Một phương pháp mới để đo lường và mô hình hóa khối lượng công việc của kiểm soát viên không lưu

Emerald - Tập 83 Số 1 - Trang 35-42 - 2011
Hakan Oktal1, Kadriye Yaman1
1School of Civil Aviation, Anadolu University, Eskisehir, Turkey

Tóm tắt

Mục đíchMục đích của bài báo này là phát triển một cách tiếp cận phân tích để đo lường khối lượng công việc dựa trên thời gian thực hiện nhiệm vụ và các ưu tiên nhiệm vụ thay đổi của các kiểm soát viên không lưu trên đường bay (EATC).Thiết kế/phương pháp/tiếp cậnMột mô hình có tên là Mô hình Đo lường Khối lượng Công việc Tổng thể Không gian Hàng không đã được phát triển để đo lường khối lượng công việc của EATC. Không gian hàng không Thổ Nhĩ Kỳ đã được chọn để áp dụng thực tiễn mô hình. Một cuộc khảo sát đã được tiến hành đối với EATC để tính toán các hệ số trọng số và thời gian của các nhiệm vụ khác nhau được xác định trong mô hình. Kết quả khảo sát đã được phân tích bằng SPSS 15.0. Dữ liệu giao thông thực tế của không gian hàng không Thổ Nhĩ Kỳ trong khoảng thời gian hai giờ cao điểm giao thông nặng vào tháng 8 năm 2007 được cung cấp bởi Tổng cục Hàng không Thổ Nhĩ Kỳ. Geomedia 6.0 đã được sử dụng để trực quan hóa dữ liệu giao thông thực tế.

Từ khóa

#khối lượng công việc #kiểm soát viên không lưu #mô hình hóa #không gian hàng không Thổ Nhĩ Kỳ

Tài liệu tham khảo

Athènes, S., Averty, P., Puechmorel, S., Delahaye, D. and Collet, C. (2002), “ATC complexity and controller workload: trying to bridge the gap”, Proceedings of HCI‐Aero 2002, MIT, Cambridge, MA, pp. 56‐60. Averty, P., Athenes, S., Collet, C. and Dittmar, A. (2002), “Evaluating a new index of mental workload in real ATC situation using psychophysiological measures”, Proceedings of the 21st Digital Avionics Systems Conference, Irvine, CA, Vol. 2, pp. 7A4‐1‐7A4‐13. Cloerec, A., Zeghal, K. and Hoffman, E. (1999), “Traffic complexity analysis to evaluate the potential for limited delegation of separation assurance to the cockpit”, Proceedings of the 18th Digital Avionics Systems Conference, St Louis, MO, Vol. 1/17, pp. 5.A.5‐1‐5.A.5‐8. Cujic, M. (2004), “An analysis of the task list impact upon RAMS workload calculations”, paper presented at the International Conference on Research in Air Transportation (ICRAT 2004), Zilina, 22‐24 November. Delahaye, D. and Puechmorel, S. (2000), “Air traffic complexity: towards intrinsic metrics”, paper presented at the 3rd USA/Europe Air Traffic Management R&D Seminar, Napoli, 13‐16 June. DHMI (2008a), Turkish AIP: Aeronautical Information Publication, Aeronautical Information Service, DHMI, Ankara. DHMI (2008b), Annual Report, available at: www.dhmi.gov.tr/dosyalar/annualreport/2008/index.html (accessed 15 May 2009).. Eurocontrol (2002), ECAC Airspace Planning Manual, 1.0, Vol. 2, Eurocontrol, Brussels. Flynn, G.M., Benkouar, A. and Christien, R. (2005), Adaptation of Workload Model by Optimization Algorithms and Sector Capacity Assessment, ECC Note No. 07/05 COCA Project, Eurocontrol Experimental Centre, Bretigny‐sur‐Orge. Frost & Sullivan (2001), “Outlook: ATC: problems to be solved”, Avionics Magazine, available at: www.aviationtoday.com/av/categories/commercial/12514.html (accessed 10 August 2009). ICAO (2007), Procedures for Air Navigation Services: Air Traffic Management, Doc. 4444 ATM/501, International Civil Aviation Organization, Montreal. Janić, M. and Tosić, V. (1991), “En route sector capacity model”, Transportation Science, Vol. 25 No. 4, pp. 299‐307. Kirwan, B., Scaife, R. and Kennedy, R. (2001), “Investigating complexity factors in UK air traffic management”, in Harris, D. (Ed.), Engineering Psychology and Cognitive Ergonomics, Vol. 5, Ashgate, Farnham, pp. 189‐95. Laplace, I. and Ky, P. (2004), Economic Differentiation Between Lower and Upper Airspace, ECC Note No. O5/04 Project NCD‐ECO1, Eurocontrol Experimental Centre, Bretigny‐sur‐Orge. Laudeman, I.V., Shelden, S.G., Branstrom, R. and Brasil, C.L. (1998), “Dynamic density: an air traffic management”, NASA/TM: 1998‐112226, April. Lindberg, L. and Värbrand, P. (2001), “Absolute flow control”, available at: www.eurocontrol.int/care‐innov/gallery/content/public/docs/studies2001/linkoping‐avtech‐finalreport.pdf (accessed 20 August 2009).. Majumdar, A., Ochieng, W. and Polak, J. (2002), “Estimation of European airspace capacity from a model of controller workload”, The Journal of Navigation, Vol. 55, pp. 381‐403. Majumdar, A., Ochieng, W.Y., Bentham, J. and Richards, M. (2005), “En‐route sector capacity estimation methodologies: an international survey”, Journal of Air Transport Management, Vol. 11 No. 6, pp. 375‐87. Mogford, R.H., Guttman, J.A., Morrow, S.L. and Kopardekar, P. (1995), The Complexity Construct in Air Traffic Control: A Review and Synthesis of the Literature, DOT/FAA/CT‐TN95/22, FAA Technical Center, Atlantic City, NJ. Nuic, A. (2004), Aircraft Performance Summary Tables for the Base of Aircraft Data (BADA), ECC Note No. 12/04, Revision 3.6, Eurocontrol Experimental Centre, Brétigny‐sur‐Orge. Rantanen, E.M., Wickens, C.D., Xu, X. and Thomas, L.C. (2004), “Developing and validating human factors certification criteria for cockpit displays of traffic information avionics”, Final Technical Report (AHFD‐04‐1/FAA‐04‐1), Institute of Aviation, Aviation Human Factors Division, University of Illinois, Savoy, IL. Sridhar, B., Sheth, K.S. and Grabbe, S. (1998), “Airspace complexity and its application in air traffic management”, paper presented at the 2nd USA/Europe Air Traffic Management R&D Seminar, Orlando, FL, 1‐4 December. Yousefi, A. (2005), “Optimum airspace design with air traffic controller workload‐based partitioning”, PhD thesis, George Mason University, Fairfax, VA. Yousefi, A., Donohue, G.L. and Qureshi, K.M. (2003), “Investigation of en route metrics for model validation and airspace design using the total airport and airspace modeller (TAAM)”, paper presented at the 5th Eurocontrol/FAA ATM R&D Conference, Budapest, 23‐27 June. Eurocontrol (2010), “Our international area of responsibility”, Eurocontrol, Brussels, available at: www.eurocontrol.int/muac/public/standard_page/AUintAreaOfRespon.html (accessed 20 November 2010)..