“Đây chính là tôi”: Tính biểu lộ danh tính và lý thuyết hành vi có kế hoạch
Tóm tắt
Bài báo này khám phá vai trò của tính biểu lộ danh tính bản thân và tính biểu lộ danh tính xã hội trong bối cảnh việc áp dụng Tin nhắn Đa phương tiện (MMS). Một phiên bản mở rộng của Lý thuyết Hành vi Có Kế hoạch (TPB) bao gồm một loạt các ảnh hưởng về danh tính và xã hội rộng hơn được phát triển và thử nghiệm. Như đã giả thuyết, tính biểu lộ danh tính bản thân và tính biểu lộ danh tính xã hội chứng tỏ là những yếu tố quyết định có ý nghĩa cho ý định sử dụng. Hơn nữa, mô hình TPB mở rộng giải thích 62% sự biến động trong ý định sử dụng. Bài báo cũng điều tra mối quan hệ giữa tính biểu lộ danh tính bản thân và thái độ, giữa tính biểu lộ danh tính xã hội và chuẩn mực chủ quan. Kết quả nghiên cứu chỉ ra rằng khái niệm về chuẩn mực chủ quan đơn độc không đủ để nắm bắt vũ trụ phong phú của các ảnh hưởng về danh tính và xã hội thúc đẩy các ý định hành vi. Các hệ quả cho các nhà quản lý marketing và các học giả cũng được thảo luận.
Từ khóa
Tài liệu tham khảo
Ajzen I., 1988, Attitudes, personality, and behavior
Alexander P. S.(2000).Teens and mobile phones growing‐up together: Understanding the reciprocal influence on the development of identity. Presented at the Wireless World Workshop University of Surrey April 7 Guildford Surrey.
Arbuckle J. L., 1999, Amos 4.0 User's Guide
Bentler P. M., 1995, EQS structural equations program manual
Biddle B. J., 1987, Norms, preferences, identities and retention decisions, Social Psychology Quarterly, 43, 18
Fishbein M., 1975, Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research
Grinter R. E., 2001, Proceedings of the Seventh European Conference on Computer‐Supported Cooperative Work ECSCW '01, 219
Hair J. F., 1998, Multivariate data analysis
Hirschman E. C., 1981, Symbolic consumer behavior
Hume M., 2001, Me, my phone and I: The role of the mobile phone, Presented at the CHI 2001 Workshop on Mobile Communications, March 30–April, 5
Kaseniemi E., 2002, Perpetual contact
Kleine R. E., 2000, Consumption and self‐schema changes throughout the identity project life cycle, Advances in Consumer Research, 27, 279
Kwon H. S., 2000, A test of the technology adoption model: The case of cellular telephone adoption, Proceedings of the HICSS‐34, Hawaii, 3
Larsson C.(2000).“En mobiltelefon är inte bara en mobil telefon” [”A mobile phone is not just a mobile phone”]. Magisteruppsats. Göteborgs Universitet Gothenburg Sweden.
Lee B., 1995, How and why people watch TV: Implications for the future of interactive television, Journal of Advertising Research (November/December), 9
Ling R.(2001).“It is ‘in’. It doesn't matter if you need it or not just that you have it.”: Fashion and the domestication of the mobile telephone among teens in Norway. Working Paper Telenor R&D Oslo Norway.
Marcus H., 1980, The self in social psychology
Mittal B., 1994, A study of the concept of affective choice mode for consumer decisions, Advances in Consumer Research, 21, 256
Oksman V. &Raitiainen P.(2001). “Perhaps it is a body part”: How the mobile phone became an organic part of the everyday lives of children and teenagers. Presented at 15. Nordiska konferensen för medie‐ och kommunikationsforskning Reykjavik Island August 11–13.
Rosenberg M., 1981, Social psychology: Sociological perspectives, 593
Shavitt S., 1989, Attitude structure and function
Sherry J. Lucas K. Rechtsteinar S. Brooks C. &Wilson B.(2001 May 24–28).Video game use and gratifications as predictiors of use and game preference. Presented at the 51st Convention of the International Communication Association Washington DC.
Skog B., 2002, Perpetual contact
Stryker S., 1980, Symbolic interactionism: A social structural version
Tajfel H., 1979, The social psychology of intergroup relations, 33
Taylor A. S. &Harper R.(2001a).The gift of the gab?: A design oriented sociology of young people's use of “mobilZe!”Working Paper Digital World Research Centre University of Surrey UK.
TaylorA. S. &Harper R.(2001b March 30–April 5).Talking activity: Young people and mobile phones. Presented at the CHI 2001 Workshop on mobile communications Seattle WA.
Thoits P. A., 1997, Self and identity: Fundamental issues
2000 Uddevalla Sweden Laboratorium for Interaction Technology University of Trollhättan A. Weilenmann C. Larsson L. Svensson U. Snis C. Sørensen H. Fägerlind T. Lindroth M. Magnusson C. Östlund On doing “being teenager.” Applying ethnomethodology to the analysis of young people's use of mobile phones