Khám Phá Mô Hình Giá Trị Tiêu Dùng Để Chấp Nhận Ngân Hàng Di Động Hồi Giáo

Emerald - Tập 5 Số 3 - Trang 344-365 - 2014
Tiong‐Thye Goh1, Norazah Mohd Suki2, Kim‐Shyan Fam1
1Victoria University of Wellington, Wellington, New Zealand
2Universiti Malaysia Sabah Labuan International Campus, Labuan, Malaysia.

Tóm tắt

Mục đích

– Mục đích của nghiên cứu này là khám phá một mô hình giá trị tiêu dùng cho việc chấp nhận ngân hàng di động Hồi giáo và xác định bất kỳ sự khác biệt nào trong các giá trị tiêu dùng được cảm nhận giữa người Hồi giáo và không Hồi giáo đối với việc sử dụng dịch vụ ngân hàng di động Hồi giáo.

Thiết kế/phương pháp/tiếp cận

– Sử dụng phương pháp khảo sát trực tuyến, mẫu 183 được thu thập và phương pháp phân tích phương trình cấu trúc từng phần (PLS) được sử dụng để đánh giá mô hình và xác thực giả thuyết, vì nó lý tưởng cho việc đánh giá các thuộc tính tâm lý của tất cả các thang đo và sau đó kiểm tra các mối quan hệ cấu trúc được đề xuất trong mô hình.

Kết quả

– Kết quả thực nghiệm qua phương pháp PLS cho thấy rằng kết quả giải thích một cách thỏa mãn việc chấp nhận ngân hàng di động Hồi giáo và hơn nữa cho thấy việc sử dụng mô hình giá trị tiêu dùng như một cách tiếp cận thay thế cho việc chấp nhận công nghệ. Cách tiếp cận mô hình giá trị tiêu dùng dường như phù hợp hơn với người Hồi giáo so với người không Hồi giáo với 66.6% của phương sai được giải thích và chỉ số độ phù hợp là 0.724. Các yếu tố điều kiện là quan trọng đối với người không Hồi giáo so với người Hồi giáo. Người Hồi giáo dường như coi trọng các yếu tố cảm xúc hơn người không Hồi giáo.

Giới hạn/Ý nghĩa nghiên cứu

– Các kết quả nghiên cứu hiện tại chủ yếu đại diện cho sinh viên đại học có một số kinh nghiệm tiếp xúc với ngân hàng di động Hồi giáo và sự quen thuộc với công nghệ di động. Thực tế, mẫu được lấy từ Malaysia, một quốc gia Hồi giáo có nền văn hóa và sắc tộc đa dạng. Do đó, kết quả có thể không áp dụng cho các quốc gia Hồi giáo khác, chẳng hạn như các quốc gia Ả Rập do những khác biệt về nền văn hóa. Các nhà nghiên cứu trong tương lai có thể vượt qua các giới hạn về tính tổng quát bằng cách mở rộng phạm vi mẫu.

Ý nghĩa thực tiễn

– Kết quả nghiên cứu này có ích vì sự so sánh giữa người tiêu dùng Hồi giáo và không Hồi giáo giúp các nhà thực hành và các nhà nghiên cứu hiểu rõ hơn về các đặc điểm chấp nhận khác nhau và nâng cao hiểu biết về cách thúc đẩy dịch vụ công nghệ như vậy cho nhu cầu ngân hàng hàng ngày, đặc biệt là đối với các phân khúc khác nhau của cộng đồng. Trong việc phát triển các tương tác ngân hàng di động Hồi giáo, các nhà thiết kế nên nhìn xa hơn sự thuận tiện trong việc sử dụng hệ thống và tận dụng các giá trị tiêu dùng khác nhau để bao gồm cá nhân hóa trong thiết kế dịch vụ thông qua việc tự động nhận diện khách hàng Hồi giáo và không Hồi giáo trong quá trình sử dụng hệ thống.

Tính độc đáo/Giá trị

– Nghiên cứu đã đóng góp vào lý thuyết mô hình giá trị tiêu dùng trong việc chấp nhận công nghệ và chứng minh rằng mô hình này có khả năng giải thích các giá trị chức năng, cảm xúc, nhận thức, tình huống và xã hội đối với người tiêu dùng trong ý định chấp nhận của họ. Nghiên cứu này cung cấp những phát hiện thực nghiệm chưa được báo cáo trong các nghiên cứu trước đó do phương pháp mô hình chấp nhận công nghệ quá nhiều.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Aaker, J.L. (1999), “The malleable self: the role of self-expression in persuasion”, Journal of Marketing Research, Vol. 36 No. 1, pp. 45-57.

Alam, S.S. , Mohd, R. and Hisham, B. (2011), “Is religiosity an important determinant on Muslim consumer behaviour in Malaysia?”, Journal of Islamic Marketing, Vol. 2 No. 1, pp. 83-96.

Al-Hyari, K. , Alnsour, M. , Al-Weshah, G. and Haffar, M. (2012), “Religious beliefs and consumer behaviour: from loyalty to boycotts”, Journal of Islamic Marketing, Vol. 3 No. 2, pp. 155-174.

Amin, H. (2007), “Extending the technology acceptance model for SMS banking: analyzing the gender gap among students”, International Journal of Business and Society, Vol. 8 No. 1, pp. 15-27.

Amin, H. , Hamid, M.R.A. , Lada, S. and Anis, Z. (2008), “The adoption of mobile banking in Malaysia: the case of Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB)”, International Journal of Business and Society, Vol. 9 No. 2, pp. 43-53.

Capgemini (2013), World Retail Banking Report, European Financial Management and Marketing Association [Online], available at: www.capgemini.com/sites/default/files/resource/pdf/wrbr_2013_0.pdf.

Carmines, E.G. and Zeller, R.A. (1979), Reliability and Validity Assessment, Sage Publications, Beverly Hills, CA.

Cheng, M.S. , Wang, T.S. , Lin, Y.C. and Vivek, S.D. (2009), “Why do customers utilize the internet as a retailing platform? A view from consumer perceived value. ”, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 21 No. 1, pp. 144-160.

Chin, W.W. (1998), “The partial least squares approach for structural equation modeling”, in Modern Methods for Business Research, Lawrence Erlbaum Associates Publishers, Mahwah, NJ.

Dahlan, H. (1991), “Local values in intercultural management”, Malaysian Management Review, Vol. 26 No. 1, pp. 45-50.

Davis, F.D. (1989), “Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology”, MIS Quarterly, Vol. 13 No. 3, pp. 319-340.

Dewan, S.M. (2010), “Past, present and future of m-banking research: a literature review”, in ACIS 2010 Proceedings Paper 84, Brisbane, Australia.

Dixon, R. (1992), “Islamic banking”, International Journal of Bank Marketing, Vol. 10 No. 6, pp. 32-37.

Dodds, W.B. and Monroe, K.B. (1985), “The effect of brand and price information on subjective product evaluations”, Advances in Consumer Research, Vol. 12 No. 1, pp. 85-90.

Dusuki, A.W. (2008), “Understanding the objectives of Islamic banking: a survey of stakeholders’ perspectives. ”, International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, Vol. 1 No. 2, pp. 132-148.

El-Gamal, M. (2000), “A basic guide to contemporary islamic banking and finance”, ISNA Islamic Banking and Finance Series, available at: www.nubank.com/islamic/primer.pdf

Finch, M. (2008), “Spending one’s treasure: consumer trends in the purchase of religious goods”, Annual Meeting of the American Sociological Association, Boston MA.

Fornell, C. and Larcker, D.F. (1981), “Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error”, Journal of Marketing Research, Vol. 18 No. 1, pp. 39-50.

Gefen, D. , Straub, D. and Boudreau, M. (2000), “Structural equation modeling and regression: guidelines for research practice,” Communications of the Association for Information Systems, Vol. 4 No. 7, pp. 2-77.

Hair, J.F. (1998), Multivariate Data Analysis, Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ.

Hamwi, B. and Aylward, A. (1999), “Islamic finance: a growing international market”, Special Issue on Islamic Banking, Thunderbird International Business Review, Vol. 41 Nos 4/5, pp. 407-420.

Ho, S.S. , Lee, W.P. and Hameed, S.S. (2008), “Muslim surfers on the internet: using the theory of planned behaviour to examine the factors influencing engagement in online religious activities”, New Media and Society, Vol. 10 No. 2, pp. 93-113.

Howell, J.M. and Avolio, B.J. (1993), “Transformational leadership, transactional leadership, locus of control, and support for innovation– key predictors of consolidated-business-unit performance”, Journal of Applied Psychology, Vol. 78 No. 6, pp. 891-902.

Hulland, J. (1999), “Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: a review of four recent studies”, Strategic Management Journal, Vol. 20 No. 2, pp. 195-204.

Hung, C. and Hsieh, C. (2010), “Searching the fit pattern between cultural dimensions and consumption values of mobile commerce in Taiwan”, Asia Pacific Management Review Vol. 15 No. 2, pp. 147-165.

Hwang, Y. (2010), “The moderating effects of gender on e-commerce systems adoption factors: an empirical investigation”, Computers in Human Behavior, Vol. 26 No. 6, pp. 1753-1760.

Islam, M.Z. , Low, P.K.C. and Hasan, I. (2013), “Intention to use advanced mobile phone services (AMPS)”, Management Decision, Vol. 51 No. 4, pp. 824-838.

Keil, M. , Tan, B.C.Y. , Wei, K.K. , Saarinen, T. , Tuunainen, V. and Wassenaar, A. (2000), “A cross-cultural study on escalation of commitment behavior in software projects”, MIS Quarterly, Vol. 24 No. 2, pp. 299-325.

Khan, M. and Bhatti, M. (2008), “Islamic banking and finance: on its way to globalization”, Managerial Finance, Vol. 34 No. 10, pp. 708-725.

Kim, H.W. , Chan, H.C. and Gupta, S. (2007), “Value-based adoption of mobile internet: an empirical investigation”, Decision Support Systems, Vol. 43 No. 1, pp. 111-126.

Kleijnen, M. , Wetzels, M. and De Ruyter, K. (2004), “Consumer acceptance of wireless finance”, Journal of Financial Services Marketing, Vol. 8 No. 3, pp. 206-217.

Ko, S. , Norum, P. and Hawley, J.M. (2009), “Consumer value structures reflected in clothing advertisements”, Journal of Fashion Marketing and Management Vol. 14 No. 3, pp. 451-468.

Laukkanen, T. and Pasanen, M. (2008), “Mobile banking innovators and early adopters: how they differ from other online users?”, Journal of Financial Services Marketing, Vol. 13 No. 2, pp. 86-94.

Laverie, D.A. , Kleine, R.E.III. and and Kleine, S.S. (1993), “Linking emotions and values in consumption experiences: an exploratory study”, Advances in Consumer Research, Vol. 20 No. 1, pp. 70-75.

Ledden, L. , Kalafatis, S.P. and Samouel, P. (2007), “The relationship between personal values and perceived value of education”, Journal of Business Research, Vol. 60 No. 9, pp. 965-974.

Lee, Y. , Kim, J. , Lee, I. and Kim, H. (2002), “A cross-cultural study on the value structure of mobile internet usage: comparison between Korea and Japan”, Journal of Electronic Commerce Research, Vol. 3 No. 4, pp. 227-239.

Liang, H.G. , Saraf, N. , Hu, Q. and Xue, Y.J. (2007), “Assimilation of enterprise systems: the effect of institutional pressures and the mediating role of top management”, MIS Quarterly, Vol. 31 No. 1, pp. 59-87.

Lin, H.F. (2011), “An empirical investigation of mobile banking adoption: the effect of innovation attributes and knowledge-based trust”, International Journal of Information Management, Vol. 31 No. 3, pp. 252-260.

Lin, P. , Huang, Y. and Wang, J. (2012), “Applying the theory of consumption values to choice behavior toward green products”, Journal of Cleaner Production, Vol. 22 No. 1, pp. 11-18.

Luarn, P. and Lin, H.H. (2005), “Toward an understanding of the behavioral intention to use mobile banking”, Computers in Human Behavior, Vol. 21 No. 6, pp. 873-891.

NBD (2013), “Emirates NBD wins ‘eBanking 2013 Excellence Award’ for best mobile banking application”, available at: www.emiratesnbd.com/en/mediaCentre/year2013/enbdWinEBanking2013.cfm

Nel, J. and Raleting, T. (2010), “Gender differences in non-users’ attitude towards WIG-cellphone banking”, Australian and New Zealand Marketing Academy Annual Conference (ANZMAC), Christchurch.

Pavlou, P.A. , Liang, H. and Xue, Y. (2007), “Understand and mitigating uncertainty in online exchange relationships: a principal-agent perspective”, MIS Quarterly, Vol. 31 No. 1, pp. 105-136.

Podsakoff, P.M. , Mackenzie, S.B. , Lee, J.Y. and Podsakoff, N.P. (2003), “Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies”, Journal of Applied Psychology, Vol. 88 No. 5, pp. 879-903.

Poon, W.C. (2008), “Users’ adoption of e-banking services: the Malaysian perspective”, Journal of Business and Industrial Marketing, Vol. 23 No. 1, pp. 59-69.

Pura, M. (2005), “Linking perceived value and loyalty in location-based mobile services”, Managing Service Quality, Vol. 15 No. 6, pp. 509-538.

Ringle, W. , Wende, S. and Will, A. (2010), “SmartPLS release: 2.0 M3”, Supply Management, University of Hamburg.

Riquelme, H. and Rios, R.E. (2010), “The moderating effect of gender in the adoption of mobile banking adoption”, International Journal of Bank Marketing, Vol. 28 No. 5, pp. 328-341.

Roig, J.C.F. , Garcia, J.S. and Tena, M.A.M. And Monzonis, J.L. (2006), “Customer perceived value in banking services”, International Journal of Bank Marketing, Vol. 24 No. 5, pp. 266-283.

Sadeghi, T. and Hanzaee, K.H. (2010), “Customer satisfaction factors (CSFs) with online banking services in an Islamic country: I.R. Iran.”, Journal of Islamic Marketing, Vol. 1 No. 3, pp. 249-267.

Sanchez-Franco, M.J. (2006), “Exploring the influence of gender on the web usage via partial least squares”, Behaviour and Information Technology, Vol. 25 No. 1, pp. 19-36.

Sheth, J.N. , Newman, B.I. and Gross, B.L. (1991), “Why we buy what we buy - a theory of consumption values”, Journal of Business Research, Vol. 22 No. 2, pp. 159-170.

Sirgy, M.J. (1985), “Using self-congruity and ideal congruity to predict purchase motivation”, Journal of Business Research, Vol. 13 No. 3, pp. 195-206.

Solomon, M.R. (1983), “The role of products as social stimuli: a symbolic interactionism perspective”, Journal of Consumer Research, Vol. 10 No. 3, pp. 319-329.

Soukup, C. (1999), “The gendered interactional patterns of computer-mediated chat rooms: a critical ethnographic study”, The Information Society, Vol. 15 No. 3, pp. 169-176.

Sulaiman, A. , Jaafar, N.I. and Mohezar, S. (2007), “An overview of mobile banking adoption among the urban community”, International Journal of Mobile Communications, Vol. 5 No. 2, pp. 157-168.

Suoranta, M. and Mattila, M. (2004), “Mobile banking and consumer behaviour: new insights into the diffusion pattern”, Journal of Financial Services Marketing, Vol. 8 No. 4, pp. 354-366.

Sweeney, J.C. and Soutar, G.N. (2001), “Consumer perceived value: the development of a multiple item scale”, Journal of Retailing, Vol. 77 No. 2, pp. 203-220.

Tang, Y. and Forster, P. (2007), “Exploring the value structure behind mobile auction adoption intention”, Americas Conference on Information Systems, 9-12 August, Keystone, CO.

Turel, O. , Serenko, A. and Bontis, N. (2007), “User acceptance of wireless short messaging services: deconstructing perceived value”, Information and Management, Vol. 44 No. 1, pp. 63-73.

Valentine, L. (2011), “Smart phones alter banking landscape”, American Bankers Association, ABA Banking Journal, Vol. 103 No. 5, pp. 32-34, 36, 46.

Venkatesh, V. , Morris, M.G. , Davis, G.B. and Davis, F.D. (2003), “User acceptance of information technology: toward a unified view”, MIS Quarterly, Vol. 27 No. 3, pp. 425-478.

Woodruff, R.B. (1997), “Customer value: the next source for competitive advantage”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 25 No. 2, pp. 139-153.

Yoon, C. and Kim, S. (2007), “Convenience and TAM in a ubiquitous computing environment: the case of wireless LAN”, Electronic Commerce Research and Applications, Vol. 6 No. 1, pp. 102-112.

Zeithaml, V.A. (1988), “Consumer perceptions of price, quality, and value - a means-end model and synthesis of evidence”, Journal of Marketing, Vol. 52 No. 3, pp. 2-22.

European Financial Management and Marketing Association , available at: www.capgemini.com/sites/default/files/resource/pdf/wrbr_2013_0.pdf