Mức độ sẵn sàng chuyển đổi số của sinh viên dân tộc thiểu số tại các trường đại học khu vực miền núi phía Bắc Việt Nam
- Trang 439-445 - 2025
Đức Minh Dương
In recent years, Vietnam has prioritized digital transformation in higher
education to modernize teaching, expand access, and enhance digital skills.
However, ethnic minority students in northern mountainous regions remain at a
disadvantage due to persistent economic, infrastructural, and educational gaps.
This study investigates the digital readiness of ethnic minority students at
some universiti... hiện toàn bộ
#Digital transformation #ethnic minority students #higher education #digital skills
Hoạt động phục vụ cộng đồng của giảng viên tại một số nước phát triển và kinh nghiệm cho Việt Nam
- Trang 62-69 - 2025
Chí Hiếu Nguyễn
Community engagement has become one of the three key pillars of higher
education, alongside teaching and scientific research. In developed countries
such as the United States, the United Kingdom, Japan, and Germany, this activity
is considered a professional responsibility of faculty members and a core
component of universities' missions. Through models such as servicelearning,
applied research, a... hiện toàn bộ
#Community engagement #higher education #faculty members #service-learning #education policy
Khắc phục rào cản tâm lí của sinh viên học tiếng Nhật thông qua phương pháp peer learning: Nghiên cứu tại Trường Đại học Văn Hiến
- Trang 433-438 - 2025
Ayaka Hirano, Thị Hồng Yến Nguyễn, Công Nguyên Nguyễn, Thị Phương Thảo Cao
In the context of teaching and learning foreign languages at university level in
Vietnam, there are still many challenges, especially limitations in practical
communication skills, finding effective teaching methods becomes extremely
necessary. This study aims to examine the effectiveness of the peer learning
method in reducing psychological barriers and improving Japanese listening and
speaking s... hiện toàn bộ
#Psychological barriers #group work #role-play #communication
Thiết kế và sử dụng câu chuyện giáo dục phòng tránh thiên tai cho học sinh tiểu học trong dạy học môn Tự nhiên và Xã hội 2
- Trang 266-272 - 2025
Thị Hồng The Phan, Việt Quỳnh Phạm, Ngân Giang Nguyễn, Mai Anh Trương, Khánh Vân Vương
Disaster prevention education plays an important role in the education and
development of primary school students. This content not only provides the
necessary knowledge and skills to ensure safety for students but also
contributes to forming a proactive awareness, a calm attitude in handling
situations and a sense of responsibility in protecting themselves and supporting
others. Disaster preventi... hiện toàn bộ
#Disaster prevention education #skills education #storytelling method #Nature and Society 2
Xây dựng trường tiểu học thông minh trong thời kì chuyển đổi số tại vùng Đồng bằng sông Cửu Long: Thực trạng và giải pháp
- Trang 330-336 - 2025
Thị Ngọc Phượng Đỗ, Phú Duy Tiến Nguyễn, Tấn Phát Nguyễn
In the era of digital transformation taking place strongly around the world,
Vietnamese general education, especially in the Mekong Delta region, is facing
an urgent need to innovate to adapt and develop sustainably in the modern
educational environment. The article focuses on researching the development of
smart primary schools in the Mekong Delta region in the context of digital
transformation i... hiện toàn bộ
#Building #smart primary schools #digital transformation #Mekong Delta
Ứng dụng viễn thám và hệ thống thông tin địa lí (GIS) để tổ chức hoạt động trải nghiệm trong dạy học Địa lí 10
- Trang 120-126 - 2025
Thị Hải Yến Ngô, Vũ Khắc Đặng, Thị Kim Huệ Lương, Thị Phương Dung Phạm
Experiential learning is a modern pedagogical approach that is being widely
implemented both in Vietnam and globally. In the context of rapid information
technology development, the application of Remote Sensing and Geographic
Information Systems (GIS) in experiential teaching of Grade 10 Geography at high
schools not only provides a rich and visual source of learning materials but
also supports t... hiện toàn bộ
#Experiential learning #Grade 10 Geography #remote sensing and GIS #high school
Các yếu tố ảnh hưởng đến hành vi tham gia nghiên cứu khoa học của giảng viên khối ngoại ngữ, Trường Đại học Ngoại thương
- Trang 54-59 - 2025
Hồng Mai Nguyễn
In the evolving landscape of higher education, research has become an essential
dimension of faculty responsibilities, alongside teaching. Nevertheless, faculty
members in foreign language departments often encounter heavy teaching demands,
which constrain their research engagement. This study surveyed 118 foreign
language faculty members at Foreign Trade University through an online
questionnaire... hiện toàn bộ
#Research engagement #scientific research #research motivation #research environment
Đổi mới đào tạo giáo viên giáo dục đặc biệt theo hướng tích hợp lí thuyết và thực hành: Kinh nghiệm từ Trường Đại học Thủ đô Hà Nội
- Trang 395-400 - 2025
Thị Thu Thủy Đào
The training of special education teachers today requires a shift from
traditional theory-based models to integrated models that combine theory and
practice, in order to meet the practical demands of inclusive education. The
training practices at Hanoi Metropolitan University have undergone appropriate
transformations that need to be systematically analyzed. The study shows that
integrated trainin... hiện toàn bộ
#Special education teacher training #integration of theory and practice #pedagogical practicum #Hanoi Metropolitan University
Xây dựng quy trình dạy học STEM nhằm phát triển tư duy thiết kế cho học sinh trung học cơ sở
- Trang 36-41 - 2025
Hoàng Phước Hiền Lê, Thị Thu Hiền Lê, Đình Minh Trần, Nguyễn Trúc Phương Phan, Ngọc Ánh Hoàng
In the context of competency-based educational reform, integrating design
thinking (DT) into STEM education is considered an effective approach to equip
students with creative problem-solving skills and adaptability to modern life.
However, the application of DT in STEM education in Vietnam remains limited due
to the lack of specific pedagogical models and appropriate assessment tools.
This study ... hiện toàn bộ
#Design thinking #STEM #teaching process #secondary school
Mô hình giáo dục thể chất phân hóa theo năng lực cho trẻ mầm non
- Trang 81-86 - 2025
Thị Thiên Nhiên Nguyễn
In early childhood education, physical activities not only promote physical
development but also contributes to the formation of positive emotions, social
competence, and self-awareness. However, differences in children's motor
abilities, readiness levels, and motivation often pose challenges in traditional
physical education settings. To address this issue, this study proposes a
differentiated ph... hiện toàn bộ
#Physical education #differentiated instruction #motor competence #preschool children