Giám sát Tập trung Vào Người Sử Dụng như Một Chiến Lược Tham Gia và Phát Triển Dịch Vụ Sức Khỏe Tâm Thần: Phân Tích Các Báo Cáo Giám Sát Thụy Điển

Hilda Näslund1, Katarina Grim2, Urban Markström1
1Department of Social Work, Umeå University, Umeå, Sweden
2Department of Social and Psychological Studies, Karlstad University, Karlstad, Sweden

Tóm tắt

Giám sát Tập trung Vào Người Sử Dụng (UFM) là một phương pháp đánh giá các dịch vụ sức khỏe tâm thần, do những người có kinh nghiệm sống với bệnh tâm thần thực hiện. Nghiên cứu về UFM và sự tham gia của người sử dụng trong giám sát và đánh giá dịch vụ còn thiếu. Nghiên cứu này giải quyết khoảng trống kiến thức này bằng cách xem xét UFM như một chiến lược cho sự tham gia của người sử dụng. Cụ thể, nghiên cứu này nhằm tổng hợp các mẫu trong các báo cáo UFM để đặc trưng hóa hiện tượng này, cũng như thảo luận thêm về các quy trình thương thảo và cơ hội chính trị trong UFM. Tài liệu thực nghiệm bao gồm 136 báo cáo UFM Thụy Điển đã được phân tích qua hai bước: Tất cả các báo cáo đã được lập bản đồ dựa trên các đặc điểm chung và một mẫu 20 báo cáo đã được chọn để cung cấp thêm thông tin về phương pháp. Nghiên cứu này được thực hiện hợp tác với các tác nhân đại diện cho phong trào người sử dụng và các dịch vụ sức khỏe tâm thần dựa trên cộng đồng. Phân tích của chúng tôi cho thấy rằng các hợp đồng lâu dài giữa các tổ chức người sử dụng và các nhà cung cấp dịch vụ là rất quan trọng để tạo ra một sự triển khai bền vững của UFM. Tuy nhiên, các chiến lược bảo vệ quyền tự quyết của người sử dụng cần được xem xét và áp dụng một cách cẩn thận trong mối quan hệ với những hợp tác này. Chúng tôi cũng nhấn mạnh những rủi ro của việc tập trung hạn chế vào sự hài lòng của khách hàng, và thảo luận về sự phát triển hiện tại nhằm bao gồm các theo dõi trong quy trình UFM như một chiến lược để chống lại tình trạng hình thức.

Từ khóa

#Giám sát Tập trung Vào Người Sử Dụng #Dịch vụ sức khỏe tâm thần #Tham gia người sử dụng #Phát triển dịch vụ #Báo cáo giám sát

Tài liệu tham khảo

Börjeson M, Karlsson M. Brukarmakt - i teori och praktik. Stockholm: Natur och Kultur; 2011. Omeni E, Barnes M, MacDonald D, Crawford M, Rose D. Service user involvement: impact and participation: a survey of service user and staff perspectives. BMC Health Serv Res. 2014;14(1):491–504. Thornicroft G, Tansella M. Growing recognition of the importance of service user involvement in mental health service planning and evaluation. Epidemiol Psichatr Soc. 2005;14(1):1–3. Kotecha N, Fowler C, Donskoy A-L, Johnson P, Shaw T, Doherty K. A Guide to User-Focused Monitoring: Setting up and running a project. The Sainsbury Centre for Mental Health. 2007. Jakobsson Lund A, Rosenberg D. Brukarrevision som kunskapsutveckling: En arbetsmetod för FoU-enheter?. FoU Västernorrland. 2007. Sweeney A, Wallcraft J. Quality assurance/monitoring of mental health services by service users and carers. WHO. 2010. SOU 2006:100. Ambition och ansvar. Nationell strategi för utveckling av samhällets insatser till personer med psykiska sjukdomar och funktionshinder. Nationell psykiatrisamordning. 2006. SOU 2008:18. Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten – till nytta för brukaren. Utredningen för en kunskapsbaserad socialtjänst. 2008. Beresford P. PPI or user involvement: Taking stock from a service user perspective in the twenty first century. Res Involv Engagem. 2020;6(1):36–41. McLaughlin H. Promoting a research-minded culture in welfare organizations. Eur J Soc Work. 2011;14(1):109–21. Socialstyrelsen. Brukarmedverkan i socialtjänstens kunskapsutveckling. Socialstyrelsen. 2003. Millar SL, Chambers M, Giles M. Service user involvement in mental health care: an evolutionary concept analysis. Health Expect. 2016;19(2):209–21. Eriksson E. Sanktionerat motstånd: brukarinflytande som fenomen och praktik. Lunds universitet. 2015. Grim K. Legitimizing the knowledge of mental health service users in shared decision making: Promoting participation through a web-based decision support tool. Högskolan Dalarna, 2019. Rosenberg D, Argentzell E. Service users experience of peer support in Swedish mental health care: a “tipping point” in the care-giving culture? J Psychosoc Rehabil Ment Health. 2018;5(1):53–61. Rosenberg D, Hillborg H. Systematizing knowledge of user influence: a study of user advisory boards in substance abuse and mental health services. Soc Policy Adm. 2016;50(3):336–52. Semrau M, Lempp H, Keynejad R, Evans-Lacko S, Mugisha J, Raja S, Lamichhane J, Alem A, Thornicroft G, Hanlon C. Service user and caregiver involvement in mental health system strengthening in low- and middle-income countries: systematic review. BMC Health Serv Res. 2016;16(79):1–18. Socialstyrelsen. Metoder för brukarinflytande och medverkan inom socialtjänst och psykiatri - en kartläggning av forskning och praktik. Socialstyrelsen. 2011. Jakobsson Lund A, Rosenberg D. En handbok om brukarrevision: Kvalitetsutveckling genom egen erfarenhet av psykiska funktionshinder. FoU Västernorrland. 2008. Jennings H, Slade M, Bates P, Munday E, Toney R. Best practice framework for patient and public involvement (PPI) in collaborative data analysis of qualitative mental health research: methodology development and refinement. BMC Psychiatry. 2018;18(1):213–24. Kara H. Mental health service user involvement in research: where have we come from, where are we going? J Public Ment Health. 2013;12(3):122–35. Sangill C, Buus N, Hybholt L, Berring LL. Service user’s actual involvement in mental health research practices: a scoping review. Int J Ment Health Nurs. 2019;28(4):798–815. Telford R, Faulkner A. Learning about service user involvement in mental health research. J Ment Health. 2004;13(6):549–59. Esping-Andersen G. The three worlds of welfare capitalism. Princeton: Princeton University Press; 1990. Markström U, Karlsson M. Towards hybridization: the roles of Swedish non-profit organizations within mental health. Voluntas. 2013;24(4):917–34. Näslund H, Sjöström S, Markström U. Delivering experiential knowledge: repertoires of contention among Swedish mental health service user organisations. Nord Soc Work Res. 2020;10(4):369–81. Kooiman J. Governing as governance. Thousand Oaks: Sage; 2003. Näslund H. Personalising service user engagement: entrepreneurs and membership organisations in the mental health sector. Umeå Universitet. 2020. Eriksson E. Brukarinflytande och social mobilisering. In: Denvall V, Heule C, Kristiansen A, editors. Social mobilisering-en utmaning för socialt arbete. Malmö: Gleerups; 2016. p. 99–116. Karlsson M. Mobilisering genom självhjälpsgrupper. In: Denvall V, Heule C, Kristiansen A, editors. Social mobilisering—en utmaning för socialt arbete. Malmö: Gleerups Utbildning; 2011. p. 119–30. Aaslund H. Egenorganisering blant husløse: et aksjonsforskningsprosjekt om identitet og ressursmobilisering. OsloMet. 2021. McAdam D, Mccarthy JD, Zald MN. Introduction: opportunities, mobilizing structures, and framing processes-toward a synthetic, comparative perspective on social movements. In: McAdam D, McCarthy JD, Zald MN, editors. Comparative perspectives on social movements: political opportunities, mobilizing structures, and cultural framings. Cambridge: Cambridge University Press; 1996. p. 1–20. Gamson WA, Meyer DS. Framing political opportunity. In: McAdam D, McCarthy JD, Zald MN, editors. Comparative perspectives on social movements: political opportunities, mobilizing structures, and cultural framings. Cambridge: Cambridge University Press; 1996. p. 275–90. Snow DA, Soule SA, Cress DM. Identifying the precipitants of homeless protest across 17 U.S. cities, 1980 to 1990. Soc Forces. 2005;83(3):1183–210. Eriksson E. Incorporation and Individualization of collective voices: public service user involvement and the user movement’s mobilization for change. Voluntas. 2018;29(4):832–43. Alm Andreassen T. Asymmetric mutuality: user involvement as a government-voluntary sector relationship in Norway. Nonprofit Volunt Sect Q. 2008;37(2):281–99. Day R, Day JV. A review of the current state of negotiated order theory: an appreciation and a critique. Sociol Q. 1977;18(1):126–42. Tolbert, PS. Negotiations in organizations: a sociological perspective [Electronic version]. 1991 Retrieved [2021-05-05], from Cornell University, ILR School site: http://digitalcommons.ilr.cornell.edu/articles/442/. Mosley JE. The policy advocacy role of human service nonprofits: incentives, involvement, and impact. In: Hasenfeld Y, editor. Human services as complex organizations. Thousand Oaks: Sage Publications; 2010. p. 505–32. Minogue V, Boness J, Brown A, Girdlestone J. The impact of service user involvement in research. Int J Health Care Qual Assur. 2005;18(2):103–12. Rose D. Patient and public involvement in health research: ethical imperative and/or radical challenge? J Health Psychol. 2014;19(1):149–58. Hsieh H-F, Shannon SE. Three approaches to qualitative content analysis. Qual Health Res. 2005;15(9):1277–88. Markström U. Den svenska psykiatrireformen. Bland brukare, eldsjälar och byråkrater. Umeå: Boréa Bokförlag; 2003. Arnstein SR. A ladder of citizen participation. J Am Inst Plan. 1969;35(4):216–24. Näslund H. Collective deliberations and hearts on fire: experiential knowledge among entrepreneurs and organisations in the mental health service user movement. Voluntas. 2020;33(1):201–12. Eriksson E. Four features of cooptation: user involvement as sanctioned resistance. Nord Välfärdsforskning. 2018;3(1):7–17. Hodges JQ, Hardiman ER. Promoting healthy organizational partnerships and collaboration between consumer-run and community mental health agencies. Adm Policy Ment Health Ment Health Serv Res. 2006;33(3):267–78. Karlsson M, Markström U. Non-profit organizations in mental health: their roles as seen in research. Voluntas. 2012;23(2):287–301. Martin GP. The third sector, user involvement and public service reform: a case study in the co-governance of health service provision. Public Adm. 2011;89(3):909–32. Näslund H, Markström U, Sjöström S. Participatory spaces of mental health service user organizations in the post-deinstitutional era: mapping roles and challenges. Voluntas. 2018;29(1):190–200. Pestoff V, Osborne SP, Brandsen T. Patterns of co-production in public services–some concluding thoughts. Public Manag Rev. 2006;8(4):591–5. Beresford P. Public partnerships, governance and user involvement: a service user perspective. Int J Consum Stud. 2010;34(5):495–502. Jones M, Pietilä I. Alignments and differentiations: people with illness experiences seeking legitimate positions as health service developers and producers. Health. 2020;24(3):223–40. Noorani T. Service user involvement, authority and the ‘expert-by-experience’ in mental health. J Political Power. 2013;6(1):49–68. Noorani T, Karlsson M, Borkman T. Deep experiential knowledge: reflections from mutual aid groups for evidence-based practice. Evid Policy. 2019;15(2):217–34. Meriluoto T. Neutral experts or passionate participants? Renegotiating expertise and the right to act in Finnish participatory social policy. Eur J Cult Political Sociol. 2018;5(1–2):116–39. Mossberg L. Service user involvement in Swedish mental health and social care: an analysis of ideological dilemmas and subject positions in a collaboration context. Eur J Soc Work. 2016;19(5):716–30. Romsland GI, Milosavljevic KL, Andreassen TA. Facilitating non-tokenistic user involvement in research. Res Involv Engagem. 2019;5(1):1–12. Meyer JW, Rowan B. Institutionalized organizations: formal-structure as myth and ceremony. Am J Sociol. 1977;83(2):340–63. El Enany N, Currie G, Lockett A. A paradox in healthcare service development: professionalization of service users. Soc Sci Med. 2013;80:24–30. Lakeman R, Cook J, McGowan P, Walsh J. Service users, authority, power and protest: a call for renewed activism. Ment Health Pract. 2007;11(4):12–6. Ocloo J, Matthews R. From tokenism to empowerment: progressing patient and public involvement in healthcare improvement. BMJ Qual Saf. 2016;25(8):626–32. Hultqvist S. Om brukardelaktighet i välfärdssystemet – en kunskapsöversikt. Växjö: Växjö University Press; 2008.