“Đây chính là tôi”: Tính biểu lộ danh tính và lý thuyết hành vi có kế hoạch

Psychology and Marketing - Tập 24 Số 9 - Trang 763-785 - 2007
Helge Thorbjørnsen1, Per E. Pedersen2, Her­bjørn Ny­sveen1
1Norwegian School of Economics and Business Administration, Norway
2Agder University College, Norway

Tóm tắt

Tóm tắt

Bài báo này khám phá vai trò của tính biểu lộ danh tính bản thân và tính biểu lộ danh tính xã hội trong bối cảnh việc áp dụng Tin nhắn Đa phương tiện (MMS). Một phiên bản mở rộng của Lý thuyết Hành vi Có Kế hoạch (TPB) bao gồm một loạt các ảnh hưởng về danh tính và xã hội rộng hơn được phát triển và thử nghiệm. Như đã giả thuyết, tính biểu lộ danh tính bản thân và tính biểu lộ danh tính xã hội chứng tỏ là những yếu tố quyết định có ý nghĩa cho ý định sử dụng. Hơn nữa, mô hình TPB mở rộng giải thích 62% sự biến động trong ý định sử dụng. Bài báo cũng điều tra mối quan hệ giữa tính biểu lộ danh tính bản thân và thái độ, giữa tính biểu lộ danh tính xã hội và chuẩn mực chủ quan. Kết quả nghiên cứu chỉ ra rằng khái niệm về chuẩn mực chủ quan đơn độc không đủ để nắm bắt vũ trụ phong phú của các ảnh hưởng về danh tính và xã hội thúc đẩy các ý định hành vi. Các hệ quả cho các nhà quản lý marketing và các học giả cũng được thảo luận.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Ajzen I., 1988, Attitudes, personality, and behavior

10.1016/0749-5978(91)90020-T

Alexander P. S.(2000).Teens and mobile phones growing‐up together: Understanding the reciprocal influence on the development of identity. Presented at the Wireless World Workshop University of Surrey April 7 Guildford Surrey.

Arbuckle J. L., 1999, Amos 4.0 User's Guide

10.1348/014466601164939

10.1509/jmkg.67.2.89.18614

10.1007/BF01537054

10.1109/3468.852435

10.1086/209154

Bentler P. M., 1995, EQS structural equations program manual

10.1177/002224299505900404

10.1509/jmkg.67.2.76.18609

Biddle B. J., 1987, Norms, preferences, identities and retention decisions, Social Psychology Quarterly, 43, 18

10.1177/0049124192021002005

10.2307/3033681

10.1111/j.1559-1816.1998.tb01685.x

10.1016/S0167-4870(02)00117-4

10.2307/249008

10.1111/j.1365-277X.1995.tb00292.x

10.1177/002224376900600109

10.2224/sbp.2001.29.7.671

Fishbein M., 1975, Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research

10.1002/mar.20090

Grinter R. E., 2001, Proceedings of the Seventh European Conference on Computer‐Supported Cooperative Work ECSCW '01, 219

10.2307/3149794

Hair J. F., 1998, Multivariate data analysis

Hirschman E. C., 1981, Symbolic consumer behavior

10.2307/2787127

Hume M., 2001, Me, my phone and I: The role of the mobile phone, Presented at the CHI 2001 Workshop on Mobile Communications, March 30–April, 5

10.1016/S1567-4223(03)00008-5

10.5771/1615-634x-2001-4-437

10.1080/00913367.1991.10673345

Kaseniemi E., 2002, Perpetual contact

Kleine R. E., 2000, Consumption and self‐schema changes throughout the identity project life cycle, Advances in Consumer Research, 27, 279

Kwon H. S., 2000, A test of the technology adoption model: The case of cellular telephone adoption, Proceedings of the HICSS‐34, Hawaii, 3

Larsson C.(2000).“En mobiltelefon är inte bara en mobil telefon” [”A mobile phone is not just a mobile phone”]. Magisteruppsats. Göteborgs Universitet Gothenburg Sweden.

Lee B., 1995, How and why people watch TV: Implications for the future of interactive television, Journal of Advertising Research (November/December), 9

10.1177/14614440122226209

10.1016/S0736-5853(98)00016-1

10.1177/107769900007700206

Ling R.(2001).“It is ‘in’. It doesn't matter if you need it or not just that you have it.”: Fashion and the domestication of the mobile telephone among teens in Norway. Working Paper Telenor R&D Oslo Norway.

10.1017/CBO9780511489471.013

10.1111/j.1559-1816.2002.tb01445.x

Marcus H., 1980, The self in social psychology

10.1287/isre.2.3.173

Mittal B., 1994, A study of the concept of affective choice mode for consumer decisions, Advances in Consumer Research, 21, 256

10.1177/0092070305276149

Oksman V. &Raitiainen P.(2001). “Perhaps it is a body part”: How the mobile phone became an organic part of the everyday lives of children and teenagers. Presented at 15. Nordiska konferensen för medie‐ och kommunikationsforskning Reykjavik Island August 11–13.

10.1002/mar.10011

10.1086/422108

10.1086/209415

Rosenberg M., 1981, Social psychology: Sociological perspectives, 593

Shavitt S., 1989, Attitude structure and function

10.1016/S1057-7408(08)80059-9

Sherry J. Lucas K. Rechtsteinar S. Brooks C. &Wilson B.(2001 May 24–28).Video game use and gratifications as predictiors of use and game preference. Presented at the 51st Convention of the International Communication Association Washington DC.

10.1086/208924

Skog B., 2002, Perpetual contact

10.1086/208971

10.1111/j.1559-1816.1998.tb01683.x

10.2307/2786955

10.2307/2695870

10.2307/349494

Stryker S., 1980, Symbolic interactionism: A social structural version

10.2307/2695840

10.1177/053901847401300204

Tajfel H., 1979, The social psychology of intergroup relations, 33

Taylor A. S. &Harper R.(2001a).The gift of the gab?: A design oriented sociology of young people's use of “mobilZe!”Working Paper Digital World Research Centre University of Surrey UK.

TaylorA. S. &Harper R.(2001b March 30–April 5).Talking activity: Young people and mobile phones. Presented at the CHI 2001 Workshop on mobile communications Seattle WA.

10.1287/isre.6.2.144

10.1177/0146167296228002

10.1348/014466699164149

10.1123/tsp.8.2.149

Thoits P. A., 1997, Self and identity: Fundamental issues

10.1080/713684114

10.1287/isre.11.4.342.11872

10.1287/mnsc.46.2.186.11926

2000 Uddevalla Sweden Laboratorium for Interaction Technology University of Trollhättan A. Weilenmann C. Larsson L. Svensson U. Snis C. Sørensen H. Fägerlind T. Lindroth M. Magnusson C. Östlund On doing “being teenager.” Applying ethnomethodology to the analysis of young people's use of mobile phones