Vai trò của UTAUT, DOI, bảo mật công nghệ cảm nhận và các yếu tố game trong sự chấp nhận ngân hàng trực tuyến

Samar Rahi1, Mazuri Abd Ghani2
1Department of Marketing, Universiti Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu, Malaysia
2Universiti Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu, Malaysia

Tóm tắt

Mục đích Việc đổi mới và nhu cầu cấp thiết về các hệ thống thông tin hiện đại và tiện lợi ngày càng tăng có tầm quan trọng cao trong ngành tài chính. Nhiều ngân hàng đã triển khai ngân hàng trực tuyến để giảm chi phí trong khi cải thiện dịch vụ khách hàng. Tuy nhiên, sự phát triển của ngân hàng trực tuyến bị hạn chế và trong nhiều trường hợp không đáp ứng kỳ vọng. Mục đích của bài viết này là phát triển mô hình kết hợp cùng lúc các yếu tố công nghệ, đổi mới và môi trường nhằm hiểu ý định của khách hàng trong việc chấp nhận và ý định giới thiệu ngân hàng trực tuyến trên mạng xã hội. Thiết kế/phương pháp nghiên cứu Total có 398 phản hồi hợp lệ được thu thập từ khách hàng của các ngân hàng thương mại thông qua phương pháp lấy mẫu thuận tiện. Dữ liệu được phân tích bằng mô hình phương trình cấu trúc. Kết quả nghiên cứu Kết quả cho thấy mô hình kết hợp có sức giải thích tốt (78,3 phần trăm) để dự đoán ý định chấp nhận ngân hàng trực tuyến của khách hàng. Các phát hiện cũng tiết lộ rằng hiệu ứng tương tác của gamification giữa ý định chấp nhận của người dùng và ý định giới thiệu ngân hàng trực tuyến sẽ mạnh hơn khi hiệu ứng gamification cao hơn. Phân tích ma trận hiệu suất quan trọng (IPMA) chỉ ra rằng tính sáng tạo và bảo mật công nghệ cảm nhận là các yếu tố quan trọng nhất để xác định ý định của người dùng về việc chấp nhận ngân hàng trực tuyến. Ứng dụng thực tiễn Đối với các nhà hoạch định chính sách, đề xuất rằng họ nên tập trung vào đặc điểm đổi mới và phải đảm bảo môi trường có thể thực hiện các giao dịch ngân hàng trực tuyến. Quảng cáo về công nghệ mới với thông tin đầy đủ có thể tạo ra ảnh hưởng tích cực đến ý định của người dùng. Trang web ngân hàng trực tuyến vui nhộn với hệ thống khen thưởng sẽ giúp cải thiện ý định chấp nhận và giới thiệu ngân hàng trực tuyến với người khác, do đó các nhà phát triển nên đưa vào các tính năng trò chơi trên trang web ngân hàng trực tuyến. Giá trị/độc đáo Nghiên cứu này cung cấp cơ sở cho việc hoàn thiện các mô hình chấp nhận công nghệ cá nhân và làm phong phú thêm tài liệu thương mại điện tử bằng cách thêm các yếu tố đổi mới và trò chơi trong bối cảnh chấp nhận ngân hàng trực tuyến. Ngoài ra, mô hình được đề xuất đóng góp quan trọng vào tài liệu thương mại điện tử đang nổi lên, đặc biệt trong bối cảnh ngân hàng trực tuyến đổi mới và trò chơi hóa.

Từ khóa

#Công nghệ #Yếu tố đổi mới #Bảo mật công nghệ #Gamification #Ngân hàng trực tuyến

Tài liệu tham khảo

1991, The theory of planned behavior, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179, 10.1016/0749-5978(91)90020-T

Alalwan, A., Dwivedi, Y. and Williams, M. (2014), “Examining factors affecting customer intention and adoption of internet banking in Jordan”, paper presented at the Proceedings of United Kingdom Academy of Information Systems UKAIS Conference.

2014, The continued use of internet banking–combining UTAUT2 theory and service quality model, Journal of Global Management Research, 10, 11

2014, Website design quality and usage behavior: unified theory of acceptance and use of technology, Journal of Business Research, 67, 2282, 10.1016/j.jbusres.2014.06.016

2016, Determinants of Internet banking adoption among customers of commercial banks: an empirical study in the jordanian banking sector, International Journal of Business and Management, 11, 95, 10.5539/ijbm.v11n3p95

1988, Structural equation modeling in practice: a review and recommended two-step approach, Psychological Bulletin, 103, 411, 10.1037/0033-2909.103.3.411

2017, Why so serious? Gamification impact in the acceptance of mobile banking services, Internet Research, 27, 118, 10.1108/IntR-10-2015-0295

Carlsson, C., Carlsson, J., Hyvonen, K., Puhakainen, J. and Walden, P. (2006), “Adoption of mobile devices/services – searching for answers with the UTAUT”, paper presented at the System Sciences, 2006. HICSS’06. Proceedings of the 39th Annual Hawaii International Conference on.

2016, The interplay of counter-conformity motivation, social influence, and trust in customers’ intention to adopt Internet banking services: the case of an emerging country, Journal of Retailing and Consumer Services, 28, 209, 10.1016/j.jretconser.2015.10.007

2006, Adoption of internet banking: an empirical study in Hong Kong, Decision Support Systems, 42, 1558, 10.1016/j.dss.2006.01.002

1998, Issues and opinion on structural equation modeling, Management Information Systems Quarterly, 22

2003, A partial least squares latent variable modeling approach for measuring interaction effects: results from a Monte Carlo simulation study and an electronic-mail emotion/adoption study, Information Systems Research, 14, 189, 10.1287/isre.14.2.189.16018

1988, Statistical Power Analysis for the Behavioural Sciences

1989, User acceptance of computer technology: a comparison of two theoretical models, Management Science, 35, 982, 10.1287/mnsc.35.8.982

2012, Factors influencing the adoption of internet banking: a case study of commercial banks in Mauritius, World Journal of Science, Technology and Sustainable Development, 9, 204, 10.1108/20425941211250552

2006, Formative versus reflective indicators in organizational measure development: a comparison and empirical illustration, British Journal of Management, 17, 263, 10.1111/j.1467-8551.2006.00500.x

eMarketer, 2014, US digital and mobile banking 2014: user forecast, key trends and marketing

1975, Belief. Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research, 6

1981, Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics, Journal of Marketing Research (pre-1986), 18, 382, 10.1177/002224378101800313

2014, Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) an emerging tool in business research, European Business Review, 26, 106, 10.1108/EBR-10-2013-0128

2013, Partial least squares structural equation modeling: rigorous applications, better results and higher acceptance, Long Range Planning, 46, 1

2016, A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM)

2010, Game design as marketing: how game mechanics create demand for virtual goods, International Journal of Business Science and Applied Management, 5

2015, The benefits of a challenge: student motivation and flow experience in tablet-PC-game-based learning, Interactive Learning Environments, 23, 172, 10.1080/10494820.2014.997248

2015, Attitude towards online shopping activities in Malaysia public university, Mediterranean Journal of Social Sciences, 6, 456

2006, Reconceptualizing compatability beliefs in technology acceptance research, MIS Quarterly, 30, 781, 10.2307/25148754

2012, Lateral collinearity and misleading results in variance-based SEM: an illustration and recommendations

2009, Towards an understanding of the behavioral intention to use 3G mobile value-added services, Computers in Human Behavior, 25, 103, 10.1016/j.chb.2008.07.007

2011, Understanding the dynamics of users’ belief in software application adoption, International Journal of Information Management, 31, 160, 10.1016/j.ijinfomgt.2010.07.009

2009, Factors influencing the adoption of internet banking: an integration of TAM and TPB with perceived risk and perceived benefit, Electronic Commerce Research and Applications, 8, 130, 10.1016/j.elerap.2008.11.006

2013, Predicting the determinants of the NFC-enabled mobile credit card acceptance: a neural networks approach, Expert Systems with Applications, 40, 5604, 10.1016/j.eswa.2013.04.018

2014, Understanding the Internet banking adoption: a unified theory of acceptance and use of technology and perceived risk application, International Journal of Information Management, 34, 1, 10.1016/j.ijinfomgt.2013.06.002

2013, Determinants of end-user acceptance of biometrics: integrating the ‘Big 3’ of technology acceptance with privacy context, Decision Support Systems, 56, 103, 10.1016/j.dss.2013.05.010

1991, Development of an instrument to measure the perceptions of adopting an information technology innovation, Information Systems Research, 2, 192, 10.1287/isre.2.3.192

2006, Understanding information technology acceptance by individual professionals: toward an integrative view, Information & Management, 43, 350, 10.1016/j.im.2005.08.006

2016, Mobile payment: understanding the determinants of customer adoption and intention to recommend the technology, Computers in Human Behavior, 61, 404, 10.1016/j.chb.2016.03.030

2006, Relationships between leader reward and punishment behavior and subordinate attitudes, perceptions, and behaviors: a meta-analytic review of existing and new research, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 99, 113, 10.1016/j.obhdp.2005.09.002

2003, Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies, Journal of Applied Psychology, 88, 879, 10.1037/0021-9010.88.5.879

2015, Moderating role of brand image with relation to Internet banking and customer loyalty: a case of branchless banking, The Journal of Internet Banking and Commerce, 20

2016, Impact of customer perceived value and customers perception of public relation on customer loyalty with moderating role of brand image, The Journal of Internet Banking and Commerce, 21

2017, Research design and methods: a systematic review of research paradigms, sampling issues and instruments development, International Journal of Economics & Management Sciences, 6

2017, Structural Equation Modeling Using SmartPLS

2018, Research Design and Methods

2016, Customer’s perception of public relation in e-commerce and its impact on e-loyalty with brand image and switching cost, Journal of Internet Banking and Commerce, 21

2018, A structural equation model for evaluating user’s intention to adopt internet banking and intention to recommend technology, Accounting, 4, 129, 10.5267/j.ac.2018.3.002

2018, Investigating the role of unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT) in internet banking adoption context. [Article], Management Science Letters, 8, 173, 10.5267/j.msl.2018.1.001

2012, Big TAM in Oman: exploring the promise of on-line banking, its adoption by customers and the challenges of banking in Oman, International Journal of Information Management, 32, 239, 10.1016/j.ijinfomgt.2011.11.007

2015, SmartPLS 3. Boenningstedt: SmartPLS GmbH

2017, How does the web game design influence the behavior of e-banking users?, Computers in Human Behavior, 74, 163, 10.1016/j.chb.2017.04.034

Rogers, 1962, Diffusion of Innovations, 1st ed.

Rogers, 2003, Diffusion of Innovations, 5th ed.

2014, Designing and using research questionnaires, Management Research Review, 37, 308, 10.1108/MRR-02-2013-0027

1943, The diffusion of hybrid seed corn in two Iowa communities, Rural Sociology, 8, 15

2001, Identifying barriers that keep shoppers off the world wide web: developing a scale of perceived web security, Industrial Management & Data Systems, 101, 165

2017, Measuring the role of website design, assurance, customer service and brand image towards customer loyalty and intention to adopt interent banking, The Journal of Internet Banking and Commerce, 22

2017, Predicting customer’s intentions to use internet banking: the role of technology acceptance model (TAM) in e-banking, Management Science Letters, 7, 513

State Bank of Pakistan (2015), “Payment systems review”, available at: www.sbp.org.pk/publications/Pub-Quar.htm

Statista (2012), “Portal Global online banking penetration in April 2012”, available at: www.statista.com/statistics/233284/development-of-global-onlinebanking-penetration/ (accessed June 14, 2015).

2016, Extending the UTAUT model to understand the customers’ acceptance and use of internet banking in Lebanon: a structural equation modeling approach, Information Technology & People, 29, 830, 10.1108/ITP-02-2014-0034

2003, User acceptance of information technology: toward a unified view, MIS Quarterly, 27, 425, 10.2307/30036540

2012, Consumer acceptance and use of information technology: extending the unified theory of acceptance and use of technology, MIS Quarterly, 36, 157, 10.2307/41410412

2005, The role of personality traits in UTAUT model under online stocking, Contemporary Management Research, 1, 69, 10.7903/cmr.73

2017, The impact of personalization and compatibility with past experience on e-banking usage, International Journal of Bank Marketing, 35

2009, To trust or not to trust: the consumer’s Dilemma with E-banking, Journal of Internet Business, 6, 1

2015, Mapping development of social media research through different disciplines: collaborative learning in management and computer science, Computers in Human Behavior, 51, 1142, 10.1016/j.chb.2015.02.034

2011, Regional knowledge management: the perspective of management theory, Behaviour & Information Technology, 30, 39, 10.1080/0144929X.2010.492240

2018, Marketing survey research best practices: evidence and recommendations from a review of JAMS articles, Journal of the Academy of Marketing Science, 46, 92, 10.1007/s11747-017-0532-y

2017, Examining the impact of gamification on intention of engagement and brand attitude in the marketing context, Computers in Human Behavior, 73, 459, 10.1016/j.chb.2017.03.066