Nội dung được dịch bởi AI, chỉ mang tính chất tham khảo
Mười năm nghiên cứu với sinh viên đại học bị chứng khó đọc: Tóm tắt các phát hiện
Tóm tắt
Bài báo này tóm tắt các phát hiện chính từ một số dự án nghiên cứu về sinh viên đại học bị chứng khó đọc. Các phát hiện nhất quán từ các cuộc điều tra này dẫn đến các kết luận sau: 1) Chứng khó đọc phát triển là một hội chứng bao gồm bốn triệu chứng sau: tốc độ đọc chậm, đọc miệng dễ mắc lỗi, chính tả viết kém, và viết ngữ pháp sai; 2) tất cả các triệu chứng này đều có thể được quy cho việc nắm vững kém các quy tắc quan hệ giữa âm vị và ký hiệu; 3) chứng khó đọc phát triển có thể xảy ra ở những người có kỹ năng ngôn ngữ miệng đầy đủ; 4) những người từng bị chứng khó đọc nhưng có vẻ "chính tả kém nhưng đọc tốt" lại có những thiếu hụt đọc tinh vi; và 5) 20 cá nhân bị chứng khó đọc được nghiên cứu có vẻ tạo thành một nhóm đồng nhất, điều này dấy lên những câu hỏi liên quan đến các kiểu phụ của chứng khó đọc.
Từ khóa
#chứng khó đọc #sinh viên đại học #hội chứng #triệu chứng #quy tắc quan hệ âm vịTài liệu tham khảo
Aaron, P. G., Baxter, C. F., and Lucenti, J. 1980. Developmental dyslexia and acquired alexia: Two sides of the same coin?Brain and Language 11:1–11.
Aaron, P. G., Baker, C., and Hickox, G. 1982. In search of the third dyslexia.Neuropsychologia 20:203–208.
Aaron, P. G., Bommarito, T., and Baker, C. 1984. The three phases of developmental dyslexia.In R. N. Malathesha and H. Whitaker (eds.).Dyslexia: A global issue. The Hague: Martinus Nijhoff.
Aaron, P. G., Olsen, J., and Baker, C. 1985a. Dyslexic college student—Is he also dysphasic?Cognitive Neuropsychology 2:115–147.
Aaron, P. G., Tully, N., and Baker, C. 1985b. Specific reading disability and general reading disability. (Unpublished manuscript).
Aaron, P. G. 1985c. The paradoxical relationship between developmental dyslexia and intelligence.Perceptual and Motor Skills 61:1251–1261.
Bissex, G. L. 1980.Gnys at Wrk: A child learns to write and read. Cambridge: Harvard University Press.
Blank, M., and Bruskin, C. 1984. The reading of content and noncontent words by dyslexics.In S. J. White and V. Teller, (eds.). Discourses in reading and linguistics.Annals of the New York Academy of Science 443:59–70.
Bock, K. J. 1982. Toward a cognitive psychology of syntax: Information processing contributions to sentence formation.Psychological Review 89:(1),1–47.
Boder, E. 1973. A diagnostic approach based on three atypical reading-spelling patterns.Developmental Medicine and Child Neurology 15:663–687.
Boder, E., and Jarrico, S. 1982.Boder Reading and Spelling Pattern Test: A diagnostic screening test for developmental dyslexia. New York: Grune and Stratton.
Bradley, D., Garrett, M., and Zurif, E. 1980. Syntactic deficits in Broca’s aphasia.In D. Caplan (ed.).Biological Studies of Mental Process. Cambridge, MA: MIT Press.
Cherry, C. 1953. Some experiments on the recognition of speech with one and two ears.Journal of Acoustic Society of America 25:975–979.
Chomsky, C. 1969. The acquisition of syntax in children from 5 to 10.Research Monograph No. 57. Cambridge, MA: The MIT Press.
Coltheart, M. 1978. Lexical access in simple reading tasks.In G. Underwood, (ed.).Strategies in Information Processing. London: Academic Press.
Coltheart, M., Masterson, J., Byngs, J., Prior, E., and Riddoch, B. 1983. Surface dyslexia.Quarterly Journal of Experimental Psychology 35:469–495.
Cook, L. 1981. Misspelling analysis in dyslexia. Observation of developmental strategy shifts.Bulletin of the Orton Society 31:123–134.
Cromer, R. F. 1970. Children are nice to understand: Surface structure clues for the recovery of deep structure.British Journal of Psychology 61:397–408.
Doehring, D. G., Trites, R. L., Patel, P. G., and Fiedorowicz, C. 1981.Reading Disabilities: The interaction of reading, language, and neuropsychological deficits. New York: Academic Press.
Durrell, D. D. 1955.Durrell Analysis of Reading Disability. New York: Harcourt, Brace, Jovanovich.
Ellis, A. W. 1985. The cognitive neuropsychology of developmental and acquired dyslexia: A critical survey.Cognitive Neuropsychology 2:169–205.
Frith, U. 1980. Unexpected spelling problems.In U. Frith (ed.).Cognitive Processes in Spelling. London: Academic Press.
Gibson, E. J., and Guinet, L. 1971. Perception of inflections in brief visual presentations of words.Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior 10:182–189.
Jorm, A. F. 1983.The Psychology of Reading and Spelling Disabilities. London: Routledge and Kegan Paul.
Kean, M. L. 1977. The linguistic interpretation of aphasic syndromes. Agrammatism in Broca’s aphasia, an example.Cognition 5:9–46.
Kleiman, G. M. 1975. Speech recoding in reading.Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior 14:323–329.
Kroll, N. E., Parks, T., Parkensen, S. R., Bieber, S. L., and Johnson, A. L. 1970. Short-term memory while shadowing: Recall of visually and aurally presented letters.Journal of Experimental Psychology 85:220–224.
Lee, L. 1974.Developmental Sentence Analysis. Evanston, IL: Northwestern University Press.
Liberman, I. Y., Liberman, A. M., Mattingly, I. Y., and Shankweiler, D. 1980. Orthography and the beginning reader.In J. F. Kavanaugh and R. L. Venezky (eds.).Orthography, Reading, and Dyslexia. Baltimore, MD: University Park Press.
Malatesha, R. N., and Dougan, D. R. 1982. Clinical subtypes of developmental dyslexia: resolution of an irresolute problem.In R. N. Malatesha and P. G. Aaron, (eds.).Reading Disorders: Varieties and treatments. New York: Academic Press.
Malatesha, R. N., Phillips, S. and Aaron, P. G. 1986. Specific spelling disability and specific reading disability—are they dissociable? Unpublished manuscript.
Marslen-Wilson, W. P. 1975. Sentence perception as an interactive parallel process.Science 189:226–288.
Mattis, S., French, J., and Rapin, I. 1975. Dyslexia in children and adults: Three independent neuropsychological syndromes.Developmental Medicine and Child Neurology 17:150–163.
Mitchell, D. C. 1982.The Process of Reading. New York: John Wiley.
Moats, L. C. 1983. A comparison of the spelling errors of older dyslexic and second grade normal children.Annals of Dyslexia 33:121–140.
Perfetti, E. A., and Hogaboam, T. 1975. Relationship between single word decoding and reading comprehension skill.Journal of Educational Psychology 67:461–469.
Phillips, S., Taylor, B., and Aaron, P. G. 1985. Developmental dyslexia: Subtypes or substages? Paper presented at theIndiana Psychological Association Meeting, October, 1985, Indianapolis.
Pirozzolo, F. J. 1979.The Neuropsychology of Developmental Reading Disorders. New York: Praeger.
Snowling, M. J. 1980. The development of grapheme-phoneme correspondence in normal and dyslexic readers.Journal of Experimental Child Psychology, 29:294–305.
Sticht, T. G. 1984. Rate of comprehending by listening and reading.In J. Flood, (ed.).Understanding Reading Comprehension. Newark, DL.: International Reading Association.
Thompson, L. 1969. Language disabilities in men of eminence.Bulletin of the Orton Society XIX:113–120.
Venezky, R. L. 1970.The Structure of English Orthography. The Hague: Mouton.
Wijk, A. 1966.Rules of Pronunciation for the English Language: An account of the relationship between English spelling and pronunciation. London: Oxford University Press.