Nghiên cứu tình huống về bốn mô hình chuyển đổi tri thức: góc nhìn về năng lực hành vi và lý thuyết học tập xã hội

Knowledge Management Research & Practice - Tập 14 - Trang 270-279 - 2016
Hsipeng Lu1, Hsin-I Lee2
1Department of Information Management, NTUST, Taipei City, Taiwan
2Graduate Institute of Management, NTUST School of Management, Taipei City, Taiwan

Tóm tắt

Sáng tạo tri thức đã thu hút sự chú ý của giới học thuật trong hơn 15 năm qua, nhưng các lý thuyết hiện có không đủ để giải thích đầu ra của quá trình chuyển đổi tri thức và hiếm khi khám phá sự phát triển hành vi của nhân viên sau quá trình chuyển đổi tri thức. Nghiên cứu này sử dụng lý thuyết học tập xã hội để khám phá thực tiễn xã hội trong tổ chức, từ đó đạt được việc chuyển đổi tri thức và tạo ra năng lực hành vi. Các trường hợp từ bốn ngành khác nhau đã được lựa chọn để phân tích các hoạt động của các nhóm chuyên môn khác nhau trong quá trình đào tạo nhân viên mới. Kết quả nghiên cứu cho thấy rằng các tương tác và thực tiễn trong sự kết hợp của nhiều tình huống là cần thiết để tạo ra năng lực hành vi yêu cầu của nhân viên. Hơn nữa, Mô hình Chuyển đổi Tri thức Dựa trên Học tập Xã hội (SL-KCM) giải thích rõ hơn về mối quan hệ giữa chuyển đổi tri thức và phát triển hành vi. SL-KCM bổ sung vào các giải thích lý thuyết hiện có về kết quả chuyển đổi tri thức và có thể áp dụng để phát triển các mô hình đào tạo với tác động hành vi nâng cao.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Alavi M and Leidner DE (2001) Review: knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues. MIS Quarterly 25(1), 107–136. Bandura A (1977) Social Learning Theory. Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ. Brown JS and Duguid P (2001) Knowledge and organization: a social-practice perspective. Organization Science 12(2), 198–213. Byham WC and Moyer RP (1996) Using Competencies to Build a Successful Organization. Development Dimensions International, Pittsburgh. Çelen B, Kariv S and Schotter A (2010) An experimental test of advice and social learning. Management Science 56(10), 1687–1701. Chang W and Li S (2007) Fostering knowledge management deployment in R&D workspaces: a five-stage approach. R&D Management 37(5), 479–493. Cook SDN and Brown JS (1999) Bridging epistemologies: the generative dance between organizational knowledge and organizational knowing. Organization Science 10(4), 381–400. Cox A (2005) What are communities of practice? A comparative review of four seminal works. Journal of Information Science 31(6), 527–540. Denzin NK and Lincoln YS (1994) The Sage Handbook of Qualitative Research. Sage Publications, Thousand Oaks, CA. Drucker P (1993) Post-Capitalist Society. Butterworth Heinemann, London. Edgar SM (2012) Maturity model of knowledge management in the interpretativist perspective. International Journal of Information Management 32(4), 365–371. Gertler MS (2003) Tacit knowledge and the economic geography of context, or the undefinable tacitness of being (there). Journal or Economic Geography 3(1), 75–99. Grix J (2004) The Foundations of Research. Palgrave Macmillan, Basingstoke, UK. Guba EG and Lincoln YS (1989) Fourth Generation Evaluation. Sage, Newbury Park, CA. Hautala J (2011) International academic knowledge creation and Ba. A case study from Finland. Knowledge Management Research & Practice 9(1), 4–16. Hutzschenreuter T and Listner F (2007) A contingency view on knowledge transfer: empirical evidence from the software industry. Knowledge Management Research & Practice 5(2), 136–150. IDB-MOEA (2008) KM Promotion Plan [WWW document] http://www.moeaidb.gov.tw/external/ctlr?PRO=project.ProjectView&id=52 [in Chinese] (accessed 24 November 2013). Jonsson A and Kalling T (2007) Challenges to knowledge sharing across national and intra-organizational boundaries: case studies of IKEA and SCA packaging. Knowledge Management Research & Practice 5(3), 161–172. Lave J and Wenger E (1991) Situated Learning–Legitimate Peripheral Participation. Cambridge University Press, Cambridge. Ledebur SCV (2007) Optimizing knowledge transfer by new employees in companies. Knowledge Management Research & Practice 5(4), 229–236. Ledford GE (1995) Paying for the skill, knowledge, and competencies of knowledge workers. Compensation and Benefits Review 27(4), 55–62. Lee D and Steen EVD (2010) Managing know-how. Management Science 56(2), 270–285. Lee MR and Chen TT (2012) Revealing research themes and trends in knowledge management: from 1995 to 2010. Knowledge-Based Systems 28(6), 47–58. McClelland DC (1973) Testing for competence rather than for ‘intelligence’. American Psychologist 28(1), 1–14. Nonaka I and Konno N (1998) The Concept of ‘Ba’: building a foundation for knowledge creation. California Management Review 40(3), 1–15. Nonaka I and Krogh G (2009) Tacit knowledge and knowledge conversion: controversy and advancement in organizational knowledge creation theory. Organization Science 20(3), 635–652. Nonaka I and Takeuchi H (1995) The Knowledge Creating Company. Oxford University Press, New York. Nonaka I and Toyama R (2003) The knowledge-creating theory revisited: knowledge creation as a synthesizing process. Knowledge Management Research & Practice 1(1), 2–10. Nonaka I, Toyama R and Konno N (2000) SECI, Ba and leadership: a unified model of dynamic knowledge creation. Long Range Planning 33(1), 5–34. Quinn JB, Anderson P and Finkelstein S (1996) Management professional intellect: making the most of the best. Harvard Business Review 74(2), 71–81. Ribeiro RH and Collins H (2007) The bread-making machine: tacit knowledge and two types of action. Organization Studies 28(9), 1417–1433. Spilg E, Siebert S and Martin G (2012) A social learning perspective on the development of doctors in the UK National Health Service. Social Science & Medicine 75(9), 1617–1624. Strauss A and Corbin J (1990) Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Sage, London. Tsoukas H (2003) Do we really understand tacit knowledge? In The Blackwell Hand-book of Organizational Learning and Knowledge Management (Easterby-Smith M and Lyles M, Eds), pp 410–427, Blackwell, Oxford. Wenger E (1998) Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity. Cambridge University Press, Cambridge, UK. Willian FC (2005) A social learning theory of cross-functional case education. Journal of Business Research 58(7), 960–966. The World Bank KEI and KI Indexes (2012) [WWW document] http://info.worldbank.org/etools/kam2/KAM_page5.asp (accessed 24 November 2013). Yin RK (2003) Case Study Research: Design and Methods, 3rd edn, Sage Publications, Beverly Hills, CA. Zack M (1999) Developing a knowledge strategy. California Management Review 41(3), 125–145.