Một cái nhìn tổng quan về các lý thuyết trách nhiệm xã hội doanh nghiệp: Con đường tiến hóa và hướng đi trong tương lai

International Journal of Management Reviews - Tập 10 Số 1 - Trang 53-73 - 2008
Min‐Dong Paul Lee1
1Department of Management & Organization, College of Business, University of South Florida, 4202 E. Flowler Ave., BSN 3403, Tampa, FL 33620, USA

Tóm tắt

Nghiên cứu này nhằm theo dõi con đường tiến hóa khái niệm của các lý thuyết về trách nhiệm xã hội doanh nghiệp (CSR) và phản ánh các hệ quả của sự phát triển này. Sự hồi tưởng đã chỉ ra rằng xu hướng này là một sự hợp lý hóa tiến bộ của khái niệm, với trọng tâm đặc biệt vào việc kết nối chặt chẽ hơn với các mục tiêu tài chính của tổ chức. Hợp lý hóa liên quan đến hai sự chuyển dịch rộng lớn trong việc hình thành khái niệm CSR. Đầu tiên, về mặt mức độ phân tích, các nhà nghiên cứu đã chuyển từ việc thảo luận về các hiệu ứng vĩ mô-xã hội của CSR sang phân tích ở cấp độ tổ chức về hiệu quả của CSR đối với lợi nhuận. Tiếp theo, về mặt định hướng lý thuyết, các nhà nghiên cứu đã chuyển từ những lập luận rõ ràng có tính quy phạm và tập trung vào đạo đức sang các nghiên cứu quản lý có định hướng hiệu suất và có tính quy phạm ngầm. Dựa trên sự hồi tưởng này, những hạn chế của tình trạng hiện tại của nghiên cứu CSR, mà đặt quá nhiều nhấn mạnh vào lý do kinh doanh cho CSR, được phác thảo, và người ta đề xuất rằng các nghiên cứu trong tương lai cần phải định hướng lại vào nghiên cứu cơ bản nhằm phát triển các công cụ khái niệm và cơ chế lý thuyết nhằm giải thích hành vi tổ chức thay đổi từ một góc nhìn xã hội rộng hơn.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Ackerman R.W.(1973).How companies respond to social demands.Harvard Business Review 88–98.

10.5465/amr.2007.25275678

10.5465/amr.2007.25275520

Baron D.P., 2003, Stanford Business Magazine

Baumol W.J., 1970, A New Rationale for Corporate Social Policy

10.2307/256972

Boli J.andHartsuiker D.(2001).World culture and transnational corporations: sketch of a project.Paper presented at the International Conference on Effects of and Responses to Globalization. Istanbul.

Bowen H., 1953, Social Responsibilities of the Businessman

Brancato C.K., 1995, New Corporate Performance Measures

10.2307/2578315

10.5465/amr.2007.25275684

10.2307/257850

10.1177/000765039903800303

10.2307/258888

10.1017/CBO9780511791000

10.2307/2393497

10.2307/255331

DiMaggio P.J., 1988, Institutional Patterns and Organizations: Culture and Environment

10.2307/2095101

DiMaggio P.J., 1991, The New Institutionalism in Organizational Analysis

10.1086/230269

10.2307/258887

10.1177/0170840605050873

Drucker P.F., 1993, Post‐capitalist Society

10.1086/229459

10.1086/229939

10.1146/annurev.soc.23.1.479

10.2307/257614

Fiorina C., 2001, Technology, Business and Our Way of Life: What's Next

10.2307/257357

10.1057/palgrave.crr.1540226

Friedman M., 1962, Capitalism and Freedom

Friedman M., 1972, Milton Friedman responds, Business and Society Review, 1, 5

Friedman M., 1972, Milton Friedman responds: a Business and Society Review interview, Business and Society, 1, 1

10.2307/2095379

Galaskiewicz J., 1985, Social Organization of an Urban Grants Economy: a Study of Business Philanthropy and Nonprofit Organizations

10.2307/2393734

10.2307/259077

10.1086/228311

10.1111/1099-1123.00316

10.5465/amr.1996.9704071862

Guggenheim D., 2006, An Inconvenient Truth

Gunther M., 2004, Money and morals at GE, Fortune, 150, 176

Guthrie D., 2004, Corporate Investment, Social Innovation, and Community Change: The Local Political Economy of Low‐Income Housing Development

10.1093/0199247757.001.0001

10.2307/256971

Hart S., 1997, Beyond greening: strategies for a sustainable world, Harvard Business Review, 75, 66

10.2307/257008

Hoffman A.J., 2001, From Heresy to Dogma: an Institutional History of Corporate Environmentalism

10.1007/s10551-004-3529-7

10.2307/256977

10.2307/258852

10.2307/259075

Kanter R.M., 1999, From spare change to real change: the social sector as beta site for business innovation, Harvard Business Review, 77, 122

Kaplan R.S., 1992, The Balanced Scorecard: measures that drive performance, Harvard Business Review, 70, 71

10.2307/257574

Klepper A., 1986, Screening Requests for Corporate Contributions

Kotler P., 2005, Corporate Social Responsibility: Doing the Most Good for Your Company and Your Cause

Laszlo C., 2003, The Sustainable Company: How to Create Lasting Value through Social and Environmental Performance

10.4135/9781848608030.n7

Levitt T., 1958, The dangers of social responsibility, Harvard Business Review, 36, 41

Lewis D.L., 1976, The Public Image of Henry Ford: an American Folk Hero and His Company

10.2307/2667124

Lydenberg S.D., 2005, Corporations and the Public Interest: Guiding the Invisible Hand

10.1017/CBO9780511607080

10.5465/amr.2007.25275676

10.1057/palgrave.jibs.8491028

10.4324/9781410600622

10.2307/3556659

10.1016/0007-6813(89)90029-3

10.1111/j.1467-6486.2006.00580.x

Meredith R.(1999).The newest Ford generation takes the company spotlight.New York Times14 May C6.

Merton R.K., 1968, Social Theory and Social Structure

10.1086/226550

Miles R.A., 1987, Managing the Corporate Social Environment

Mills C.W., 1956, The Power Elite

10.1177/000765037401400201

Muirhead S.A., 2002, Citizenship in the New Century: Accountability, Transparency, and Global Stakeholder Engagement

Murray E.A., 1976, The social response process in commercial banks: an empirical investigation, Academy of Management Review, 1, 5, 10.5465/amr.1976.4400575

Nee V., 2005, The Handbook for Economic Sociology

10.1177/0170840603024003910

Paine L.S., 2003, Value Shift: Why Companies Must Merge Social and Financial Imperatives to Achieve Superior Performance

Porter M.E., 2002, The competitive advantage of corporate philanthropy, Harvard Business Review, 80, 56

Porter M.E., 2006, Strategy and society, Harvard Business Review, 84, 78

Post J.E., 1978, Corporate Behavior and Social Change

Prasso S., 2007, Saving the world one cup of yogurt at a time, Fortune, 155, 96

Preston L.E., 1975, Corporation and society: the search for a paradigm, Journal of Economic Literature, 13, 434

Read R.(1999).Houston‐based electric firm pursues elephant for Portland Ore. Zoo.The Oregonian 7 October.

10.1111/1468-2370.00003

Rochlin S., 2004, The State of Corporate Citizenship in the U.S.: A View from Inside, 2003–2004

10.2307/259248

Ruckelshaus W.D., 1993, William D. Ruckelshaus: Oral History Interview

10.5465/AMR.2006.21318916

Scott W.R., 2001, Institutions and Organizations

Sebastian P.(1998).Giving: a special background report on trends in industry and finance.Wall Street Journal 24 December A1.

10.2307/4134353

Smith A., 1976, An Inquiry Into the Nature and Causes of the Wealth of Nations

10.1146/annurev.soc.23.1.1

Supreme Court of Michigan, 1919, Dodge vs. Ford Motor Co, Northwestern Reporter, 170, 668

10.1086/230368

Swedberg R., 2005, The Economic Sociology of Capitalism

The Economist(2005).The good company: a survey of corporate social responsibility. 22 January.

10.2307/257057

10.2307/258135

10.2307/2393808

Vogel D., 2005, The Market for Virtue: The Potential and Limits of Corporate Social Responsibility

Wallich H.C., 1970, A New Rationale for Corporate Social Policy

10.2307/258044

10.2307/2391875

10.2307/258977

10.1108/eb028831

10.2307/257192