Giảng dạy Phương pháp Nghiên cứu Khoa học Chính trị ở Hungary: Chuyển giao các Thực hành Giảng dạy Tập trung vào Người Học vào Văn hóa Học thuật Tập trung vào Chủ đề

Springer Science and Business Media LLC - Tập 13 - Trang 78-95 - 2013
eszter simon1
1International and Regional Studies Institute, University of Szeged, Szeged, Hungary

Tóm tắt

Bài báo này thảo luận về những thách thức trong việc chuyển hướng sang phương pháp giảng dạy tập trung vào người học ở Trung-Đông Âu thông qua ví dụ về văn hóa học thuật tập trung vào môn học của Hungary và việc (thiết kế lại) một khóa học phương pháp nghiên cứu khoa học chính trị tại Đại học Szeged cho mùa xuân năm 2012. Mặc dù các quốc gia tham gia Quy trình Bologna đã ký kết tầm quan trọng của việc giảng dạy tập trung vào người học, nhưng ít quốc gia thực sự đã chuyển hướng theo chiều này. Thêm vào đó, chúng ta biết rất ít về cách mà các phương pháp giảng dạy này hoạt động bên ngoài bối cảnh dân chủ phương Tây. Tôi chỉ ra rằng nghiên cứu về giảng dạy là một phương tiện quan trọng để cải thiện quá trình giáo dục và rằng có những vấn đề cụ thể trong việc chuyển giao tri thức tập trung vào người học vào bối cảnh giáo dục đại học sau chủ nghĩa cộng sản. Cuối cùng, tôi lập luận rằng việc hiểu rõ bối cảnh giảng dạy là rất quan trọng để lập kế hoạch cho các khóa học tập trung vào người học một cách hiệu quả, điều này sẽ được thúc đẩy rất nhiều bởi việc trải nghiệm các bối cảnh giảng dạy khác thông qua các chương trình trao đổi giáo viên trong giai đoạn đầu sự nghiệp. Ủy ban Châu Âu gần đây đã xác nhận cam kết của mình đối với các chương trình trao đổi nhân viên, nhưng những cơ hội như vậy chỉ có khả năng mang lại lợi ích nếu chúng vượt ra ngoài kế hoạch trao đổi 6 tuần hiện tại mà chương trình Erasmus cung cấp.

Từ khóa

#giảng dạy tập trung vào người học; giáo dục đại học; nghiên cứu khoa học chính trị; bối cảnh giáo dục sau chủ nghĩa cộng sản; chương trình Erasmus

Tài liệu tham khảo

Biggs, J. and Tang, C. (2007) Teaching for Quality Learning at University. What the Teacher Does, London: SRHE and Open University Press. Blumberg, P. (2009) Developing Learner-Centered Teaching: A Practical Guide for Faculty, San Francisco: Jossey-Bass. Clark, A. (2011) ‘Embedding transferable skills and enhancing student learning in a political science research methods module: Evidence from the United Kingdom’, PS: Political Science & Politics 44 (1): 135–139. European Commission. (2008) ‘Modernising universities for Europe’s competitiveness in a global knowledge Economy’. Commission Staff Working Paper. Accompanying Document to the Report from the Commission to the Council on the Council Resolution of 23 November 2007, COM 680 Final. Brussels, 30 October, available at http://ec.europa.eu/education/, accessed 5 March 2013. European Commission. (2013) ‘European higher education in the world’. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, COM 499 Final. Brussels, 11 July, available at http://ec.europa.eu/education/news/20130711_en.htm, accessed 31August 2013. Felvi.hu. (2012) Available at http://www.felvi.hu, accessed 26 August 2012. Forehand, M. (2005) ‘Bloom’s Taxonomy: Original and Revised’, in M. Orey (ed.) Emerging Perspectives on Learning, Teaching, and Technology, Zurich: Jacobs Foundation, available at http://www.coe.uga.edu/epltt/bloom.htm, accessed 6 September 2012. Higher Education Law (Hungary). (2011) ‘CCIV’, available at http://ttkto.elte.hu/felveteli/FTV_080201.pdf, accessed 22 March 2013. Huba, M.E. and Freed, J.E. (2000) Learner-Centered Assessment on College Campuses: Shifting the Focus from Teaching to Learning, Boston: Alynn and Bacon. Karm, M., Remmik, M. and Haamer, A. (2012) ‘Combining International Experience with the Local Context: Designing and Improving Instructional Development in a Post-Soviet Setting’, in E. Simon and G. Pleschová (eds.) Teacher Development in Higher Education Existing Programs, Program Impact, and Future Trends, New York: Routledge, pp. 86–104. Ladányi, A. (1999) A Magyar Felsőoktatás a 20. Században [Hungarian Higher Education in the Twentieth Century], Budapest: Akadémiai Kiadó. Leston-Bandeira, C. (2013) ‘Methods teaching through a discipline research-oriented approach’, Politics. online first, DOI doi:10.1111/1467-9256.12013. London Communiqué. (2007) ‘The Official Bologna Process website’, available at The Official Bologna Process Web site, available at http://www.ehea.info/article-details.aspx?ArticleId=3, accessed March 2013. Nygaard, C. and Holtham, C. (2008) ‘The Need for Learning-Centred Higher Education’, in C. Nygaard and C. Holtham (eds.) Understanding Learning-Centred Higher Education, Copenhagen: Copenhagen Business School, pp. 11–30. Parker, J. (2010) ‘Undergraduate research-methods training in political science: A comparative perspective’, PS: Political Science & Politics 43 (1): 121–125. Pleschová, G., Simon, E., Quinlan, K., Murphy, J., Roxa, T. and Szabó, M. (2013) The Professionalisation of Academics as Teachers in Higher Education. Science Position Paper. Strasbourg: Standing Committee for the Social Sciences of the European Science Foundation. Ramsden, P. (1991) ‘A performance indicator of teaching quality in higher education: The course experience questionnaire’, Studies in Higher Education 16 (2): 129–151. Reeves, T.C. (2006) ‘How do you know they are learning? The importance of alignment in higher education’, International Journal of Learning Technology 2 (4): 294–309. Ryan, M., Saunders, C., Rainsford, E. and Thompson, E. (2012) ‘There’s madness in the methods: Assessing the use of audio-recorded researcher interviews as an aid to student learning in Politics and International Relations research methods modules’, Paper presented at the 5th Annual PSA and BISA Learning and Teaching Conference, Hull, UK, 18–19 September. Sárdi, C. (2012) A felsöoktatás-pedagógia kihívásai a 21.században [The Challenges of Higher Education Pedagogy in the 21st Century], Budapest: Eötvös József Könyvkiadó. Shingles, R., Becerra, R. and Pencek, B. (2006) ‘Changing teaching practice in a research methods course utilizing a student-centered approach’, Paper presented at the annual meeting of the APSA Teaching and Learning Conference, Renaissance Hotel, Washington DC, 18 February. Simon, E. and Pleschová, G. (unpublished manuscript) ‘Moving toward a student-centered learning environment: Institutional determinants and the impact of an educational development program’. Szabó, M. (2002a) ‘Political Science in Hungary’, in H.-D. Klingemann, E. Kulesza and A. Legutke (eds.) The State of Political Science In Central and Eastern Europe, Berlin, Germany: Sigma, pp. 129–156. Szabó, M. (2002b) ‘Political science – Hungary’, in M. Kaase, V. Sparschuh and A. Wenninger (eds.) Three Social Science Disciplines in Central and Eastern Europe: Handbook on Economics, Political Science and Sociology (1989–2001), Berlin: Social Science Information Center and Budapest: Collegium Budapest. Szabó, M. (2010) ‘A magyar politikatudomány helyzete 2010-ben [The state of Hungarian political science in 2010]’, Politikatudományi Szemle 19 (4): 133–148. Thies, C.G. and Hogan, R.E. (2005) ‘The state of undergraduate research methods training in political science’, PS: Political Science & Politics 38 (2): 293–297. University of Szeged. (2012a) ‘International Relations Master’s Program Curriculum’, available at http://www.juris.u-szeged.hu/oktatas/nemzetkozi-tanulmanyok/nemtan-mester-eu-120112, accessed 5 September 2012. University of Szeged. (2012b) ‘Political Science Master’s Program Curriculum’, available at http://www.juris.u-szeged.hu/oktatas/politikatudomany/politikatudomany-110915-110915, accessed 5 September 2012. Vihan, J. (2005) ‘The Prague School’, in G. Gregušová (ed.) How to Teach Political Science. The Experience of First-Time University Teachers, Paris: European Political Science Network pp. 31–36. Weimer, M. (2002) Learner-Centered Teaching: Five Key Changes to Practice, San Francisco: Jossey Bass.