dilemmas: Dynamics, structural, and intergroup aspects, 263

10.4278/0890-1171-11.2.87

10.1037/0022-3514.44.5.1025

10.1177/0013916595275005

10.1111/j.1559-1816.1999.tb00123.x

10.1007/BF00167967

10.1177/0013916591232004

10.1002/(SICI)1099-0992(199707)27:4<441::AID-EJSP804>3.0.CO;2-S

10.1006/jevp.1998.0107

Manstead A. S. R., 2000, Attitudes, behavior, and social context: The role of norms and group membership. Applied social research, 11

10.1111/j.1559-1816.1995.tb01581.x

Nucifora J., 1993, The theory of reasoned action: Its application to AIDS‐preventive behavior, 47

10.1037/0003-066X.55.5.496

10.1111/j.2044-8309.1995.tb01053.x

10.1111/j.1559-1816.1996.tb01835.x

Reed M. F.(1973).The cost of getting to work. Retrieved October 30 2002 from TRIS‐online database:http://199.79.179.82/sundev/search.cfm.

10.1111/j.1559-1816.1996.tb01128.x

Rokeach M., 1973, The nature of human values

10.1037/0022-3514.49.3.843

10.2307/2787078

10.1177/0022022198294003

10.1037/h0026569

10.1016/S0065-2601(08)60358-5

Schwartz S. H., 1992, Advances in experimental social psychology, 1

10.1007/978-1-4613-2645-8_14

10.1037/h0033365

10.1111/j.1559-1816.1999.tb02298.x

Steg E. M., 1996, Behavior change for reducing the use of motor‐cars: Theoretical analysis and empirical study about problem awareness, willingness to change, and evaluation of policy measures

Steg L., 2001, The effect of motivational factors on car use: A multidisciplinary modeling approach, Transportation Research A, 35, 17

10.1177/00139160021972513

Steg L., 1997, Traffic and transport psychology: Theory and application, 465

10.1177/0013916593255002

10.1111/j.1559-1816.1995.tb02636.x

Tabachnick B. G., 1996, Using multivariate statistics

10.1177/0146167296228002

10.1111/j.2044-8309.1995.tb01058.x

10.1016/S0965-8564(97)00006-2

10.1177/0146167296228005

10.1111/j.1559-1816.1998.tb01732.x

10.1111/j.1559-1816.1978.tb00775.x

10.2307/2787077

10.1111/j.1559-1816.1995.tb01594.x

10.1111/j.2044-8309.1998.tb01160.x

Vlek C. A. J., 1996, Societal reasons, conditions, and policy strategies for reducing the use of motor vehicles: A behavioral‐science perspective and some empirical data

10.1111/j.1559-1816.1994.tb02378.x

Williams M. E. &Petrait K. L.(1999).U‐pass: A model transportation management program that works. Retrieved May 19 1999 fromhttp://www.fta.dot.gov/fta/library/program/UPASS/UPAS.html.