Các rối loạn cảm xúc và hành vi thường gặp ở trẻ mẫu giáo: biểu hiện, phân loại học và dịch tễ học

Helen L. Egger1, Adrian Angold1
1Center for Developmental Epidemiology, Department of Psychiatry and Behavioral Sciences at Duke University Medical Center, USA

Tóm tắt

Chúng tôi điểm qua những nghiên cứu gần đây về việc trình bày, phân loại học và dịch tễ học của các rối loạn tâm thần hành vi và cảm xúc ở trẻ em mẫu giáo (trẻ em từ 2 đến 5 tuổi), tập trung vào năm nhóm rối loạn tâm thần phổ biến nhất ở trẻ: rối loạn tăng động giảm chú ý, rối loạn chống đối và hành vi, rối loạn lo âu và rối loạn trầm cảm. Chúng tôi xem xét các phương pháp khác nhau để phân loại sự bất thường trong hành vi và cảm xúc ở trẻ mẫu giáo, xác định ranh giới giữa sự thay đổi bình thường và biểu hiện có ý nghĩa lâm sàng. Trong khi nhấn mạnh đến những hạn chế của các tiêu chuẩn chẩn đoán DSM‐IV hiện tại trong việc xác định rối loạn tâm thần ở trẻ mẫu giáo và xem xét các phương pháp chẩn đoán thay thế, chúng tôi cũng đưa ra bằng chứng ủng hộ độ tin cậy và hiệu lực của các tiêu chí phù hợp với sự phát triển để chẩn đoán các rối loạn tâm thần ở trẻ từ hai tuổi trở lên. Dù nghiên cứu về tâm thần học mẫu giáo còn tương đối thiếu so với các nghiên cứu dịch tễ học về rối loạn tâm thần ở trẻ lớn hơn, bằng chứng hiện tại đã cho thấy khá thuyết phục rằng tỷ lệ của các rối loạn tâm thần thường gặp và mô hình đi cùng nhau của chúng trong trẻ mẫu giáo tương tự như những gì được thấy ở tuổi thơ sau này. Chúng tôi xem xét các tác động của các kết luận này đối với nghiên cứu về căn nguyên, phân loại học và sự phát triển sớm của các rối loạn tâm thần, và đối với các phương pháp điều trị nhắm mục tiêu, can thiệp sớm và phòng ngừa ở trẻ nhỏ.

Từ khóa

#trẻ mẫu giáo #rối loạn tâm thần #hành vi #cảm xúc #dịch tễ học

Tài liệu tham khảo

10.1037/0022-006X.60.6.881

10.1089/cap.1990.1.271

Achenbach T.M., 1991, Rochester Symposium on Developmental Psychopathology, Volume 3: Models and integrations

10.1007/BF01447044

10.1007/BF00917246

Achenbach T.M., 1978, The classification of child psychopathology: A review and analysis of empirical efforts, Psychological Review, 85, 1275

Achenbach T.M., 2000, Manual for the ASEBA Preschool Forms and Profiles: An integrated system of multi‐informant assessment

Adamec R.E., 1989, Perspectives on behavioral inhibition, 93

10.1176/appi.books.9780890423349

10.1176/ajp.150.12.1779

10.1097/00004583-199609000-00018

10.1111/1469-7610.00424

10.1097/00004583-199902000-00011

Angold A., 2004, Handbook of infant, toddler, and preschool mental health assessment, 123

Angold A., Prevalence and comorbidity of psychiatric disorders in preschoolers attending a large pediatric service, Archives of General Psychiatry

10.1207/s15374424jccp2504_4

10.1001/archpedi.157.2.121

10.1017/S0954579402001037

Barkley R.A., 1998, Attention Deficit‐Hyperactivity Disorder – A handbook for diagnosis and treatment

10.1097/00004583-199109000-00009

Bates J., 1988, Clinical implications of attachment

10.1016/S0010-440X(96)90008-5

10.1037/h0037058

10.1177/000992289002900603

10.1097/00004583-199307000-00016

Biederman J., 1995, Anxiety disorders in children and adolescents, 61

10.1016/S0031-3955(05)70169-3

Boris N.W., 1998, Attachment disorders in infancy and early childhood: A preliminary investigation of diagnostic criteria, American Journal of Psychiatry, 155, 295, 10.1176/ajp.155.2.295

10.1097/00004583-200303000-00001

Buss A., 1984, Temperament: Early developing personality traits

Buss A.H., 1975, A temperament theory of personality development

10.1111/j.1469-7610.1995.tb01657.x

10.1111/j.1469-7610.1990.tb00831.x

10.1111/j.1469-7610.1986.tb00635.x

10.1001/archpsyc.61.1.85

10.1111/j.1469-7610.1991.tb00350.x

10.1046/j.0021-9630.2003.00316.x

Caspi A., 1995, Temperamental origins of child and adolescent behavior problems: From age three to fifteen, Child Development, 66, 55, 10.2307/1131190

Caspi A., 1996, Behavioral observations at age 3 years predict adult psychiatric disorders: Longitudinal evidence from a birth cohort, Archives of General Psychiatry, 53, 1033, 10.1001/archpsyc.1996.01830110071009

10.1111/j.1467-8624.1995.tb00885.x

Charney D., 2002, A research agenda for DSM‐V

10.1097/00004703-200202001-00002

10.1002/imhj.10061

10.1097/00004583-199902000-00010

10.1001/archpsyc.1988.01800360055008

10.1097/01.chi.0000172552.41596.6f

10.1111/j.1600-0447.1990.tb05492.x

10.1023/A:1005279828676

10.1007/BF00917855

10.1111/j.2044-8279.1944.tb01552.x

10.1001/archpedi.157.2.150

10.1037/0012-1649.34.2.264

DelCarmen‐Wiggins R., 2004, Handbook of infant, toddler, and preschool mental health assessment

10.1017/S0954579497001375

10.1017/S0012162200001523

10.1016/0885-2014(89)90007-5

10.1207/s15374424jccp2601_10

DiLalla L., 1995, The assessment of biological mechanisms across the lifespan, 91

10.1016/0163-6383(94)90032-9

10.1016/j.jad.2004.05.018

10.1002/(SICI)1098-2302(200003)36:2<161::AID-DEV7>3.0.CO;2-0

10.1097/00004583-200105000-00009

DuPaul G.J., 1998, Manual for the AD/HD Rating Scale‐IV

10.1001/archpsyc.1980.01780230071010

10.1176/ajp.139.2.242

Earls F., 1982, Annual progress in child psychiatry and child development, 330

Earls F., 1982, Concurrent validation of behavior problems scale to use with 3-year-olds. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 21, 47

10.1097/00004583-198707000-00005

10.1111/j.1469-7610.1980.tb00023.x

10.1111/j.1469-7610.1980.tb00022.x

Egger H.L., 2004, Handbook of infant, toddler, and preschool mental assessment, 223

Egger H.L. Erkanli A. Keeler G. Potts E. &Angold A.(submitted‐a).Preschool anxiety disorders in pediatric primary care.

Egger H.L., The test–retest reliability of the Preschool Age Psychiatric Assessment, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry

Egger H.L., The epidemiology of Preschool ADHD, Infant and Young Children

Egger H.L. Kondo D. Erkanli A. Keeler G. Potts E. &Angold A.(submitted‐b).Preschool ADHD in pediatric primary care.

10.1111/1469-7610.00179

10.1097/00004583-200312000-00019

Emde R.N., 1993, Handbook of infant mental health, 225

10.2307/1129840

10.1016/0163-6383(94)90032-9

10.1023/A:1025054610557

10.1097/00004583-200310000-00011

10.1111/1467-8624.00262

10.1017/S0954579400006982

10.1207/S15374424JCCP3301_1

10.1111/1469-7610.00012

Gadow K.D., 1997, Early Childhood Symptom Inventory‐4 Norms Manual

Gadow K.D., 2000, Early Childhood Symptom Inventory‐4 Screening Manual

10.1097/00004583-200112000-00008

10.1046/j.1365-2214.2000.00126.x

10.1097/00004583-199710000-00028

10.1017/S0954579400000560

10.1016/S0006-3223(00)01003-9

10.2307/1130527

10.1037/0021-843X.106.1.3

10.1111/j.1469-7610.1990.tb00828.x

10.1111/j.1469-7610.1993.tb02099.x

10.1097/00004583-199704000-00009

Goodyer I.M., 1995, The depressed child and adolescent: Developmental and clinical perspectives, 171

10.1192/bjp.177.6.499

Gray J.A., 1982, Précis of the neuropsychology of anxiety: An inquiry into the functions of the sept‐hippocampal system, Behavioral and Brain Sciences, 5, 469, 10.1017/S0140525X00013066

10.1177/070674379804300604

10.1097/01.CHI.0000046812.95464.FA

Griffiths W., 1952, Behavior difficulties of children as perceived and judged by parents, teachers, and children themselves

10.1002/imhj.10059

10.1080/016502597384992

Henry B., 1996, Temperamental and familial predictors of violent and non‐violent criminal convictions: From age 3 to age 18, Developmental Psychology, 32, 614, 10.1037/0012-1649.32.4.614

10.1017/S0954579400004247

10.1097/00004583-199702000-00011

10.1097/00004583-199201000-00016

10.1016/S0006-3223(01)01299-9

10.1016/S0006-3223(03)00316-0

Horwitz S.M., 1992, Identification and management of psychosocial and developmental problems in community‐based, primary care pediatric practices, Pediatrics, 89, 480, 10.1542/peds.89.3.480

10.1001/archpsyc.62.6.590

10.1111/j.1469-7610.1980.tb00011.x

10.1111/1467-7687.00307

10.1097/00004583-199710000-00025

10.1176/ajp.144.3.348

10.1176/ajp.143.9.1138

10.1176/ajp.141.11.1397

10.1023/A:1022647717926

10.1097/00004583-199705000-00012

10.1023/A:1005118000977

10.1176/appi.ajp.159.3.351

10.1037/0022-006X.60.6.869

10.1023/A:1020803412247

10.1002/imhj.10060

10.1001/archpsyc.62.6.593

10.1001/archpsyc.62.6.617

10.1001/archpsyc.62.6.617

10.1176/appi.ajp.162.6.1108

10.1001/archpsyc.60.7.709

10.1097/00004583-199503000-00021

10.1007/978-3-0348-7741-1_3

10.1111/1467-8624.00336

10.1037/0012-1649.36.2.220

10.1023/A:1025791814893

10.1111/j.1600-0447.1991.tb10574.x

10.1207/S15374424JCCP3301_9

10.1176/appi.ajp.161.11.2014

10.1097/00004583-199807000-00008

10.1097/00004583-199811000-00017

10.1097/00004583-199812000-00007

10.1097/00004583-199812000-00008

10.1007/BF02171995

10.1097/00004703-199906000-00005

10.1097/00004583-199803000-00010

Lavigne J.V., 1993, Behavioral and emotional problems among preschool children in pediatric primary care: Prevalence and pediatricians’ recognition, Pediatrics, 91, 649, 10.1542/peds.91.3.649

10.1097/00004583-199602000-00014

10.1016/0304-3959(86)90207-1

10.2307/1130246

10.1196/annals.1301.022

10.1016/0272-7358(94)90015-9

Loeber R., 1997, The development of juvenile aggression and violence: Some common misconceptions and controversies, American Psychologist, 53, 242, 10.1037/0003-066X.53.2.242

Luby J., 2005, Joint Annual Meeting AACAP & CACAP, 83

10.1001/archpsyc.60.12.1248

10.1097/00004583-200303000-00015

10.1097/00004583-200208000-00011

10.1089/104454603322163907

10.1176/appi.ajp.160.6.1169

MacFarlane J., 1962, A developmental study of the behavior problems of normal children between 21 months and 14 years

MacFarlane J.W., 1954, A developmental study of the behavior problems of normal children

10.1097/00004583-199704000-00019

10.1111/j.1469-7610.1987.tb01552.x

10.1192/bjp.154.4.535

10.1192/bjp.154.4.544

10.1097/00004583-200302000-00002

10.1097/00004583-199103000-00010

10.1177/106342660201000103

10.1111/j.1469-7610.1986.tb00634.x

10.1097/00004583-200011000-00012

10.1097/00004583-200109000-00011

10.1177/070674379804300603

10.1017/S0954579400007161

10.1348/014466501163724

Nachimias M., 1996, Behavioral inhibition and stress reactivity: The moderating role of attachment security, Child Development, 2, 508, 10.2307/1131829

10.1111/1467-8624.00086

10.1017/S0954579402003061

10.1207/S15374424JCCP3301_5

10.1007/978-1-4757-9044-3_3

10.1038/sj.mp.4001122

10.1097/01.chi.0000157543.74509.c8

10.1089/104454602760386978

10.1111/j.1440-1754.1996.tb00909.x

10.1007/s007870050093

10.1017/S0954579403000282

10.1192/bjp.179.3.230

Pine D.S., 2002, A research agenda for DSM‐V, 85

10.1023/A:1021932009936

10.1001/archpsyc.55.8.745

10.1097/00004703-200202000-00005

10.1111/1469-7610.00229

10.1111/j.1469-7610.2004.00248.x

10.1002/(SICI)1097-0355(199922)20:2<166::AID-IMHJ4>3.0.CO;2-V

10.1097/00004583-199303000-00008

10.1192/bjp.131.5.523

Richman N., 1982, Preschool to school: A behavioural study

10.1111/j.1469-7610.1975.tb00362.x

10.1016/S0002-7138(09)61960-9

10.1097/00004583-200106000-00017

10.1111/1467-8624.00355

Rothbart M., 1998, Handbook of child psychology: Vol. 3. Social, emotional, and personality development, 105

10.1207/s15327752jpa4102_5

10.1037/0012-1649.39.1.164

10.1002/cbm.190

10.1023/A:1005113900068

10.1192/bjp.110.468.651

Sandler J., 1965, Notes on childhood depression, International Journal of Psycho-Analysis, 46, 88

10.1111/j.1469-7610.1991.tb00338.x

10.1097/00004583-199502000-00014

10.1016/j.jad.2004.05.019

10.1080/016502599383856

10.1097/00004583-199607000-00012

10.1037/0012-1649.39.2.189

10.1097/00004583-199712000-00025

10.1097/00004583-200101000-00014

10.1017/S0954579400007367

10.1207/S15326942DN2103_3

10.1111/1469-7610.00306

10.1037/0021-843X.108.2.315

10.1017/S0954579499002059

10.1007/BF01447210

10.1097/00004583-199907000-00013

10.1017/S0954579400000572

10.1037/0021-843X.106.2.280

10.1016/S0005-7967(00)00098-X

10.1001/archpsyc.1978.01770300115013

Sprafkin J., 1996, Early Childhood Inventories Manual

Sroufe L.A., 1990, The self in transition: Infancy to childhood, 281

10.1002/imhj.10064

10.1192/bjp.179.3.197

10.1111/j.1469-7610.1985.tb02261.x

Stubbe D.E., 2000, The use of psychotropic medications in young children: The facts, the controversy, and the practice, Connecticut Medicine, 64, 329

Suomi S.J., 1999, Child psychology: A handbook of contemporary issues, 510

10.1097/00004583-200312000-00018

Thomas A., 1977, Temperament and development

10.1097/00004703-199106000-00006

10.1002/(SICI)1097-0355(199822)19:2<229::AID-IMHJ10>3.0.CO;2-#

10.1097/00004583-200101000-00015

10.1176/appi.ajp.158.11.1891

10.1111/j.1939-0025.1962.tb00290.x

10.1001/archpsyc.1994.03950090064009

10.1080/016502500383232

Tremblay R.E., 2004, Social and moral development: Emerging evidence on the toddler years, 221

10.1002/cbm.288

10.1089/104454603322724878

US Government, 1993, Federal Register, 58, 29425

10.1111/j.1469-7610.1995.tb01302.x

10.1037/0021-843X.105.3.349

10.1046/j.0021-9630.2003.00317.x

10.1207/S15374424JCCP3002_13

10.5694/j.1326-5377.1990.tb124427.x

10.1097/00004583-200203000-00005

10.1097/00004703-200202001-00006

10.1037/0022-3514.74.2.387

10.1097/00004583-198701000-00004

World Health Organization, 1992, ICD‐10: The ICD‐10 classification of mental and behavioral disorders: Clinical descriptions and diagnostic guidelines

Zero to Three, 1994, Diagnostic classification: 0–3: Diagnostic classification of mental health and developmental disorders of infancy and early childhood

Zero to Three, 2005, Diagnostic classification: 0–3R: Diagnostic classification of mental health and developmental disorders of infancy and early childhood: revised edition

10.1097/00004703-200202001-00005

10.1001/jama.283.8.1025