Nội dung được dịch bởi AI, chỉ mang tính chất tham khảo
Tiềm năng của thực tế ảo trong tâm thần học lâm sàng và pháp y? Một cái nhìn tổng quan về các phương pháp và khả năng ứng dụng hiện tại
Tóm tắt
Thực tế ảo (VR) đã được ứng dụng thành công và phát triển trong chẩn đoán và điều trị bệnh nhân trong lĩnh vực lâm sàng suốt 20 năm qua. Trong hơn 5 năm trở lại đây, đã có những ví dụ đầu tiên về việc sử dụng VR trong các bối cảnh tâm thần pháp y. Đối với tâm thần pháp y, khả năng tạo ra những môi trường chẩn đoán và học tập thực tế, an toàn và có thể kiểm soát là lợi thế then chốt của công nghệ VR. Chẳng hạn, những người phạm tội có thể được điều trị hoặc đánh giá trong các tình huống mà trong cuộc sống thực sẽ có nhiều rủi ro, không đạo đức hoặc không hợp lý về mặt sinh thái. Bài viết này sẽ trình bày các ví dụ nghiên cứu hiện tại về điều trị lâm sàng và chẩn đoán bệnh nhân cũng như dự đoán và liệu pháp pháp y đối với tội phạm. Qua đó, cái nhìn tổng quan cho thấy VR hiện nay có thể trở thành một công cụ hứa hẹn trong tâm thần pháp y, bổ sung hoặc mở rộng các công cụ đã được thiết lập. Ngoài ra, trong việc đào tạo nhân viên chuyên môn tâm thần pháp y, các ứng dụng VR cũng có thể hỗ trợ. Đã có những ứng dụng hứa hẹn đầu tiên thông qua việc đào tạo với các bệnh nhân ảo, tuy nhiên cần nhiều nghiên cứu hơn trong lĩnh vực này để có thể áp dụng chúng trong thực tiễn chuyên nghiệp. Trước khi triển khai các ứng dụng VR, các nhà nghiên cứu và thực hành cần phải xem xét không chỉ những lợi ích mà còn cả những hạn chế của VR và tập trung chú ý đặc biệt vào các hướng dẫn đạo đức đã được phát triển trong những năm gần đây. Sự phát triển liên tục và việc áp dụng ngày càng rộng rãi của VR trong lĩnh vực lâm sàng và tâm thần pháp y cho thấy rằng VR cũng có khả năng trở thành một công cụ nghiên cứu và điều trị đã được thiết lập.
Từ khóa
#thực tế ảo #tâm thần học lâm sàng #tâm thần pháp y #chẩn đoán #điều trị #nghiên cứuTài liệu tham khảo
Alsina-Jurnet I, Gutiérrez-Maldonado J, Rangel-Gómez M‑V (2011) The role of presence in the level of anxiety experienced in clinical virtual environments. Comput Human Behav 27:504–512. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.09.018
Artstein R, Gandhe S, Leuski A, Traum D (2008) Field testing of an interactive question-answering character Bd. 36
Bailenson J (2018) Experience on demand: what virtual reality is, how it works, and what it can do. W. W. Norton & Company. New York
Benbouriche M, Nolet K, Trottier D, Renaud P (2014) Virtual reality applications in forensic psychiatry. ACM Press, New York, New York, S 1–4
Benedict N (2010) Virtual patients and problem-based learning in advanced therapeutics. Am J Pharm Educ. https://doi.org/10.5688/aj7408143
Bohil CJ, Alicea B, Biocca FA (2011) Virtual reality in neuroscience research and therapy. Nat Rev Neurosci 12:752–762. https://doi.org/10.1038/nrn3122
Botella C, Fernández-Álvarez J, Guillén V et al (2017) Recent progress in virtual reality exposure therapy for phobias: a systematic review. Curr Psychiatry Rep 19:42
Bouchard S, Rizzo AS (2019) Applications of virtual reality in clinical psychology and clinical cognitive neuroscience—an introduction. In: Virtual reality for psychological and Neurocognitive interventions, 1. Aufl. Springer, New York, S 1–13
Carl E, Stein AT, Levihn-Coon A et al (2019) Virtual reality exposure therapy for anxiety and related disorders: a meta-analysis of randomized controlled trials. J Anxiety Disord 61:27–36
Cho S, Ku J, Park J et al (2008) Development and verification of an alcohol craving–induction tool using virtual reality: craving characteristics in social pressure situation. Cyberpsychol Behav 11:302–309. https://doi.org/10.1089/cpb.2007.0149
Clay F, Howett D, FitzGerald J et al (2020) Use of Immersive virtual reality in the assessment and treatment of alzheimer’s disease: a systematic review. J Alzheimers Dis 75:23–43. https://doi.org/10.3233/JAD-191218
Cornet LJM, Van Gelder J‑L (2020) Virtual reality: a use case for criminal justice practice. Psychol Crime Law 5:1–17. https://doi.org/10.1080/1068316X.2019.1708357
Côté S, Bouchard S (2005) Documenting the efficacy of virtual reality exposure with psychophysiological and information processing measures. Appl Psychophysiol Biofeedback 30:217–232. https://doi.org/10.1007/s10484-005-6379-x
Craske MG, Hermans D, Vervliet B (2018) State-of-the-art and future directions for extinction as a translational model for fear and anxiety. Phil Trans R Soc B 373:20170025
Dechant M, Trimpl S, Wolff C et al (2017) Potential of virtual reality as a diagnostic tool for social anxiety: a pilot study. Comput Human Behav 76:128–134
Dieker LA, Rodriguez JA, Lignugaris Kraft B et al (2013) The potential of simulated environments in teacher education. Teach Educ Special Educ 37:21–33. https://doi.org/10.1177/0888406413512683
Freeman D, Reeve S, Robinson A et al (2017) Virtual reality in the assessment, understanding, and treatment of mental health disorders. Psychol Med 47:2393–2400
Fromberger P, Meyer S, Kempf C et al (2015) Virtual viewing time: the relationship between presence and sexual interest in androphilic and gynephilic men. PLoS ONE 10:e127156. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0127156
Fromberger P, Jordan K, Müller JL (2014) Anwendung virtueller Realitäten in der forensischen Psychiatrie. Nervenarzt 85:298–303. https://doi.org/10.1007/s00115-013-3904-7
Fromberger P, Jordan K, Müller JL (2018a) Virtual reality applications for diagnosis, risk assessment and therapy of child abusers. Behav Sci Law 36:235–244. https://doi.org/10.1002/bsl.2332
Fromberger P, Meyer S, Jordan K, Müller JL (2018b) Behavioral monitoring of sexual offenders against children in virtual risk situations: a feasibility study. Front Psychol 9:504. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00224
Groom V, Bailenson JN, Nass C (2009) The influence of racial embodiment on racial bias in immersive virtual environments. Soc Influ 4:231–248
Heyselaar E, Hagoort P, Segaert K (2017) In dialogue with an avatar, language behavior is identical to dialogue with a human partner. Behav Res Methods 49:46–60. https://doi.org/10.3758/s13428-015-0688-7
Hubal RC, Kizakevich PN, Guinn CI et al (2000) The virtual standardized patient. In: Medicine meets virtual reality, S 133–138
Jenewein K, Haase A, Hundt D, Liefold S (2009) Lernen in virtueller Realität. Ein Forschungsdesign zur Evaluation von Wahrnehmung in unterschiedlichen virtuellen Systemen (Apostolopoulos, Nicolas [Hrsg]; Hoffmann, Harriet [Hrsg]; Mansmann, Veronika [Hrsg]; Schwill, Andreas [Hrsg]: E‑Learning 2009 Lernen im digitalen Zeitalter Münster ; New York ; München ; Berlin : Waxmann 2009, S 302–312 – (Medien in der Wissenschaft; 51) 302–312)
Johnsen K, Dickerson R, Raij A et al (2005) Experiences in using immersive virtual characters to educate medical communication skills. IEEE Proc 2005:179–186
Klein Tuente S, Bogaerts S, Bulten E et al (2019) Virtual reality aggression prevention therapy (VRAPT) versus waiting list control for forensic psychiatric inpatients: a multicenter randomized controlled trial. SSRN 3487845.
Krause N, Pompedda F, Antfolk J et al (2017) The effects of feedback and reflection on the questioning style of untrained interviewers in simulated child sexual abuse interviews. Appl Cognit Psychol 31:187–198
Laforest M, Bouchard S, Crétu A‑M, Mesly O (2016) Inducing an anxiety response using a contaminated Virtual environment: validation of a therapeutic tool for obsessive—compulsive disorder. Front ICT 3:18
Laws DR, Gress CL (2004) Seeing things differently: The viewing time alternative to penile plethysmography. Leg Criminol Psychol 9:183–196
Madary M, Metzinger TK (2016) Real virtuality: a code of ethical conduct. Recommendations for good scientific practice and the consumers of VR-technology. Front Robot AI 3:235. https://doi.org/10.3389/frobt.2016.00003
Maicher K, Danforth D, Price A et al (2017) Developing a conversational virtual standardized patient to enable students to practice history-taking skills. Simul Healthc 12:124–131. https://doi.org/10.1097/SIH.0000000000000195
Maicher KR, Zimmerman L, Wilcox B et al (2019) Using virtual standardized patients to accurately assess information gathering skills in medical students. Med Teach 41:1053–1059. https://doi.org/10.1080/0142159X.2019.1616683
Milde B, Köhn A (2018) Open source automatic speech recognition for German. In: Speech communication 13th ITG-symposium. VDE, S 1–5, Oldenburg
Milgram P, Kishino F (1994) A taxonomy of mixed reality visual-displays. IEICE Trans Inf & Syst E77D:1321–1329
Muhlberger A, Petrusek S, Herrmann MJ, Pauli P (2005) Biocyberpsychologie: Subjektiv und physiologische Reaktionen von Flugphobikern und Gesunden bei Exposition mit virtuellen Flugen. [Biocyberpsychology: Subjective and physiological reactions in flight phobics and normal subjects during flight simulations]. Z Klin Psychol Psychother Forsch Prax 34:133–143
Park MJ, Kim DJ, Lee U et al (2019) A literature overview of virtual reality (VR) in treatment of psychiatric disorders: recent advances and limitations. Front Psych 10:505. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2019.00505
Parsons TD, Gaggioli A, Riva G (2017) Virtual Reality for Research in Social Neuroscience. Brain Sci 7:42. https://doi.org/10.3390/brainsci7040042
Pompedda F, Antfolk J, Zappalà A, Santtila P (2017) A combination of outcome and process feedback enhances performance in simulations of child sexual abuse interviews using avatars. Front Psychol 8:2062. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01474
Pompedda F, Zappalà A, Santtila P (2014) Simulations of child sexual abuse interviews using avatars paired with feedback improves interview quality. Psychol Crime Law 21:28–52. https://doi.org/10.1080/1068316X.2014.915323
Povey D, Ghoshal A, Boulianne G et al (2011) The Kaldi speech recognition toolkit. IEEE 2011 Workshop on Automatic Speech Recognition and Understanding.
Reger GM, Holloway KM, Candy C et al (2011) Effectiveness of virtual reality exposure therapy for active duty soldiers in a military mental health clinic. J Traum Stress 24:93–96. https://doi.org/10.1002/jts.20574
Renaud P, Chartier S, Rouleau J‑L et al (2009) Gaze behavior nonlinear dynamics assessed in virtual immersion as a diagnostic index of sexual deviancy: preliminary results. J Virtual Real Broadcast. https://doi.org/10.20385/1860-2037/6.2009.3
Renaud P, Trottier D, Rouleau J‑L et al (2014) Using immersive virtual reality and anatomically correct computer-generated characters in the forensic assessment of deviant sexual preferences. Virtual Real 18:37–47
Ryan WS, Cornick J, Blascovich J, Bailenson JN (2019) Virtual reality: whence, how and what for. In: Rizzo AS, Bouchard S (Hrsg) Virtual reality for psychological and Neurocognitive interventions. Springer, New York, S 15–46
Schuemie MJ, van der Straaten P, Krijn M, van der Mast CAPG (2004) Research on presence in virtual reality: a survey. Cyberpsychol Behav 4:183–201. https://doi.org/10.1089/109493101300117884
Seinfeld S, Arroyo-Palacios J, Iruretagoyena G et al (2018) Offenders become the victim in virtual reality: impact of changing perspective in domestic violence. Sci Rep 8:1–11
Slater M (2009) Place illusion and plausibility can lead to realistic behaviour in immersive virtual environments. Phil Trans R Soc B 364:3549–3557. https://doi.org/10.1098/rstb.2009.0138
Smeijers D, Koole SL (2019) Testing the effects of a virtual reality game for aggressive impulse management (VR-GAIME): study protocol. Front Psychiatry. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2019.00083
Talbot T (2019) Virtual human standardized patients for clinical training. In: Virtual reality for psychological and Neurocognitive interventions. Springer, New York, S 387–405
Welsch R, Castell C von, Rettenberger M, Turner D, Hecht H, Fromberger P (2020) Sexual attraction modulates interpersonal distance and approach-avoidance movements towards virtual agents in males. Plos One 15(4):e0231539. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0231539
Wilcox B, Wilcox S (2013) Making it real: Loebner-winning chatbot design. Arbor. https://doi.org/10.3989/arbor.2013.764n6009
