Động lực của các đối tượng giới hạn CNTT, hạ tầng thông tin và bản sắc tổ chức: sự đưa vào công nghệ mô hình 3D trong ngành kiến trúc, kỹ thuật và xây dựng

Informa UK Limited - Tập 17 - Trang 290-304 - 2008
Uri Gal1, Kalle Lyytinen2, Youngjin Yoo3
1Department of Business Studies, Aarhus School of Business, University of Aarhus, Aarhus, Denmark
2Department of Information Systems, Weatherhead School of Management, Case Western Reserve University, Cleveland, U.S.A.
3Department of Management Information Systems, Fox School of Business and Management, Temple University, Philadelphia, USA

Tóm tắt

Trong những năm gần đây, ngày càng nhiều công ty tham gia vào các thực hành hợp tác liên tổ chức để đạt được các mục tiêu kinh doanh của họ. Để hợp tác hiệu quả qua các ranh giới, các tổ chức cần vượt qua căng thẳng giữa bối cảnh riêng biệt của họ và nhu cầu tạo ra sự hiểu biết chung với các đối tác của họ trong hợp tác. Điều này đòi hỏi phải tạo ra các đối tượng chung như các đối tượng ranh giới. Trong khi các nghiên cứu trước đây về các đối tượng ranh giới đã nhấn mạnh vai trò của chúng như các thiết bị phiên dịch, chúng tôi xem xét chúng liên quan đến các hạ tầng thông tin mà chúng được nhúng, và bản sắc của các tổ chức sử dụng chúng. Chúng tôi đề xuất một mô hình phác thảo những mối quan hệ giữa ba khái niệm và minh họa động lực của nó thông qua việc trình bày hai nghiên cứu điển hình mô tả sự đưa vào công nghệ mô hình ba chiều vào ngành kiến trúc, kỹ thuật và xây dựng. Dựa trên các nghiên cứu điển hình, chúng tôi gợi ý rằng các đối tượng ranh giới, bên cạnh việc tạo điều kiện cho việc giao tiếp liên tổ chức, còn giúp hình thành bản sắc tổ chức. Chúng tôi further gợi ý sự xảy ra của một quy trình mà trong đó sự thay đổi trong các đối tượng ranh giới cho phép thay đổi trong các hạ tầng thông tin và bản sắc trong một tổ chức. Những thay đổi này, đến lượt nó, tạo ra các điều kiện cho sự thay đổi trong các tổ chức bên cạnh thông qua các đối tượng ranh giới và thực hành ranh giới.

Từ khóa

#đối tượng ranh giới #hạ tầng thông tin #bản sắc tổ chức #công nghệ mô hình 3D #hợp tác liên tổ chức

Tài liệu tham khảo

Albert S and Whetten DA (1985) Organisational identity. In Research in Organisational Behaviour (CUMMINGS LL and STAW BM, Eds), JAI Press, Greenwich, CT. Bechky BA (2003) Sharing meaning across occupational communities: the transformation of understanding on a production floor. Organization Science 14 (3), 312–330. Beck P (2001) The AEC dilemma: exploring the barriers to change. Leadership and Management in Engineering April 1 (2), 31–36. Berger PL and Luckmann T (1967) The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. Anchor Books, New York. Boland RJ, Lyytinen K and Yoo Y (2007) Wakes of innovation in project networks: the case of digital 3-D representations in architecture, engineering and construction. Organization Science 18 (4), 631–647. Bourdieu P (1991) Language and Symbolic Power. Harvard University Press, Cambridge, MA. Bowker GC (2005) Memory Practices in the Sciences. The MIT Press, Cambridge, MA. Bowker GC and Star SL (1999) Sorting Things Out: Classification and its Consequences. The MIT Press, Cambridge, MA. Briers M and Chua WF (2001) The role of actor-networks and boundary objects in management accounting change: a field study of an implementation of activity-based costing. Accounting, Organisations & Society 26, 237–269. Broadbent M, Weill P and Clair St. D (1999) The implications of information technology infrastructurefor business process redesign. MIS Quarterly 23 (2), 159–182. Callon M and Law J (1989) On the construction of sociotechnical networks: content and context revisited. Knowledge Society 9, 57–83. Carlile PR (2002) A pragmatic view of knowledge and boundaries: boundary objects in new product development. Organisation Science 13 (4), 442–455. Carlile PR (2004) Transferring, translating, and transforming: an integrative framework for managing knowledge across boundaries. Organisation Science 15 (5), 555–568. Ciborra UC (2000) From Control to Drift: The Dynamics of Corporate Information Infrastructures. Oxford University Press, Oxford. Duncan N (1995) Capturing flexibility of information technology infrastructure: a study of resource characteristics and their measure. Journal of Management Information Systems 12 (2), 37–57. Eisenhardt KM (1989) Building theories from case studies. Academy of Management Review 14 (4), 532–550. Eisenhardt KM and Graebner ME (2007) Theory building from cases: opportunities and challenges. Academy of Management Journal 50 (1), 25–32. Garrety K and Badham R (2000) The politics of socio-technical intervention: an interactionist view. Technology Analysis & Strategic Management 12 (1), 103–118. Gasson S (2006) A genealogical study of boundary-spanning IS design. European Journal of Information Systems 15, 26–41. Gioia DA, Schultz M and Corley KG (2000) Organizational identity, image, and adaptive instability. Academy of Management Journal 25 (1), 63–81. Hall S (1996) Who needs social identity?. In Questions of Cultural Identity (HALL S and Gay PD, Eds), Sage Publications: Beverley Hills, CA. Henderson K (1991) Flexible sketches and inflexible data-bases: visual communication, conscription devices and boundary objects in design engineering. Science, Technology& Human Values 16 (4), 448–473. Horton KS and Wood-Harper TA (2006) The shaping of IT trajectories: evidence from the UK public sector. European Journal of Information Systems 15, 214–224. Hsiao RL and Ormerod RJ (1998) A new perspective on the dynamics of information technology-enabled strategic change. Information Systems Journal 8 (1), 21–52. Labianca G, Gray B and Brass D (2000) A grounded model of organisational schema change during empowerment. Organisation Science 11 (2), 235–257. Lamb R and Davidson E (2005) Information and communication technology challenges to scientific professional identity. The Information Society 21, 1–24. Latour B (1987) Science in Action: How to Follow Scientists and Engineers Through Society. Harvard University Press, Cambridge. Levina N (2005) Collaborating on multiparty information systems development projects: A collective reflection-in-action view. Information Systems Research 16 (2), 109–130. Levina N and Vaast E (2005) The emergence of boundary spanning competence in practice: implications for implementation and use of information systems. MIS Quarterly 29 (2), 335–363. Merali Y (2002) The role of boundaries in knowledge processes. European Journal of Information Systems 11, 47–60. Oxford Dictionary: www.askoxford.com. Pawlowski SD and Robey D (2004) Bridging user organisations: knowledge brokering and the work of information technology professionals. MIS Quarterly 28 (4), 645–672. Ravasi D and Schultz M (2006) Responding to organisational identity threats: exploring the role of organisational culture. Academy of Management Journal 49 (3), 433–458. Robey D and Boudreau MC (1999) Accounting for the contradictory consequences of information technology: theoretical directions and methodological implications. Information Systems Research 10 (2), 167–187. Sasped J and Salter A (2004) Postcards from the edge: local communities, global programs and boundary objects. Organization Studies 25 (9), 1515–1534. Star SL (1999) The ethnography of infrastructure. American Behavioural Scientist 43 (3), 377–391. Star SL and Griesemer JR (1989) Institutional ecology, ‘translations’ and boundary objects: amateurs and professionals in Berkeley's museum of vertebrate zoology, 1907–1939. Social Studies of Science 19, 387–420. Star SL and Ruhleder K (1996) Steps toward an ecology of infrastructure: design and access for large information spaces. Information Systems Research 7 (1), 111–134. Subrahmanian E, Monrach I, Konda S, Granger H, Milliken R and Westerberg A (2003) Boundary objects and prototypes at the interfaces of engineering design. Computer Supported Cooperative Work 12, 185–203. Turner W, Bowker G, Gasser L and Zackland M (2006) Information infrastructures for distributed collective practices. Computer Supported Co-operative Work 15, 93–110. Van De Ven AH and Poole MS (1995) Explaining development and change in organisations. Academy of Management Review 20 (3), 510–540. Ward J and Elvin R (1999) A new framework for managing IT-enabled business change. Information Systems Journal 9 (3), 197–221. Wenger E (2000) Communities of practice and social learning systems. Organisation 7 (2), 225–246. Yakura EK (2002) Charting time: timelines as temporal boundary objects. Academy of Management Journal 45 (5), 956–970. Yin KR (2003) Case Study Research: Design and Methods. Sage Publications, Beverley Hills, CA.