Giao thông công cộng trong đại dịch: nghiên cứu sự thay đổi trong việc sử dụng giao thông công cộng và các hệ lụy về công bằng tại Boston, Houston và Los Angeles

Julene Paul1, Brian D. Taylor1
1UCLA Institute of Transportation Studies, 3320 Public Affairs Building, Los Angeles, CA, 90095, USA

Tóm tắt

Tóm tắtMặc dù đại dịch COVID-19 đã làm đảo lộn nhiều khía cạnh của cuộc sống như chúng ta đã biết, nhưng tác động của nó đối với giao thông công cộng ở Hoa Kỳ là đặc biệt ấn tượng. Nhiều người đi làm bằng giao thông công cộng trước đây đã chuyển sang làm việc tại nhà hoặc chuyển sang sử dụng phương tiện cá nhân. Nhưng đối với những ai vẫn tiếp tục làm việc ngoài nhà và không thể lái xe—những người chủ yếu có thu nhập thấp và là người da đen hoặc người Tây Ban Nha—giao thông công cộng vẫn là một phương tiện di chuyển quan trọng. Tuy nhiên, hầu hết các cơ quan giao thông đã giảm dịch vụ trong năm đầu của đại dịch, phản ánh nhu cầu đi lại giảm, chi phí tăng và ngân sách không chắc chắn. Để phân tích các tác động của đại dịch đối với các hệ thống giao thông công cộng và người dùng của chúng, chúng tôi xem xét sự thay đổi trong việc sử dụng xe buýt theo khu phố ở Boston, Houston và Los Angeles từ năm 2019 đến 2020. Kết hợp dữ liệu lên xe theo điểm dừng, khảo sát hành khách và dữ liệu từ cục dân số, chúng tôi xác định các mối liên hệ giữa các mẫu đi lại thay đổi và các khu phố. Chúng tôi nhận thấy rằng ngay từ đầu đại dịch, những khu phố có nhiều hộ nghèo và không phải người da trắng đã mất tỷ lệ hành khách ít hơn; tuy nhiên, khoảng cách giữa các khu phố có tỷ lệ mất hành khách cao và thấp đã thu hẹp lại khi đại dịch kéo dài. Chúng tôi cũng mô hình hóa sự thay đổi hành khách với việc kiểm soát nhiều yếu tố. Lượng hành khách tại Houston và LA thường vượt trội hơn Boston, với các yếu tố từ môi trường xây dựng và nhân khẩu học giải thích một phần sự khác biệt quan sát được. Những khu phố có tỷ lệ cư dân người Tây Ban Nha và người da đen cao hơn đã giữ lại nhiều hành khách hơn trong đại dịch, trong khi những khu phố có mức độ tiếp cận phương tiện cao hơn và nhiều người làm việc có khả năng làm việc từ xa lại mất nhiều hành khách hơn, trong các trường hợp khác là như nhau. Chúng tôi kết luận rằng vai trò dịch vụ xã hội của giao thông công cộng đã được nâng cao trong đại dịch, và việc phục vụ những người di chuyển tại các khu phố dễ bị tổn thương sẽ vẫn rất quan trọng khi thoát ra khỏi tình trạng này.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

American Public Transportation Association: Who rides public transportation: passenger demographics and travel (2017). https://www.apta.com/wp-content/uploads/Resources/resources/reportsandpublications/Documents/APTA-Who-Rides-Public-Transportation-2017.pdf

American Public Transportation Association: Public transportation ridership report: second quarter 2020. American Public Transportation Association (2020). https://www.apta.com/wp-content/uploads/2020-Q2-Ridership-APTA.pdf

American Public Transportation Association: APTA ridership trends. APTA (2021). https://transitapp.com/apta

American Public Transportation Association: APTA ridership trends. APTA (2022). https://transitapp.com/apta

Barrero, J.M., Bloom, N., Davis, S.J.: Why working from home will stick. National Bureau of Economic Research (2021). https://doi.org/10.3386/w28731

Berrebi, S.J., Watkins, K.E.: Who’s ditching the bus? Transp. Res. Part a: Policy Pract. 136, 21–34 (2020). https://doi.org/10.1016/j.tra.2020.02.016

Brough, R., Freedman, M., Phillips, D.C.: Understanding socioeconomic disparities in travel behavior during the COVID-19 pandemic. J. Reg. Sci. 61(4), 753–774 (2021). https://doi.org/10.1111/jors.12527

Bureau of Transportation Statistics: COVID-19 takes a bite out of 2020 passenger transportation. Data Spotlights (2021). https://www.bts.gov/data-spotlight/covid-19-takes-bite-out-2020-passenger-transportation

Conway, M.W., Salon, D., da Silva, D.C., Mirtich, L.: How will the COVID-19 pandemic affect the future of urban life? Early evidence from highly-educated respondents in the United States. Urb. Sci. 4(4), 50 (2020). https://doi.org/10.3390/urbansci4040050

Daniels, R., Mulley, C.: Explaining walking distance to public transport: the dominance of public transport supply. J. Transp. Land Use 6(2), 5–20 (2013)

Dasmalchi, E., Taylor, B.D.: Examining shifts in the balance of riders and bus service before and during the pandemic in Boston, Houston, and Los Angeles. Findings (2022). https://doi.org/10.32866/001c.34216

DeWeese, J., Hawa, L., Demyk, H., Davey, Z., Belikow, A., El-Geneidy, A.: A tale of 40 cities: a preliminary analysis of equity impacts of COVID-19 service adjustments across North America. Transp. Find. (2020). https://doi.org/10.32866/001c.13395

Dingel, J.I., Neiman, B.: How many jobs can be done at home? J. Public Econ. 189, 104235 (2020). https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2020.104235

Dougherty, C., Casselman, B.: House hunters are leaving the city, and builders can’t keep up. The New York Times (2021). https://www.nytimes.com/2021/05/29/business/economy/new-home-building-suburbs

Federal Highway Administration: 2017 National Household Travel Survey (2018). https://nhts.ornl.gov/

Federal Transit Administration: the National Transit Database (NTD) [Text]. Federal Transit Administration (2020). https://www.transit.dot.gov/ntd

Freemark, Y.: Transit ridership dropped at heavy rail stations during the COVID-19 pandemic, but ridership change depended on neighborhood characteristics. Urban Institute (2021). https://www.urban.org/urban-wire/transit-ridership-dropped-heavy-rail-stations-during-covid-19-pandemic-ridership-change-depended-neighborhood-characteristics

Frost, M.: New York City subway ridership down 92 percent due to coronavirus. Brooklyn Daily Eagle (2020). https://brooklyneagle.com/articles/2020/04/08/new-york-city-subway-ridership-down-92-percent-due-to-coronavirus/

Garrett, M., Taylor, B.D.: Reconsidering social equity in public transit. Berkeley Plan. J. 13(1), 6–27 (1999). https://doi.org/10.5070/BP313113028

Haag, M.: Office vacancies soar in New York, a dire sign for the city’s recovery. The New York Times (2021). https://www.nytimes.com/2021/07/01/nyregion/manhattan-vacant-office-space-real-estate.html

He, Q., Rowangould, D., Karner, A., Palm, M., LaRue, S.: COVID-19 pandemic impacts on essential transit riders: findings from a U.S. Survey. Transp. Res. Part D: Transp. Environ. 105, 103217 (2022). https://doi.org/10.1016/j.trd.2022.103217

Hlatshwako, T.G., Shah, S.J., Kosana, P., Adebayo, E., Hendriks, J., Larsson, E.C., Hensel, D.J., Erausquin, J.T., Marks, M., Michielsen, K., Saltis, H., Francis, J.M., Wouters, E., Tucker, J.D.: Online health survey research during COVID-19. The Lancet Digit. Health 3(2), e76–e77 (2021). https://doi.org/10.1016/S2589-7500(21)00002-9

Houston Metro: Local bus ridership data, April (2019a)

Houston Metro: Local bus ridership data, October (2019b)

Houston Metro: Local bus ridership data, April (2020a)

Houston Metro: Local bus ridership data, October (2020b)

Houston-Galveston Area Council: 2017 Regional Transit Onboard Origin Destination Survey (2018)

Hu, S., Chen, P.: Who left riding transit? Examining socioeconomic disparities in the impact of COVID-19 on ridership. Transp. Res. Part D: Transp. Environ. 90, 102654 (2021). https://doi.org/10.1016/j.trd.2020.102654

Jiao, J., Azimian, A.: Socio-economic factors and telework status in the US during the COVID-19 pandemic. Transp. Find. (2021). https://doi.org/10.32866/001c.23573

LA Metro: Local bus ridership data, April (2019a)

LA Metro: Local bus ridership data, October (2019b)

LA Metro: Local bus ridership data, April (2020a)

LA Metro: Local bus ridership data, October (2020b).

LA Metro: On-Board customer satisfaction survey (October-November (2019c). Metro Research. https://www.metro.net/news/research/

Liu, L., Miller, H.J., Scheff, J.: The impacts of COVID-19 pandemic on public transit demand in the United States. PLoS ONE 15(11), e0242476 (2020). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0

Liu, S., Su, Y.: The impact of the Covid-19 pandemic on the demand for density: evidence from the US housing market. Econ. Lett. 207, 110010 (2021). https://doi.org/10.1016/j.econlet.2021.110010

Manduca, R.: The spatial structure of US metropolitan employment: new insights from administrative data. Environ. Plan. b: Urb. Anal. City Sci. (2020). https://doi.org/10.1177/2399808320934821

Manville, M., Taylor, B.D., Blumenberg, E., Schouten, A.: Vehicle access and falling transit ridership: evidence from Southern California. Transportation (2022). https://doi.org/10.1007/s11116-021-10245-w

MBTA: 2015–17 MBTA systemwide passenger survey. Boston Region Metropolitan Planning Organization (2018). https://www.ctps.org/apps/mbtasurvey2018/

MBTA: Local bus ridership data, April (2019a)

MBTA: Local bus ridership data, October (2019b)

MBTA: Local bus ridership data, April (2020a)

MBTA: Local bus ridership data, October (2020b)

Palm, M., Sturrock, S.L., Howell, N.A., Farber, S., Widener, M.J.: The uneven impacts of avoiding public transit on riders’ access to healthcare during COVID-19. J. Transp. Health 22, 101112 (2021). https://doi.org/10.1016/j.jth.2021.101112

Parker, M.E.G., Li, M., Bouzaghrane, M.A., Obeid, H., Hayes, D., Frick, K.T., Rodríguez, D.A., Sengupta, R., Walker, J., Chatman, D.G.: Public transit use in the United States in the era of COVID-19: transit riders’ travel behavior in the COVID-19 impact and recovery period. Transp. Policy 111, 53–62 (2021). https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2021.07.005

Piantadosi, S., Byar, D.P., Green, S.B.: The ecological fallacy. Am. J. Epidemiol. 127(5), 893–904 (1988)

Puentes, R.: COVID’s differing impact on transit ridership. Eno Center for Transportation (2020). https://www.enotrans.org/article/covids-differing-impact-on-transit-ridership/

Osorio, J., Liu, Y., Ouyang, Y.: Executive orders or public fear: What caused transit ridership to drop in Chicago during COVID-19? Transp. Res. Part D: Transp. Environ. 105, 103226 (2022). https://doi.org/10.1016/j.trd.2022.103226

Schuman, R.: INRIX U.S. National Traffic Volume Synopsis: Issue #6 (April 18 – 24, 2020) (2020). INRIX. https://inrix.com/blog/2020/04/covid19-us-traffic-volume-synopsis-6/

Taylor, B.D., Morris, E.A.: Public transportation objectives and rider demographics: Are transit’s priorities poor public policy? Transportation 42(2), 347–367 (2015). https://doi.org/10.1007/s11116-014-9547-0

The Economist: why the used-car market is sending American inflation soaring. The Economist (2021). https://www.economist.com/graphic-detail/2021/06/15/why-the-used-car-market-is-sending-american-inflation-soaring

The New York Times: Coronavirus (Covid-19) Data in the United States (2020). https://github.com/nytimes/covid-19-data

U.S. Census Bureau: American Community Survey 5-Year Estimates (2004–2018) (2018). https://www.census.gov/programs-surveys/acs

U.S. Census Bureau: American Community Survey 1-Year Estimates (2019a). https://www.census.gov/programs-surveys/acs

U.S. Census Bureau: Longitudinal employer-household dynamics origin-destination employment statistics (LODES). Center for Economic Studies (2019b). https://lehd.ces.census.gov/data/#lodes

Zhang, Y., Palm, M., Scheff, J., Farber, S., Widener, M.: Travel survey recruitment through Facebook and Transit App: lessons from COVID-19. Transp. Find. (2020). https://doi.org/10.32866/001c.18066