Đánh giá định tính mức độ sẵn sàng của sinh viên y khoa tham gia thực hành ảo tại một trường đại học ở Qatar trong thời kỳ đại dịch COVID-19

BMC Medical Education - Tập 23 Số 1
Hiba Bawadi1, Ayad Al-Moslih2, Rula Shami3, Xiangyun Du4, Alla El-Awaisi5, Hanan Abdul Rahim3, Ghadir Fakhri Al-Jayyousi3
1Section Head of Clinical Education, QU Health, Vice President for Medical and Health Sciences Office, Qatar University, Doha, Qatar
2Section Head of Pre-Clinical Education, College of Medicine, QU Health, Qatar University, Doha, Qatar
3College of Health Sciences, QU Health, Qatar University, Doha, Qatar
4College of Education, Qatar University, Doha, Qatar
5College of Pharmacy, QU Health, Qatar University, Doha, Qatar

Tóm tắt

Tóm tắt Đặt vấn đề Nghiên cứu này nhằm đánh giá định tính mức độ sẵn sàng của sinh viên y khoa chuyển sang thực hành ảo (VC) trong thời kỳ đại dịch, từ cả góc độ giảng viên và sinh viên. Phương pháp Một nghiên cứu định tính được thực hiện dựa trên khung đánh giá mức độ sẵn sàng thay đổi. Các cuộc thảo luận nhóm tập trung với sinh viên và phỏng vấn bán cấu trúc với các giảng viên lâm sàng đã được thực hiện thông qua các nền tảng trực tuyến phù hợp. Các bản chép lại sau đó đã được phân tích bằng cách tiếp cận suy diễn-inductive. Kết quả Mười hai chủ đề đã nổi lên, bao gồm (1) Nhận thức về quyết định của trường đại học và việc thông báo đến sinh viên, (2) Thiếu hụt kinh nghiệm lâm sàng được nhận thức, (3) Vai trò của sinh viên như thành viên của đội ngũ y tế đối mặt với đại dịch, (4) An toàn cho sinh viên, (5) Chất lượng và thiết kế của VC cùng các kỹ năng mà nó cung cấp, (6) Niềm tin vào khả năng thành công của bản thân trong VC, (7) Sự tự tin rằng VC sẽ đạt được các mục tiêu, (8) Các phương pháp học tập mới được cải thiện, (9) Chuẩn bị cho sinh viên cho các loại thực hành mới trong tương lai, (10) Các kỹ năng đã thu được, (11) Sự hỗ trợ học thuật và giao tiếp với giảng viên và trường đại học, và (12) Hỗ trợ tâm lý. Sinh viên y khoa cho thấy sự sẵn sàng hạn chế trong việc tham gia thực hành ảo và không thể đảm nhiệm vai trò của mình như những chuyên gia chăm sóc sức khỏe trong thời kỳ đại dịch. Họ nhận thấy có một khoảng cách lớn trong việc tiếp thu kỹ năng lâm sàng một cách ảo và yêu cầu nhanh chóng trở lại các địa điểm đào tạo. Kết luận Sinh viên y khoa không sẵn sàng cho các buổi thực hành ảo. Cần có sự tích hợp các phương thức học tập mới như mô phỏng bệnh nhân và học dựa trên tình huống để đáp ứng nhu cầu tương lai của nghề y và nâng cao hiệu quả của thực hành ảo.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Englander R, Cameron T, Ballard AJ, Dodge J, Bull J, Aschenbrener CA. Toward a common taxonomy of competency domains for the health professions and competencies for physicians. Acad Med. 2013;88(8):1088–94.

Paravattil B, Zolezzi M, Carr AS, Al-Moslih A. Reshaping experiential education within Qatar University’s Health Programs during the COVID-19 pandemic. Qatar Medical Journal. 2021 May 3;2021(1):9.

George PP, Papachristou N, Belisario JM, Wang W, Wark PA, Cotic Z, Rasmussen K, Sluiter R, Riboli-Sasco E, Tudor Car L, et al. Online eLearning for undergraduates in health professions: a systematic review of the impact on knowledge, skills, attitudes and satisfaction. J global health. 2014;4(1):010406.

Mojtahedzadeh R, Mohammadi A, Emami AH, Rahmani S. Comparing live lecture, internet-based & computer-based instruction: a randomized controlled trial. Med J Islam Repub Iran. 2014;28:136.

Lamba P. Teleconferencing in medical education: a useful tool. Australasian Med J. 2011;4(8):442–7.

Effective Use of Educational Technology in Medical Education: recommendations and guidelines for medical educators. [https://store.aamc.org/downloadable/download/sample/sample_id/111/]

Armenakis AA, Harris SG. Reflections: our journey in organizational change research and practice. J Change Manage. 2009;9(2):127–42. https://doi.org/10.1080/14697010902879079.

Armenakis AA, Harris SG, Mossholder KW. Creating readiness for organizational change. Hum Relat. 1993;46(6):681–703.

Armenakis AA, Bedeian AG. Organizational change: a review of theory and research in the 1990s. J Manag. 1999;25(3):293–315.

Khalil R, Mansour AE, Fadda WA, Almisnid K, Aldamegh M, Al-Nafeesah A, Alkhalifah A, Al-Wutayd O. The sudden transition to synchronized online learning during the COVID-19 pandemic in Saudi Arabia: a qualitative study exploring medical students’ perspectives. BMC Med Educ. 2020;20(1):285.

Shawaqfeh MS, Al Bekairy AM, Al-Azayzih A, Alkatheri AA, Qandil AM, Obaidat AA, Al Harbi S, Muflih SM. Pharmacy students perceptions of their Distance Online Learning Experience during the COVID-19 pandemic: a cross-sectional survey study. J Med Educ Curric Dev. 2020;7:2382120520963039.

Pather N, Blyth P, Chapman JA, Dayal MR, Flack NA, Fogg QA, Green RA, Hulme AK, Johnson IP, Meyer AJ. Forced disruption of anatomy education in Australia and New Zealand: an acute response to the Covid-19 pandemic. Anat Sci Educ. 2020;13(3):284–300.

Franchi T. The impact of the Covid-19 pandemic on current anatomy education and future careers: a Student’s perspective. Anat Sci Educ. 2020;13(3):312–5.

Neupane HC, Sharma K, Joshi A. Readiness for the Online Classes during COVID-19 Pandemic among Students of Chitwan Medical College. Journal of Nepal Health Research Council 2020, 18(2).

Soltanimehr E, Bahrampour E, Imani MM, Rahimi F, Almasi B, Moattari M. Effect of virtual versus traditional education on theoretical knowledge and reporting skills of dental students in radiographic interpretation of bony lesions of the jaw. BMC Med Educ. 2019;19(1):233.

Schlenz MA, Michel K, Wegner K, Schmidt A, Rehmann P, Wöstmann B. Undergraduate dental students’ perspective on the implementation of digital dentistry in the preclinical curriculum: a questionnaire survey. BMC Oral Health. 2020;20(1):1–10.

Liu Q, Hu R, Zhan X, Yan W. Evaluation of students’ satisfaction and attitudes toward blended learning in medical education: A survey in randomized controlled trial course. Proceedings of the European Conference on e-Learning, ECEL 2014:679–684.

Donkin R, Askew E, Stevenson H. Video feedback and e-Learning enhances laboratory skills and engagement in medical laboratory science students. BMC Med Educ. 2019;19(1):1–12.

Bawadi H, Abdul Rahim H, Moawad J, Shami R, Du X, El-Awaisi A, Al-Moslih AMI, Diab M, Al-Jayyousi GF. Health sciences students’ and instructors’ perceptions of the emergency switch to virtual internship amid the COVID-19 pandemic: A case from Qatar. Front Med (Lausanne). 2022 Aug 9;9:939416. https://doi.org/10.3389/fmed.2022.939416. PMID: 36059828; PMCID: PMC9435433.

Bawadi H, Shami R, El-Awaisi A, Al-Moslih A, Abdul Rahim H, Du X, Moawad J, Al-Jayyousi GF. Exploring the challenges of virtual internships during the COVID-19 pandemic and their potential influence on the professional identity of health professions students: A view from Qatar University. Front Med (Lausanne). 2023 Jan 30;10:1107693. https://doi.org/10.3389/fmed.2023.1107693. PMID: 36793877; PMCID: PMC9922901.

Patton MQ. Qualitative research & evaluation methods: integrating theory and practice. 3rd ed. Sage publications; 2002.

Miles M, Huberman A, Saldana J. Qualitative data analysis [Internet]. In. Thousand Oaks: Sage Publications; 2019.

Buja LM. Medical education today: all that glitters is not gold. BMC Med Educ. 2019;19(1):110.

Xiangyun D, Eldin KS, Farouk MA-MA, Hossam A-HM, Sachal H. Identifying essential competencies for medical students. J Appl Res High Educ. 2019;11(3):352–66.

Kalet AL, Coady SH, Hopkins MA, Hochberg MS, Riles TS. Preliminary evaluation of the web Initiative for Surgical Education (WISE-MD). Am J Surg. 2007;194(1):89–93.

Zheng J, Hundeyin M, He K, Sachs T, Hess DT, Whang E, Kristo G. General surgery chief residents’ perspective on surgical education during the coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic. Surgery. 2020;168(2):222–5.

Goldenberg MN, Hersh DC, Wilkins KM, Schwartz ML. Suspending Medical Student Clerkships Due to COVID-19. Med Sci Educ 2020:1–4.

Ibrahim NK, Al Raddadi R, AlDarmasi M, Al Ghamdi A, Gaddoury M, AlBar HM, Ramadan IK. Medical students’ acceptance and perceptions of e-learning during the Covid-19 closure time in King Abdulaziz University, Jeddah. J Infect Public Health. 2021;14(1):17–23.

Kassab SE, Du X, Toft E, Cyprian F, Al-Moslih A, Schmidt H, Hamdy H, Abu-Hijleh M. Measuring medical students’ professional competencies in a problem-based curriculum: a reliability study. BMC Med Educ. 2019;19(1):155.

Bates R, Khasawneh S. Self-efficacy and college students’ perceptions and use of online learning systems. Comput Hum Behav. 2007;23(1):175–91.

Peechapol C, Na-Songkhla J, Sujiva S, Luangsodsai A. An exploration of factors influencing self-efficacy in Online Learning. Syst Rev iJET. 2018;13:64–86.

Jones RA, Jimmieson NL, Griffiths A. The impact of Organizational Culture and Reshaping capabilities on change implementation success: the mediating role of readiness for change. J Manage Stud. 2005;42(2):361–86.

Zammuto RF, O’Connor EJ. Gaining advanced manufacturing technologies’ benefits: the roles of organization design and culture. Acad Manage Rev. 1992;17(4):701–28.

Compton S, Shiva S-Y, Rustandy, Felicia, Krishna R, Kumar L. Medical students’ preference for returning to the clinical setting during the COVID-19 pandemic. Medical Education 2020, n/a(n/a).

COVID-19 : How the virus is impacting medical schools [https://www.ama-assn.org/delivering-care/public-health/covid-19-how-virus-impacting-medical-schools]

Miller DG, Pierson L, Doernberg S. The role of medical students during the COVID-19 pandemic. Ann Intern Med. 2020;173(2):145–6.

Amante A, Balmer C. Italy rushes new doctors into service as coronavirus deaths rise above 2,500. Reuters. 2020. In.

O.N.Farber. : Medical students can help combat Covid-19. Don’t send them home. In:STAT. 2020.

Liang ZC, Ooi SBS, Wang W. Pandemics and Their Impact on Medical Training: Lessons From Singapore. Acad Med 2020.

Tariq EF, Sah PK, Malik A. The plight of COVID-19 pandemic on medical students and residency applicants. Annals of Medicine and Surgery. 2020;60:1–4.

Carrascosa MMC, Campos Td, Sampaio JE, Souza RRF, Ribeiro VL, Maia MLN, Gama LCL, Severino MP, Semer NK, Rondon O, et al. Medical Interns and COVID-19: results of national research. Revista da Associação Médica Brasileira. 2020;66:812–7.

O’Byrne L, Gavin B, McNicholas F. Medical students and COVID-19: the need for pandemic preparedness. J Med Ethics. 2020;46(9):623–6.

Abraham HN, Opara IN, Dwaihy RL, Acuff C, Brauer B, Nabaty R, Levine DL. Engaging Third-Year Medical students on their Internal Medicine Clerkship in Telehealth during COVID-19. Cureus. 2020;12(6):e8791.

Ventriglio A, Watson C, Bhugra D. Suicide among doctors: a narrative review. Indian J psychiatry. 2020;62(2):114.

Que J, Shi L, Liu J, Gong Y, Sun Y, Mi W, Lin X, Bao Y, Sun H, Shi J. Prevalence of suicidal thoughts and behaviours among medical professionals: a meta-analysis and systematic review. The Lancet. 2019;394:11.

Anderson C. Presenting and evaluating qualitative research. Am J Pharm Educ. 2010;74(8):141.

Kogan M, Klein SE, Hannon CP, Nolte MT. Orthopaedic Education during the COVID-19 pandemic. J Am Acad Orthop Surg. 2020;28(11):e456–64.