Phát Triển Trẻ Em Trong Đại Dịch COVID‐19 Qua Lăng Kính Lý Thuyết Quá Trình Cuộc Đời

Child Development Perspectives - Tập 14 Số 4 - Trang 236-243 - 2020
Aprile D. Benner1, Rashmita S. Mistry2
1University of Texas at Austin
2University of California at, Los Angeles

Tóm tắt

Tóm tắt

Đại dịch toàn cầu COVID‐19 và những gián đoạn về kinh tế, sức khỏe và giáo dục đã làm rối loạn tất cả các khía cạnh trong cuộc sống của giới trẻ. Tầm ảnh hưởng của đại dịch có thể sẽ tiếp tục kéo dài trong thời gian tới, cùng với những diễn biến tâm lý và học thuật qua từng giai đoạn. Trong bài viết này, chúng tôi dựa vào các nguyên lý trung tâm của lý thuyết quá trình cuộc đời—các quỹ đạo phát triển liên kết, các cuộc sống liên kết và các hệ thống phân tầng (Elder, 1998)—để làm rõ những hiểu biết về các tác động tiêu cực tiềm tàng của đại dịch COVID‐19 đối với sự điều chỉnh và sức khỏe tâm lý của trẻ em và thanh thiếu niên, cũng như các cơ chế và quy trình có thể làm giảm hoặc gia tăng tác động tiêu cực của đại dịch. Chúng tôi review bằng chứng thực nghiệm về tác động của các cuộc khủng hoảng cấp vĩ mô trước đây (ví dụ: Cuộc đại suy thoái) để minh họa cách mà lý thuyết quá trình cuộc đời có thể hỗ trợ các nhà khoa học phát triển nghiên cứu ảnh hưởng của COVID‐19 đến sự phát triển của trẻ em. Chúng tôi kết luận với các khuyến nghị cho nghiên cứu.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

10.1177/000312240707200202

10.1111/josh.12753

Almeida D. M., 2009, The craft of life course research, 141

Ananat E., 2020, Snapshot of the COVID crisis impact on working families

Asian Pacific Policy and Planning Council and Chinese for Affirmative Action, 2020, Anti‐Asian incidents across U.S. near 1,900 over 8‐week period

Baltes P. B., 1998, Handbook of child psychology, 1029

10.1037/amp0000204

Bronfenbrenner U., 2006, Handbook of child psychology: Theoretical models of human development, 793

10.1186/s13052-020-00833-4

Cheah C. S. L., 2020, COVID‐19 racism and mental health in Chinese American families, Pediatrics, e2020021816, 10.1542/peds.2020-021816

Conger R. D., 1994, Families in troubled times: Adapting to change in rural America

10.1037/0012-1649.43.6.1428

Dunn C. G., 2020, Feeding low‐income children during the Covid‐19 pandemic, The New England Journal of Medicine, 382, e40(1)

10.1037/a0024619

10.1111/j.1467-8624.1998.tb06128.x

10.1111/j.1540-4560.1988.tb02090.x

Elder G. H., 2009, The craft of life course research

10.1002/9780470147658.chpsy0112

10.2307/1131600

10.1080/1067828X.2016.1210551

10.1002/hec.3885

10.1093/aepp/ppx058

10.1001/jama.2020.8598

Johns Hopkins University and Medicine Coronavirus Resource Center, 2020, COVID‐19 dashboard

10.1177/0002716213500453

10.1111/j.1440-1819.2006.01522.x

10.1111/j.1467-8624.2010.01465.x

Kuhfeld M., 2020, The COVID‐19 slide: What summer learning loss can tell us about the potential impact of school closures on student academic achievement

10.1007/s11126-020-09744-3

10.1037/a0023632

Masonbrink A. R., 2020, Advocating for children during COVID‐19 school closures, Pediatrics, 146, e20201440, 10.1542/peds.2020-1440

10.1111/cdev.12878

National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine, 2019, Vibrant and healthy kids: Aligning science, practice, and policy to advance health equity

National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine, 2019, The promise of adolescence: Realizing opportunity for all youth

10.1016/j.jadohealth.2020.05.004

Prime H., 2020, May 21). Risk and resilience in family well‐being during the COVID‐19 pandemic, American Psychologist, 75, 631, 10.1037/amp0000660

Reich R.(2020 April 26).COVID‐19 pandemic shines a light on a new kind of class divide and its inequalities.The Guardian. Retrieved fromhttps://www.theguardian.com/commentisfree/2020/apr/25/covid‐19‐pandemic‐shines‐a‐light‐on‐a‐new‐kind‐of‐class‐divide‐and‐its‐inequalities

Rothstein R., 2020, The coronavirus will explode achievement gaps in education

10.1177/2332858419877431

10.1017/dmp.2013.22

UNESCO, 2020, COVID‐19 impact on education

UNICEF‐IRC, 2014, Children of the recession: The impact of the economic crisis on child well‐being in rich countries

United Nations, 2020, Policy brief: The impact of COVID‐19 on children

10.1016/S2352-4642(20)30095-X

10.1080/15374416.2010.486317

10.1016/j.childyouth.2018.02.032

10.1001/jamapediatrics.2020.1619

10.1016/j.jpeds.2020.05.020

10.1007/s00787-020-01541-4