Các yếu tố quyết định ý định của người tiêu dùng trong việc áp dụng dịch vụ ngân hàng di động tại Zimbabwe
Tóm tắt
Mục đích của bài báo này là để điều tra các yếu tố quyết định ý định của người tiêu dùng trong việc áp dụng dịch vụ ngân hàng di động tại Zimbabwe.
Một cuộc khảo sát với 232 khách hàng ngân hàng đã được thực hiện tại Chinhoyi, Zimbabwe, sử dụng bảng hỏi có cấu trúc với các câu hỏi loại Likert. Khách hàng đã được chọn ngẫu nhiên khi họ ra khỏi năm ngân hàng lớn. Mô hình phương trình cấu trúc, kiểm định
Nghiên cứu đã chỉ ra rằng sự hữu ích cảm nhận, tự hiệu quả cảm nhận, ảnh hưởng xã hội, lợi thế tương đối và sự tương thích cảm nhận đều có tác động tích cực, trong khi rủi ro cảm nhận có tác động tiêu cực đến ý định hành vi trong việc áp dụng dịch vụ ngân hàng di động tại Zimbabwe. Sự dễ sử dụng cảm nhận, điều kiện thuận lợi, phức tạp cảm nhận, khả năng thử nghiệm cảm nhận, nhận thức-kiến thức và các yếu tố nhân khẩu học (giới tính, độ tuổi, trình độ học vấn và thu nhập) không có ảnh hưởng đáng kể đến ý định hành vi trong việc áp dụng ngân hàng di động. Sự dễ sử dụng cảm nhận đã được phát hiện có tác động tích cực đến sự hữu ích cảm nhận, trong khi tự hiệu quả cảm nhận được tìm thấy có tác động tích cực đến sự dễ sử dụng cảm nhận. Ý định hành vi được phát hiện có tác động tích cực đến việc sử dụng dịch vụ ngân hàng di động tại Zimbabwe.
Dữ liệu được thu thập từ khách hàng ngân hàng tại Chinhoyi, một trong những thành phố mới nổi ở Zimbabwe. Các nghiên cứu trong tương lai nên được mở rộng để bao gồm các thành phố lớn khác ở Zimbabwe và các quốc gia khác. Nên thực hiện nhiều nghiên cứu tương tự để kiểm tra các yếu tố đã được xác định trong tài liệu ở các bối cảnh và thị trường khác nhau cũng như trên các đổi mới khác.
Nghiên cứu khuyên các ngân hàng nên đặc biệt chú ý đến sự hữu ích cảm nhận, tự hiệu quả cảm nhận, ảnh hưởng xã hội, lợi thế tương đối, sự tương thích cảm nhận và rủi ro cảm nhận khi thiết kế các dịch vụ ngân hàng di động mới.
Không có một vị trí thống nhất về các yếu tố ảnh hưởng đến việc áp dụng ngân hàng di động. Các yếu tố thay đổi tùy theo bối cảnh, thị trường, thời gian và loại đổi mới. Nghiên cứu đã kiểm tra một số yếu tố chính được xác định trong tài liệu trong bối cảnh Zimbabwe.
Từ khóa
Tài liệu tham khảo
1991, The theory of planned behaviour, Organizational Behaviour and Human Decision Processes, 50, 179, 10.1016/0749-5978(91)90020-T
2016, Consumer adoption of mobile banking in Jordan, Journal of Enterprise Information Management, 29, 118, 10.1108/JEIM-04-2015-0035
2013, Consumers’ acceptance and use of information and communications technology: a UTAUT and flow based theoretical model, Journal of Technology Management & Innovation, 8, 61
1988, On the evaluation of structural equation models, Journal of the Academy of Marketing Science, 16, 74, 10.1007/BF02723327
1986, Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory
2011, Mobile banking in Nigeria, The Electronic Journal on Information Systems in Developing Countries, 47, 1
2003, Cell phone banking: predictors of adoption in South Africa – an exploratory study, International Journal of Information Management, 23, 381, 10.1016/S0268-4012(03)00065-3
2006, Adoption of mobile devices/services – searching for answers with the UTAUT, 132a
2013, Extending the technology acceptance model to mobile banking adoption in rural Zimbabwe, Journal of Business Administration and Education, 3, 51
2010, Mobile banking rollout in emerging markets: evidence from Brazil, International Journal of Bank Marketing, 28, 342, 10.1108/02652321011064881
2015, Determinants of mobile banking adoption in the Ghanaian banking industry: a case of Access Bank Ghana limited, Journal of Computer and Communications, 3, 1
2012, Organizational culture, competitive strategy, and performance in Ghana, Journal of African Business, 13, 172, 10.1080/15228916.2012.727737
1989, Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology, MIS Quarterly, 13, 319, 10.2307/249008
2012, Factors affecting purchase intention on 3G value-added services, Jindal Journal of Business Research, 1, 139, 10.1177/2278682113477448
2007, Buyer Behaviour: Understanding Consumer Psychology and Marketing, 4th ed.
2013, The influence of visual packaging design on perceived food product quality, value, and brand preference, International Journal of Retail & Distribution Management, 41, 805, 10.1108/IJRDM-12-2012-0113
2012, Discovering Statistics Using R
1981, Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error, Journal of Marketing Research, 18, 39, 10.1177/002224378101800104
2009, Determinants of behavioral intention to mobile banking, Expert Systems with Applications, 36, 11605
2014, Mobile banking adoption by Iranian bank clients, Telematics and Informatics, 31, 62, 10.1016/j.tele.2012.11.001
2014, Factors affecting the use behavior of social media using UTAUT 2 Model
2008, Structural equation modelling: guidelines for determining model fit, Electronic Journal of Business Research Methods, 6, 53
2008, Marketing Research with SPSS
2012, Factors influencing the adoption of internet banking: a case study of commercial banks in Mauritius, World Journal of Science, Technology and Sustainable Development, 9, 204, 10.1108/20425941211250552
2011, Factors affecting Jordanian consumers’ adoption of mobile banking services, International Journal of Business and Social Science, 2, 96
2013, A study of mobile user engagement (MoEN): engagement motivations, perceived value, satisfaction, and continued engagement intention, Decision Support Systems, 56, 361
2010, Predicting young consumers’ take up of mobile banking services, International Journal of Bank Marketing, 28, 410, 10.1108/02652321011064917
2016, The intentions of Lebanese consumers to adopt mobile banking, International Journal of Bank Marketing, 34, 327, 10.1108/IJBM-03-2015-0025
2009, The relationships among service quality, perceived value, customer satisfaction, and post-purchase intention in mobile value-added services, Computers in Human Behavior, 25, 887
2005, Consumers’ attitudes towards online and mobile banking in China, International Journal of Bank Marketing, 23, 362, 10.1108/02652320510629250
2007, Internet vs mobile banking: comparing customer value perceptions, Business Process Management Journal, 13, 788, 10.1108/14637150710834550
2010, The role of information in mobile banking resistance, International Journal of Bank Marketing, 28, 372, 10.1108/02652321011064890
2012, Consumer perceptions of the smartcard in retailing: an empirical study, Journal of International Consumer Marketing, 24, 252, 10.1080/08961530.2012.728503
2005, Toward an understanding of the behavioral intention to use mobile banking, Computers in Human Behavior, 21, 873, 10.1016/j.chb.2004.03.003
2010, An analysis of internet banking offerings and its determinants in India, Internet Research, 20, 87, 10.1108/10662241011020851
1991, Predicting user intentions: comparing the technology acceptance model with the theory of planned behavior, Information Systems Research, 2, 173, 10.1287/isre.2.3.173
2008, Mobile commerce user acceptance study in China: a revised UTAUT Model, Tsinghua Science and Technology, 13, 257, 10.1016/S1007-0214(08)70042-7
1978, Psychometric Theory, 2nd ed.
2007, Adoption of mobile technologies for Chinese consumers, Journal of Electronic Commerce Research, 8, 196
2007, Users’ adoption of e-banking services: the Malaysian perspective, Journal of Business & Industrial Marketing, 23, 59, 10.1108/08858620810841498
2010, Mobile banking: proposition of an integrated adoption intention framework, International Journal of Bank Marketing, 28, 389, 10.1108/02652321011064908
2013, An investigation on mobile banking adoption and usage: a case study of Mauritius, World Journal of Social Sciences, 3, 197
2007, Structural equation modeling, Journal of Travel and Tourism Marketing, 21, 41, 10.1300/J073v21n04_05
2010, The moderating effect of gender in the adoption of mobile banking, International Journal of Bank Marketing, 28, 328, 10.1108/02652321011064872
1995, Diffusion of Innovations, 4th ed.
2006, Detailed review of Rogers’ diffusion of innovations theory and educational technology-related studies based on Rogers’ theory, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5, 14
2009, Research Methods for Business, 5th ed.
2004, Consumer Behaviour, 8th ed.
1997, Assessing the unidimensionality of measurement: a paradigm and illustration within the context of information systems research, Omega International Journal of Management Science, 25, 107, 10.1016/S0305-0483(96)00051-5
2015, Mobile banking adoption: a literature review, Telematics and Informatics, 32, 129, 10.1016/j.tele.2014.05.003
2013, Factors influencing the adoption of cell phone banking by South African students, African Journal of Business Management, 7, 30
1965, An analysis of variance test for normality (complete samples), Biometrika, 52, 591, 10.2307/2333709
Standard Chartered Bank, Zimbabwe (2014), “Mobile banking”, available at www.sc.com/zw/personal-banking/services/mobile-banking/en/ (accessed 26 September 2014).
2012, Consumer acceptance and use of information technology: extending the unified theory of acceptance and use of technology, MIS Quarterly, 36, 157, 10.2307/41410412
2003, User acceptance of information technology: toward a unified view, MIS Quarterly, 27, 425, 10.2307/30036540
2013, The antecedents of customer satisfaction and its link to complaint intentions in online shopping: an integration of justice, technology, and trust, International Journal of Information Management, 33, 166, 10.1016/j.ijinfomgt.2012.09.001
2009, Exploring adoption difficulties in mobile banking services, Canadian Journal of Administrative Sciences, 26, 136, 10.1002/cjas.102
2007, Exploring factors affecting consumer intention to use mobile advertising in Taiwan, Journal of International Consumer Marketing, 20, 33, 10.1300/J046v20n01_04
2011, An empirical examination of initial trust in mobile banking, Internet Research, 21, 527, 10.1108/10662241111176353