Tên lửa và lông vũ: Hiểu về giá cả bất đối xứng

RAND Journal of Economics - Tập 40 Số 4 - Trang 673-687 - 2009
Mariano Tappata1
1, University of British Columbia

Tóm tắt

Giá cả tăng nhanh như tên lửa nhưng giảm chậm như lông vũ. Thực tế được xác định này trong nhiều thị trường đã được xác nhận bởi nhiều nghiên cứu thực nghiệm. Trong bài viết này, tôi phát triển một mô hình có các doanh nghiệp cạnh tranh và người tiêu dùng có thông tin một phần hợp lý, trong đó phản ứng không đối xứng đối với chi phí của các doanh nghiệp xuất hiện một cách tự nhiên. Trái ngược với ý kiến công chúng và các công trình trước đây, sự thông đồng không cần thiết để giải thích kết quả như vậy.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

10.1016/j.ijindorg.2004.11.001

10.1016/0140-9883(91)90022-R

10.2307/2297813

10.1162/003355397555118

10.2307/1349239

10.2307/1912045

Cabral L.andFishman A.Business as Usual: A Consumer Search Theory of Sticky Prices and Asymmetric Price Adjustment.” Department of Economics Stem School of Business New York University 2008.

Chandra A.andTappata M.Consumer Search and Dynamic Price Dispersion: An Application to Gasoline Markets.” Sauder School of Business University of British Columbia 2008.

10.2307/2527083

Deltas G.Assymetries in Retail Gasoline Price Dynamics and Local Market Power.” Department of Economics University of Illinois Urbana‐Champaign 2007.

10.1111/1540-5982.00120

Geweke J.F.Issues in the Rockets and Feathers Gasoline Price Literature.” Report to Federal Trade Commission 2004.

10.2307/1244026

Hannan T.H., 1991, The Rigidity of Prices: Evidence from the Banking Industry, American Economic Review, 84, 938

10.1257/000282804322970823

10.1111/0034-6527.00315

10.1023/A:1013364513064

Karrenbrock J.D., 1991, The Behavior of Retail Gasoline Prices: Symmetric or Not?, Federal Reserve Bank of St. Louis Review, 73, 19

Klenow P.J.andWillisJ.Real Rigidities and Nominal Price Changes.” Working Paper No. RWP06‐03 Federal Reserve Board of Kansas City 2006.

Lewis M.Asymmetric Price Adjustment and Consumer Search: An Examination of the Retail Gasoline Market.” Department of Economics The Ohio State University 2005.

10.2307/1912661

10.2307/2118485

10.1111/j.1467-6451.2007.00303.x

10.1086/262126

10.1086/260796

10.1086/260229

10.2307/2555953

Stahl D.O., 1989, Oligopolistic Pricing with Sequential Consumer Search, American Economic Review, 79, 700

Tappata M.Consumer Search Price Dispersion and Asymmetric Pricing.”Ph.D. dissertation UCLA 2006.

10.1287/msom.1060.0141

Varian H.R., 1980, A Model of Sales, American Economic Review, 70, 651

10.1111/j.1467-6451.2008.00351.x

10.2307/1241124

10.1111/j.0741-6261.2008.00027.x