Các yếu tố trò chơi hóa có ảnh hưởng đến ý định chấp nhận và ý định giới thiệu ngân hàng trực tuyến của người dùng không?

Samar Rahi1, Mazuri Abd Ghani1
1Universiti Sultan Zainal Abidin – Kampus Gong Badak, Kuala Terengganu, Malaysia

Tóm tắt

Mục đích Hiểu các yếu tố chính quyết định đến việc sử dụng ngân hàng internet rất quan trọng đối với cả ngân hàng và người dùng. Mặc dù đã có một số nghiên cứu trước đó tập trung vào các yếu tố ảnh hưởng đến việc chấp nhận công nghệ, nhưng có rất ít nghiên cứu thực nghiệm đồng thời nắm bắt được cả các yếu tố công nghệ cụ thể (PE, EE, WD, GAM) và các yếu tố cụ thể của khách hàng (GSC, INTRC) giúp khách hàng chấp nhận ngân hàng internet. Vì vậy, mục tiêu của bài báo này là xác minh cách các yếu tố này ảnh hưởng đến hành vi cá nhân và thúc đẩy họ chấp nhận công nghệ mới. Các tác giả phát triển kiến thức về chủ đề này bằng cách đề xuất mối quan hệ điều tiết của trò chơi hóa giữa ý định của người dùng để chấp nhận và ý định giới thiệu ngân hàng internet trên mạng xã hội. Thiết kế/phương pháp nghiên cứu Để kiểm tra mô hình, các tác giả đã phát triển một nghiên cứu định lượng với 398 người dùng internet từ năm ngân hàng thương mại. Dữ liệu được thu thập trong vòng bốn tuần đầu tháng Chín năm 2017 từ ba thành phố lớn của Pakistan bằng cách dùng phương pháp lấy mẫu thuận tiện. Mô hình lý thuyết được kiểm tra bằng cách sử dụng kỹ thuật cấu trúc phương trình (SEM). Kết quả Kết quả chỉ ra rằng ý định chấp nhận ngân hàng internet được ảnh hưởng tích cực bởi kỳ vọng hiệu suất, kỳ vọng nỗ lực, thiết kế trang web, đặc điểm trang web và sự tự tin của khách hàng chung. Các phát hiện của SEM cho thấy rằng khoảng 72% biến động trong ý định của khách hàng để chấp nhận ngân hàng internet bị chi phối bởi những yếu tố dự đoán này. Hiệu quả điều tiết của trò chơi hóa cho thấy rằng mối quan hệ tích cực giữa ý định của khách hàng để chấp nhận và ý định của khách hàng để giới thiệu ngân hàng internet sẽ mạnh hơn khi mức độ trò chơi hóa cao hơn. Phân tích ma trận tầm quan trọng-hiệu suất (IPMA) cho thấy rằng trong số tất cả các biến, sự tự tin của bản thân là cấu trúc quan trọng nhất vì nó có giá trị tầm quan trọng cao nhất trong IPMA. Ứng dụng thực tiễn Nghiên cứu này cung cấp hướng dẫn sâu sắc cho các nhà thực hành, nhà thiết kế web và chuyên gia tiếp thị rằng họ nên tập trung vào cả góc độ công nghệ và các yếu tố cụ thể của khách hàng để tăng cường sự tự tin của người dùng ngân hàng internet, trong khi đối với các nhà nghiên cứu, nghiên cứu này cung cấp cơ sở để phát triển mô hình chấp nhận công nghệ hơn nữa trong lĩnh vực thương mại điện tử. Giá trị/Nét độc đáo Nghiên cứu này đóng góp cho cơ sở kiến thức bằng cách thêm các yếu tố trò chơi vào mô hình quan điểm công nghệ và bổ sung cho tài liệu thương mại điện tử trong bối cảnh chấp nhận ngân hàng internet. Đến nay, nghiên cứu này là nghiên cứu đầu tiên thuộc loại này điều tra cả các yếu tố cụ thể về công nghệ và yếu tố cụ thể của khách hàng đồng thời để xem ảnh hưởng của người dùng đến việc chấp nhận công nghệ.

Từ khóa

#Ngân hàng trực tuyến #Trò chơi hóa #Chấp nhận công nghệ #Hành vi khách hàng #SEM #IPMA #Tự tin bản thân

Tài liệu tham khảo

AbuShanab, E., Pearson, J.M. and Setterstrom, A.J. (2010), “Internet banking and customers’ acceptance in Jordan: the unified model’s perspective”, Communications of the Association for Information Systems, Vol. 26 No. 1, p. 23.

2014, Examining factors affecting customer intention and adoption of internet banking in Jordan

2014, Website design quality and usage behavior: unified theory of acceptance and use of technology, Journal of Business Research, 67, 2282, 10.1016/j.jbusres.2014.06.016

2016, Prioritizing factors affecting customer satisfaction in the internet banking system based on cause and effect relationships, Procedia Economics and Finance, 36, 210, 10.1016/S2212-5671(16)30032-6

2017, Why so serious? Gamification impact in the acceptance of mobile banking services, Internet Research, 27, 118, 10.1108/IntR-10-2015-0295

2006, Motivational factors of gender, income and age on selecting a bottle of wine, International Journal of Wine Marketing, 18, 218, 10.1108/09547540610704774

2006, eTransQual: a transaction process-based approach for capturing service quality in online shopping, Journal of Business Research, 59, 866, 10.1016/j.jbusres.2006.01.021

2001, Consumer self-confidence: refinements in conceptualization and measurement, Journal of Consumer Research, 28, 121, 10.1086/321951

2016, E-service quality: development of a hierarchical model, Journal of Retailing, 92, 500, 10.1016/j.jretai.2016.09.002

2017, Explaining adoption of mobile banking with the theory of trying, general self-confidence, and cynicism, Journal of Retailing and Consumer Services, 35, 57, 10.1016/j.jretconser.2016.11.009

2016, The interplay of counter-conformity motivation, social influence, and trust in customers’ intention to adopt internet banking services: the case of an emerging country, Journal of Retailing and Consumer Services, 28, 209, 10.1016/j.jretconser.2015.10.007

1998, Issues and opinion on structural equation modeling, MIS Quarterly, 22, VII

2013, The impact of self-confidence on the compromise effect, International Journal of Psychology, 48, 660, 10.1080/00207594.2012.666553

1988, Statistical Power Analysis for the Behavioural Sciences

1999, Social cognitive theory and individual reactions to computing technology: a longitudinal study, MIS Quarterly, 23, 145, 10.2307/249749

2007, Perceived e-service quality (PeSQ) measurement validation and effects on consumer satisfaction and web site loyalty, Managing Service Quality: An International Journal, 17, 317, 10.1108/09604520710744326

2013, Factors affecting the adoption of online banking in Ghana: implications for bank managers, International Journal of Business and Social Research, 3, 94

2011, From game design elements to gamefulness: defining gamification

2006, Formative versus reflective indicators in organizational measure development: a comparison and empirical illustration, British Journal of Management, 17, 263, 10.1111/j.1467-8551.2006.00500.x

2011, Internet banking adoption in Kuala Lumpur: an application of UTAUT model, International Journal of Business and Management, 6, 161

1981, Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error, JMR, Journal of Marketing Research, 18, 39, 10.1177/002224378101800104

2017, Adoption of internet banking: extending the role of technology acceptance model (TAM) with e-customer service and customer satisfaction, World Applied Sciences Journal, 35, 1918

2012, An extension of TAM model with IDT and security/privacy risk in the adoption of internet banking services in Greece, EuroMed Journal of Business, 7, 24, 10.1108/14502191211225365

2014, Partial least squares structural equation modeling (PLS–SEM) an emerging tool in business research, European Business Review, 26, 106, 10.1108/EBR-10-2013-0128

2016, A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS–SEM)

Henseler, J. and Fassott, G. (2010), “Testing moderating effects in PLS path models: an illustration of available procedures”, Handbook of Partial Least Squares, Springer, Berlin, Heidelberg, pp. 713-735.

2010, Measuring the service quality of internet banking: scale development and validation, European Business Review, 22, 5, 10.1108/09555341011008981

2008, Satisfiers and dissatisfiers in the online environment: a critical incident assessment, Journal of Service Research, 10, 347, 10.1177/1094670508314266

2018, Marketing survey research best practices: evidence and recommendations from a review of JAMS articles, Journal of the Academy of Marketing Science, 46, 92, 10.1007/s11747-017-0532-y

2013, An empirical test of three mediation models for the relationship between personal innovativeness and user acceptance of technology, Information & Management, 50, 154, 10.1016/j.im.2013.02.006

2012, Lateral collinearity and misleading results in variance-based SEM: an illustration and recommendations, Journal of the Association for Information Systems, 13, 546, 10.17705/1jais.00302

2007, Mapping the reasons for resistance to internet banking: a means-end approach, International Journal of Information Management, 27, 75, 10.1016/j.ijinfomgt.2006.08.006

1999, The impact of perceived channel utilities, shopping orientations, and demographics on the consumer’s online buying behavior, Journal of Computer-Mediated Communication, 5

2014, Understanding the internet banking adoption: a unified theory of acceptance and use of technology and perceived risk application, International Journal of Information Management, 34, 1, 10.1016/j.ijinfomgt.2013.06.002

2013, Determinants of end-user acceptance of biometrics: integrating the “Big 3” of technology acceptance with privacy context, Decision Support Systems, 56, 103, 10.1016/j.dss.2013.05.010

2012, Factors affecting the adoption of internet banking in Tunisia: an integration theory of acceptance model and theory of planned behavior, The Journal of High Technology Management Research, 23, 1, 10.1016/j.hitech.2012.03.001

2016, Mobile payment: understanding the determinants of customer adoption and intention to recommend the technology, Computers in Human Behavior, 61, 404, 10.1016/j.chb.2016.03.030

2005, ES-QUAL a multiple-item scale for assessing electronic service quality, Journal of Service Research, 7, 213, 10.1177/1094670504271156

2006, Relationships between leader reward and punishment behavior and subordinate attitudes, perceptions, and behaviors: a meta-analytic review of existing and new research, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 99, 113, 10.1016/j.obhdp.2005.09.002

2003, Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies, Journal of Applied Psychology, 88, 879, 10.1037/0021-9010.88.5.879

2015, Moderating role of brand image with relation to internet banking and customer loyalty: a case of branchless banking, The Journal of Internet Banking and Commerce, 20

2015, Moderating role of brand image with relation to internet banking and customer loyalty: a case of branchless banking, The Journal of Internet Banking and Commerce

2016, Impact of customer perceived value and customers perception of public relation on customer loyalty with moderating role of brand image, The Journal of Internet Banking and Commerce, 21

2016, Impact of customer value, public relations perception and brand image on customer loyalty in services sector of Pakistan, Arabian Journal of Business and Management Review, S2

2017, Research design and methods: a systematic review of research paradigms, sampling issues and instruments development, International Journal of Economics & Management Sciences, 6

2016, Internet banking, customer perceived value and loyalty: the role of switching costs, Journal of Accounting & Marketing, 5, 188, 10.4172/2168-9601.1000188

2016, Customer’s perception of public relation in e-commerce and its impact on e-loyalty with brand image and switching cost, Journal of Internet Banking and Commerce, 21

2017, The influence of e-customer services and perceived value on brand loyalty of banks and internet banking adoption: a structural equation model (SEM), The Journal of Internet Banking and Commerce, 22, 1

2017, Inspecting the role of intention to trust and online purchase in developing countries, Journal of Socialomics, 6, 10.4172/2167-0358.1000191

2018, Investigating the role of unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT) in internet banking adoption context, Management Science Letters, 8, 173

2012, Big TAM in Oman: exploring the promise of on-line banking, its adoption by customers and the challenges of banking in Oman, International Journal of Information Management, 32, 239, 10.1016/j.ijinfomgt.2011.11.007

2017, How does the web game design influence the behavior of e-banking users?, Computers in Human Behavior, 74, 163, 10.1016/j.chb.2017.04.034

2015, Society and The Adolescent Self-Image

2014, Designing and using research questionnaires, Management Research Review, 37, 308, 10.1108/MRR-02-2013-0027

2017, Measuring the role of website design, assurance, customer service and brand image towards customer loyalty and intention to adopt internet banking, The Journal of Internet Banking and Commerce, 22

2017, Predicting customer’s intentions to use internet banking: the role of technology acceptance model (TAM) in e-banking, Management Science Letters, 7, 513

2010, A benefit–cost perspective of the consumer adoption of the mobile banking system, Behaviour & Information Technology, 29, 497, 10.1080/01449290903490658

State Bank of Pakistan (2015), “Payment systems review”, available at: www.sbp.org.pk/publications/Pub-Quar.htm

1999, Browsers or buyers in cyberspace? an investigation of factors influencing electronic exchange, Journal of Computer-Mediated Communication, 5

2009, A study of web-designers’ criteria for effective business-to-consumer (B2C) websites using the repertory grid technique, Journal of Electronic Commerce Research, 10, 155

2010, An assessment of customers’ e-service quality perception, satisfaction and intention, International Journal of Information Management, 30, 481, 10.1016/j.ijinfomgt.2010.03.005

2004, User acceptance of hedonic information systems, MIS Quarterly, 28, 695, 10.2307/25148660

2003, User acceptance of information technology: toward a unified view, MIS Quarterly, 27, 425, 10.2307/30036540

2011, How Does Website Design in the E-Banking Sector Affect Customer Attitudes and Behaviour?

2001, Shopping online for freedom, control, and fun, California Management Review, 43, 34, 10.2307/41166074

2003, eTailQ: dimensionalizing, measuring and predicting etail quality, Journal of Retailing, 79, 183, 10.1016/S0022-4359(03)00034-4

2017, Examining the impact of gamification on intention of engagement and brand attitude in the marketing context, Computers in Human Behavior, 73, 459, 10.1016/j.chb.2017.03.066

2012, A meta-analysis of mobile commerce adoption and the moderating effect of culture, Computers in Human Behavior, 28, 1902, 10.1016/j.chb.2012.05.008

2010, Integrating TTF and UTAUT to explain mobile banking user adoption, Computers in Human Behavior, 26, 760, 10.1016/j.chb.2010.01.013