Khám phá sự bám dính nội bộ: Những trở ngại trong việc chuyển giao thực tiễn tốt nhất trong doanh nghiệp

Strategic Management Journal - Tập 17 Số S2 - Trang 27-43 - 1996
Gabriel Szulanski1
1The Wharton School, University of Pennsylvania, Philadelphia, Pennsylvania, U.S.A.

Tóm tắt

Tóm tắt

Khả năng chuyển giao các thực tiễn tốt nhất nội bộ là yếu tố then chốt để doanh nghiệp xây dựng lợi thế cạnh tranh thông qua việc khai thác giá trị từ tri thức nội bộ hiếm có. Cũng giống như các năng lực đặc biệt của một doanh nghiệp có thể khó bị các đối thủ khác bắt chước, các thực tiễn tốt nhất của nó có thể khó bị bắt chước trong nội bộ. Tuy nhiên, ít khi có sự chú ý hệ thống đối với sự bám dính nội bộ này. Tác giả phân tích sự bám dính nội bộ của việc chuyển giao tri thức và kiểm tra mô hình kết quả bằng cách sử dụng phân tích tương quan kinh điển đối với một tập dữ liệu gồm 271 quan sát về 122 vụ chuyển giao thực tiễn tốt nhất trong tám công ty. Trái ngược với quan điểm thông thường cho rằng nguyên nhân chủ yếu là do các yếu tố động lực, các phát hiện của nghiên cứu cho thấy các rào cản chính đối với việc chuyển giao tri thức nội bộ là các yếu tố liên quan đến tri thức, chẳng hạn như sự thiếu khả năng hấp thụ của người nhận, mơ hồ về nguyên nhân và mối quan hệ khó khăn giữa nguồn và người nhận.

Từ khóa

#chuyển giao tri thức #bám dính nội bộ #thực tiễn tốt nhất #năng lực hấp thụ #mơ hồ về nguyên nhân

Tài liệu tham khảo

10.1287/mnsc.36.8.938

Armor D. J., 1974, Sociological Methodology 1973–1974, 17

Arrow K. J., 1969, ‘Classification notes on the production and transmission of technical knowledge’, American Economic Review; Papers and Proceedings, 52, 29

Arrow K. J., 1974, The Limits of Organization.

Balm G. J., 1992, ‘Benchmarking: A Practitioner's Guide for Becoming and Staying Best of the Best.’

10.1109/TEM.1970.6448538

Bartlett C. A., 1989, Managing across Borders: The Transnational Solution.

Berger P. L., 1966, The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge.

Bolch B. W., 1974, Multivariate Statistical Methods for Business and Economics.

Bower J. L., 1970, Managing the Resource Allocation Process.

10.2307/2392619

Buttolph D., 1992, ‘A new look at adaptation’, Knowledge: Creation, Diffusion, Utilization, 13, 460, 10.1177/107554709201300405

10.4135/9781412985642

Chew W. B., 1991, ‘Productivity, investment and Murphy's law’, 91

Chew W. B., 1990, Measures for Manufacturing Excellence., 129

Chew W. B., 1991, ‘Beating Murphy's Law’, Sloan Management Review, 32, 5

10.2307/2392088

10.2307/2393553

10.1287/mnsc.35.12.1504

Druckman D., 1991, In the Mind's Eye: Enhancing Human Performance.

10.1007/978-1-4615-2201-0_1

10.2307/41166628

10.2307/3172650

10.1002/smj.4250151007

Glaser E. M., 1983, Putting Knowledge to Use.

Goodman P. S., 1980, Research in Organizational Behavior., 215

Goodman P. S., 1982, Change in Organizations., 226

Goold M., 1994, Corporate‐level Strategy: Creating Value in the Multibusiness Company.

10.2307/41166664

10.1287/orsc.7.4.375

10.1002/smj.4250120908

Hamel G., 1988, ‘When competitors collaborate’

Hamel G., 1989, ‘Collaborate with your competitors—and win’, Harvard Business Review, 67, 133

Haspeslagh P. C., 1991, Managing Acquisitions: Creating Value through Corporate Renewal.

Hayes R. H., 1985, Exploring the Sources of Productivity Differences at the Factory Level.

Hedberg B., 1981, How Organizations Learn and Unlearn.

10.2307/254979

10.2307/3151760

10.1111/j.1467-9310.1982.tb00478.x

Kerwin K.andD.Woodruff(23 November1992).‘Can Olds hitch its wagon to Saturn's star?’ Business Week p.74.

Kogut B., 1985, ‘Designing global strategies: Profiting from operational flexibility’, Sloan Management Review, 27, 27

10.1287/orsc.3.3.383

10.2307/3151100

10.1287/mnsc.33.2.244

Leonard‐Barton D., 1990, Technology Transfer: A Communication Perspective., 43

10.2307/3003464

March J., 1958, Organizations.

10.1146/annurev.so.16.080190.002251

MeIver J. P., 1981, Unidimensional Scaling.

Morrison D. F., 1976, Multivariate Statistical Methods.

Nelson R., 1982, An Evolutionary Theory of Economic Change.

10.1287/orsc.5.1.14

Nord W. R., 1987, Implementing Routine and Radical Innovations.

Nunnally J. C., 1978, Psychometric Theory.

Perloff R. M., 1993, The Dynamics of Persuasion., 10.4324/9781410606884

10.1109/17.62322

Polanyi M., 1962, Personal Knowledge: Towards a Post‐critical Philosophy.

Porter M. E., 1985, Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance.

Porter M. E., 1994, Fundamental Issues in Strategy: A Research Agenda., 423

Prahalad C. K., 1990, ‘The core competence of the corporation’, ‘Harvard Business Review’, 68, 79

Randolph W. A.andB. Z.Posner(1988).‘What every manager needs to know about project management’ Sloan Management Review Summer pp.65–73.

Rice R. E., 1980, ‘Reinvention in the innovation process’, Knowledge: Creation, Diffusion, Utilization, 1, 499, 10.1177/107554708000100402

Rogers E., 1983, The Diffusion of Innovation.

Rumelt R., 1984, Competitive Strategic Management., 556

Spender J. C.(1993).‘Competitive advantage from tacit knowledge? Unpacking the concept and its strategic implications’ Best Paper Proceedings Academy of Management pp.37–41.

Stewart D. K., 1968, ‘A general canonical correlation index’, Psychological Bulletin, 70, 160, 10.1037/h0026143

The Economist(23 October1993).‘A spanner in the works’ pp.75–81.

Teece D.(June1977).‘Technology transfer by multinational corporations: The resource cost of transferring technological know‐how’ Economic Journal pp.242–261.

Teece D. J., 1976, The Multinational Corporation and the Resource Cost of International Technology Transfer.

Tolbert P. S.(1987).‘Institutional sources of organizational culture in major law firms’. In L. G. Zucker (ed.) Institutional Patterns and Organizations: Culture and Environment. Cambridge MA pp.101–113.

10.1016/0048-7333(91)90084-4

Tyre M. J.andE.von Hippel(forthcoming).‘The situated nature of adaptive learning in organizations’ Organization Science.

10.1287/orsc.5.1.98

10.1287/mnsc.40.4.429

Walton R. E.(1975).‘The diffusion of new work structures: Explaining why success didn't take’ Organizational Dynamics Winter pp.3–21.

Wherry R. J., 1984, Contributions to Correlational Analysis.

Winter S. G., 1987, The Competitive Challenge: Strategies for Industrial Innovation and Renewal., 159

10.1007/978-1-4615-2201-0_7

Xerox, 1992, Worldwide Best Practices Reference Guide.

Yin R. K., 1979, Changing Urban Bureaucracies: How New Practices Become Routinized.

Zaltman G., 1973, Innovations and Organizations.

10.1287/orsc.6.1.76

Zeller R. A., 1980, Measurement in the Social Sciences: The Link between Theory and Data.

10.2307/2094862