Dịch vụ đánh giá và tư vấn qua điện thoại trong một phòng khám vật lý trị liệu cấp cứu: một nghiên cứu cải tiến chất lượng trên một địa điểm

Marie Kelly1, Anna Higgins1, Adrian Murphy2, Karen McCreesh3
1Department of Physiotherapy, Mercy University Hospital, Cork, Ireland
2Emergency Department, Mercy University Hospital, Cork, Ireland
3School of Allied Health, Ageing Research Centre, Health Research Institute, University of Limerick, Limerick, Ireland

Tóm tắt

Tóm tắt Đặt vấn đề

Để giải quyết các vấn đề về việc tiếp cận kịp thời và tỷ lệ vắng mặt cao đối với vật lý trị liệu tại Khoa Cấp cứu (ED), một dịch vụ đánh giá và tư vấn qua điện thoại đã được đánh giá như một phần của dự án cải tiến chất lượng. Tùy chọn telehealth này yêu cầu tài nguyên tối thiểu, với lợi ích bổ sung là cho phép nhân viên y tế tối ưu hóa quy trình chăm sóc. Mục tiêu chính là điều tra xem mô hình dịch vụ này có thể giảm thời gian chờ đợi và tỷ lệ vắng mặt hay không, so với chăm sóc thông thường. Mục tiêu thứ hai là đánh giá mức độ chấp nhận của người dùng dịch vụ.

Phương pháp

Đây là một nghiên cứu theo nhóm cải tiến chất lượng tại một địa điểm, so sánh dữ liệu về thời gian chờ đợi để liên lạc với vật lý trị liệu lần đầu, tỷ lệ vắng mặt và sự hài lòng của người tham gia giữa các bệnh nhân chọn dịch vụ dựa trên đánh giá và tư vấn qua điện thoại ban đầu, so với các cuộc hẹn trực tiếp thông thường. 116 bệnh nhân đã được giới thiệu để vật lý trị liệu tại ED trong dự án thí điểm 3 tháng tại Khoa Khám bệnh và Vật lý trị liệu, Bệnh viện XMercy, Cork, Ireland. 91 bệnh nhân (78%) đã chọn dịch vụ đánh giá và tư vấn qua điện thoại, với 40% (n=36) đã liên hệ với dịch vụ. 25 bệnh nhân (22%) chọn dịch vụ gặp mặt trực tiếp. Dữ liệu về thời gian chờ đợi và tỷ lệ vắng mặt được thu thập thông qua hệ thống báo cáo dữ liệu bệnh viện. Dữ liệu hài lòng được thu thập lúc xuất viện bằng một bảng khảo sát hài lòng được điều chỉnh từ Bảng hỏi đánh giá Thực hành tổng quát. Kiểm tra t-test mẫu độc lập hoặc Kiểm tra Mann Whitney U được sử dụng tùy thuộc vào phân phối dữ liệu. Đối với dữ liệu phân loại, các bài kiểm tra Chi-Square được thực hiện. Mức độ ý nghĩa được đặt là p ≤ 0.05 cho nghiên cứu này.

Kết quả

Các bệnh nhân liên hệ với dịch vụ đánh giá và tư vấn qua điện thoại có thời gian chờ đợi giảm rõ rệt (trung vị 6 ngày; 3–8 ngày) so với những người chọn chăm sóc thông thường (trung vị 35 ngày; 19–39 ngày) (p ≤ 0.05). Không có sự khác biệt đáng kể nào giữa các nhóm về tỷ lệ vắng mặt hoặc sự hài lòng.

Kết luận

Dịch vụ đánh giá và tư vấn qua điện thoại có thể hữu ích trong việc tối thiểu hóa sự chậm trễ cho những người được giới thiệu đến Vật lý trị liệu ED vì các vấn đề liên quan đến cơ xương khớp. Tùy chọn telehealth này có vẻ được chấp nhận rộng rãi và do có thể được triển khai nhanh chóng, nó có thể hỗ trợ trong việc phân loại các trường hợp giới thiệu và tối thiểu hóa các cuộc tư vấn trực tiếp, theo đúng khuyến nghị của COVID-19. Tuy nhiên, một nghiên cứu thử nghiệm có kiểm soát ngẫu nhiên quy mô lớn là cần thiết để xác nhận những phát hiện này.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

James SL, Abate D, Abate KH, Abay SM, Abbafati C, Abbasi N, et al. Global, regional, and national incidence, prevalence, and years lived with disability for 354 diseases and injuries for 195 countries and territories, 1990–2017: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2017. Lancet. 2018;392(10159):1789–858.

United Nations. World population ageing: highlights: United Nations. New York; 2017.

National Emergency Medicine Programme Working Group, The national emergency medicine programme, 2012.

Zigenfus GC, Yin J, Giang GM, Fogarty WT. Effectiveness of early physical therapy in the treatment of acute low back musculoskeletal disorders. J Occup Environ Med. 2000;42(1):35.

Mäntyselkä PT, Kumpusalo EA, Ahonen RS, Takala JK. Direct and indirect costs of managing patients with musculoskeletal pain—challenge for health care. Eur J Pain. 2002;6(2):141–8.

Consulting J. A Survey of NHS Physiotherapy Waiting Times, Workforce and Caseloads in the UK 2010–2011. London: Chartered Society of Physiotherapy (PD090); 2011.

Deslauriers S, Déry J, Proulx K, Laliberté M, Desmeules F, Feldman DE, et al. Effects of waiting for outpatient physiotherapy services in persons with musculoskeletal disorders: a systematic review. Disabil Rehabil. 2019:1–10. https://doi.org/10.1080/09638288.2019.1639222.

Salisbury C, Foster NE, Bishop A, Calnan M, Coast J, Hall J, et al. 'PhysioDirect'telephone assessment and advice services for physiotherapy: protocol for a pragmatic randomised controlled trial. BMC Health Serv Res. 2009;9(1):136.

Gatchel RJ, Polatin PB, Noe C, Gardea M, Pulliam C, Thompson J. Treatment- and cost-effectiveness of early intervention for acute low-back pain patients: A one-year prospective study. J Occup Rehabil. 2003;13(1):1–9 <Go to ISI>://WOS:000180184800001.

Wand BM, Bird C, McAuley JH, Doré CJ, MacDowell M, De Souza LH. Early intervention for the management of acute low back pain: a single-blind randomized controlled trial of biopsychosocial education, manual therapy, and exercise. Spine. 2004;29(21):2350–6 https://www.cochranelibrary.com/central/doi/10.1002/central/CN-00527659/full.

Otto L, Harst L, Schlieter H, Wollschlaeger B, Richter P, Timpel P. Towards a Unified Understanding of eHealth and Related Terms-Proposal of a Consolidated Terminological Basis. In Proceedings of the 11th International Joint Conference on Biomedical Engineering Systems and Technologies - Volume 5: HEALTHINF 2018:533–9. https://doi.org/10.5220/0006651005330539.

Salisbury C, Montgomery AA, Hollinghurst S, Hopper C, Bishop A, Franchini A, et al. Effectiveness of PhysioDirect telephone assessment and advice services for patients with musculoskeletal problems: pragmatic randomised controlled trial. BMJ. 2013;346:f43.

Hinman RS, Campbell PK, Lawford BJ, Briggs AM, Gale J, Bills C, et al. Does telephone-delivered exercise advice and support by physiotherapists improve pain and/or function in people with knee osteoarthritis? Telecare randomised controlled trial. Br J Sports Med. 2020;54(13):790-7.

Greenhalgh S, Finucane LM, Mercer C, Selfe J. Safety netting; best practice in the face of uncertainty. Musculoskelet Sci Pract. 2020;48(102179).

Bunn F, Byrne G, Kendall S. Telephone consultation and triage: effects on health care use and patient satisfaction. Cochrane Database Syst Rev. 2004;(4):CD004180. https://doi.org/10.1002/14651858.CD004180.pub2.

Lattimer V, George S, Thompson F, Thomas E, Mullee M, Turnbull J, et al. Safety and effectiveness of nurse telephone consultation in out of hours primary care: randomised controlled trial. BMJ. 1998;317(7165):1054–9.

Lattimer V, Sassi F, George S, Moore M, Turnbull J, Mullee M, et al. Cost analysis of nurse telephone consultation in out of hours primary care: evidence from a randomised controlled trial. BMJ. 2000;320(7241):1053–7.

Pinnock H, Bawden R, Proctor S, Wolfe S, Scullion J, Price D, et al. Accessibility, acceptability, and effectiveness in primary care of routine telephone review of asthma: pragmatic, randomised controlled trial. BMJ. 2003;326(7387):477.

Pearson J, Richardson J, Calnan M, Salisbury C, Foster NE. The acceptability to patients of PhysioDirect telephone assessment and advice services; a qualitative interview study. BMC Health Servi Res. 2016;16(1):104.

Frost H, Lamb SE, Doll HA, Carver PT, Stewart-Brown S. Randomised controlled trial of physiotherapy compared with advice for low back pain. BMJ. 2004;329(7468):708.

Rivero-Arias O, Gray A, Frost H, Lamb SE, Stewart-Brown S. Cost-utility analysis of physiotherapy treatment compared with physiotherapy advice in low back pain. Spine. 2006;31(12):1381–7.

Lamb SE, Gates S, Williams MA, Williamson EM, Mt-Isa S, Withers EJ, et al. Emergency department treatments and physiotherapy for acute whiplash: a pragmatic, two-step, randomised controlled trial. Lancet. 2013;381(9866):546–56.

Foster NE, Thomas E, Barlas P, Hill JC, Young J, Mason E, et al. Acupuncture as an adjunct to exercise based physiotherapy for osteoarthritis of the knee: randomised controlled trial. BMJ. 2007;335(7617):436.

Hay EM, Foster NE, Thomas E, Peat G, Phelan M, Yates HE, et al. Effectiveness of community physiotherapy and enhanced pharmacy review for knee pain in people aged over 55 presenting to primary care: pragmatic randomised trial. BMJ. 2006;333(7576):995.

Smidt N, de Vet HC, Bouter LM, Dekker J. Effectiveness of exercise therapy: a best-evidence summary of systematic reviews. Aust J Physiother. 2005;51(2):71–85.

Çelik D, Kaya Mutlu E. Does adding mobilization to stretching improve outcomes for people with frozen shoulder? A randomized controlled clinical trial. Clin Rehabil. 2016;30(8):786–94.

Miller J, Gross A, D'Sylva J, Burnie SJ, Goldsmith CH, Graham N, et al. Manual therapy and exercise for neck pain: a systematic review. Manual Ther. 2010;15(4):334–54.

Page MJ, Green S, Kramer S, Johnston RV, McBain B, Chau M, et al. Manual therapy and exercise for adhesive capsulitis (frozen shoulder). Cochrane Database Syst Rev. 2014;(8):CD011275. https://doi.org/10.1002/14651858.CD011275.

Vandenbroucke JP, von Elm E, Altman DG, Gøtzsche PC, Mulrow CD, Pocock SJ, et al. Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology (STROBE): explanation and elaboration. Int J Surg. 2014;12(12):1500–24.

IBM Corp. Released 2015. IBM SPSS Statistics for Windows, Version 23.0. Armonk: IBM Corp; 2015.

D'Addio G, Cesarelli M, Corbi G, Romano M, Furgi G, Ferrara N, et al. Reproducibility of heart rate turbulence indexes in heart failure patients, 2010 Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine and Biology. IEEE. 2010;2010:2573-6.

Bernal JL, Cummins S, Gasparrini A. Interrupted time series regression for the evaluation of public health interventions: a tutorial. Int J Epidemiol. 2017;46(1):348–55.

Wagner AK, Soumerai SB, Zhang F, Ross-Degnan D. Segmented regression analysis of interrupted time series studies in medication use research. J Clin Pharm Ther. 2002;27(4):299–309.

Robotham D, Satkunanathan S, Reynolds J, Stahl D, Wykes T. Using digital notifications to improve attendance in clinic: systematic review and meta-analysis. BMJ open. 2016;6(10):e012116. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2016-012116.

Jeppesen MH, Ainsworth MA. Telephone reminders reduced the non-attendance rate in a gastroenterology outpatient clinic. Dan Med J. 2015;62(6):A5083.

Sawyer S, Zalan A, Bond L. Telephone reminders improve adolescent clinic attendance: a randomized controlled trial. J Paediatrics Child Health. 2002;38(1):79–83.

Morris J, Grimmer-Somers K, Kumar S, Murphy K, Gilmore L, Ashman B, et al. Effectiveness of a physiotherapy-initiated telephone triage of orthopedic waitlist patients. Patient Relat Outcome Measures. 2011;2:151.

Hofstetter PJ, Kokesh J, Ferguson AS, Hood LJ. The impact of telehealth on wait time for ENT specialty care. Telemed E-Health. 2010;16(5):551–6.

Akobeng AK, O'Leary N, Vail A, Brown N, Widiatmoko D, Fagbemi A, et al. Telephone consultation as a substitute for routine out-patient face-to-face consultation for children with inflammatory bowel disease: randomised controlled trial and economic evaluation. EBioMedicine. 2015;2(9):1251–6.

Duncan H, Russell RK. Role for structured telephone clinics in paediatric gastroenterology: reflections, lessons and patient feedback. BMJ Open Gastroenterol. 2019;6(1):e000245. https://doi.org/10.1136/bmjgast-2018-000245.

Gethins S, Robinson R, de Caestecker J, Stewart J. Impact of a nurse− led telephone clinic on quality of IBD care. Gastrointestinal Nurs. 2007;5(1):34–9.

Murphy R, Taaffe C. Using SMS Reminders to Reduce Non-attendance at Hospital Appointments: an Umbrella Review of Key Issues. Ireland: Department of Health Research Paper; 2019.

Aggarwal A, Davies J, Sullivan R. “Nudge” and the epidemic of missed appointments. J Health Organ Manage. 2016;30(4):558-64.

Snoswell CL, Comans TA. Does the Choice Between a Telehealth and an In-Person Appointment Change Patient Attendance? Telemed E-Health. 2020. https://doi.org/10.1089/tmj.2020.0176. Epub ahead of print.

Miller L, Caton S, Lynch D. Telephone clinic improves quality of follow-up care for chronic bowel disease. Nursing times. 2002;98(31):36–8.

Wylie K, Allen P, Hallam-Jones R. An evaluation of a telephone follow-up clinic in urology. J Sex Med. 2005;2(5):641–4.

Pinnock H, Adlem L, Gaskin S, Harris J, Snellgrove C, Sheikh A. Accessibility, clinical effectiveness, and practice costs of providing a telephone option for routine asthma reviews: phase IV controlled implementation study. Br J Gen Pract. 2007;57(542):714–22.

Wolff DL, Waldorff FB, von Plessen C, Mogensen CB, Sørensen TL, Houlind KC, et al. Rate and predictors for non-attendance of patients undergoing hospital outpatient treatment for chronic diseases: a register-based cohort study. BMC Health Serv Res. 2019;19(1):386.

Groene O. Patient centredness and quality improvement efforts in hospitals: rationale, measurement, implementation. Int J Qual Health Care. 2011;23(5):531–7.

Mallett R, Bakker E, Burton M. Is Physiotherapy Self-Referral with Telephone Triage Viable, Cost-effective and Beneficial to Musculoskeletal Outpatients in a Primary Care Setting? Musculoskelet Care. 2014;12(4):251–60.

Holdsworth LK, Webster VS, McFadyen AK, Group SPSRS. Are patients who refer themselves to physiotherapy different from those referred by GPs? Results of a national trial. Physiotherapy. 2006;92(1):26–33.

Deslauriers S, Raymond M-H, Laliberté M, Lavoie A, Desmeules F, Feldman DE, et al. Access to publicly funded outpatient physiotherapy services in Quebec: waiting lists and management strategies. Disabil Rehabil. 2017;39(26):2648–56.

Passalent LA, Landry MD, Cott CA. Wait times for publicly funded outpatient and community physiotherapy and occupational therapy services: implications for the increasing number of persons with chronic conditions in Ontario, Canada. Physiother Can. 2009;61(1):5–14.

CSP. Chartered Society of Physiotherapy. Physiotherapy out- patient services survey 2012. London, UK: Contract No.: PD103; 2013.

Cottrell MA, O'Leary SP, Swete-Kelly P, Elwell B, Hess S, Litchfield M-A, et al. Agreement between telehealth and in-person assessment of patients with chronic musculoskeletal conditions presenting to an advanced-practice physiotherapy screening clinic. Musculoskelet Sci Pract. 2018;38:99–105.

Lake R, Georgiou A, Li J, Li L, Byrne M, Robinson M, et al. The quality, safety and governance of telephone triage and advice services–an overview of evidence from systematic reviews. BMC Health Serv Res. 2017;17(1):614.

Kamper SJ, Ostelo RW, Knol DL, Maher CG, de Vet HC, Hancock MJ. Global Perceived Effect scales provided reliable assessments of health transition in people with musculoskeletal disorders, but ratings are strongly influenced by current status. J Clin Epidemiol. 2010;63(7):760–6 e1.

NICE, NICE clinical guideline (CG177) Osteoarthritis: care and management, 2014.

NICE, Low back pain and sciatica in over 16s: assessment and management. Available at https://www.nice.org.uk/guidance/ng59, 2016.

Dario AB, Cabral AM, Almeida L, Ferreira ML, Refshauge K, Simic M, et al. Effectiveness of telehealth-based interventions in the management of non-specific low back pain: a systematic review with meta-analysis. Spine J. 2017;17(9):1342–51.

Pastora-Bernal JM, Martín-Valero R, Barón-López FJ, Estebanez-Pérez MJ. Evidence of benefit of telerehabitation after orthopedic surgery: a systematic review. J Med Internet Res. 2017;19(4):e142.