Suy ngẫm về chế độ khoa cử Trung Hoa nhân đọc Nho lâm Ngoại sử
VNU Journal of Science: Education Research - Tập 31 Số 3 - 2015
Lê Thời Tân
Tự sự Nho lâm Ngoại sử dồn người đọc đi đến chỗ nhận ra thực chất mối quan hệ
giữa thế quyền và đạo thống - một mối quan hệ biểu hiện tập trung ra trên con
người giai tầng sĩ nhân, hạng mà khoa cử đã biến thành động-vật-đi-thi. Chưa có
tác phẩm nào trong kho tàng văn học Trung Hoa lại diễn tả chân xác đến thế cuộc
gian díu giằng co giữa Đạo và Thế cùng bi kịch thân phận sĩ nhân - kẻ sa chân
giữa b... hiện toàn bộ
Design and Teaching Process of Stem Project "Smart Night-Lamp" for High School Students
VNU Journal of Science: Education Research - Tập 39 Số 1 - 2022
Tran Quang Huy
In Vietnam general education curriculum 2018, a learning model called STEM
education is being interested in and encouraged in teaching and learning.
Choosing a STEM topic will engage students to explore knowledge. The topics
which selected need to be linked to reality and have a direct impact on human
life. In the era of industry 4.0, besides data science, machine learning,
artificial intelligen... hiện toàn bộ
The Impact of Cultural Intelligence on University Students’ Intention to Study Abroad: The Role of Perceived Value
VNU Journal of Science: Education Research - Tập 37 Số 2 - 2021
Khuc The Anh
This research aims to examine the relationship among cultural intelligence (CQ),
perceived value (PV) and students’ intention to study abroad. By using data
gathered in 739 university students, along with statistical analysis, the
carrying out results show that there is a positive correlation between CQ and
the intention to study abroad through the mediating role of PV. In particular,
CQ and PV ha... hiện toàn bộ
Developing Emotional Intelligence for Education Innovation in Schools
VNU Journal of Science: Education Research - Tập 39 Số 1 - 2022
Nguyen Thi Tuyet Anh
Nurturing emotion and evoking compassion or empathy for learners has been an
important task of education. Of the four pillars of education for the 21st
century proposed by UNESCO, the two pillars (namely “learning to be” and
“learning to live together”) are closely related to the matter of developing
Emotional Intelligence (EI) for learners. The mission of education is therefore
not only to impart... hiện toàn bộ
Xây dựng xã hội học tập - một xu hướng đổi mới phát triển của giáo dục thế kỉ XXI
VNU Journal of Science: Education Research - Tập 29 Số 1 - 2013
Tóm tắt: Vào những thập kỉ cuối của thế kỉ XX, cuộc cách mạng khoa học và công
nghệ hiện đại đã tạo ra những tiền đề quan trọng để nền kinh tế công nghiệp trên
thế giới từng bước chuyển sang nền kinh tế tri thức. Xu thế hội nhập quốc tế
thông qua dòng chảy toàn cầu hóa đã lôi cuốn nhiều quốc gia vào sân chơi hợp tác
và cạnh tranh sôi động. Sự bùng nổ thông tin và việc sản xuất ra những tri thức
mớ... hiện toàn bộ
Nâng cao khả năng tuyển dụng của sinh viên theo học các chương trình Ngôn ngữ và Ngôn ngữ học tiếng Anh tại Việt Nam
VNU Journal of Science: Education Research - Tập 38 Số 1 - 2021
Pham Huy Cuong
Nghiên cứu này đề cập đến việc phát triển các kỹ năng tuyển dụng cho sinh viên
tốt nghiệp chuyên ngành tiếng Anh nhằm tạo điều kiện thuận lợi cho sự chuyển
tiếp của họ từ trường đại học sang nơi làm việc. Nghiên cứu hiện nay đã chỉ ra
rằng các trường đại học chưa chuẩn bị đầy đủ cho sinh viên về mặt kiến thức
chuyên môn và các kỹ năng liên quan đến công việc. Cũng tồn tại sự mất cân bằng
giữa trọn... hiện toàn bộ
#Khả năng tuyển dụng #Kỹ năng làm việc #Chương trình học #Sinh viên ngành tiếng Anh #Quan hệ đại học-ngành công nghiệp
Higher Education Development Policies - Impressive Achievements in the Developed Countries and Lessons for Vietnam
VNU Journal of Science: Education Research - Tập 33 Số 1 - 2017
Trinh Ngoc Thach
In developed countries, education in general and higher education (HE) in
particular have always been considered as the sectors of priority in the
socio-economic policy. Therefore, over hundreds of years of its development, HE
in these countries has attained impressive achievements. The ideas of reform in
these countries’ HE policies have brought about valuable lessons for developing
countries, in... hiện toàn bộ
The Factors Influencing High School Student’s Mental Health: An Exploratory Research in Hanoi
VNU Journal of Science: Education Research - - 2023
Tran Thi Mai Huong, Vu Thi Thanh Mai, Nguyen Thi Thu Thao, Le Thi Vui, Pham Tien Nam, Bui Thi Phuong, Luu Nguyen Thuy Linh
An exploratory research is conducted to examine the current situation and
factors related to the mental health of students. A cross-sectional study was
carried out on 295 students at a high school in Hanoi in 2023. This research,
which employed the Strengths and Difficulties Questionnaire 25 items toolkit
with a cut-off point of 15, revealed that a significant percentage of students
have general m... hiện toàn bộ
Mạng lưới xã hội với việc làm của sinh viên tốt nghiệp ngành Xã hội học
VNU Journal of Science: Education Research - Tập 34 Số 1 - 2018
Nguyen Thi Thu Thanh
Mạng lưới xã hội ảnh hưởng đến nhiều phương diện đời sống vật chất và tinh thần
của con người. Thị trường lao động là một trong những nơi thể hiện rõ sự tồn tại
của các mối liên hệ xã hội. Nhiều nghiên cứu của các học giả trong và ngoài nước
cho thấy mạng lưới xã hội là một kênh tìm kiếm việc làm không chính thức, mang
lại nhiều hiệu quả. Kết quả nghiên cứu sinh viên ngành xã hội học, trường Đại
h... hiện toàn bộ
Roles of female leaders of educational in Vietnam National University
VNU Journal of Science: Education Research - Tập 33 Số 4 - 2017
In order to understanding the increasing number of women leaders in Vietnamese
higher education. The research was a qualitative study using a narrative inquiry
research design as a means to elicit the lived experience of some respected
female educational leaders. However, a higher of males leader than females still
fills senior management roles in Vietnamese higher education. This study
explores ... hiện toàn bộ