Đánh giá định tính về các sáng kiến học tập cộng đồng nhằm nâng cao nhận thức về môi trường và thay đổi hành vi: Áp dụng khuôn khổ Giáo dục vì sự phát triển bền vững (ESD) của UNESCO
Tóm tắt
Nghiên cứu này sử dụng các phương pháp nghiên cứu định tính và khai thác văn bản để làm sáng tỏ tiềm năng và triển vọng của các cơ hội học tập dựa trên cộng đồng nhằm nâng cao nhận thức về môi trường và mang lại sự thay đổi hành vi lành mạnh cho sinh viên đại học và cư dân địa phương. Cụ thể, chúng tôi tập trung vào tầm quan trọng của học tập dựa trên cộng đồng trong việc nâng cao nhận thức về môi trường và truyền cảm hứng hành động nhằm hỗ trợ cuộc sống lành mạnh và hài hòa với thiên nhiên. Ba nhóm đã được tam giác hóa thông qua khảo sát có cấu trúc bán phần để mô hình hóa các cách mà giáo dục vì sự phát triển bền vững (ESD) có thể góp phần vào việc thúc đẩy giáo dục môi trường cho các cộng đồng địa phương. Để thu thập dữ liệu sâu, các tác giả đã có mặt trực tiếp tại các địa điểm nghiên cứu và thu thập dữ liệu văn bản dựa trên các bảng câu hỏi có cấu trúc bán phần trong một khuôn khổ quan sát tham gia, nơi họ có một trải nghiệm chung để hiểu các quan sát. Phân tích được thực hiện bằng cách sử dụng NVivo12. Hai sáng kiến học tập cộng đồng được nghiên cứu là ở Okayama và Tokyo, những khu vực chính về chính sách ESD. Cả hai nghiên cứu trường hợp đều là các dự án do sinh viên đại học lãnh đạo, nhằm nâng cao nhận thức về môi trường trong các cộng đồng địa phương thông qua sự thay đổi hành vi có ý thức về môi trường và tạo ra một nền tảng để sống lành mạnh. Nghiên cứu này tập trung vào "thế hệ trẻ" và "cộng đồng" trong số năm lĩnh vực ưu tiên được đề xuất trong báo cáo ESD năm 2015 và thảo luận về tiềm năng và triển vọng cho các sáng kiến học tập cộng đồng và việc kích hoạt hiệu ứng thúc đẩy trong việc thay đổi hành vi có ý thức về môi trường và hành vi sức khỏe. Kết quả phân tích văn bản với các phương pháp tam giác cho thấy, trong khi các nhà hoạch định chính sách và giáo viên, nhà lãnh đạo thúc đẩy sáng kiến thừa nhận tầm quan trọng của ESD một cách toàn diện, nhưng sự chú ý của họ nhiều hơn tập trung vào thiết kế các dự án và chương trình cụ thể. Ngược lại, sinh viên đại học tham gia các hoạt động ESD đã đánh giá cơ sở giáo dục xã hội (các trung tâm cộng đồng địa phương, các trung tâm học tập cộng đồng) là "sống động" và "khuyến khích". Đã phát hiện thấy rằng có kỳ vọng cao cho "phòng khách công cộng", điều này rất quan trọng như một cơ sở cho việc học để thúc đẩy các cộng đồng lành mạnh và bền vững và sự thay đổi hành vi có ý thức về môi trường.
Từ khóa
Tài liệu tham khảo
Oe, H. (2021, June 29). Empirical Studies of Social Networks and the Rehabilitation of Stagnated Communities, Waseda University Degree Number: New, 2006-gits-db.jp. Available online: http://gits-db.jp/bulletin/2005/2005papers/2005dissertation_12_oe.pdf.
Wals, A.E., Mochizuki, Y., and Leicht, A. (2019). Critical Case-Studies of Non-Formal and Community Learning for Sustainable Development, Finnish Environment Institute.
Oe, H., and Nishii, M. (2012). Education for Sustainable Development: From the Perspective of Social Marketing and Community Management, Minerva Shobou.
(2021, April 02). UNESCO Education for Sustainable Development: A Roadmap. Available online: https://en.unesco.org/themes/education-sustainable-development/toolbox.
O’Donoghue, R., Taylor, J., and Venter, V. (2018). How are learning and training environments transforming with ESD?. Issues and Trends in Education for Sustainable Development, Available online: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000261805.
Oe, 2019, Teaching diary: The idea of a public living room, Jihyo, 50, 154
Sinakou, 2019, Exploring the concept of sustainable development within education for sustainable development: Implications for ESD research and practice. Environment, Dev. Sustain., 21, 1, 10.1007/s10668-017-0032-8
Mally, 2017, ESD principles in higher education from a perspective of Central and Eastern European countries, Int. J. Sustain. High. Educ., 18, 822, 10.1108/IJSHE-03-2016-0045
Kodama, 2017, Environmental education in formal education in Japan, Jpn. J. Environ. Educ., 26, 21, 10.5647/jsoee.26.4_21
Tilbury, 2009, A United Nations decade of education for sustainable development (2005–14): What difference will it make?, J. Educ. Sustain. Dev., 3, 87, 10.1177/097340820900300116
Kalsoom, 2021, Impact of sustainability-focused learning intervention on teachers’ agency to teach for sustainable development, Int. J. Sustain. Dev. World Ecol., 28, 540, 10.1080/13504509.2021.1880983
Okayama ESD Promotion Commission (2021, May 26). Okayama ESD Project. Available online: http://www.env.go.jp/policy/reference3_01_1_2.pdf.
Agbedahin, 2019, Sustainable development, education for sustainable development, and the 2030 agenda for sustainable development: Emergence, efficacy, eminence, and future, Sustain. Dev., 27, 669, 10.1002/sd.1931
Bylund, 2022, ‘We must urgently learn to live differently’: The biopolitics of ESD for 2030, Environ. Educ. Res., 28, 40, 10.1080/13504622.2021.2002821
Müller, U., Hancock, D.R., Stricker, T., and Wang, C. (2021). Implementing ESD in Schools: Perspectives of Principals in Germany, Macau, and the USA. Sustainability, 13.
Klavins, M. (2021). Education for Sustainable Development: A University Perspective. Universities, Sustainability and Society: Supporting the Implementation of the Sustainable Development Goals, Springer.
Weiss, 2021, The patterns of curriculum change processes that embed sustainability in higher education institutions, Sustain. Sci., 16, 1579, 10.1007/s11625-021-00984-1
Lazarov, A.S., and Semenescu, A. (2022). Education for Sustainable Development (ESD) in Romanian Higher Education Institutions (HEIs) within the SDGs Framework. Int. J. Environ. Res. Public Health, 19.
McClenaghan, 2000, Social capital: Exploring the theoretical foundations of community development education, Br. Educ. Res. J., 26, 565, 10.1080/713651581
Walshe, 2019, Making connections: A conference approach to developing transformative environmental and sustainability education within initial teacher education, Environ. Educ. Res., 25, 1731, 10.1080/13504622.2019.1677858
Janakiraman, 2018, Using game-based learning to facilitate attitude change for environmental sustainability, J. Educ. Sustain. Dev., 12, 176, 10.1177/0973408218783286
Kishita, 2018, Toward designing sustainability education programs: A survey of master’s programs through semi-structured interviews, Sustain. Sci., 13, 953, 10.1007/s11625-018-0546-5
Oe, H., and Yamaoka, Y. (2021). Discussion of citizen behavioural change using the nudge effect: A perspective based on social policy interventions. Int. J. Sociol. Soc. Policy.
Keen, M., Brown, V.A., and Dyball, R. (2012). Social learning: A new approach to environmental management. Social Learning in Environmental Management, Routledge.
Kilpatrick, 2003, Social capital: An analytical tool for exploring lifelong learning and community development, Br. Educ. Res. J., 29, 417, 10.1080/01411920301859
Grahn, 2012, Differently designed parts of a garden support different types of recreational walks: Evaluating a healing garden by participatory observation, Landsc. Res., 37, 519, 10.1080/01426397.2011.641948
Renz, 2018, Two strategies for qualitative content analysis: An intramethod approach to triangulation, Qual. Health Res., 28, 824, 10.1177/1049732317753586
Clark, 2009, Learning to see: Lessons from a participatory observation research project in public spaces, Int. J. Soc. Res. Methodol., 12, 345, 10.1080/13645570802268587
Tetley, 2013, Using participatory observation to understand older people’s experiences: Lessons from the field, Qual. Rep., 18, 1
Mareque, 2020, The acquisition of teamwork skills in university students through extra-curricular activities, Educ. + Train., 63, 165, 10.1108/ET-07-2020-0185
Carvalho, 2020, Pedagogical innovation in higher education and active learning methodologies—A case study, Educ. + Train., 63, 195, 10.1108/ET-05-2020-0141
Aizawa, 2003, An information-theoretic perspective of tf–idf measures, Inf. Process. Manag., 39, 45, 10.1016/S0306-4573(02)00021-3
Koichi, H. (2021, December 03). KH Coder Index Page. Available online: https://khcoder.net/en/.
Koichi, H. (2021, December 03). KH Coder 3 Reference Manual. Available online: https://khcoder.net/en/manual_en_v3.pdf.
Sugawara, 2020, Use of Social Media by Hospitals and Clinics in Japan: Descriptive Study, JMIR Med. Inform., 8, e18666, 10.2196/18666
Lopez, S.J., and Snyder, C.R. (2009). Flow theory and research. Handbook of Positive Psychology, Oxford University Press.
Oe, H. (2021). Public Living Room: Information Sharing, Behavioural Change, and Mutual Learning, Webinar ‘Debates and Recent Developments in the Digital Archiving of Museums and Libraries: Messages from Japan and the UK’, Eventbrite.
Fretwell, 2018, Governing through trust: Community-based link workers and parental engagement in education, Br. Educ. Res. J., 44, 1047, 10.1002/berj.3478
Richter, 2019, The implementation of environmental education to promote sustainability: An overview of the processes and challenges, Int. J. Sustain. Dev. World Ecol., 26, 721, 10.1080/13504509.2019.1672220
Pellaud, 2019, Environmental education to education for sustainable development: Challenges and issues, Int. J. Humanit. Soc. Sci., 9, 1
Beasy, 2021, Exploring changes in perceptions and practices of sustainability in ESD communities in Australia during the COVID-19 Pandemic, J. Educ. Sustain. Dev., 15, 5, 10.1177/09734082211012081
Howell, 2021, Engaging students in education for sustainable development: The benefits of active learning, reflective practices and flipped classroom pedagogies, J. Clean. Prod., 325, 129318, 10.1016/j.jclepro.2021.129318
Schneiderhan-Opel, J., and Bogner, F.X. (2021). Cannot See the Forest for the Trees? Comparing Learning Outcomes of a Field Trip vs. a Classroom Approach. Forests, 12.
Tang, 2021, The multi-timescale, multi-modal and multi-perspectival aspects of classroom discourse analysis in science education, Res. Sci. Educ., 51, 1, 10.1007/s11165-020-09983-1