Văn hóa hòa nhập, vi văn hóa và ngân hàng: Phân tích người tiêu dùng người Mỹ gốc Tây Ban Nha ở Mỹ

Journal of Services Marketing - Tập 22 Số 6 - Trang 423-433 - 2008
VanessaGail Perry1
1Department of Marketing, George Washington University School of Business, Washington, DC, USA

Tóm tắt

Mục đích – Mục đích của bài báo này là để chỉ ra rằng việc có tài khoản ngân hàng là một yếu tố quan trọng góp phần vào việc tham gia vào dòng tài chính chính thống ở Hoa Kỳ. Tuy nhiên, khoảng 24% hộ gia đình người gốc Tây Ban Nha ở Hoa Kỳ không có tài khoản ngân hàng. Nghiên cứu này nhằm xem xét liệu việc sử dụng ngân hàng của người tiêu dùng người gốc Tây Ban Nha có thể được giải thích bằng văn hóa hòa nhập và các yếu tố vi văn hóa hay không. Thiết kế/phương pháp tiếp cận – Mô hình đề xuất rằng việc có tài khoản séc hoặc tài khoản tiết kiệm là một chức năng của văn hóa hòa nhập, vi văn hóa và nhân khẩu học. Văn hóa hòa nhập được đo bằng khoảng thời gian sống ở Hoa Kỳ; kế hoạch ở lại Hoa Kỳ tạm thời so với vĩnh viễn; việc sử dụng tiếng Tây Ban Nha; và tình trạng công dân. Vi văn hóa được đo bằng quốc gia xuất xứ. Dữ liệu sử dụng cho phân tích này được thu thập trong một cuộc khảo sát do một tổ chức tài chính khởi nghiệp tài trợ, có ý định nhắm đến thị trường người gốc Tây Ban Nha. Dữ liệu này được thu thập vào năm 2004 trong các cuộc phỏng vấn qua điện thoại với 1.000 người thuê nhà gốc Tây Ban Nha ở các thị trường lớn trên toàn nước Mỹ. Kết quả – Những người tiêu dùng gốc Tây Ban Nha hòa nhập nhiều hơn có khả năng cao hơn để có tài khoản ngân hàng, bất kể thu nhập và trình độ học vấn. Thêm vào đó, xu hướng sở hữu tài khoản ngân hàng khác nhau theo quốc gia xuất xứ. Ý nghĩa thực tiễn – Các nhà tiếp thị và nhà hoạch định chính sách nên nhắm đến những người nhập cư ít hòa nhập hơn, những người xem bản thân là cư dân tạm thời ở Mỹ, và những người chủ yếu sử dụng tiếng Tây Ban Nha để giao tiếp ngoài gia đình. Các nhà tiếp thị nên nhấn mạnh sự an toàn và vững mạnh của hệ thống ngân hàng Mỹ và nên đáp ứng nhu cầu chuyển tiền quốc tế. Giá trị/Đặc điểm độc đáo – Các phát hiện có thể giúp các nhà cung cấp dịch vụ tài chính và các nhà hoạch định chính sách công nhắm đến một phân khúc thị trường đang phát triển.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Aizcorbe, A.M., Kennickell, A.B. and Moore, K.B. (2003), “Recent changes in US family finances: evidence from the 2001 Survey of Consumer Finances”, Federal Reserve Bulletin, Vol. 89 No. 1, pp. 1‐34.

Allison, P. (1999), Logistic Regression Using SAS: Theory and Application, SAS Press, Cary, NC.

Associated Press (2005), “Hispanics now one‐seventh of US population: Census Bureau estimates 41.3 million in fastest‐growing ethnic bloc”, Associated Press, 10 June.

Bendixen and Associates (2004), “The barriers to banking and building credit history for Latin Americans: a focus group study of un‐banked Hispanics in Mobile, Alabama and Las Vegas, Nevada”, paper presented at the Homeownership Alliance, Washington, DC, 16 June.

Berry, J.W. (1980), “Acculturation as varieties of adaptation”, in Padilla, A.M. (Ed.), Acculturation: Theory, Models, and Some New Findings, Westview, Boulder, CO, pp. 9‐25.

Caskey, J. (2002), “Bringing unbanked households into the banking system”, Capital XChange, Brookings Institution, Washington, DC, available at: www.brook.edu/es/urban/capitalxchange/article10.htm.

Devellis, R. (2003), Scale Development: Theory and Applications, Sage, New York, NY.

Eckman, M. and Kotsiopulos, A. (1997), “Store patronage behavior of Hispanic versus non‐Hispanic consumers: comparative analyses of demographics, psychographics, store attributes, and information sources”, Hispanic Journal of Behavioral Sciences, Vol. 19 No. 1, pp. 69‐83.

Fannie Mae National Housing Survey (2003), available at: www.fanniemae.com/global/pdf/media/survey/survey2003.pdf.

Grow, B., Grover, R., Weintraub, A. and Palmeri, C. (2004), “Hispanic nation”, Business Week, 15 March, p. 58.

Hogarth, J.M. and O'Donnell, K.H. (1999), “Banking relationships of lower‐income families and the governmental trend toward electronic payment”, Federal Reserve Bulletin, Vol. 85 No. 7, pp. 459‐74.

Jun, S., Ball, D.A. and Gentry, J.W. (1993), “Modes of consumer acculturation”, in McAlister, L. and Rothschild, M.L. (Eds), Advances in Consumer Research, Vol. 20, Association for Consumer Research, Provo, UT, pp. 76‐82.

Kara, A. and Kara, N.R. (1996), “Ethnicity and consumer choice: a study of Hispanic decision processes across different acculturation levels”, Journal of Applied Business Research, Vol. 12 No. 2, pp. 22‐35.

Korzenny, F. (1999), “Acculturation vs assimilation among US Hispanics: e‐mail self‐reports”, Quirk's Marketing Research Review, November.

Millman, J. (2004), “Immigrants spend earnings in US”, Wall Street Journal, 17 May, p. 8.

Minor, M. (1992), “Comparing the Hispanic and non‐Hispanic markets: how different are they?”, The Journal of Services Marketing, Vol. 6 No. 2, pp. 29‐33.

Ogden, D.T., Ogden, J.R. and Jensen Schau, H. (2004), “Exploring the impact of culture and acculturation on consumer purchase decisions: toward a microcultural perspective”, Academy of Marketing Science Review, Vol. 2004 No. 3, pp. 1‐22.

Passel, J.S. (2005), Estimates of the Size and Characteristics of the Undocumented Population, Pew Hispanic Center, March 1, available at: http://pewhispanic.org/reports/report.php?ReportID=44.

Peñaloza, L. (1995), “Immigrant consumers: marketing and public policy considerations in the global economy”, Journal of Public Policy & Marketing, Vol. 14 No. 1, pp. 83‐94.

Peñaloza, L. and Gilly, M.C. (1999), “Marketer acculturation: the changer and the changed”, Journal of Marketing, Vol. 63 No. 3, pp. 83‐104.

Perez, A. (2003), “Testimony on behalf of the Consumer Bankers Association on ‘Remittances: reducing costs, increasing competition, and broadening access to the market’”, before the Committee on Financial Services of the United States House of Representatives, 1 October.

Seidman, E. and Tescher, J. (2004), “From unbanked to homeowner: improving the supply of financial services for low‐income, low‐asset customers”, Working Paper Series, BABC 04‐4, Joint Center for Housing Studies, Harvard University, Cambridge, MA, February.

Stevenson, T.H. and Plath, D.A. (2006), “Marketing financial services to Hispanic American consumers: a portfolio‐centric analysis”, Journal of Services Marketing, Vol. 20 No. 1, pp. 37‐50.

Taparia, V. (2005), “Banking across borders: the future of the US‐Mexico remittance corridor”, Texas Business Review, April.

Torres, I.M. and Briggs, E. (2005), “Does Hispanic‐targeted advertising work for services?”, Journal of Services Marketing, Vol. 19 No. 3, pp. 150‐7.

Turner, P.R., Guerra, S., Autumn, S., Hill, J.E., Board, C. and Stokes, T.E. III (2003), “Bringing the unbanked into the financial services market”, Consumer Interests Annual, No. 40.

US Census Bureau (2003), Annual demographic supplement to the March 2002 Current Population Survey, available at: www.census.gov/prod/2003pubs/p20‐545.pdf.

Webster, C. (1992), “The effects of Hispanic subcultural identification on information search behavior”, Journal of Advertising Research, Vol. 32 No. 5, pp. 54‐62.

Webster, C. (1994), “Effects of Hispanic ethnic identification on marital roles in the purchase decision process”, Journal of Consumer Research, Vol. 21 No. 2, pp. 319‐31.