Vai trò của Khoa học Học tập và Công nghệ Học tập trong Giáo dục Kỹ thuật Y sinh: Tổng quan về những Tiến bộ Gần đây
Tóm tắt
▪ Tóm tắt Giáo dục trong lĩnh vực kỹ thuật y sinh đem lại nhiều thách thức cho tất cả các thành phần trong quá trình giáo dục—giảng viên, sinh viên và nhà tuyển dụng của các cử nhân tốt nghiệp. Mặc dù các hệ thống giáo dục kỹ thuật y sinh đã được phát triển trong 40 năm qua, nhưng sự quan tâm và tốc độ phát triển của những chương trình này đã tăng tốc trong những năm gần đây. Những tiến bộ mới trong khoa học học tập đã cung cấp khung để kiểm tra lại các mô hình giảng dạy trong lĩnh vực kỹ thuật y sinh. Công trình này cho thấy rằng môi trường học tập nên được tập trung vào người học, tập trung vào kiến thức, tập trung vào đánh giá và tập trung vào cộng đồng. Ngoài ra, công nghệ học tập cung cấp tiềm năng để đạt được môi trường này một cách hiệu quả. Các nhà giáo dục kỹ thuật y sinh đang đứng trước cơ hội thiết kế và triển khai các hệ thống học tập mới có thể tận dụng những tiến bộ trong khoa học học tập, công nghệ học tập và cải cách trong giáo dục kỹ thuật.
Từ khóa
#Giáo dục kỹ thuật y sinh #khoa học học tập #công nghệ học tập #hệ thống học tập #cải cách giáo dụcTài liệu tham khảo
Biomedical Engineering Society.1996.Planning a Career in Biomedical Engineering. http://mecca.org/BME/BMES/society/index.htm
The Whitaker Foundation.http://www.whitaker.org/glance/definition.html
Institute of Biological Engineering.http://www.ibeweb.org
Latimer J, 1998, Peterson's Graduate Programs in Engineering and Applied Sciences.
Whitaker Summit. http://summit.whitaker.org
National Science Foundation Engineering Education Coalitions.http://www.needs.org/coalitions/
Harris TR. 2001. Annual Report on the VaNTH ERC. http://www.vanth.org/Annual_Report3.pdf
Lesgold A, Glaser R, Rubinson H, Klopfer D, Feltovich P, Wang Y. 1988.Expertise in a complex skill: diagnosing x-ray pictures.InThe Nature of Expertise, ed. MTH Chi, R Glaser, MJ Farr, pp. 311–42. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum
deGroot A, 1965, Thought and Choice in Chess.
Simon HA. 1980.Problem solving and education.InProblem Solving and Education: Issues in Teaching and Research, ed. DT Tuma, R Reif, pp. 81–96. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum
Bransford JD, 1993, The IDEAL Problem Solver.
Bransford JD, Franks JJ, Vye NJ, Sherwood RD. 1989.New approaches to instruction: because wisdom can't be told.InSimilarity and Analogical Reasoning, ed. S Vosniadou, A Ortony, pp. 470–97. New York: Cambridge Univ. Press
Bransford JD, Zech L, Schwartz D, Barron B, Vye N, et al. 2000.Designs for environments that invite and sustain mathematical thinking.InSymbolizing, Communicating, and Mathematizing: Perspectives on Discourse, Tools, and Instructional Design, ed. P Cobb, pp. 275–324. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum
Hatano G, Inagaki K. 1986.Two courses of expertise.InChild Development and Education in Japan, ed. H Stevenson, H Azuma, K Hakuta, pp. 262–72. New York: Freeman
Bransford JD, Schwartz D. 1999.Rethinking transfer: a simple proposal with multiple implications.InReview of Research in Education, ed. A Iran-Nejad, PD Pearson, 24:61–100. Washington, DC: Am. Educ. Res. Assoc.
Detterman DK, 1993, Transfer on Trial: Intelligence, Cognition and Instruction.
Whitehead AN, 1929, The Aims of Education.
Anderson PA. 1987.What do decision makers do when they make a foreign policy decision? The implications for the comparative study of foreign policy.InNew Directions in the Study of Foreign Policy, ed. CF Hermann, CN Kegley Jr, JN Fosenau, pp. 285–308. Boston, MA: Allen Urwin
Kolodner JL, 1991, Artif. Intell. Mag., 12, 52
Nitsch KE, 1977, Structuring decontextualized forms of knowledge.
Mestre JP, 1994, Cognitive aspects of learning and teaching science.
Minstrell JA. 1989.Teaching science for understanding.InToward the Thinking Curriculum: Current Cognitive Research, ed. LB Resnick, LE Klopfer, pp. 129–49. Alexandria, VA: Assoc. Superv. Curric. Dev.
Cognition and Technology Group at Vanderbilt., 1997, The Jasper Project: Lessons in Curriculum, Instruction, Assessment, and Professional Development.
Schwartz DL, Lin X, Brophy S, Bransford JD. 2000.Toward the development of flexibly adaptive instructional designs.InInstructional Design Theories and Models: Volume II, ed. CM Reigeluth, pp 183–213. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Assoc.
Barrows HS, 1985, How to Design a Problem-Based Curriculum for the Preclinical Years.
Hmelo CE, Gotterer GS, Bransford JD. 1994.The cognitive effects of problem-based learning: a preliminary study. Presented at Annu. Meet. Am. Educ. Res. Assoc., New Orleans
Hmelo CE. 1994.Development of independent learning and thinking: a study of medical problem solving and problem-based learning. PhD thesis. Vanderbilt Univ., Nashville, Tenn. 197 pp.
Cognition and Technology Group at Vanderbilt., 1996, Schools for Thought in Nashville: Interim Report.
Brown AL. 1975.The development of memory: knowing, knowing about knowing, and knowing how to know.InAdvances in Child Development and Behavior, ed. HW Reese, 10:103–52. New York, NY: Academic
Flavell JC. 1976.Metacognitive aspects of problem solving.InThe Nature of Intelligence, ed. LB Resnick. Hillsdale, pp. 231–35. NJ: Lawrence Erlbaum Assoc.
Scardamalia M, Bereiter C, Lamon M. 1994.The CSILE Project: trying to bring the classroom into world 3.InClassroom Lessons: Integrating Cognitive Theory and Classroom Practice, ed. K McGilly, pp. 201–28. Cambridge, MA: MIT Press/Bradford Books
Bransford JD, 1999, How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School.
Cognition and Technology Group at Vanderbilt., 1996, Com. Assoc. Comp. Mach., 39, 106
Bourne JR, 1995, The Influence of Technology on Engineering Education.
Bereiter C, 1993, Surpassing ourselves: an inquiry into the nature and implications of expertise.
Bransford JD, Zech L, Schwartz D,Cognition and Technology Group at Vanderbilt.2000. Designs for environments that invite and sustain mathematical thinking. InSymbolizing, Communicating, and Mathematizing: Perspectives on Discourse, Tools, and Instructional Design, ed. P Cobb, E Yackel, K McClain, pp. 275–324. Hillsdale, NJ: Erlbaum
Anderson JR. 1990.Analysis of student performance with the LISP tutor.InDiagnostic Monitoring of Skill and Knowledge Acquisition, ed. N Frederiksen, R Glaser, A Lesgole, MG Shafto, pp. 27–50. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Assoc.
Koedinger KR, 1997, Int. J. Artif. Intell. Edu., 8, 30
Project Links Homepage:http://links.math.rpi.edu/
Moe MT, Blodget H. 2000. The knowledge web. White Pap., Glob. Secur. Res. Econ. Group, Merril Lynch
Advanced Distributed Learning.http://www.adlnet.org
Macromedia Authorware.http://www.macromedia.com/software/authorware
Murray T, 1999, Int. J. Artif. Intell. in Edu., 10, 98
The Web of Asynchronous Learning Networks.www.aln.org
Natl. Acad. Eng., 1974, A Study of Engineering in Medicine and Health Care: A Final Report to the National Institutes of Health.