Gạch hay Click? Hiểu biết về việc sử dụng ứng dụng di động của người tiêu dùng trong bán lẻ
Tóm tắt
Các ứng dụng di động đại diện cho một công nghệ tự phục vụ mới nổi đã đóng góp lớn vào sự gia tăng của mua sắm di động. Tuy nhiên, tài liệu hiện có về dịch vụ và marketing không cung cấp nhiều thông tin về việc sử dụng ứng dụng của người tiêu dùng. Hơn nữa, rất ít điều được biết về cách mà việc sử dụng ứng dụng này có thể ảnh hưởng đến các kết quả quan trọng như ý định của người tiêu dùng để sử dụng và giới thiệu một ứng dụng, tùy chọn kênh của họ (mua sắm tại cửa hàng so với ứng dụng) hoặc hành vi mua sắm của họ thông qua ứng dụng. Do đó, mục đích của nghiên cứu này là xem xét liệu, và như thế nào, các trải nghiệm thực tế của người tiêu dùng khi sử dụng ứng dụng của các nhà bán lẻ ảnh hưởng đến những kết quả này.
Dữ liệu đã được thu thập từ một loạt các cuộc khảo sát trực tuyến của người tiêu dùng trưởng thành dựa trên những trải nghiệm trước đó của họ với ứng dụng của các nhà bán lẻ. Các mối quan hệ được giả thuyết đã được kiểm tra bằng cách sử dụng phân tích hồi quy.
Các kết quả nổi bật rằng sự dễ sử dụng được cảm nhận là một thuộc tính quan trọng của ứng dụng, góp phần xây dựng các mối kết nối cá nhân của người tiêu dùng với các ứng dụng. Những mối kết nối này ảnh hưởng đến sự lựa chọn kênh mua sắm của họ (ứng dụng so với cửa hàng) và hành vi mua sắm thực tế của họ thông qua ứng dụng, cũng như ý định tương lai của họ để mua sắm qua ứng dụng và giới thiệu ứng dụng cho người khác. Tần suất sử dụng ứng dụng được chỉ ra là có thể làm trung gian cho những ảnh hưởng này.
Từ khóa
#ứng dụng di động #người tiêu dùng #bán lẻ #hành vi mua sắm #kênh mua hàngTài liệu tham khảo
2015, Explain the intention to use smartphones for mobile shopping, Journal of Retailing and Consumer Services, 22, 16, 10.1016/j.jretconser.2014.09.003
1991, Multiple Regression: Testing and Interpreting Interactions
2012, Re-imagine retail: why store innovation is key to a brand’s growth in the ‘new normal’, digitally connected and transparent world, Journal of Brand Strategy, 1, 31
2016, Shoppers flock to apps, shaking up retail, Wall Street Journal
2012, The effects of self-brand connections on responses to brand failure: a new look at the consumer-brand relationship, Journal of Consumer Psychology, 22, 280, 10.1016/j.jcps.2011.05.005
2015, Self-service delight: exploring the hedonic aspects of self-service, Journal of Business Research, 68, 986, 10.1016/j.jbusres.2014.09.036
2014, Understanding the differences of public and private self-service technology, Journal of Services Marketing, 28, 60, 10.1108/JSM-04-2012-0071
comScore (2014), The 2014 US Mobile App Report, available at: www.comscore.com/Insights/Presentations-and-Whitepapers/2014/The-US-Mobile-App-Report (accessed 6 June 2016).
comScore (2015), The 2015 US Mobile App Report, available at: www.comscore.com/Insights/Presentations-and-Whitepapers/2015/The-2015-US-Mobile-App-Report (accessed 28 June 2016).
2009, A comparison of consumer views of traditional services and self-service technologies, Journal of Services Marketing, 23, 11, 10.1108/08876040910933057
1989, Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology, MIS Quarterly, 13, 319, 10.2307/249008
2014, Self-brand connection with service brands: examining the relationships with performance satisfaction, perceived value, and brand relationship quality, Services Marketing Quarterly, 35, 37, 10.1080/15332969.2014.856738
2003, You are what they eat: the influence of reference groups on consumers’ connections to brands, Journal of Consumer Psychology, 13, 339, 10.1207/S15327663JCP1303_14
1981, Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error, Journal of Marketing Research, 18, 39
2009, Customer experience management in retailing: an organizing framework, Journal of Retailing, 85, 1, 10.1016/j.jretai.2009.01.001
2015, Mobile shopping: a classification framework and literature review, International Journal of Retail & Distribution Management, 43, 221, 10.1108/IJRDM-06-2013-0119
2013, For mobile devices, think apps, not ads, Harvard Business Review, 91, 71
2013, Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis
2013, Adopting self-service technology to do more with less, Journal of Services Marketing, 27, 3, 10.1108/08876041311296338
2015, Mobile application usability: conceptualization and instrument development, MIS Quarterly, 39, 435, 10.25300/MISQ/2015/39.2.08
1999, Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives, Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6, 1, 10.1080/10705519909540118
2010, Apps culture reinventing mobile internet, Electronic Engineering Times, 24
2015, An alternative model of self-service retail technology adoption, Journal of Services Marketing, 29, 406, 10.1108/JSM-08-2014-0276
2005, Emotions and decision-making: regulatory focus moderates the influence of anticipated emotions on action evaluations, Cognition and Emotion, 19, 1175, 10.1080/02699930500203203
2015, The hare and the tortoise: do earlier adopters of online channels purchase more?, Journal of Retailing, 91, 289, 10.1016/j.jretai.2015.01.001
2006, Predicting webcasting adoption via personal innovativeness and perceived utilities, Journal of Advertising Research, 46, 228, 10.2501/S0021849906060247
2013, Exploring the relationship between experiential value and usage attitude towards mobile apps among smartphone users, International Journal of Business and Management, 8, 1
2009, The impact of use context on mobile services acceptance: the case of mobile ticketing, Information & Management, 46, 190, 10.1016/j.im.2008.11.008
2004, Capturing evolving visit behavior in clickstream data, Journal of Interactive Marketing, 18, 5, 10.1002/dir.10074
National Retail Federation (2015), “Turning mobile shoppers to mobile buyers”, available at: https://nrf.com/news/turning-mobile-shoppers-mobile-buyers (accessed 12 April 2016).
2012, How do habits guide behavior? Perceived and actual triggers of habits in daily life, Journal of Experimental Social Psychology, 48, 492, 10.1016/j.jesp.2011.10.011
2014, Shopper response to front-of-package nutrition labeling programs: potential consumer and retail store benefits, Journal of Retailing, 90, 13, 10.1016/j.jretai.2013.11.001
1994, Psychometric Theory, 3rd ed.
2005, Intentions to use mobile services: antecedents and cross-service comparisons, Journal of the Academy of Marketing Science, 33, 330, 10.1177/0092070305276149
2010, Brand attachment and brand attitude strength: conceptual and empirical differentiation of two critical brand equity drivers, Journal of Marketing, 74, 1, 10.1509/jmkg.74.6.1
2014, Brand relationship, consumption values and branded app adoption, Industrial Management & Data Systems, 114, 1131, 10.1108/IMDS-05-2014-0132
2012, Sources of method bias in social science research and recommendations on how to control it, Annual Review of Psychology, 63, 539, 10.1146/annurev-psych-120710-100452
2014, Identifying factors that influence the customer’s purchase behaviour due to location-based promotions, International Journal of Mobile Communications, 12, 642, 10.1504/IJMC.2014.064917
2014, Digital-physical Mashups, Harvard Business Review, 92, 84
2016, Examining customer evaluations across different self-service technologies, Journal of Services Marketing, 30, 88, 10.1108/JSM-07-2014-0263
2015, Consumer adoption of mobile technologies: a literature review, International Journal of Mobile Communications, 13, 244, 10.1504/IJMC.2015.069120
2015, Understanding consumer loyalty to technology-based self-services with credence qualities, Journal of Services Marketing, 29, 522, 10.1108/JSM-01-2015-0021
2004, Beyond adoption: development and application of a use-diffusion model, Journal of Marketing, 68, 59, 10.1509/jmkg.68.1.59.24029
2000, An examination of the relationship between service quality, customer satisfaction, and store loyalty, International Journal of Retail & Distribution Management, 28, 73, 10.1108/09590550010315223
Siwicki, B. (2015), “Smartphones now account for a majority of mobile transactions”, available at: www.internetretailer.com/2015/04/01/smartphones-now-account-majority-mobile-transactions (accessed 25 July 2016).
SmartBrief (2016), “Wake up and engage! Mobile engagement is worth billions”, available at: https://blog.logmein.com/customerengagement/infographic-wake-engage-mobile-engagement-worth-billions (accessed 28 June 2016).
2014, Predicting mobile app usage for purchasing and information-sharing, International Journal of Retail & Distribution Management, 42, 759, 10.1108/IJRDM-11-2012-0108
2016, Understanding consumer engagement and loyalty: a case of mobile devices for shopping, Journal of Retailing and Consumer Services, 32, 151, 10.1016/j.jretconser.2016.06.004
2012, Post-adoption modeling of advanced mobile service use, Journal of Business Research, 65, 922, 10.1016/j.jbusres.2011.05.006
2010, Interactive technologies and retailing strategy: a review, conceptual framework and future research directions, Journal of Interactive Marketing, 24, 96, 10.1016/j.intmar.2010.02.004
2015, From multi-channel retailing to Omni-channel retailing: Introduction to the special issue on multi-channel retailing, Journal of Retailing, 91, 174, 10.1016/j.jretai.2015.02.005
2015, On the go: how mobile shopping affects customer purchase behavior, Journal of Retailing, 91, 217, 10.1016/j.jretai.2015.01.002
2012, The effects of perceived fairness on customer responses to retailer SST push policies, Journal of Retailing, 88, 250, 10.1016/j.jretai.2012.01.005
2012, Mobile shopping motivation: an application of multiple discriminant analysis, International Journal of Retail & Distribution Management, 40, 779