Tăng trưởng thông minh và mối liên hệ giữa giao thông và sử dụng đất: Nghiên cứu cho chúng ta biết điều gì?

International Regional Science Review - Tập 28 Số 2 - Trang 146-167 - 2005
Susan Handy1
1Department of Environmental Science and Policy, University of California, Davis

Tóm tắt

Mối liên hệ giữa giao thông và sử dụng đất nằm ở trung tâm nỗ lực tại Hoa Kỳ nhằm chống lại sự bành trướng đô thị thông qua các chiến lược tăng trưởng thông minh. Những người ủng hộ tăng trưởng thông minh thường đưa ra một số luận điểm cụ thể về mối quan hệ giữa giao thông và sử dụng đất: (1) xây dựng thêm đường cao tốc sẽ góp phần vào sự bành trướng đô thị, (2) xây dựng thêm đường cao tốc sẽ dẫn đến việc lái xe nhiều hơn, (3) đầu tư vào hệ thống giao thông đường sắt nhẹ sẽ làm tăng mật độ dân cư, và (4) áp dụng các chiến lược thiết kế đô thị mới sẽ làm giảm việc sử dụng xe hơi. Bài báo này khám phá mức độ hỗ trợ của bằng chứng hiện có cho bốn luận điểm này và cung cấp một cái nhìn tổng quan về lý thuyết, nỗ lực nghiên cứu và các tranh luận hiện tại liên quan đến từng luận điểm. Cái nhìn tổng quan này cho thấy bốn luận điểm chưa được giải quyết hoàn toàn: các nhà nghiên cứu đã đạt được nhiều tiến bộ hơn về một số luận điểm so với những luận điểm khác, nhưng ngay cả trong những trường hợp tốt nhất, khả năng của chúng ta để dự đoán tác động của các chính sách tăng trưởng thông minh vẫn còn hạn chế.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

2003, Welcome: A message from the director

10.1111/j.1435-5597.1960.tb01710.x

American Planning Association, 2002, Policy guide on smart growth

Austin Neighborhoods Together Political Action Committee, 2001, No tax increase for roads to now here! P.O. Box 49794

Bauman, A., 2002, Physical activity assessments for health-related research, 241

Ben-Akiva, M. E., 1985, Discrete choice analysis: Theory and application to travel demand

10.1111/0022-4146.00099

Boarnet, M. G., 2001, Transportation Research A, 35, 823

10.1093/oso/9780195123951.001.0001

Boarnet, M., 2000, Do highways matter? Evidence and policy implications of highways’ influence on metropolitan development

Calthorpe, P., 1993, The next American metropolis: Ecology, community and the American dream

10.1080/01944368408977170

10.1177/088122017001001

10.1080/01944360308976303

10.3141/1805-02

10.1080/01944369508975634

10.1016/S1361-9209(97)00009-6

Cervero, R., 1995, Access, 7, 2

10.1016/S0166-0462(00)00040-5

Choo, S., 2001, Impacts of home-based telecommuting on vehicle-miles traveled: A nationwide time series analysis

Congress for the New Urbanism (CNU), 2002, Charter of the new urbanism

Domencich, T. A., 1975, Urban travel demand: A behavioral analysis

Downs, A., 1992, Stuck in traffic: Coping with peak-hour traffic congestion

Duany, A., 1991, Towns and town-making principles

10.3141/1780-10

Federal Transit Administration (FTA), 2002, New starts evaluation and rating process

Friedman, B., 1992, Transportation Research Record, 1446, 63

Garrison, W. L., 1959, Studies of highway development and geographic change

Guiliano, G., 1995, Access, 6, 3

10.1016/S1361-9209(96)00010-7

10.1016/S0749-3797(02)00475-0

10.1023/A:1011850618753

Hansen, M., 1998, Freeway expansion and land development: An empirical analysis of transportation corridors

10.1080/01944365908978307

Hartgen, D., 1999, Beltways: Boon, bane, or blip? Factors influencing changes in urbanized area traffic, 1990-1997

Katz, P., 1994, The new urbanism: Toward an architecture of community

Kienitz, R., 1999, Austin-American Statesman, A11

10.1023/A:1017959825565

10.1177/0739456X0102100103

10.1007/BF00177453

10.1080/01944360308978019

Kulash, W., 1990, Development, 21, 21

Levine, J., 2002, Land use and transportation alternatives: Constraint or expansion of household choice?

2002, Light rail now! Austin

Litman, T., 2001, ITE Journal, 71, 38

Masse, L. C., 2002, American Journal of Preventive Medicine, 23, 44, 10.1016/S0749-3797(02)00473-7

McNally, M. G., 1993, Transportation Research Record, 1607, 105, 10.3141/1607-15

10.7312/mitc94522

Mohring, H., 1961, Journal of Political Economy, 61, 248

10.1023/A:1014221024304

10.1080/01944368908975398

Noland, R. B., 2002, Transportation Research B, 7, 1

Payne-Maxie Consultant, 1980, The land use and development impacts of beltways

Pushkarev, B. S., 1977, Public transportation and land use policy

Sierra Club, 2003, Stop sprawl: Sierra Club Challenge to Sprawl Campaign

10.3141/1812-24

Train, K., 1986, Qualitative choice analysis: Theory, econometrics, and an application to automobile demand

Transit Cooperative Research Program (TCRP), 1995, Research Results Digest

Transit Cooperative Research Program (TCRP), 1998, Economic impact analysis of transit investments: Guidebook for practitioners

10.17226/9676

Transportation Research Board (TRB), 1996, Effects of highway bypasses on rural communities and small urban areas

Transportation Research Board (TRB), 1998, Highway capacity expansion and induced travel: evidence and implications

Vesalli, K. V., 1996, Berkeley Planning Journal, 11, 71

Vermont Forum on Sprawl, 2003, What is sprawl?