Cấu trúc phân cấp của độ tin cậy của các nhà cung cấp dịch vụ tài chính

International Journal of Bank Marketing - Tập 28 Số 1 - Trang 47-64 - 2010
Sanjit KumarRoy1, VaibhavShekhar1
1IBS Hyderabad, India

Tóm tắt

Mục đíchMục đích của nghiên cứu này là xác định các yếu tố cơ bản của độ tin cậy của các nhà cung cấp dịch vụ tài chính trong lĩnh vực ngân hàng bán lẻ ở Ấn Độ và mô hình hóa độ tin cậy như một tập hợp các yếu tố cấp hai. Nghiên cứu này sao chép và mở rộng công trình của Ennew và Sekhon trong bối cảnh Ấn Độ.Thiết kế/phương pháp/tiếp cậnSử dụng thang đo độ tin cậy được phát triển bởi Ennew và Sekhon, nghiên cứu này xác định sáu yếu tố cấp một của độ tin cậy đối với các ngân hàng bán lẻ ở Ấn Độ thông qua phân tích nhân tố khám phá và xác nhận. Sau đó, nghiên cứu mô hình hóa độ tin cậy như một tập hợp ba yếu tố cấp hai bằng cách sử dụng phân tích nhân tố xác nhận cấp hai.Những phát hiệnCác yếu tố cấp một thu được cho độ tin cậy của các ngân hàng bán lẻ bao gồm định hướng khách hàng, tính toàn vẹn và trung thực, giao tiếp và sự tương đồng, giá trị chung, chuyên môn, và khả năng và tính nhất quán. Phân tích nhân tố xác nhận cấp hai đã cho ra ba yếu tố bậc cao hơn là năng lực, tính cởi mở và lòng tốt.Ý nghĩa thực tiễnCác khía cạnh khác nhau của độ tin cậy nên được coi là các công cụ để cải thiện độ tin cậy của một ngân hàng trong tâm trí của các khách hàng hiện tại. Đồng thời, những khía cạnh này cũng sẽ giúp ngân hàng phản ánh được hình ảnh của độ tin cậy trong tâm trí của các khách hàng tiềm năng. Việc thiết lập độ tin cậy như một yếu tố của hình ảnh doanh nghiệp sẽ mang lại lợi thế cạnh tranh cho các công ty dịch vụ và cải thiện hiệu suất tài chính của họ.Tính độc đáo/gía trịNghiên cứu này kiểm tra độ tin cậy và tính hợp lệ của thang đo độ tin cậy của Ennew và Sekhon. Nghiên cứu này cung cấp một cái nhìn về các yếu tố mà khách hàng ngân hàng bán lẻ trong một nền kinh tế mới nổi như Ấn Độ quan sát độ tin cậy của một ngân hàng bán lẻ. Hơn nữa, nghiên cứu này là một nỗ lực để mô hình hóa độ tin cậy như một tập hợp các yếu tố cấp hai.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Anderson, J.C. and Gerbing, D.W. (1988), “Structural equation modeling in practice: a review and recommended two‐step approach”, Psychological Bulletin, Vol. 103 No. 3, pp. 411‐23.

Andreassen, T.W. and Lindestad, B. (1998), “Customer loyalty and complex service: the impact of corporate image on quality, customer satisfaction, and loyalty for customers with varying degrees of service expertise”, International Journal of Service Industry Management, Vol. 9 No. 1, pp. 7‐23.

Bagozzi, R.P. (1992), “The self‐regulation of attitudes, intentions, and behaviour”, Social Psychology Quarterly, Vol. 55 No. 1, pp. 178‐204.

Barney, J. and Hansen, M. (1994), “Trustworthiness as a source of competitive advantage”, Strategic management Journal, Vol. 15 No. 1, pp. 175‐90.

Bart, Y., Shankar, V., Sultan, F. and Urban, G.L. (2005), “Are the drivers and role of online trust the same for all web sites and consumers? A large‐scale exploratory empirical study”, Journal of Marketing, Vol. 69 No. 4, pp. 133‐52.

Belanger, F., Hiller, J.S. and Smith, W.J. (2002), “Trustworthiness in electronic commerce: the role of privacy, security and site attributes”, Strategic Information Systems, Vol. 11 No. 1, pp. 245‐70.

Berry, L.L. (1995), “Relationship marketing of services – growing interest, emerging perspectives”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 23 No. 4, pp. 224‐36.

Bews, N.F. and Martins, N. (2002), “An evaluation of the facilitators of trustworthiness”, South African Journal of Industrial Psychology, Vol. 28 No. 4, pp. 14‐19.

Bews, N.F. and Rossouw, G.J. (2002), “The role of business ethics in facilitating trustworthiness”, Journal of Business Ethics, Vol. 39 No. 4, pp. 377‐89.

Brady, M.K. and Cronin, J.J. Jr. (2001), “Customer orientation: effects on customer service perceptions and outcome behaviors”, Journal of Service Research, Vol. 3 No. 3, pp. 241‐51.

Brown, T.A. (2006), Confirmatory Factor Analysis for Applied Research, The Guilford Press, New York, NY.

Buttner, O.B. and Goritz, A.S. (2008), “Perceived trustworthiness of online shops”, Journal of Consumer Behaviour, Vol. 7 No. 1, pp. 35‐50.

Byrne, B.M. (2001), Structural Equation Modeling with AMOS: Basic Concepts, Applications and Programming, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, NJ.

Caldwell, C. and Clapham, S.E. (2003), “Organizational trustworthiness: an international perspective”, Journal of Business Ethics, Vol. 47 No. 4, pp. 349‐64.

Caldwell, C. and Jeffries, F.L. (2001), “Ethics, norms, dispositional trust, and context: components of the missing link between trustworthiness and trust”, paper presented at the 8th Annual Conference on Ethics in Business, DePaul University, Chicago, IL.

Carmines, E.G. and Zeller, R.A. (1988), Reliability and Validity Assessment, Sage, Beverly Hills, CA.

Castaldo, S. (2007), Trust in Market Relationships, Edward Elgar Publishing, Northampton, MA.

Cho, J. (2006), “The mechanism of trust and distrust formation and their relational outcomes”, Journal of Retailing, Vol. 82 No. 1, pp. 25‐35.

Chong, B., Yang, Z. and Wong, M. (2003), “Asymmetrical impact of trustworthiness attributes on trust, perceived value and purchase intention: a conceptual framework for cross‐cultural study on consumer perception of online auction”, ACM International Conference Proceeding Series, Vol. 50, Pittsburgh, PA, pp. 213‐9.

Doney, P. and Cannon, J. (1997), “An examination of the nature of trust in buyer‐seller relationships”, Journal of Marketing, Vol. 61 No. 1, pp. 35‐51.

Doney, P.M., Barry, J.M. and Abratt, R. (2007), “Trust determinants and outcomes in global B2B services”, European Journal of Marketing, Vol. 41 Nos 9/10, pp. 1096‐116.

Ennew, C. and Sekhon, H. (2007), “Measuring trust in financial services: the trust index”, Consumer Policy Review, Vol. 17 No. 2, pp. 62‐8.

Fornell, C. and Larcker, D.F. (1981), “Evaluating structural equation models with unobservable variables and measure”, Journal of Marketing Research, Vol. 18 No. 1, pp. 39‐50.

Flavián, C., Guinaliu, M. and Gurrea, R. (2005), “The role played by perceived usability, satisfaction and customer trust on website loyalty”, Information & Management, Vol. 43 No. 1, pp. 1‐14.

Hair, J.F. Jr, Black, C.W., Babin, J.B., Anderson, R.E. and Tatham, L.R. (2006), Multivariate Data Analysis, 6th ed., Pearson, Englewood Cliffs, NJ.

Hardin, R. (2002), Trust and Trustworthiness, Russell Sage Foundation Series on Trust, New York, NY.

Hsing‐Chau, T., Chen, T‐F. and Chen, F‐I. (2005), “Constructing and testing a model of trustworthiness, trust behaviour and organizational identification”, Journal of Nursing Research, Vol. 13 No. 4, pp. 293‐302.

Hodson, R. (2004), “Organizational trustworthiness: findings from the population of organizational ethnographies”, Organization Science, Vol. 15 No. 4, pp. 432‐45.

Huff, L.C. (2005), “Stages in the development of customers' trust for services providers”, Asia Pacific Advances in Consumer Research, Vol. 6, pp. 105‐10.

Hennig‐Thurau, T. (2004), “Customer orientation of service employees: its impact on customer satisfaction, commitment, and retention”, International Journal of Service Industry Management, Vol. 15 No. 5, pp. 460‐78.

Kelly, S.M. (1992), “Developing customer orientation among service employees”, Journal of Academy of Marketing Science, Vol. 20 No. 1, pp. 27‐36.

Kharauf, H. and Sekhon, H. (2009), “Trustworthiness within the hotel sector: a structural model”, Proceedings of 3rd IIMA Conference on Marketing Paradigms for Emerging Economies, Indian Institute of Management, Ahmadabad, pp. 445‐9.

Kshirsagar, S. (2003), “Financial services in India: a new perspective”, IIMB Management Review, Vol. 15 No. 2, pp. 37‐44.

Lee, K.O. and Turban, E. (2001), “A trust model for consumer internet shopping”, International Journal of Electronic Commerce, Vol. 6 No. 1, pp. 75‐91.

Liu, T. and Wu, L. (2007), “Customer retention and cross‐buying in the banking industry: an integration of service attributes, satisfaction and trust”, Journal of Financial Services Marketing, Vol. 12 No. 2, pp. 132‐45.

McKnight, D.H., Cummings, L.L. and Norman, L.C. (1998), “Initial trust formation in new organizational relationships”, The Academy of Management Review, Vol. 23 No. 3, pp. 473‐90.

Mahesh, H.P. and Rajeev, M. (2008), “Producing financial services: an efficiency analysis of indian commercial banks”, Journal of Services Research, Vol. 8 No. 2, pp. 7‐29.

Martenson, R. (2007), “Corporate brand image, satisfaction and store loyalty: a study of the store as a brand, store brand and manufacturer brand”, International Journal of Retailing and Distribution Management, Vol. 35 No. 7, pp. 544‐55.

Mayer, R.C., Davis, J.H. and Schoorman, F.D. (1995), “An integrative model of organizational trust”, Academy of Management Review, Vol. 20 No. 1, pp. 709‐34.

Morgan, R.M. and Hunt, S.D. (1994), “The commitment‐trust theory of relationship marketing”, Journal of Marketing, Vol. 58 No. 3, pp. 20‐38.

Nguyen, N. and Leblanc, G. (2001), “Corporate image and corporate reputation in customers' retention decisions in services”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 8 No. 4, pp. 227‐36.

Nunnally, J.C. and Bernstein, I.H. (1994), Psychometric Theory, McGraw‐Hill, New York, NY.

Oliver, R.L. (1999), “Whence customer loyalty”, Journal of Marketing, Vol. 63, special issue, pp. 33‐44.

Pett, M.A., Lackey, N.R. and Sullivan, J.J. (2003), Making Sense of Factor Analysis: The Use of Factor Analysis for Instrument Development in Health Care Research, Sage Publications, New Delhi.

Reichheld, F.E. (2003), “The one number you need to grow”, Harvard Business Review, December, pp. 46‐54.

Reichheld, F.E. (2006), The Ultimate Question: Driving Good Profits and True Growth, Harvard Business School Press, Boston, MA.

Reserve Bank of India (2008), A report on profile of banks is available at: www.rbi.org.in/Scripts/AnnualPublications.aspx?head=A%20Profile%20of%20Banks (accessed 20 March 2009).

Sabel, C.F. (1993), “Studied trust: building new forms of cooperation in a volatile economy”, Human Relations, Vol. 46 No. 9, pp. 1133‐70.

Smith, A.E. and Reynolds, N.L. (2001), “Measuring cross‐cultural service quality: a framework for assessment”, International Marketing Review, Vol. 19 No. 5, pp. 450‐81.

AsiaTradeHub (n.d.), An article on Indian banking available at: www.asiatradehub.com/India/banks.asp (accessed 20 March 2009).

(The) Financial Express (2008), A report: “Indian banking – a challenge ready industry”, is available at: www.financialexpress.com/news/indian‐banking‐a‐challengeready‐industry/323238/ (accessed 20 June 2009).

Ikon, C.J. (2009), “10 Indian industry to do well during recession”, available at: www.merinews.com/catFull.jsp?articleID=15711433 (accessed 20 March 2009).

Mayer, R.C., James, H.D. and Schoorman, F.D. (1995), “An integrative model of organizational trust”, Academy of Management Review, Vol. 20 No. 3, pp. 709‐34.

Reichheld, F.E. (1996), The Loyalty Effect: The Hidden Force Behind Growth, Profits, and Lasting Value, Harvard Business School Press, Boston, MA.

Reserve Bank of India (2007), A Reserve Bank of India report: “Trend and progress of banking in India”, is available at: http://rbidocs.rbi.org.in/rdocs/Publications/PDFs/88980.pdf (accessed 20 March 2009).

Tseng, H., Chen, T. and Chen, F. (2005), “Constructing and testing a model of trustworthiness, trust behavior and organizational identification”, Journal of Nursing Research, Vol. 13 No. 4, pp. 293‐304.