Hiểu biết về các mối quan hệ phức tạp giữa các tác nhân tham gia vào việc thực hiện mô hình kết hợp công-tư (PPM) trong kiểm soát bệnh lao tại Ấn Độ, sử dụng lý thuyết xã hội

Springer Science and Business Media LLC - Tập 17 - Trang 1-15 - 2018
Solomon Salve1,2, Kristine Harris2, Kabir Sheikh1, John D. H. Porter3
1Health Governance Hub Public Health Foundation of India, Gurgaon, India
2Department of Global Health and Development, London School of Hygiene and Tropical Medicine, London, UK
3Departments of Clinical Research and Global Health and Development, London School of Hygiene and Tropical Medicine, London, UK

Tóm tắt

Các Đối tác Công-Tư (PPP) ngày càng được sử dụng như một chiến lược y tế công cộng để củng cố hệ thống y tế và đã trở thành một thành phần cốt lõi trong việc cung cấp dịch vụ kiểm soát bệnh lao ở Ấn Độ, như được thúc đẩy qua chính sách quốc gia. Tuy nhiên, các mối quan hệ đối tác là những hệ thống phức tạp phụ thuộc vào quan hệ giữa hàng loạt các diễn viên khác nhau với những chương trình nghị sự và nền tảng khác nhau. Quan hệ là một yếu tố quan trọng trong quản trị, và việc xây dựng mối quan hệ là một khía cạnh quan trọng của các mối quan hệ đối tác. Để hiểu PPP, cần một góc nhìn đa ngành rút ra từ những hiểu biết của lý thuyết xã hội. Bài báo này chứng minh cách lý thuyết xã hội có thể hỗ trợ hiểu biết về các mối quan hệ phức tạp của các tác nhân tham gia vào việc thực hiện chính sách mô hình kết hợp công-tư (PPM)-bệnh lao ở Ấn Độ. Nghiên cứu dân tộc học đã được thực hiện trong một huyện ở một bang miền Nam Ấn Độ trong vòng 14 tháng, kết hợp quan sát tham gia, tương tác không chính thức và phỏng vấn sâu với một loạt các đối tượng từ khu vực công, tư và các tổ chức phi chính phủ (NGO). Dựa trên những hiểu biết lý thuyết từ "lý thuyết thực tiễn" của Bourdieu, nghiên cứu này khám phá các mối quan hệ giữa các tác nhân khác nhau. Nghiên cứu cho thấy rằng các nhà quản lý chương trình, nhân viên tuyến đầu về bệnh lao, các NGO và các bác sĩ tư nhân đều có vai trò quan trọng trong các mối quan hệ đối tác về bệnh lao. Họ được xem như những người đóng góp có giá trị với những kỹ năng và khả năng xã hội khác biệt trong tổ chức và nghề nghiệp của mình. Tuy nhiên, những đóng góp tiềm năng của họ đối với việc thực hiện chương trình thường không được công nhận cả ở cấp cao và cấp thấp của chuỗi thực hiện chính sách. Các tác nhân này liên tục phải đấu tranh để được công nhận và đã sử dụng nhiều cơ chế khác nhau để xác định vị trí của mình bên cạnh các tác nhân khác trong chương trình, điều này càng làm phức tạp thêm các mối quan hệ giữa các tác nhân khác nhau. Bài báo này chứng minh rằng việc áp dụng lý thuyết xã hội có thể giúp cải thiện sự hiểu biết về các mối quan hệ phức tạp trong các lĩnh vực công, tư và NGO. Sự hiểu biết sâu hơn về những quy trình này là điều kiện cần thiết để thu hẹp khoảng cách giữa các thực hành ở cấp độ hiện trường và ý định chính sách trung ương, tạo điều kiện cho việc chuyển hướng đến các chiến lược hợp tác hiệu quả hơn nhằm củng cố các hệ thống y tế địa phương. Nghiên cứu đóng góp vào hiểu biết của chúng ta về việc thực hiện PPP trong kiểm soát bệnh lao và xây dựng kiến thức để giúp các nhà hoạch định chính sách và các nhà quản lý chương trình củng cố và thực hiện hiệu quả các chiến lược nhằm thúc đẩy sự quản trị vững mạnh của các mối quan hệ đối tác này.

Từ khóa

#các mối quan hệ đối tác công-tư #kiểm soát bệnh lao #lý thuyết xã hội #Ấn Độ #mô hình kết hợp công-tư #chương trình y tế công cộng #sự quản trị

Tài liệu tham khảo

Raman AV, Björkman JW. Public-private partnerships in health Care in India: lessons for developing countries. Taylor & Francis; 2008. Balabanova D, Oliveira-Cruz V, Hanson K. Health Sector Governance and Implications for the Private Sector. Discussion paper prepared for the Rockefeller Foundation–Sponsored Initiative on the Role of the Private Sector in Health Systems in Developing Countries. Technical partner paper 9. Washington, DC: Results for Development Institute; 2008. World Health Organisation. The Global Plan To Stop TB 2011–2015. Transforming The Fight Towards Elimination of TB. Geneva: WHO; 2011. World Health Organisation. Public-private mix for DOTS: report of the second meeting of the PPM subgroup for DOTS expansion. Geneva: WHO. WHO/HTM/TB/2004. 2004:338. World Health Organisation. Global Tuberculosis Report 2017. Geneva: WHO. http://www.who.int/tb/publications/global_report/en/ (2017). Accessed 09 Apr 2018. Ministry of Health and Family Welfare. TB INDIA 2018 RNTCP Annual Status Report. New Delhi: Central TB Division, MOHFW. http://www.tbcindia.nic.in/ (2018). Accessed 09 Apr 2018. Ministry of Health and Family Welfare. TB INDIA 2017 RNTCP Annual Status Report. New Delhi: Central TB Division, MOHFW. http://www.tbcindia.nic.in/ (2017). Accessed 29 Jan 2018. World Health Organisation. Public-private mix for DOTS: towards scaling up. Report from the 3rd meeting of the PPM subgroup for DOTS expansion. Geneva: WHO. WHO/HTM/TB/2005356; 2005. Ministry of Health and Family Welfare. Involvement of Private Practitioners in the Revised National Tuberculosis Control Programme. New Delhi: Central TB Division, MOHFW. 2002. http://www.tbcindia.nic.in. Accessed 20 June 2008. Ministry of Health and Family Welfare. Involvement of non-governmental organizations in the Revised National Tuberculosis Control Programme. New Delhi: Central TB Division, MOHFW. 2001. http://www.tbcindia.nic.in. Accessed 20 June 2008. Engel N, van Lente H. Organisational innovation and control practices: the case of public–private mix in tuberculosis control in India. Sociol Health Illn. 2014;36(6):917–31. Ministry of Health and Family Welfare. National Guideline For Partnership. New Delhi: Central TB Division, MOHFW. 2014. http://www.tbcindia.nic.in .14 Aug 2015. Widdus R. Public-private partnerships for health require thoughtful evaluation. Bull World Health Organ. 2003;81:235. World Health Organisation. Everybody's business. Strengthening health systems to improve health outcomes: WHO’s framework for action. Geneva: WHO; 2007. Buse K, Walt G. Global public-private partnerships: part I--A new development in health? Bull World Health Organ. 2000;78:549–61. Caines K, Buse K, Carlson C, de Loor RM, Druce N, Grace C, Pearson M, Sancho J, Sadanandan R. Assessing the Impact of Global Health Partnerships. London: DFID Health Resource Center. 2004.http://www2.ohchr.org/english/issues/development/docs/WHO_synthesis.pdf. Accessed 27 Feb 2014. Buse K, Walt G. Global public-private partnerships: part II--what are the health issues for global governance? Bull World Health Organ. 2000;78:699–709. Asante AD, Zwi AB. Public-private partnerships and global health equity: prospects and challlenges. Indian J Med Ethics. 2007;(4):176–80. Engel N. Innovation dynamics in Tuberculosis control in India: The shift to new partnerships. Working paper series, United Nations University - Maastricht Economic and Soc Res and training centre on Innovation and Technology Keizer Karelplein 19, 6211 TC Maastricht, The Netherlands, 2009–40. 2009. Kapilashrami A. Understanding public private partnerships: the discourse, the practice, and the system wide effects of the global fund to fight AIDS, tuberculosis, and malaria. Queen Margaret University 2010. Hanefeld J, Musheke M. What impact do Global Health initiatives have on human resources for antiretroviral treatment roll-out? A qualitative policy analysis of implementation processes in Zambia. Hum Resour Health. 2009;7:8. Hanlin R. Partnerships for vaccine development: building capacity to strengthen developing country health and innovation. University of Edinburgh. 2008. Ogden JA, Porter JDH. The politics of Partnership in Tropical Public Health: researching tuberculosis control in India. Soc Policy Adm. 2000;34:377–91. Ramiah I, Reich MR. Building effective public-private partnerships: experiences and lessons from the African comprehensive HIV/AIDS partnerships (ACHAP). Soc Sci Med. 2006;63:397–408. George A. 'By papers and pens, you can only do so much': views about accountability and human resource management from Indian government health administrators and workers. Int J Health Plann Manag. 2009;24:205–24. Barrett SM, Fudge C. Policy and Action. Essays on the Implementation of Public policy London: Methuen. In: Hill MJ, Hupe PL, editors. Implementing Public Policy. London: Sage; 1981. Elmore RE. and policy decisions. Political Science Quarterly. 1979–1980. 94(4): 601–16. In George A. 'By papers and pens, you can only do so much': views about accountability and human resource management from Indian government health administrators and workers. Int J Health Plann Manag 2009; 24:205–224. Hjern B, Porter DO. Implementation structures: a new unit of administrative analysis. Organisation Studies. 1981;2:211–27. Harper I. Anthropology, DOTS and Understanding tuberculosis control in Nepal. J Biosoc Sci. 2006;38:57–67. Behague DP, Storeng KT. Collapsing the vertical-horizontal divide: an ethnographic study of evidence-based policymaking in maternal health. Am J Public Health. 2008;98:644–9. Harries K. Reconciling Organisational Intent and Local Strategies: An in-depth study of health workers in an urban leprosy project in India. Department of Public Health and Policy, London School of Hygiene and Tropical Medicine, University of London, 2009. Lewin SA. The organisation of TB nursing work in primary health clinics in cape town, South Africa. London School of Hygiene and Tropical Medicine, faculty of Medicine; 2004. Kaler A, Watkins SC. Disobedient distributors: street-level bureaucrats and would-be patrons in community-based family planning programs in rural Kenya. Stud Fam Plan. 2001;32:254–69. Murray SF, Elston MA. The promotion of private health insurance and its implications for the social organisation of healthcare: a case study of private sector obstetric practice in Chile. Sociol Health Illn. 2005;27:701–21. Ingram H, Schneider AL, Deleon P. Social construction and policy design. In: Sabatier PA, editor. Theories of the policy process. Boulder: CO: Westview Press; 2007. Aitken J-M. Voices from the inside: managing district health services in Nepal. Int J Health Plann Manag. 1994;9:309–40. Atkinson S, Medeiros RL, Oliveira PH, de Almeida RD. Going down to the local: incorporating social organisation and political culture into assessments of decentralised health care. Soc Sci Med. 2000;51:619–36. Barker C. Cultural Studies: Theory and practice. London: Sage; 2005. Wacquant L. 'Pierre Bourdieu'. In Rob S, editor. Key contemporary thinkers. Second edition. London and New York: Macmillan; 2006. McNeill F, Burns N, Halliday S, Hutton N, Tata C. Risk, responsibility and reconfiguration: penal adaptation and misadaptation. Punishment & Society. 2009;11:419–42. Bourdieu P. The logic of practice: Stanford University Press; 1990. Bourdieu P. Distinction: a social critique of the judgement of taste. Harvard University Press 1984. In Power Cube http://www.powercube.net/other-forms-of-power/bourdieu-and-habitus. Accessed 18 June 2013. Bourdieu P. Outline of a theory of practice. London: Cambridge University Press; 1977. Bourdieu P. The Forms of Capital. In: Richardson JG, editor. Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. New York: Greenwood Press; 1986. p. 241–58. Navarro Z. In search of a cultural interpretation of power: the contribution of Pierre Bourdieu. IDS Bull. 2006;37(6):11–22. Upadhyay VS, Pandey G. History of anthropological thought. In: Concept publishing company; 1993. Hammersley M. What’s wrong with ethnography? Methodological explorations. London: Routledge. In Ritchie J, Lewis J, editor. Qualitative Research Practice: A Guide for Social Science Students and Researchers. SAGE Publications. 1992. P. 264. Bernard HR, Bernard HR. Research methods in anthropology: qualitative and quantitative approaches: AltaMira Press; 2006. Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qual Res Psychol. 2006;3:77–101. Geertz C. Thick description: toward an interpretive theory of culture. In: Geertz C, editor. The interpretation of cultures. New York: Basic Books; 1973. Reeves S, Albert M, Kuper A, Hodges BD. Why use theories in qualitative research? BMJ. 2008;337 Ritchie J, Lewis J. Qualitative research practice: a guide for social science students and researchers: SAGE Publications; 2003. Rao KD, Ramani S, Hazarika I, George S. When do vertical programmes strengthen health systems? A comparative assessment of disease-specific interventions in India. Health Policy and Plan. 2014;29(4):495–505. Ministry of Health and Family Welfare. Revised Schemes for NGOs and Private Providers. New Delhi: Central TB Division, MOHFW; 2008. http://www.tbcindia.nic.in. Accessed 15 Mar 2009. Freidson E. Profession of medicine: a study of the sociology of applied knowledge: University of Chicago Press; 1988. Freidson E. Profession of medicine: a study of the sociology of applied knowledge. New York: Harper & Row; 1970. Strauss DC, Thomas JM. What does the medical profession mean by “standard of care?”. J Clin Oncol. 2009;27(32):192–3. Hirshfeld EB. Practice Parameters and the Malpractice Liability of Physicians. JAMA. 1990; 263: 1556-1562. In Posner KL, Gild WM, Winans EV, editors. Changes in clinical practice in response to reductions in reimbursement: physician autonomy and resistance to bureaucratization. Med Anthropol Q 1995; 9: 476–492. Ramadoos A. The wrong way for rural doctors. In The Hindu. New Delhi; 2010. Salve S, Sheikh K, Porter JD. Private practitioners’ perspectives on their involvement with the tuberculosis control Programme in a southern Indian state. Int J Health Policy Manag. 2016;5:631–42. Atun RA, Baeza J, Drobniewski F, Levicheva V, Coker RJ. Implementing WHO DOTS strategy in the Russian Federation: stakeholder attitudes. Health Policy. 2005;74(2):122–32. Voluntary Health Association of India. The private health sector in India. From the detail report of the independent commission on health in India. In: New Delhi: VHAI; 2000. Sharma A, Ladd E. Unnikrishnan MK. Healthcare Inequity and Physician Scarcity. Econ Polit Wkly. 2013;48(13) Mascarenhas A. The cause and effect of Maharashtra’s mixed prescription. In: The Indian EXPRESS. Pune; 2014. Sachan D. India looks to a new course to fix rural doctor shortage. Lancet. 2013;382(9889):10. Mbindyo P, Gilson L, Blaauw D, English M. Contextual influences on health worker motivation in district hospitals in Kenya. Implement Sci. 2009;4:43. Agyepong IA, Nagai RA. "we charge them; otherwise we cannot run the hospital" front line workers, clients and health financing policy implementation gaps in Ghana. Health Policy. 2011;99:226–33. Walker L, Gilson L. 'We are bitter but we are satisfied': nurses as street-level bureaucrats in South Africa. Soc Sci Med. 2004;59:1251–61. Kamuzora P, Gilson L. Factors influencing implementation of the community health Fund in Tanzania. Health Policy Plan. 2007;22:95–102. Winblad U. Do physicians care about patient choice? Soc Sci Med. 2008;67:1502–11.