Khám phá tác động cảm xúc của làm việc từ xa thông qua giao tiếp qua máy tính

SandiMann1, RichardVarey2, WendyButton2
1University of Central Lancashire, Preston, UK
2Corporate Communication Research Unit, University of Salford, UK

Tóm tắt

Việc thực hành làm việc từ xa hoặc làm việc tại nhà đã được một số lượng ngày càng tăng các công ty và người lao động áp dụng nhằm đáp ứng với những nhu cầu kinh tế và xã hội đang thay đổi, điều mà hiện nay đặc trưng cho thế giới công việc. Làm việc tại nhà mang đến những thách thức mới cũng như lợi ích, và một loạt các nghiên cứu đã xem xét tác động của làm việc từ xa về mặt lợi ích và chi phí. Tuy nhiên, rất ít nghiên cứu tập trung vào tác động cảm xúc mà làm việc xa văn phòng có thể gây ra cho người lao động khi họ đối phó với các công nghệ mới, sự hỗ trợ giảm đi, sự cô lập xã hội ngày càng tăng cùng với những thay đổi khác. Việc bỏ qua cảm xúc của người lao động phản ánh tình trạng thiếu quan tâm rộng rãi hơn về cảm xúc trong môi trường làm việc nói chung. Nghiên cứu hiện tại nhằm mục đích khắc phục sự mất cân bằng này thông qua một nghiên cứu thử nghiệm định tính xem xét những cảm xúc đang thay đổi mà những người làm việc từ xa trải qua. Những ý nghĩa của nghiên cứu này đối với người lao động từ xa và các nhà quản lý được nêu ra.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Aldrich, D., Neale, A. and Schofield, (1996), “The reality of teleworking”, Focus on Change Management, March, pp. 13‐16.

Arther, R.O. and Caputo, R.R. (1959), Interrogation for Investigators, William C. Copp & Associates, New York, NY.

Ashforth, B. and Humphrey, R. (1995), “Emotion in the workplace: a reappraisal”, Human Relations, Vol. 48 No. 2, pp. 97‐125.

Barnatt, C. (1995), “Office space, cyberspace and virtual organization”, Journal of General Management, Vol. 20 No. 4, pp. 78‐91.

Bradshaw, D. (1980), “Sister can you spare a smile?” New York, Vol. 13 No. 8, p. 7.

Brenner, M. (1988), House of Dreams: The Bingham Family of Louisville, Random House, New York, NY.

Clark, S. (1994), “Presentees: new slaves of the office who run on fear”, The Sunday Times, 16 October.

Collinson and Grant (1998), People and Communication during Corporate Restructuring, BNFL Corporate Communication Research Unit, Vol. 5.

Di Martino, V. and Wirth, L. (1990), “Telework: a new way of working and living”, International Labour Review, Vol. 129 No. 5, pp. 529‐54.

Dyer, G. (1985), War, Stoddart, Toronto.

Frijda (1986), The Emotions, Cambridge University Press, Cambridge, MA.

Goffman, E. (1959), The Presentation of Self in Everyday Life, Anchor, Garden City, NY.

Goleman, D. (1996), Emotional Intelligence: Why it Matters More Than IQ, London, Bloomsbury.

Gordon, G.E. and Kelly, M.M. (1986), Telecommuting: How to Make it Work for You and Your Company, Prentice‐Hall, Englewood Cliffs, NJ.

Gray, M.J. (1995), “Supporting teleworking with multimedia”, BT Technil J, Vol. 13 No. 4, October, pp. 105‐12.

Hadden, L. and Lewis, A. (1994), “The experience of teleworking: an annotated review”, The International Journal of Human Resource Management, Vol. 5 No. 1, pp. 193‐5.

Hatfield, E., Cacioppo, J. and Rapson, R.L. (1992), “Primitive emotional contagion”, in Clark, M.S. (Ed.), Review of Personality and Social Psychology, Vol. 14, Sage, Newbury Park, CA, pp. 151‐77.

Hayano, D.M. (1982), Poker Faces, University of California Press, Berkeley, CA.

Henley Centre for Forecasting (1988), “The development of teleworking: an economic and social cost‐benefit analysis”, paper presented at Tomorrow’s Workplace: Harnessing the Challenge of Teleworking, 14 September, London.

Hill, E.J., Hawkins, A.J. and Miller, B.C. (1996), “Work and family in the virtual office”, Family Relations, Vol. 45, July.

Hochschild, A. (1983), The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling, University of California Press, Berkeley, CA.

Huws, U. (1984), The New Homeworkers: New Technology and the Changing Location of White‐Collar Work, Low Pay Pamphlet No. 28, Low Pay Unit, London.

(The) Independent on Sunday (1999), 3 January.

James, N. (1989), “Emotional labour: skill and work in the social regulation of feelings”, Sociological Review, Vol. 37, pp. 15‐42.

James, N. (1992), “Care = organization + physical labour + emotional labour”, Sociology of Health & Illness, Vol. 14 No. 5, p. 488.

Kiesler, S., Siegel, J. and McGuire, T.W. (1987), “Social psychological aspects of computer‐mediated communication”, in Finnegan, Salamon and Thompson (Eds), Information Technology: Social Issues, Hodder and Staughton, Sevenoaks.

Loughran, C. (1998), “Home alone”, The Ariel (BBC publication), 25 August.

Luthans, F. and Kreitner, P. (1975), Organizational Behavior Modification, Scott, Foresman, Glenview, IL.

Mainiero, L.A. (1986), “A review and analysis of power dynamics in organizational romances”, Academy of Management Review, Vol. 11, pp. 750‐62.

Mann, S. (1998) “Achieving frontline communication excellence: the cost to health”, IEEE Transactions on Professional Communication, December.

Mann, S. (1999), “Getting the message: communication at work”, Psychology Goes to Work, Chapter 6, Purple House, Oxford.

Martino, V. and Wirth, L. (1990), “Telework: a new way of working and living”, International Labour Review, Vol. 129 No. 5, pp. 529‐54.

Meyerson, D.E. (1990), “Uncovering socially undesirable emotions: experiences of ambiguity in organizations”, American Behavioral Scientist, Vol. 33, pp. 296‐307.

Oborne, D., Chapman, A. and Dooley, B. (1995), “Telework‐the flexible friend?”, Science and Public Affairs, Summer, pp. 46‐50.

Organ, D.W. (1990), “The motivational basis of organizational cistizenship behavior”, in Cummings, L.L. and Staw, B.W. (Eds), Research in Organizational Behavior, Vol. 12, JAI Press, Greenwich, CT, pp. 43‐72.

Palmer, M.T. (1995), “Interpersonal communication and virtual reality: mediating interpersonal relationships”, in Brocca, F. and Levy, M.R. (Eds), Communication in the Age of Virtual Reality, LEA, Hillsdale, NJ.

Pitt‐Catsouphes, M. and Marchetta, A. (1991), A Coming of Age: Telework, Center on Work and Family, Boston University, Boston, MA.

Pratt, J.M. (1984), “Home teleworking: a study of its pioneers”, Technological Forecasting and Social Change, Vol. 25 No. 1, February, pp. 1‐14.

Putnam, L.L. and Mumby, D.K. (1993), “Organizations, emotion and the myth of rationality”, in Fineman, S. (Ed.), Emotion in Organizations, Sage, London.

Rafaeli, A. and Sutton, R.I. (1987), “Expression of emotion as a part of the work role”, Academy of Management Review, Vol. 12, pp. 23‐37.

Rafaeli, A. and Sutton, R.I. (1989), “The expression of emotion in organizational life”, in Cummings, L.L. and Staw, B.M. (Eds), Research in Organizational Behavior, Vol. 11, pp. 1‐42.

Sandelands, L.E. (1988), “The concept of work feeling”, Journal for the Theory of Social Behavior, Vol. 18, pp. 437‐57.

Skinner, B.F. (1953), Science and Human Behavior, Macmillan, New York, NY.

Trucknutt, D., Griggs, J. and Maternaghan, M. (1995), BTs Teleworking Trial with its Technical Authors Report.

Turner, J. (1998), Will Telecommuting Ever Get off the Ground?, Sternbusiness, New York, NY.

Van Maanen, J. and Schein, E.H. (1979), “Towards a theory of organizatiuonal socialization’’, in Staw, B.E. (Ed.), Reserach in Organizational Behavior, Vol. 1, JAI Press, Greenwich, CT, pp. 209‐64.

Vroom, V.H. (1964), Work and Motivation, Wiley, New York, NY.

Westbrook, R.A. (1980), “Intrapersonal affective influences on consumer satisfaction with products”, Journal of Consumer Research, Vol. 7, pp. 49‐54.

Wilkes, R.B., Frolick, M.N. and Urwiler, R. (1994), “Critical issues in developing successful telework programs”, Journal of Systems Management, Vol. 45 No. 7, pp. 28‐34.

Wilson, G. (1985), The Psychology of the Performing Arts, Croom Helm Ltd, Beckhenham.