Phát triển và đánh giá bộ kiểm tra khái niệm về chọn lọc tự nhiên

Journal of Research in Science Teaching - Tập 39 Số 10 - Trang 952-978 - 2002
Dianne L. Anderson1, Kathleen Fisher1, Gregory J. Norman2
1Center for Research in Math and Science Education, San Diego State University, 6475 Alvarado Road, Suite 206, San Diego, California 92120
2PACE Projects, San Diego State University, 6386 Alvarado Court, Suite 224, San Diego, California 92120

Tóm tắt

Tóm tắt

Chọn lọc tự nhiên như một cơ chế của sự tiến hóa là một khái niệm trung tâm trong sinh học; tuy nhiên, phần lớn những sinh viên không chuyên về sinh học không hiểu thấu đáo lý thuyết này, ngay cả sau khi được giảng dạy. Nhiều khái niệm thay thế về chủ đề này đã được xác định, cho thấy rằng công việc của giảng viên là rất khó khăn. Bài báo này trình bày một bài kiểm tra chuẩn đoán mới để đánh giá sự hiểu biết của sinh viên về chọn lọc tự nhiên. Các câu hỏi trong bài kiểm tra dựa trên những nghiên cứu khoa học thực tế về chọn lọc tự nhiên, trong khi các bài kiểm tra trước đây thường sử dụng những tình huống giả định, dễ gây nhầm lẫn hoặc đơn giản hóa quá mức. Bộ kiểm tra Khái niệm về Chọn lọc Tự nhiên (CINS) là một bài kiểm tra trắc nghiệm với 20 câu hỏi, thiết kế sử dụng những khái niệm thay thế phổ biến làm lựa chọn gây nhiễu. Một phiên bản nguyên gốc với 12 câu hỏi của bài kiểm tra đã được thử nghiệm thực địa với 170 sinh viên không chuyên trong 6 lớp học và 43 sinh viên chuyên về sinh học trong 1 lớp học tại 3 trường cao đẳng cộng đồng. Điểm số của một nhóm con trong số những sinh viên không chuyên (n = 7) đã được so sánh với kết quả thể hiện của sinh viên trong các cuộc phỏng vấn bán cấu trúc. Có một mối tương quan tích cực giữa điểm số bài kiểm tra và điểm số phỏng vấn. Phiên bản hiện tại 20 câu hỏi của CINS đã được thử nghiệm thực địa với 206 sinh viên trong một khóa học sinh học tổng quát cho sinh viên không chuyên. Tính hợp lệ bề mặt, tính hợp lệ nội bộ, độ tin cậy và khả năng đọc hiểu của CINS được thảo luận. Kết quả cho thấy rằng CINS sẽ là một công cụ quý giá cho các giảng viên. © 2002 Wiley Periodicals, Inc. J Res Sci Teach 39: 952–978, 2002

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

10.1086/203672

Bishop B.A.&Anderson C.W.(1986).Evolution by teaching natural selection: A teaching module. Occasional paper 91. Institute for Research on Teaching Michigan State University East Lansing MI.

10.1002/tea.3660270503

Brumby M.N.(1979).Students' perceptions and learning styles associated with the concept of evolution by natural selection. Unpublished doctoral dissertation University of Surrey United Kingdom.

10.1002/sce.3730680412

Chan K.S.(1998 April).A case study of a physicist's conceptions about the theory of evolution. Paper presented at the annual meeting of the National Association of Research and Science Teaching San Diego CA.

10.1080/095006999290516

10.1080/0950069890110507

10.1002/sce.3730700412

10.1080/00219266.1985.9654757

10.1126/science.272.5262.700

10.4159/harvard.9780674330214

10.1002/tea.3660310502

Davies F., 1995, Introducing reading

Darwin C., 1859, The origin of species

10.1002/(SICI)1098-2736(199604)33:4<407::AID-TEA4>3.0.CO;2-W

DeVellis R.F., 1991, Scale development

10.2307/4444260

10.1111/j.1558-5646.1980.tb04790.x

Endler J.A., 1986, Natural selection in the wild

Ghiselin M.T., 1967, On semantic pitfalls of biological adaptation, Philosophy of Science, 34, 147

Good R.G. Trowbridge J.E. Demastes S.S. Wandersee J.H. Hafner M.S. &Cummins C.L.(1992 December).Toward a research base for evolution education: Report of a national conference. EDRS Conference Proceedings ED 361 183 SE 053 585 Evolution Education Research Conference Baton Rouge LA.

Gould S.J., 1994, The evolution of life on earth, Scientific American, October, 85

10.1093/oxfordjournals.jhered.a023013

10.1111/j.1095-8312.2000.tb01207.x

10.1023/A:1013363032724

10.1002/tea.3660270907

Griffard P.B.&Wandersee J.H.(2001 March).A qualitative look at a quantitative approach to alternative conceptions research: The two‐tier instrument. Presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching St. Louis MO.

Gronlund N.E., 1993, How to make achievement tests and assessments

10.1080/0950069880100507

10.1119/1.14030

Holdredge C., 1999, The case of the peppered moth illusion, Whole Earth, 66

10.1007/BF02289447

10.1002/tea.3660320606

10.1002/sce.3730790203

10.1080/0950069920140106

10.1007/978-3-642-61047-9_5

Jungwirth E., 1975, Preconceived adaptation and inverted evolution, Australian Science Teachers Journal, 21, 95

Kaplan R.M., 1997, Psychological testing: Principles, applications, and issues

10.1038/hdy.1955.36

10.1038/146324a0

10.1207/s15327906mbr2403_6

10.1002/tea.3660250904

10.1007/BF02359149

Lucas A.M., 1971, The teaching of “adaptation.”, Journal of Research in Science Teaching, 22, 261

Malthus T.R., 1798, An essay on the principle of population, as it affects improvement of society

Mayr E., 1982, The growth of biological thought: Diversity, evolution and inheritance

Mintzes J.L., 2000, Assessing science understanding: A human constructivist view, 198

Morrison J.A.&Lederman N.G.(2000 April 28–May 1)Science teachers' diagnosis of students' perceptions. Presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching New Orleans LA.

National Academy of Sciences, 1998, Teaching about evolution and the nature of science

National Research Council, 1996, National science education standards

10.1002/tea.3660320106

Otero V.(2000).The process of learning about static electricity and the role of the computer simulator. Unpublished doctoral dissertation University of California San Diego and San Diego State University.

10.1007/BF03173548

10.1098/rspb.1999.0641

Renner J.W., 1981, Why are there no dinosaurs in Oklahoma?, Science Teacher, 12, 22

10.1002/(SICI)1098-2736(199803)35:3<265::AID-TEA3>3.0.CO;2-P

10.1002/tea.3660290406

10.1111/j.0014-3820.2004.tb00414.x

Settlage J.&Odom A.L.(1995 April 22–25).Natural selection conceptions assessment: Development of a two‐tier test “Understanding Biological Change.”Presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching San Francisco CA.

Tabak I.&Reiser J.(1997 June).Domain‐specific inquiry support: Permeating discussions with scientific conceptions. Paper presented at the symposium From Misconceptions to Constructed Understanding Cornell University Ithaca NY.

10.1080/00219266.1971.9653728

Taylor W., 1953, Cloze procedure: A new tool for measuring readability, Journalism Quarterly, 30, 414, 10.1177/107769905303000401

10.1111/j.1095-8312.1989.tb01580.x

10.1080/0950069880100204

10.1007/BF00869951

Weiner J., 1995, The beak of the finch: A story of evolution in our time