Nhận thức của các bên liên quan về tiêu chí chuyển giao cho các can thiệp tăng cường sức khỏe: một nghiên cứu trường hợp

BMC Public Health - Tập 14 Số 1 - 2014
Justine Trompette1, Joëlle Kivits2, Lætitia Minary2, Linda Cambon2, François Alla2
1Inserm, CIC-EC, Centre hospitalier universitaire, 54000, Nancy, France
2EA 4360 Apemac, Faculté de médecine, Université de Lorraine, 54250, Vandœuvre-lès-Nancy, France

Tóm tắt

Tóm tắt Giới thiệu Những tác động của các can thiệp tăng cường sức khỏe không chỉ là kết quả của chính các can thiệp mà còn phụ thuộc vào bối cảnh mà chúng diễn ra. Mục tiêu của nghiên cứu này là phân tích, qua diễn ngôn của các bên liên quan, các đặc điểm của một can thiệp có thể ảnh hưởng đến kết quả của nó. Phương pháp Nghiên cứu trường hợp này được thực hiện dựa trên những cuộc phỏng vấn bán cấu trúc với các bên liên quan trong chương trình tăng cường sức khỏe ở cấp khu vực (PRALIMAP). Những giả thuyết chung về khả năng chuyển giao và về cách mà can thiệp được cho là tạo ra tác động của nó đã được sử dụng để xây dựng hướng dẫn phỏng vấn. Các cuộc phỏng vấn được phân tích bằng phương pháp mã hóa theo chủ đề. Kết quả Hai mươi ba bên liên quan đã được phỏng vấn. Kết quả cho thấy các bên liên quan chỉ đề cập đến đặc điểm của dân số và môi trường một cách rất hạn chế. Ba chủ đề nổi bật đã xuất hiện như là quan trọng đối với các bên liên quan: các phương thức thực hiện và phương pháp, các phương thức đã được sử dụng để huy động các đối tác; và các yếu tố thúc đẩy khả năng chuyển giao và rào cản. Kết luận Công việc của chúng tôi đóng góp vào việc hiểu biết sâu sắc hơn không chỉ về các yếu tố khả năng chuyển giao, mà còn về nhận thức của các bên liên quan về chúng, điều này cũng quan trọng không kém, vì chính những nhận thức đó là yếu tố trong việc huy động các đối tác, thực hiện và khả năng chuyển giao.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

Victora CG, Habicht J-P, Bryce J: Evidence-based public health: moving beyond randomized trials. Am J Public Health. 2004, 94: 400-405. 10.2105/AJPH.94.3.400.

Rychetnik L, Frommer M, Hawe P, Shiell A: Criteria for evaluating evidence on public health interventions. J Epidemiol Community Health. 2002, 56: 119-127. 10.1136/jech.56.2.119.

Nutbeam D: Evaluating health promotion—progress, problems and solutions. Health Promot Int. 1998, 13: 27-44. 10.1093/heapro/13.1.27.

McQueen D, Anderson L: Données probantes et évaluation des programmes en promotion de la santé. Ruptures. 2000, 7: 79-98.

McQueen DV: Strengthening the evidence base for health promotion. Health Promot Int. 2001, 16: 261-268. 10.1093/heapro/16.3.261.

McQueen D, Jones CM: Global Perspectives on Health Promotion Effectiveness. 2007, New York: Springer

Craig P, Dieppe P, Macintyre S, Michie S, Nazareth I, Petticrew M: Developing and evaluating complex interventions: the new Medical Research Council guidance. BMJ. 2008, 337: a1655-10.1136/bmj.a1655.

Campbell NC, Murray E, Darbyshire J, Emery J, Farmer A, Griffiths F, Guthrie B, Lester H, Wilson P, Kinmonth AL: Designing and evaluating complex interventions to improve health care. BMJ. 2007, 334: 455-459. 10.1136/bmj.39108.379965.BE.

Hawe P, Shiell A, Riley T: Theorising interventions as events in systems. Am J Community Psychol. 2009, 43: 267-276. 10.1007/s10464-009-9229-9.

Wang S, Moss JR, Hiller JE: Applicability and transferability of interventions in evidence-based public health. Health Promot Int. 2006, 21: 76-83.

Cambon L, Minary L, Ridde V, Alla F: Transferability of interventions in health education: a review. BMC Public Health. 2012, 12: 497-10.1186/1471-2458-12-497.

Burford B, Lewin S, Welch V, Rehfuess E, Waters E: Assessing the applicability of findings in systematic reviews of complex interventions can enhance the utility of reviews for decision making. J Clin Epidemiol. 2013, 66: 1251-1261. 10.1016/j.jclinepi.2013.06.017.

Dyrvig A-K, Kidholm K, Gerke O, Vondeling H: Checklists for external validity: a systematic review. J Eval Clin Pract. 2014

Green LW, Glasgow RE: Evaluating the relevance, generalization, and applicability of research: issues in external validation and translation methodology. Eval Health Prof. 2006, 29: 126-153. 10.1177/0163278705284445.

Burchett H, Umoquit M, Dobrow M: How do we know when research from one setting can be useful in another? A review of external validity, applicability and transferability frameworks. J Health Serv Res Policy. 2011, 16: 238-244. 10.1258/jhsrp.2011.010124.

Stirman SW, Kimberly J, Cook N, Calloway A, Castro F, Charns M: The sustainability of new programs and innovations: a review of the empirical literature and recommendations for future research. Implement Sci. 2012, 7: 17-10.1186/1748-5908-7-17.

Chaudoir SR, Dugan AG, Barr CHI: Measuring factors affecting implementation of health innovations: a systematic review of structural, organizational, provider, patient, and innovation level measures. Implement Sci IS. 2013, 8: 22-10.1186/1748-5908-8-22.

Feldstein AC, Glasgow RE: A Practical, Robust Implementation and Sustainability Model (PRISM). Jt Comm J Qual Patient Saf. 2008, 34: 228-243.

Dzewaltowski DA, Glasgow RE, Klesges LM, Estabrooks PA, Brock E: RE-AIM: evidence-based standards and a web resource to improve translation of research into practice. Ann Behav Med. 2004, 28: 75-80. 10.1207/s15324796abm2802_1.

Buffett C, Ciliska D, Thomas H: Can I Use This Evidence in my Program Decision? Assessing Applicability and Transferability of Evidence. 2007, Hamilton, ON: National Collaborating Centre for Methods and Tools

Laws RA, St George AB, Rychetnik L, Bauman AE: Diabetes prevention research: a systematic review of external validity in lifestyle interventions. Am J Prev Med. 2012, 43: 205-214. 10.1016/j.amepre.2012.04.017.

Cambon L, Minary L, Ridde V, Alla F: A tool to analyze the transferability of health promotion interventions. BMC Public Health. 2013, 13: 1184-10.1186/1471-2458-13-1184.

Desgroseilliers V, Vonarx N: Retrouver la complexité du réel dans les approches théoriques de promotion de la santé : transiter par l’identité du sujet. Sante Publique. 2014, 26: 17-31.

Ridde V, Mak G: La place des données qualitatives dans les évaluations en santé publique. adsp. 2009, 69: 32-34.

Wertz FJ, Charmaz K, McMullen LM, Josselson R, Anderson R, McSpadden E: Five Ways of Doing Qualitative Analysis: Phenomenological Psychology, Grounded Theory, Discourse Analysis, Narrative Research, and Intuitive Inquiry. 2011, New York: Guilford Publications

Flick U: An Introduction to Qualitative Research. 2009, Los Angeles: SAGE Publications, 4

Baxter P, Jack S: Qualitative case study methodology: study design and implementation for novice researchers. Qual Rep. 2008, 13: 544-559.

Bonsergent E, Agrinier N, Thilly N, Tessier S, Legrand K, Lecomte E, Aptel E, Hercberg S, Collin J-F, Briançon S: Overweight and obesity prevention for adolescents. Am J Prev Med. 2013, 44: 30-39. 10.1016/j.amepre.2012.09.055.

Miles MB, Huberman AM, Saldaña J: Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. 2013, Thousand Oaks: SAGE Publications, 3

Programme national nutrition santé - 2011–2015 - Ministère des Affaires sociales et de la Santé - http://www.sante.gouv.fr. [http://www.sante.gouv.fr/programme-national-nutrition-sante-2011-2015.html]

Hercberg S, Chat-Yung S, Chauliac M: The French National Nutrition and Health Program: 2001–2006–2010. Int J Public Health. 2008, 53: 68-77. 10.1007/s00038-008-7016-2.

Kam C-M, Greenberg MT, Walls CT: Examining the role of implementation quality in school-based prevention using the PATHS curriculum. Promoting Alternative THinking Skills Curriculum. Prev Sci Off J Soc Prev Res. 2003, 4: 55-63. 10.1023/A:1021786811186.

Tzenalis A, Sotiriadou C: Health promotion as multi-professional and multi-disciplinary work. Int J Caring Sci. 2010, 3: 49-55.

Saunders RP, Evans AE, Kenison K, Workman L, Dowda M, Chu YH: Conceptualizing, implementing, and monitoring a structural health promotion intervention in an organizational setting. Health Promot Pract. 2013, 14: 343-353. 10.1177/1524839912454286.

Potvin L, Bilodeau A, Gendron S: Trois défis pour l’évaluation en promotion de la santé. Promot Educ. 2008, 15 (1 suppl): 17-21. 10.1177/1025382308093991.

Damschroder LJ, Aron DC, Keith RE, Kirsh SR, Alexander JA, Lowery JC: Fostering implementation of health services research findings into practice: a consolidated framework for advancing implementation science. Implement Sci IS. 2009, 4: 50-10.1186/1748-5908-4-50.

Poland B, Krupa G, McCall D: Settings for health promotion: an analytic framework to guide intervention design and implementation. Health Promot Pract. 2009, 10: 505-516. 10.1177/1524839909341025.

Flottorp SA, Oxman AD, Krause J, Musila NR, Wensing M, Godycki-Cwirko M, Baker R, Eccles MP: A checklist for identifying determinants of practice: a systematic review and synthesis of frameworks and taxonomies of factors that prevent or enable improvements in healthcare professional practice. Implement Sci IS. 2013, 8: 35-10.1186/1748-5908-8-35.

Gagliardi AR, Brouwers MC: Integrating guideline development and implementation: analysis of guideline development manual instructions for generating implementation advice. Implement Sci IS. 2012, 7: 67-10.1186/1748-5908-7-67.

Cambon L, Alla F: [Transfer and sharing of public health knowledge: reflections on the components of a national information system in France]. Santé Publique Vandoeuvre-Lès-Nancy Fr. 2013, 25: 757-762.

Nutley S, Walter I, Davies HTO: Promoting evidence-based practice models and mechanisms from cross-sector review. Res Soc Work Pract. 2009, 19: 552-559. 10.1177/1049731509335496.

Munerol L, Cambon L, Alla F: [Knowledge brokering: definition and application based on a review of the literature]. Santé Publique Vandoeuvre-Lès-Nancy Fr. 2013, 25: 587-597.

Ridde V, Dagenais C, Boileau M: An exploratory synthesis of knowledge brokering in public health. Sante Publique. 2013, 25: 137-145.

Pawson R, Tilley N: Realistic Evaluation. 1997, Thousand Oaks: SAGE Publications