Tại Sao Không Chia Sẻ Thay Vì Sở Hữu?

Annals of the American Academy of Political and Social Science - Tập 611 Số 1 - Trang 126-140 - 2007
Russell W. Belk1
1Schulich School of Business at York University

Tóm tắt

Chia sẻ là một hình thức phân phối thay thế cho việc trao đổi hàng hóa và tặng quà. So với những hình thức thay thế này, chia sẻ có thể thúc đẩy cộng đồng, tiết kiệm tài nguyên và tạo ra những hợp tác nhất định. Tuy nhiên, ngoài gia đình gần gũi, chúng ta ít chia sẻ hơn. Ngay cả trong gia đình, sự tư nhân hóa cũng đang gia tăng. Bài viết này đề cập đến những trở ngại đối với việc chia sẻ cũng như những động lực có thể khuyến khích việc chia sẻ nhiều hơn cả hàng hóa hữu hình và vô hình. Hai phát triển gần đây, Internet và các học thuyết về quyền sở hữu trí tuệ, đang trong một cuộc chiến mà sẽ quyết định lớn đến tương lai của việc chia sẻ. Các doanh nghiệp có thể dẫn đầu với các tập đoàn ảo thuê ngoài phần lớn hoạt động của họ. Còn việc người tiêu dùng ảo chia sẻ một số tài sản lớn của họ có phải là một đối tác khả thi hay không vẫn là một câu hỏi bỏ ngỏ.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

10.1111/j.1468-5914.1986.tb00078.x

Barbrook, R., 2005, First Monday

Barbrook, R., 2001, Californian ideology. In crypto anarchy, cyberstates, and pirate utopias

Belk, R., 1979, Gift-giving behavior

10.1086/208515

Jean Umiker-Sebeok., 1987, Identity and the relevance of market, personal and community objects

10.1086/209154

1990, How perceptions of the body influence organ donation and transplantation: Me and thee versus mine and thine. In Psychological research on organ donation, ed. J. Shanteau and R. J. Harris

I. Altman, 1992, Attachment to possessions

1996, The perfect gift. In Gift giving: A research anthology, ed. C. Otnes and R. F. Beltramini

2000, Journal of Macromarketing, 20, 204

10.1207/s15327663jcp1501_3

10.1086/209357

Belk, R., 2005, Culture, 8, 205

Benjamin, W., 1968, The work of art in the age of mechanical reproduction

Benkler, Y., 2005, Coase's penguin, or, Linux and the nature of the firm

Bergquist, M., 2003, Open source software development as gift culture: Work and identity formation in an Internet community. In New technologies at work: People, screens, and social virtuality, ed. C. Garsten and H. Wulff

10.1046/j.1365-2575.2001.00111.x

Boyle, J. 2005. Fencing off ideas: Enclosure and the disappearance of the public domain. In Code: Collaborative ownership and the digital economy, ed. R. Ghosh , 235-58. Cambridge, MA: MIT Press .

Boyle, T.C., 1998, Filthy with things

Carrier, J., 1995, Gifts and commodities: Exchange and Western capitalism since 1700

Coyne, R., 2005, Cornucopia limited: Design and dissent on the Internet

David, P.A., 2005, From keeping “nature's secrets” to the institutionalization of “open science.”

Davis, N., 2000, The gift in sixteenth-century France

Derrida, J., 1992, Given time. I, Counterfeit money

10.1177/016344378200400402

Douglas, M., 1979, The world of goods: Towards an anthropology of consumption

Elgin, D., 1998, Voluntary simplicity, revised edition: Toward a way of life that is outwardly simple, inwardly rich

Etzioni, A., 1988, The moral dimension: Toward a new economics

Fiske, A.P., 1991, Structures of social life: The four elementary forms of human relations, communal sharing, authority ranking, equality matching, and market pricing

Foster, G.M., 1969, Peasant society and the image of limited good

10.1086/201267

Frow, J., 1997, Time and commodity culture: Essays in cultural theory and postmodernity. Oxford, UK, 10.1093/oso/9780198159476.001.0001

Furby, L., 1976, The socialization of possession and ownership among children in three cultural groups: Israeli kibbutz, Israeli city, and American

1978, Psychological Reports, 93, 595

Gerrard, G., 1989, Mankind, 19, 95

Ghosh, R., 2005, Code: Collaborative ownership and the digital economy

Giesler, M., 2006, Journal of Consumer Research, 33, 283, 10.1086/506309

Godbout, J.T., 1998, The world of the gift. Trans. D. Winkler. Montreal, Canada

Gould, R.A., 1982, To have and have not: The ecology of sharing among hunter-gatherers

10.1086/228311

Gregory, C.A., 1982, Gifts and commodities

1997, Savage money: The anthropology and politics of commodity exchange

Hammerslough, J., 2001, Dematerializing: Taming the power of possessions

10.1126/science.162.3859.1243

Hayden, C., 2005, Benefit-sharing: Experiments in governance

Hyde, L., 1983, The gift: Imagination and the erotic life of property

10.2307/1962290

Jones, A., 1996, Philanthropy in the African American experience

Kelty, C., 2005, Trust among the algorithms: Ownership, identity, and the collaborative stewardship of information

Kleine, S.S., 2004, Academy of Marketing Science Review, 1, 1

10.1086/209454

Komter, A.E., 2005, Social solidarity and the gift

Love, J., 2005, Paying for public goods

Maddock, K., 1972, The Australian Aborigines: A portrait of their society

Malraux, A., 1967, Museums without walls

Mauss, M., 1967, The gift: Forms and functions of exchange in archaic societies. I. Trans. Ian Cunnison

10.1086/376805

Miller, D. 2001. Alienable gifts and inalienable commodities. In The empire of things: Regimes of value and material culture, ed. Fred R. Myers , 91-115. Oxford , UK: School of American Research Press .

10.1086/319618

Osteen, M., 2002, Gift or commodity? In The question of the gift: Essays across disciplines, ed. Mark Osteen

Pareles, J., 2005, New York Times

10.1056/NEJMoa040203

Pinchot, G., 1995, The gift economy. Context: A Quarterly of Humane Sustainable Culture

Pine, J.B., 1999, The experience economy: Work as theatre and every business a stage

Raymond, E.S., 2001, Future Positive

10.3998/mpub.13509

10.7551/mitpress/7105.001.0001

Roberts, S., 1996, Contexts of charity in the Middle Ages: Religious, social, and civic

Rupp, K., 2003, Gift-giving in Japan: Cash, connections, cosmologies, 10.1515/9780804766999

Sahlins, M., 1972, Stone age economics

Schor, J.B., 1998, The overspent American: Upscaling, downshifting, and the new consumer

10.1086/208956

Sherry, J.F., 1992, Journal of Retailing, 38, 40

10.1016/0148-2963(93)90049-U

10.4135/9781483325620

10.1086/229461

Simmel, G., 1990, The philosophy of money. Trans. Bottomore and D. Frisby

10.2307/2802866

10.1111/1467-6451.00133

Vaughan, G., 1997, For-giving: A feminist critique of exchange

10.1086/209134

10.1016/0167-4870(83)90028-4

10.1525/california/9780520076037.001.0001

Windfield, Nick., 2005, Wall Street Journal, A1

Yan, Y., 1996, The flow of gifts: Reciprocity and social networks in a Chinese village