Nội dung được dịch bởi AI, chỉ mang tính chất tham khảo
Tâm lý học so sánh về nhận thức hình dạng phức tạp
Tóm tắt
Các tác giả đã so sánh nhận thức hình dạng phức tạp ở người và khỉ. Các thành viên của cả hai loài đã tham gia vào một thí nghiệm theo mô hình Giống – Khác, trong đó họ đánh giá độ tương đồng của các cặp hình dạng có thể là biến thể của cùng một nguyên mẫu cơ bản. Đối với cả hai loài, các gradient tương đồng được phát hiện là dốc khi ra từ trung tâm biến hình của không gian tâm lý. Ngược lại, các gradient tương đồng được phát hiện là phẳng khi đi từ ngoại vi vào trung tâm của không gian tâm lý. Những kết quả này cho thấy có những nguyên tắc chung quan trọng trong các quá trình nhận thức hình dạng và so sánh hình dạng của người và khỉ. Cấu trúc tổng thể của không gian tâm lý thu được là giống nhau. Một phép đo có thể định lượng của khoảng cách tâm lý được áp dụng. Các phương pháp đã được thiết lập để tạo ra sự biến đổi hình dạng có kiểm soát có tác động giống nhau đến các sự đánh giá tương đồng của cả hai loài. Hình dạng ở ngoại vi trong không gian tâm lý của cặp hình dạng cần được đánh giá điều khiển độ mạnh của sự tương đồng cảm nhận của cặp đó. Những kết quả này có ý nghĩa rộng hơn cho việc nghiên cứu so sánh về nhận thức và phân loại.
Từ khóa
#nhận thức hình dạng #so sánh hình dạng #không gian tâm lý #gradient tương đồng #nghiên cứu so sánhTài liệu tham khảo
Attneave F, Arnoult MD (1956) The quantitative study of shape and pattern perception. Am J Psychol 53:452–471
Berkley MA, Stebbins WC (1990) Comparative perception: basic mechanisms. Wiley, Oxford
Blair M, Homa D (2001) Expanding the search for a linear separability constraint on category learning. Mem Cogn 29:1153–1164
Cook RG, Smith JD (2006) Stages of abstraction and exemplar memorization in pigeons’ category learning. Psychol Sci 17:1059–1067
D’Amato MR, Columbo M (1989) On the limits of the matching concept in monkeys (Cebus apella). J Exp Anal Behav 52:225–236
D’Amato MR, Salmon DP, Columbo M (1985) Extent and limits of the matching concept in monkeys (Cebus apella). J Exp Psychol Anim B 11:35–51
Dittrich W (1994) How monkeys see others: discrimination and recognition of monkeys’ shape. Behav Processes 33:139–154
Dittrich W, Gilbert F, Green P, McGregor P, Grewcock D (1993) Imperfect mimicry: a pigeon’s perspective. Proc R Soc Lond B 251:195–200
Fabre-Thorpe M, Richard G, Thorpe S (1998) Rapid categorization of natural images by rhesus monkeys. NeuroReport 9:303–308
Fagot J, Wasserman EA, Young ME (2001) Discriminating the relation between relations: the role of entropy in abstract conceptualization by baboons (Papio papio) and humans (Homo sapiens). J Exp Psychol Anim B 27:316–328
Fleming TM, Beran MJ, Washburn DA (2007) Disconnect in concept learning by rhesus monkeys: judgment of relations and relations-between-relations. J Exp Psychol Anim B 33:55–63
Green PR, Gentle L, Peake TM, Scusamore RE, McGregor PK, Gilbert F, Dittrich W (1999) Conditioning pigeons to discriminate naturally lit insect specimens. Behav Processes 46:97–102
Homa D, Rhoads D, Chambliss D (1979) Evolution of conceptual structure. J Exp Psychol Hum L 5:11–23
Homa D, Sterling S, Trepel L (1981) Limitations of exemplar-based generalization and the abstraction of categorical information. J Exp Psychol Hum L 7:418–439
Huber L (2001) Visual categorization in pigeons. In: Cook R (ed) Avian visual cognition. Robert Cook and Comparative Cognition Press, Medford. www.pigeon.psy.tufts.edu/avc/huber/
Huber L, Lenz R (1993) A test of the linear feature model of polymorphous concept discrimination with pigeons. Q J Exp Psychol 46B:1–18
Katz JS, Wright AA, Bachevalier J (2002) Mechanisms of same/different abstract-concept learning by rhesus monkeys (Macaca mulatta). J Exp Psychol Anim B 28:358–368
Knowlton BJ, Squire LR (1993) The learning of categories: parallel brain systems for item memory and category knowledge. Science 262:1747–1749
Medin DL, Schaffer MM (1978) Context theory of classification learning. Psychol Rev 85:207–238
Moore PWB (1997) Cetacean auditory psychophysics. Bioacoustics 8:61–78
Nosofsky RM (1987) Attention and learning processes in the identification and categorization of integral stimuli. J Exp Psychol Learn 13:87–108
Nosofsky RM, Zaki SR (1998) Dissociations between categorization and recognition memory in amnesic and normal individuals: an exemplar-based interpretation. Psychol Sci 9:247–255
Op de Beeck H, Wagemans J, Vogels R (2003) Asymmetries in stimulus comparisons by monkey and man. Curr Biol 13:1803–1808
Palmeri TJ, Flanery MA (1999) Learning about categories in the absence of training: profound amnesia and the relationship between perceptual categorization and recognition memory. Psychol Sci 10:525–530
Posner MI, Keele SW (1968) On the genesis of abstract ideas. J Exp Psychol 77:353–363
Posner MI, Goldsmith R, Welton KE (1967) Perceived distance and the classification of distorted patterns. J Exp Psychol 73:28–38
Reed SK (1972) Pattern recognition and categorization. Cogn Psychol 3:382–407
Rilling M, McDiarmid C (1965) Signal detection in fixed-ratio schedules. Science 148:526–527
Rosch E, Mervis CB (1975) Family resemblances: studies in the internal structure of categories. Cogn Psychol 7:573–605
Rumbaugh DM, Richardson WK, Washburn DA, Savage-Rumbaugh ES, Hopkins WD (1989) Rhesus monkeys (Macaca mulatta), video tasks, and implications for stimulus-response spatial contiguity. J Comp Psychol 103:32–38
Schusterman RJ, Barrett B (1975) Detection of underwater signals by a California sea lion and a bottlenose porpoise: variation in the payoff matrix. J Acoust Soc Am 57:1526–1537
Shields WE, Smith JD, Washburn DA (1997) Uncertain responses by humans and rhesus monkeys (Macaca mulatta) in a psychophysical same-different task. J Exp Psychol Gen 126:147–164
Sigala N, Gabbiani F, Logothetis NK (2002) Visual categorization and object representation in monkeys and humans. J Cogn Neurosci 14:187–198
Smith JD (2002) Exemplar theory’s predicted typicality gradient can be tested and disconfirmed. Psychol Sci 13:437–442
Smith JD, Minda JP (2001) Journey to the center of the category: the dissociation in amnesia between categorization and recognition. J Exp Psychol Learn 27:984–1002
Smith JD, Minda JP (2002) Distinguishing prototype-based and exemplar-based processes in category learning. J Exp Psychol Learn 28:800–811
Smith JD, Minda JP, Washburn DA (2004) Category learning in rhesus monkeys: a study of the Shepard, Hovland, and Jenkins tasks. J Exp Psychol Gen 133:398–414
Smith JD, Redford JS, Haas SM (2008a) The comparative psychology of same-different judgments by humans (Homo sapiens) and monkeys (Macaca mulatta). J Exp Psychol Anim B 34:361–374
Smith JD, Redford JS, Haas SM (2008b) Prototype abstraction by monkeys (Macaca mulatta). J Exp Psychol Gen 137:390–401
Stebbins WC (1970) Animal psychophysics: the design and conduct of sensory experiments. Appleton-Century-Crofts, East Norwalk
Tomonaga M, Matsusawa T (1992) Perception of complex geometric figures in chimpanzees (Pan troglodytes) and humans (Homo sapiens): analyses of visual similarity on the basis of choice reaction time. J Comp Psychol 106:43–52
Vonk J, MacDonald SE (2004) Levels of abstraction in orangutan (Pongo abelii). J Comp Psychol 118:8–13
Vonk J, Povinelli DJ (2006) Similarity and difference in the conceptual systems of primates: the unobservability hypothesis. In: Wasserman EA, Zentall TR (eds) Comparative cognition: experimental explorations of animal intelligence. Oxford University Press, New York, pp 363–387
Washburn DA, Rumbaugh DM (1992) Testing primates with joystick-based automated apparatus: lessons from the Language Research Center’s Computerized Test System. Behav Res Meth Ins C 24:157–164
Wasserman EA, Young ME, Fagot J (2001) Effects of number of items on the baboon’s discrimination of same from different visual displays. Anim Cogn 4:163–170
Wright AA, Santiago H, Sands S (1984) Monkey memory: same/different concept learning, serial probe acquisition, and probe delay effects. J Exp Psychol Anim B 10:513–529
Wright AA, Cook RG, Kendrick D (1989) Relational and absolute stimulus learning by monkeys in a memory task. J Exp Anal Behav 52:237–248
Wright AA, Shyan M, Jitsumori M (1990) Auditory same/different concept learning by monkeys. Anim Learn Behav 18:287–294
Wright AA, Rivera J, Katz JS, Bachevalier J (2003) Abstract-concept learning and list-memory processing by capuchin and rhesus monkeys. J Exp Psychol Anim B 29:184–198
Young ME, Wasserman EA, Garner KL (1997) Effects of number of items on the pigeon’s discrimination of same from different visual displays. J Exp Psychol Anim B 23:401–501