Giới hạn của việc cấp giấy chứng nhận quyền sử dụng đất và sở hữu nhà
Tóm tắt
Bài báo này xem xét liệu các chương trình cấp giấy chứng nhận quyền sử dụng đất có đạt được những lợi ích mà những người ủng hộ họ tuyên bố hay không. Nó nhận thấy rằng các chương trình này thường không đạt được mục tiêu đề ra. Đầu tư vào đất đai và nhà ở, khả năng tiếp cận tín dụng chính thức và doanh thu từ chính quyền địa phương không tăng lên một cách đáng kể so với các chế độ sở hữu khác, bao gồm cả những chế độ cho phép nhiều khu định cư không chính thức, và không có bằng chứng đáng kể nào cho thấy mức độ nghèo đói đã giảm. Cấp giấy chứng nhận quyền sử dụng đất giúp tăng cường an ninh sở hữu — nhưng nhiều hình thức sở hữu thay thế, bao gồm cả những hình thức trong nhiều khu định cư không chính thức, cũng cung cấp mức độ an ninh cao. Hơn nữa, ở nhiều quốc gia, giấy chứng nhận quyền sử dụng đất không nhất thiết bảo vệ người dân khỏi việc bị trục xuất và tịch thu đất của họ. Việc cấp giấy chứng nhận quyền sử dụng đất thường không làm tăng khả năng tiếp cận tín dụng, và các hộ gia đình có thu nhập thấp thường ngần ngại khi vay tiền cũng như các ngân hàng ngần ngại khi cho họ vay. Việc cấp giấy chứng nhận quyền sử dụng đất cũng không nhất thiết cải thiện cung cấp cơ sở hạ tầng và dịch vụ, trong khi nhiều khu định cư đã có sự cải thiện trong cung cấp dịch vụ mà không cần có giấy chứng nhận.
Từ khóa
Tài liệu tham khảo
Allanic, B., 2003, "Houses without subsidies: the (unofficial) people’s housing process in South Africa, with reference to Mandela Village (Tshwane)", unpublished report for the research project "La nouvelle coutume urbaine: évolution comparée des filières coutumières de la gestion foncière urbaine dans les pays d’Afrique subSaharienne", which is part of the Programme de Recherche Urbaine pour le Développement (PRUD), funded by the French Ministry of Foreign Affairs and ISTED, with further funding for this particular project from DFID
Angel, S., E. Brown, D. Dimitrova, D. Ehrenberg, J. Heyes, P. Kusek, G. Marchesi, V. Orozco, L. Smith and V. Ernesto ( 2006), "Secure tenure in Latin America and the Caribbean: regularization of informal urban settlements in Peru, Mexico and Brazil", Woodrow Wilson School of Public and International Affairs, Princeton University , New Jersey, 135 pages.
Aristazabal, N., 2004, Habitat International, 28, 2
Azuela, A. and E. Duhau ( 1998), " Tenure regularization, private property and public order in Mexico", in E Fernandes and A Varley (editors), Illegal Cities, Law and Urban Change in Developing Countries, Zed Press , London, 284 pages.
Banerjee, B., 2002, Background note prepared for the design of Kolkata Urban Services for the Poor Project (DFID)
Banerjee, B., Paper presented at the International Conference on Adequate and Affordable Housing for All - Research
Barbier, J., 2006, Programme de Restructuration des Quartiers Spontanés
Bromley, D. ( 2005), "The empty promises of formal titles: creating Potempkin villages in the tropics", University of Wisconsin-Madison , 11 pages.
Buckley, R.M., 2006, Land market issues: the mystery of capital revisited. Urban land policy - is titling the answer?
Cantuarias, F., Paper presented at the Scaling-up Poverty Reduction: A Global Learning Process and Conference
CLEP - Commission on Legal Empowerment of the Poor ( 2006), Overview Paper, UNDP, New York, accessible at http://www.undp.org/legalempowerment/pdf/HLCLEP_Overview.pdf, page 14.
Clichevsky, N. ( 2003), "Pobreza y acceso al suelo urbano. Algunas interrogantes sobre las políticas de regularización en América Latina ", United Nations and CEPAL, Santiago de Chile, December, 84 pages.
Cousins, B., 2005, Policy Brief
de Soto, Hernando ( 2000), The Mystery of Capital: Why Capitalism Triumphs in the West and Fails Everywhere Else, Basic Books, New York, 275 pages.
Deininger, K., 2003, Land policies for growth and poverty reduction
Deutsch, R. ( 2006), "Beneficiary assessment of land title recipients under the Land Management and Administration Project (LMAP)", prepared for the Ministry of Land Management, Urban Planning and Construction , Phnom Penh, 70 pages.
Dowall, D.E., 1998, Making urban land markets work: issues and policy options", prepared for a seminar on "Strategy on Urban Development and Local Governments
Durand-Lasserve, A. ( 2006), "Market-driven evictions and displacements: implications for the perpetuation of informal settlements in developing cities", in M Huchzermeyer and A Karam (editors), Informal Settlements. A Perpetual Challenge? University of Cape Town Press, pages 202-227.
Durand-Lasserve, A. and L. Royston ( 2002), Holding their Ground: Secure Land Tenure for the Urban Poor in Developing Countries, Earthscan Publications , London, 264 pages.
Durand-Lasserve, A., 2002, Secure tenure for the urban poor
Feder, G., 1989, World Bank Research Observer, 2, 164
Fernandes, E., 2006, Principles, bases and challenges of the national programme to support sustainable urban land regularization in Brazil
Field, E., 2006, Do property titles increase credit access among the urban poor?
Galiani, S., 2005, Property rights for the poor: effects of land titling
Graglia, J.M., 2002, At the end of the beginning: the formalization of property rights in emerging markets", Chazen Web Journal of International Business Autumn 2002, Columbia
Gravois, J., 2005, The de Soto delusion
Iied, 2006, Local innovation in securing land rights in Africa: lessons from experience
Kagawa, A. and J. Turksra ( 2002), " The process of land tenure formalization in Peru", in G Payne (editor) (2002), Land, Rights and Innovation: Improving Tenure Security for the Urban Poor , ITDG Publishing , London, 331 pages.
Kessides, C., 1997, World Bank experience with the provision of infrastructure services for the urban poor: preliminary identification and review of best practices
Land Equity, 2006, Land administration: indicators of success, future challenges
Lanjouw, J.O., 2002, The Economic Journal, 112
McAuslan, P., 2005, Urban land law in the Islamic Republic of Afghanistan
McAuslan, P., 2006, Legal pluralism as a policy option: is it desirable? Is it doable?
Mitchell, T. ( 2006), "The properties of markets: informal housing and capitalism’s mystery", Working Paper No 2, Cultural, Political Economy Working Paper Series, Institute for Advanced Studies in Social and Management Sciences, Lancaster University, 25 pages.
Nkurunziza, E., 2004, Informal land delivery processes in Kampala, Uganda: summary of findings and policy implications", Informal Land Delivery Processes in African Cities
Rakodi, C., 2004, Informal land delivery processes and access to land for the poor: a comparative study of six African cities", Informal Land Delivery Processes in African Cities
Ramirez Corzo, D., Paper presented at the N-AERUS Conference
République du Sénégal - Agence Nationale chargée de la Promotion de l’ Investissement et des Grands Travaux (APIX), 2006, Élaboration du plan de restructuration des quartiers de Pikine Sud traversés par l’autoroute Dakar-Diamniadio. Tâche 1: analyse des interventions passées et actuelles. Rapport d’études
Sims, D. ( 2002), "What is secure tenure in Egypt?", in G Payne (editor) (2002), Land, Rights and Innovation: Improving Tenure Security for the Urban Poor , ITDG Publishing, London, 331 pages.
Sukumaran, K., IPT Report
UN-Habitat, 2005, Land tenure, housing rights and gender - national and urban framework: Mexico
World Bank (2001), "Land, security, property rights and the urban poor: twenty-five years of World Bank experience ", World Bank Briefing Note 8, Washington DC.
World Bank (2004a), "Upgrading of low-income settlements in sub-Saharan Africa. Assessing the impact of formal and informal interventions", Draft, TF N° 024 943, World Bank, Washington DC, 128 pages.
World Bank (2004b), "Regional study on land administration, land markets and collateralized lending. East Asia and Pacific region", World Bank, Washington DC, 64 pages.
World Bank, 2006, Afghanistan