Phát tán các can thiệp hiệu quả cho trẻ em và thanh thiếu niên mắc các vấn đề sức khỏe tâm thần

Ana Soledade Graeff‐Martins1, Martine F. Flament2, John Fayyad3, Sam Tyano4, Peter S. Jensen5, Luís Augusto Rohde6
1Child and Adolescent Psychiatric Division, Department of Psychiatry, Federal University of São Paulo, Brazil
2Youth Unit, Institute of Mental Health Research, University of Ottawa, Canada
3Department of Psychiatry and Clinical Psychology, St George Hospital University Medical Center, Balamand University Faculty of Medicine, Institute for Development, Research, Advocacy and Applied Care, Lebanon
4Child and Adolescent Division, Geha Mental Health Center, Israel
5The REACH Institute (Resource for Advancing Children's Health), USA
6Child and Adolescent Psychiatric Division, Hospital de Clinicas de Porto Alegre, Federal University of Rio Grande do Sul, Brazil.

Tóm tắt

Bối cảnh:  Các vấn đề sức khỏe tâm thần ở trẻ em và thanh thiếu niên rất phổ biến và cần các can thiệp phù hợp. Mặc dù có nhiều can thiệp dựa trên bằng chứng cho các vấn đề này được mô tả trong tài liệu, nhưng rất ít nghiên cứu đề cập đến các chiến lược để phát tán các can thiệp hiệu quả cho các rối loạn tâm thần ở trẻ em, đặc biệt là ở các nước đang phát triển.Phương pháp:  Một cuộc tổng quan tài liệu rộng rãi nhưng không hệ thống đã được thực hiện với mục đích xác định các can thiệp dựa trên bằng chứng cho trẻ em và thanh thiếu niên mắc các rối loạn tâm thần, các chuyên gia cần nhắm đến trong việc phát tán những can thiệp này, và các chiến lược hiện có để thông tin được phát tán.Kết quả:  Có nhiều thông tin dựa trên bằng chứng đáng kể để hướng dẫn các can thiệp phòng ngừa, tâm lý xã hội và tâm lý dược học. Tính hiệu quả của các phương pháp điều trị trong thực tế và hiệu quả chi phí của các can thiệp ít khi được kiểm tra. Các chuyên gia ở nhiều cấp độ khác nhau (giáo viên, tư vấn viên học đường, nhân viên xã hội, bác sĩ đa khoa, bác sĩ nhi khoa, nhà tâm lý học trẻ em và tâm thần học) nên được nhắm đến trong việc phát tán các can thiệp hiệu quả cho các vấn đề sức khỏe tâm thần ở trẻ em trên toàn thế giới. Tâm thần học từ xa và Internet dường như là những chiến lược đầy hứa hẹn nhất để phát tán kiến thức với chi phí thấp hơn.Kết luận:  Các chuyên gia y tế và liên quan phải kết hợp các vấn đề sức khỏe tâm thần ở trẻ em và thanh thiếu niên trong chương trình giảng dạy sau đại học và cần được trang bị tốt hơn để đánh giá một cách phê phán thông tin hiện có. Các chuyên gia cần phát tán các chương trình dựa trên bằng chứng để hướng dẫn phụ huynh và giáo viên ở các nước đang phát triển trong việc xử lý các khó khăn của trẻ em và thanh thiếu niên. Các quốc gia cần khám phá các giải pháp trên Internet để phát tán thông tin y tế.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

10.1007/BF00938057

10.2190/7MXX-K123-1KQL-CHHC

10.2105/AJPH.94.3.446

Assumpção F.B., 1997, Ensino em Psiquiatria Infantil no Brasil, Informação Psiquiátrica, 16, 147

10.1111/1469-7610.00616

Barrett P.M. Webster H. &Turner C.(2003).Introduction to FRIENDS – a program for enhancing life skills. Available at:http://www.friendsinfo.net.

10.1590/S1516-44462006000100013

10.1017/S0954579497001090

10.1590/S1020-49892005000900016

10.1016/S0140-6736(06)68199-3

10.1006/pmed.1993.1038

10.1017/S0954579402004133

10.1093/fampra/18.4.373

Caliste E.R., 1984, The effect of a twelve‐week dropout intervention program, Adolescence, 19, 649

10.3109/10826088509044912

Centre for Health Evidence, 2006, User's guides to evidence‐based practice

10.1111/j.1468-2850.2002.tb00504.x

10.1097/00004583-199709000-00015

Comiskey P.E., 1993, Using Reality Therapy group training with at‐risk high school freshmen, Journal of Reality Therapy, 12, 59

10.1097/01.chi.0000184929.41423.c0

10.1046/j.1360-0443.2002.00038.x

10.1037/0022-006X.65.4.627

10.1016/S0140-6736(07)60856-3

10.4278/0890-1171-8.3.202

10.1111/j.1744-6171.2002.tb00326.x

Ellickson P., 1990, Prospects for preventing drug use among young adolescents

10.1016/S0005-7916(03)00019-3

10.1016/S1056-4993(18)30028-2

Flament M.F., 2007, The mental health of children and adolescents: An area of global neglect, 65

10.1590/S1516-44462000000600002

10.1590/S1516-44462002000100002

Garralda M.E., 2002, Child and adolescent psychiatry

10.1176/appi.ajp.160.11.1919

10.1111/1467-9280.00188

Graeff‐Martins A.S., 2007, The mental health of children and adolescents: An area of global neglect

10.1007/s00787-006-0555-2

10.1016/0091-7435(90)90030-N

10.2190/LQB3-A9DT-CPJB-4NTY

10.1017/S0954579400006374

Guyatt G., 2002, User's guides to the medical literature: A manual for evidence‐based clinical practice

10.1097/01.chi.0000155321.26250.54

10.1016/0091-7435(88)90059-X

Hill P., 2002, Child and adolescent psychiatry, 1067

10.1177/070674370404900103

10.1590/S1516-44462006000100012

10.1016/0005-7967(94)90160-0

10.1590/S1516-44462006000100001

Jensen P.S., 2006, Management of psychiatric disorders in children and adolescents with atypical antipsychotics, European Child and Adolescent Psychiatry

10.1097/00004583-199907000-00008

Karlinsky H., 2004, Psychiatry, technology and the corn fields of Iowa, The Canadian Journal of Psychiatry, 49, 1, 10.1177/070674370404900101

10.1111/j.1746-1561.1994.tb03319.x

10.1375/bech.20.1.25.24843

10.1037/0022-006X.67.4.590

10.1093/her/cyf050

10.1097/00004583-200312000-00005

10.1056/NEJMoa013171

10.1056/NEJMsa050004

10.1590/S1516-44462006000100015

10.1016/S0002-8223(00)00410-7

10.1097/MOP.0b013e32809f9543

Nurcombe B., 2005, The future of child and adolescent mental health, World Psychiatry, 4, 157

10.1002/(SICI)1098-108X(200007)28:1<43::AID-EAT6>3.0.CO;2-D

10.1016/S1054-139X(03)00204-0

Patton G.C., 2000, The Gatehouse Project: A systematic approach to mental health promotion in secondary schools, Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 34, 586, 10.1080/j.1440-1614.2000.00718.x

Perkins M., 2007, Applying theory‐driven approaches to understanding and modifying clinician behavior: What do we know?, Psychiatric Services, 58, 342, 10.1176/ps.2007.58.3.342

10.1001/archpedi.157.2.178

10.1093/her/17.1.117

10.1258/1357633041424458

10.1207/S15374424JCCP3202_6

10.1097/01.chi.0000215326.51175.eb

10.1097/01.chi.0000126975.56955.98

10.1002/14651858.CD002891

10.1016/j.chc.2005.06.004

Remschmidt H., 2005, Mental health care for children and adolescents worldwide: A review, World Psychiatry, 4, 147

10.1001/jama.285.18.2339

Rogers E.M., 2005, Diffusion of innovations

10.1590/S1516-44462000000100002

10.2307/585055

10.5694/j.1326-5377.2002.tb04863.x

10.1097/00004583-199107000-00010

10.1007/BF02506937

10.1207/S15374424JCCP3004_09

10.1007/BF00896500

10.1016/S0091-7435(03)00166-X

10.1590/S1516-44462006000100014

10.1001/jama.290.5.603

10.1002/eat.10089

Stewart A., 1998, The prevention of eating disorders, 99

10.1002/1098-108X(200103)29:2<107::AID-EAT1000>3.0.CO;2-1

10.1002/eat.1016

10.1177/070674370404900102

Sylvestre J.C., 1993, The development of the Better Beginnings, Better Futures integrated model for primary prevention: Executive summary

10.1001/archpsyc.56.12.1073

10.1056/NEJM200104263441703

Thomas R., 2007, Behavioral outcomes of parent–child interaction therapy and Triple P – Positive Parenting Program: A review and meta‐analysis, Journal of Abnormal Child Psychology, 35, 475, 10.1007/s10802-007-9104-9

10.1001/jama.292.7.807

10.1097/00004583-199109000-00018

10.1002/eat.10136

10.1097/01.chi.0000172682.71384.80

10.1111/j.1746-1561.1991.tb07414.x

10.1111/j.1746-1561.1996.tb03414.x

10.1016/S0140-6736(04)16043-1

10.1111/j.1360-0443.1994.tb02792.x

Wolf N.J., 2007, Psychosocial and pharmacological intervention for depressed adults in primary care: A critical review, Clinical Psychology Review

World Health Organization., 2001, World Health Report 2001 – mental health: New understanding, new hope

World Health Organization., 2005, Mental health policy and service guidance package: Child and adolescent mental health policies and plans