Trách nhiệm xã hội của doanh nghiệp: Trách nhiệm nhúng và trách nhiệm ngoại vi - Cơ sở tâm lý học

Industrial and Organizational Psychology - Tập 6 Số 4 - Trang 314-332 - 2013
Herman Aguinis1, Ante Glavas2
1Indiana University,
2University of Notre Dame.

Tóm tắt

Chúng tôi đề xuất một khái niệm mới để hiểu rõ hơn về khối lượng lớn và đa dạng các công trình nghiên cứu liên quan đến trách nhiệm xã hội của doanh nghiệp (CSR): (a) CSR nhúng và (b) CSR ngoại vi. Sự phân biệt này dựa trên các cơ sở tâm lý học, chủ yếu xuất phát từ tâm lý học công nghiệp - tổ chức và các lĩnh vực liên quan (tức là hành vi tổ chức, quản lý nguồn nhân lực) và cho phép hiểu rõ hơn về khi nào và tại sao CSR có khả năng dẫn đến những kết quả tích cực cho nhân viên, tổ chức và xã hội. CSR nhúng liên quan đến các năng lực cốt lõi của tổ chức và tích hợp CSR vào chiến lược, thói quen và hoạt động của công ty, do đó ảnh hưởng đến tất cả nhân viên. Ngược lại, CSR ngoại vi tập trung vào các hoạt động không được tích hợp vào chiến lược, thói quen và hoạt động của tổ chức (ví dụ: từ thiện, tình nguyện). Chúng tôi sử dụng khái niệm của mình để giải thích sự thành công của các sáng kiến CSR tại GE, IBM và Intel, và để diễn giải lại tài liệu nghiên cứu CSR trong các lĩnh vực marketing, quản trị doanh nghiệp và nghiên cứu pháp lý, cũng như kinh tế học. Chúng tôi cũng mô tả cách mà khái niệm của chúng tôi có thể giúp thu hẹp khoảng cách giữa vi mô - vĩ mô và khoa học - thực tiễn mà nhiều người than phiền, đồng thời giúp định hướng cho các nghiên cứu CSR trong tương lai cũng như các can thiệp tổ chức.

Từ khóa

#Trách nhiệm xã hội doanh nghiệp #CSR nhúng #CSR ngoại vi #tâm lý học công nghiệp - tổ chức #nghiên cứu CSR

Tài liệu tham khảo

10.5465/amr.1997.9707180258

Environmental Protection Agency & United States Department of Agriculture. (2012). Waste not, want not: Feeding the hungry and reducing solid waste through food recovery. Environmental Protection Agency. Retrieved from http://www.epa.gov/epawaste/conserve/materials/organics/pubs/wast_not.pdf

10.1177/0170840603024003910

10.1111/j.1740-8784.2011.00227.x

10.2307/3556659

10.1111/j.1754-9434.2011.01413.x

Turban, 1996, Corporate social performance and organizational attractiveness to prospective employees, Academy of Management Journal, 40, 658, 10.2307/257057

GE. (2012c). Ecomagination 2010 Annual Report. GE. Retrieved from http://files.gecompany.com/ecomagination/progress/GE_ecomagination_2010AnnualReport.pdf

10.4135/9780857021007.n26

Waddock, 2004, Parallel universes: Companies, academics, and the progress of corporate citizenship, Business and Society Review, 10, 758

10.5465/amr.1999.2202134

10.1002/smj.1958

GE. (2012e). Healthymagination. GE. Retrieved from http://www.healthymagination.com/

GE. (2012a). @ecomagination. GE. Retrieved from http://www.ecomagination.com/about

10.1023/B:BUSI.0000039399.90587.34

Wrzesniewski, 2003, Positive organizational scholarship: Foundations of a new discipline, 296

United Nations Global Compact. (2012). United Nations Global Compact. Retrieved from http://www.unglobalcompact.org/

10.1016/j.riob.2010.09.001

10.1177/0149206310390218

10.1108/13563280110381170

10.1016/j.ibusrev.2009.10.002

Rupp, 2010, Managerial ethics: Managing the psychology of morality, 69

Dutton, 2010, Pathways for positive identity construction at work: Four types of positive identity and the building of social resources, Academy of Management Review, 35, 265

10.1177/0007650310394323

10.1177/0149206310382456

10.1037/a0014891

Velasco, 2010, Shareholder ownership and primacy, University of Illinois Law Review, 3, 897

10.1177/0092070305284976

Laszlo, 2011, Embedded sustainability: The next big competitive advantage

Corporate Responsibility. (2011). 2010 Corporate responsibility report. Intel. Retrieved from http://www.intel.com/content/www/us/en/corporate-responsibility/2010-corporate-responsibility-report-overview.html

Kerr, 1975, On the folly of rewarding A, while hoping for B, Academy of Management Journal, 18, 769, 10.2307/255378

Conley, 2005, Engage, embed, and embellish: Theory versus practice in the corporate social responsibility movement, Journal of Corporate Law, 31, 1

10.1177/0149206309337896

10.5465/amr.2007.25275678

Barrett, 2013, Green organizations: Driving change with I-O psychology

Aguinis, 2013, Performance management

10.1177/0149206311436079

GE. (2012b). LED technology. GE. Retrieved from http://www.gelighting.com/LightingWeb/emea/products/technologies/led/all-led-systems-are-not-the-same.jsp

IBM. (2008).The enterprise of the future: Implications for the workforce. IBM. Retrieved from http://www-935.ibm.com/services/us/gbs/bus/pdf/gbe03102-usen-ceo-workforce.pdf

10.1002/(SICI)1097-0266(200005)21:5<603::AID-SMJ101>3.0.CO;2-3

10.1177/000765039903800303

10.1177/0149206313478188

10.1111/j.1467-6486.2009.00836.x

Bellah, 1985, Habits of the heart: Individualism and commitment in American life

10.1016/j.jpubeco.2007.05.008

10.1108/07363761111101949

10.5465/amr.2008.27745504

10.1016/j.jbusres.2005.01.001

10.5465/amp.2009.39985540

10.2307/3857812

10.1509/jmkg.67.2.76.18609

10.2189/asqu.53.4.626

Aguinis, 2011, APA handbook of industrial and organizational psychology, 855

GE. (2012d). Ecomagination treasure hunts. GE. Retrieved from http://www.ecomagination.com/showcase/treasure-hunts

10.1002/smj.571

10.1257/aer.96.5.1652

10.1037/0021-9010.93.5.1062

10.1007/s10551-012-1323-5

Kozlowski, 2000, Multilevel theory, research, and methods in organizations: Foundations, extensions, and new directions, 3

Global Most Sustainable Companies. (2012). 2012 Global 100 most sustainable companies: The full list. Retrieved from http://www.global100.org/

10.1111/0045-3609.00090

Palmisano S. (2012). Our values at work on being an IBMer. IBM. Retrieved from http://www.ibm.com/ibm/values/us/

Daniels C. , & Lacono E. (2010, May 1). Employee involvement vital to success in sustainability. PR Week. Retrieved from http://www.prweekus.com/employee-involvement-vital-to-success-in-sustainability/article/168478/

10.1023/A:1010710022834

10.2307/2393235

Hainmueller J. , & Hiscox M. J. (2012). Buying green? Field experimental tests of consumer support for environmentalism. Unpublished manuscript.

10.1348/096317909X477495

10.2307/23043495

Brammer, 2011, Managing sustainable global supply chains: A systematic review of the body of knowledge

10.1257/jel.50.1.51

Morgeson, Extending corporate social responsibility research to the human resource management and organizational behavior domains: A look to the future, Personnel Psychology

10.1111/j.1744-6570.1996.tb01790.x

Tenbrunsel, 2000, Understanding the influence of environmental standards on judgments and choices, Academy of Management Journal, 43, 854, 10.2307/1556414

10.1007/s10551-010-0364-x

10.1177/0092070399274005

10.1177/0149206310375850

10.1177/0149206309335188

Buchholz, 2008, The Oxford handbook of corporate social responsibility, 327

GE. (2012f). Our people. GE. Retrieved from http://www.ge.com/company/culture/index.html

10.1023/A:1022962719299

10.1111/j.1754-9434.2011.01409.x

Moore, 1965, Cramming more components onto integrated circuits, Electronics, 38, 114

Palmisano S. (2009). Building a smarter planet: City by city. IBM. Retrieved from http://www.ibm.com/ibm/sjp/10_01_2009.html

IC Insights. (2011, December 19). Tracking the top 10 semiconductor sales leaders over 26 years. Research Bulletin. Retrieved from www.icinsights.com/data/articles/documents/359.pdf

10.1007/s11747-010-0213-6

Petco (2012). Petco foundation. Petco. Retrieved from http://www.petco.com/petco_Page_PC_petcofoundationhome.aspx

10.1002/job.380

Scott, 2013, News from the SIOP-United Nations Team: SIOP has joined the UN Global Compact and so can you!, The Industrial-Organizational Psychologist, 50, 65

10.1509/jmkr.38.2.225.18838

10.1023/A:1024194519384

10.1111/j.1468-2370.2007.00226.x

Aguinis, 2013, Green organizations: Driving change with I-O psychology

10.5465/amr.1995.9503271990

Margolis J. D. , Elfenbein H. A. , & Walsh J. (2009). Does it pay to be good…and does it matter? A meta-analysis of the relationship between corporate social and financial performance. Unpublished manuscript.

10.1177/2041386610376255

Pratt, 2003, Positive organizational scholarship, 309

10.9774/GLEAF.4700.2009.wi.00007

10.1111/j.1754-9434.2011.01417.x

Scott, 1995, Institutions and organizations

10.1111/j.1468-2370.2009.00274.x

10.5465/amr.2003.10196772

10.1002/job.333

Kahn, 1990, Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work, Academy of Management Journal, 33, 692, 10.2307/256287

10.1111/j.1754-9434.2011.01407.x

Jackson, 2012, Managing human resources for environmental sustainability