Bảng đánh giá mới của Kano

TQM Journal - Tập 23 Số 2 - Trang 179-195 - 2011
Yu‐ChengLee1, Shao‐BinLin2, Ya‐LiWang3
1Chung Hua University, Hsinchu, Taiwan
2Ching‐Yun University, Taoyuan, Taiwan
3Institute of Technology Management, Chung Hua University, Hsinchu, Taiwan

Tóm tắt

Mục đíchMô hình Kano được áp dụng rộng rãi trong ngành và bởi các nhà nghiên cứu. Tuy nhiên, mô hình này có một hạn chế là các doanh nghiệp không thể sử dụng nó để đánh giá một cách chính xác các ảnh hưởng của các thuộc tính chất lượng đến sản phẩm; việc thiếu xem xét các mức độ mạnh yếu khác nhau của 25 kết quả có thể có ảnh hưởng đến việc phân loại trong bảng đánh giá của Kano. Mục tiêu của nghiên cứu này là đo lường sức mạnh của các thuộc tính chất lượng của 25 kết quả có thể có trong bảng đánh giá để phát triển một bảng đánh giá mới của Kano nhằm cải thiện độ chính xác trong việc phân loại các thuộc tính chất lượng.Thiết kế/phương pháp/tiếp cậnNghiên cứu này phát triển một bảng đánh giá mới của Kano và định nghĩa sự đánh giá chuẩn tắc và không chuẩn tắc của bảng đánh giá dựa trên một phép tính “tương đồng” mới, điều này tính toán tần suất phản hồi và khoảng cách giữa đánh giá chuẩn tắc và đánh giá không chuẩn tắc.Kết quảSức mạnh thuộc tính chất lượng được khảo sát và so sánh với bảng đánh giá Kano truyền thống. Bảng đánh giá mới của Kano thực tiễn hơn vì nó hỗ trợ việc đánh giá chính xác về phân loại các thuộc tính chất lượng. Kết quả thực nghiệm cũng chứng minh rằng bảng đánh giá mới của Kano là thiết thực.Tính nguyên bản/gia trịBảng đánh giá mới không chỉ trình bày một logic phân loại và phương pháp thống kê khác để phân tích các thuộc tính chất lượng, mà còn xem xét lại các đánh giá về phân loại thuộc tính chất lượng từ bảng đánh giá truyền thống của Kano.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Anderson, E.W. and Sullivan, M.W. (1993), “The antecedents and consequences of customer satisfaction for firms”, Marketing Science, Vol. 12 No. 2, pp. 125‐43.

Coyne, K. (1989), “Beyond service fades – meaningful strategies for the real world”, Sloan Management Review, Vol. 39, Summer, pp. 69‐76.

CQM (1993), “A special issue on Kano's methods for understanding customer‐defined quality”, Center for Quality Management Journal, Vol. 2 No. 4, pp. 3‐35.

Grieves, M. (2005), Product Lifecycle Management. Driving the Next Generation of Lean Thinking, McGraw‐Hill, New York, NY.

Herzberg, F., Bernard, M. and Snyderman, B.B. (1959), The Motivation to Work, Wiley, New York, NY.

IMTI Inc. (2002), “Modeling and simulation for product life‐cycle integration and management”, White Paper, New York, NY.

Jané, A.C. and Dominguez, S.M. (2003), “Citizens' role in health services: satisfaction behavior: Kano's model”, Quality Management in Health Care, Vol. 12 No. 1, pp. 72‐80.

Kano, N. (2001), “Life cycle and creation of attractive quality”, paper presented at the 4th International QMOD (Quality Management and Organizational Development) Conference, Linköping University, Linköping.

Kano, N., Seraku, K., Takahashi, F. and Tsuji, S. (1984), “Attractive quality and must‐be quality”, The Journal of the Japanese Society for Quality Control, Vol. 14 No. 2, pp. 39‐48.

Kuo, Y. (2004), “Integrating Kano's model into web‐community service quality”, Total Quality Management, Vol. 15 No. 7, pp. 925‐39.

Lee, M.C. and Newcomb, J.F. (1997), “Applying the Kano methodology to meet customer requirements: NASA's Microgravity science program”, Quality Management Journal, Vol. 4 No. 3, pp. 95‐110.

Lee, Y.C. and Chen, J.K. (2009), “A new method to identify the category of the quality attributes”, Total Quality Management and Business Excellence, Vol. 20 No. 10, pp. 1139‐52.

Lee, Y.C. and Huang, S.Y. (2009), “A new fuzzy concept approach for Kano's model”, Expert Systems with Applications, Vol. 36 No. 3, pp. 4479‐84.

Lee, Y.C., Cheng, C.C. and Yen, T.M. (2009), “Integrate Kano's model and IPA to improve order‐winner criteria – a study of computer industry”, Journal of Applied Sciences, Vol. 9 No. 1, pp. 38‐48.

Lee, Y.C., Ho, L.H. and Liang, C.H. (2006), “Using Kano's model to evaluate employee satisfaction – as applied for Taiwanese high‐tech industry”, The Journal of Global Business Management, Vol. 2 No. 2, pp. 160‐7.

Lee, Y.C., Ho, L.H., Liang, C.H. and Lin, S.B. (2007), “A study of high‐tech employee satisfaction based on modified Kano's model”, International Journal of Business and Strategy, Vol. 18 No. 1, pp. 22‐48.

Lee, Y.C., Hu, H.Y., Yen, T.M. and Tsai, C.H. (2008a), “Kano's model and decision making trial and evaluation laboratory applied to order winners and qualifiers improvement – a study of the computer industry”, Information Technology Journal, Vol. 7 No. 5, pp. 702‐14.

Lee, Y.C., Sheu, L.C. and Tsou, Y.G. (2008b), “Quality function deployment implementation based on Fuzzy Kano model: an application in PLM system”, Computers & Industrial Engineering, Vol. 55 No. 1, pp. 48‐63.

Löfgren, M. and Witell, L. (2005), “Kano's theory of attractive quality and packaging”, Quality Management Journal, Vol. 12 No. 3, pp. 7‐20.

Löfgren, M. and Witell, L. (2008), “Two decades of using Kano's theory of attractive quality: a literature review”, The Quality Management Journal, Vol. 15 No. 1, pp. 59‐75.

Matzler, K. and Hinterhuber, H.H. (1998), “How to make product development projects more successful by integrating Kano's model of customer satisfaction into quality function deployment”, Technovation, Vol. 18 No. 1, pp. 25‐38.

Matzler, K., Fuchs, M. and Schubert, A.K. (2004), “Employee satisfaction: does Kano's model apply?”, Total Quality Management, Vol. 15 No. 9, pp. 1179‐98.

Oliva, T.A., Oliver, R.L. and Bearden, W.O. (1995), “The relationship among customer satisfaction, involvement, and product performance”, Behavioral Science, Vol. 40 No. 2, pp. 104‐32.

Schvaneveldt, S., Takao, E.J. and Masami, M. (1991), “Consumer evaluation perspective of service quality – evaluation factors and two‐way model of quality”, Total Quality Management, Vol. 2 No. 3, pp. 149‐61.

Tan, K.C. and Shen, X.X. (2000), “Integrating Kano's model in the planning matrix of quality function deployment”, Total Quality Management, Vol. 11 No. 8, pp. 1141‐51.

Tontini, G. (2000), “Identification of customer attractive and must‐be requirements using a modified Kano's method – guidelines and case study”, ASQ's 54th Annual Quality Congress Proceedings, pp. 728‐40.

Watson, G.H. (2003), “Customer focus and competitiveness”, in Stephens, K.S. (Ed.), Six Sigma and Related Studies in the Quality Disciplines, ASQ Quality Press, Milwaukee, WI (Reprint).

Witell, L. and Löfgren, M. (2007), “Classification of quality attributes”, Managing Service Quality, Vol. 17 No. 1, pp. 54‐73.

Yang, C.C. (2005), “The refined Kano's model and its application”, Total Quality Management, Vol. 16 No. 10, pp. 1127‐37.

Zhang, Z. and Qiu, R. (2003), “Design of enterprise web servers in support of instant information retrievals”, IEEE International Conference on Systems, Man and Cybernetics, Washington, DC, pp. 2661‐6.