Nội dung được dịch bởi AI, chỉ mang tính chất tham khảo
Giáo Dục Y Khoa và Ngành Dược Phẩm: Quản Lý Một Liên Minh Không Thoải Mái
Tóm tắt
Ngành y tế và ngành dược phẩm là hai thành phần thiết yếu trong dịch vụ chăm sóc sức khỏe hiện đại. Mặc dù chúng có những khác biệt cơ bản về mục tiêu và tiêu chuẩn đạo đức, nhưng lợi ích của hai nhóm này có sự trùng lặp đáng kể và sự hợp tác của chúng mang lại lợi ích cho tất cả các bên liên quan. Những nguy cơ đạo đức tiềm ẩn trong sự pha trộn giữa các hệ thống khác nhau chỉ có thể được quản lý thông qua sự chú ý cẩn trọng đến tính độc lập trong việc ra quyết định lâm sàng và giáo dục. Các nhà giáo dục y khoa giữ một vị trí quan trọng trong quy trình này. Các chính sách hợp lý, sự rõ ràng về vai trò, tính minh bạch trong các thỏa thuận tài chính và sự tự kiểm tra nghiêm túc là những yếu tố thiết yếu cho việc giảng dạy thành công và duy trì tính toàn vẹn của giáo dục y khoa.
Từ khóa
#Giáo dục y khoa #ngành dược phẩm #đạo đức trong y tế #sự hợp tác giữa y tế và dược phẩm #quản lý liên minh.Tài liệu tham khảo
Wazana A: Physicians and the pharmaceutical industry. Is a gift ever just a gift? JAMA 2000; 283: 373–380
Orlowski JP, Wateska L: The effects of pharmaceutical firm enticements on physician prescribing patterns. Chest 1992; 102: 270–273
National Institutes of Health. The NIH Almanac — Appropriations. Available at http://www.nih.gov/about/almanac/appropriations/index.htm; updated Jan 20, 2005. Accessed on Oct 5, 2005
Pharmaceutical Research and Manufacturers of America: Pharmaceutical Industry Profile 2005. Washington, DC: PhRMA 2005
Angell M: The Truth about Drug Companies: How They Deceive Us and What to Do About It. New York, Random House, 2004, pp 16–17
Centers for Medicare and Medicaid Services: An overview of the U.S. healthcare system: two decades of change, 1980–2000. Available at http://www.cms.hhs.gov/charts/healthcare-system/chapter1.pdf. Accessed on Oct 5, 2005
Mohl PC: Psychiatric training program engagement with the pharmaceutical industry: an educational issue, not strictly an ethical one. Acad Psychiatry 2005; 29: 215–221
Sierles FS, Brodkey AC, Cleary LM, et al: Medical students’ exposure to and attitudes about drug company interactions: a national survey. JAMA 2005; 294: 1034–1042
Varley CK, Jibson MD, McCarthy M, et al: A survey of the interactions between psychiatry residency programs and the pharmaceutical industry. Acad Psychiatry 2005; 29: 40–46
Ziegler MG, Lew P, Singer BC: The accuracy of drug information from pharmaceutical sales representatives. JAMA 1995; 273: 1296–1298
Chren MM, Landefeld S: Physicians’ behavior and their interactions with drug companies: a controlled study of physicians who requested additions to a hospital drug formulary. JAMA 1994; 271: 684–689
Brodkey AC: The role of the pharmaceutical industry in teaching psychopharmacology: a growing problem. Acad Psychiatry 2005; 29: 222–229
Accreditation Council for Continuing Medical Education: ACCME Annual Report Data 2004. Available at: http://www.accme.org/dir_docs/doc_upload/2130a818-1c9f-400b-9d54-56b3f8f9a2f6_uploaddocument.pdf. Accessed Oct 6, 2005
Accreditation Council for Continuing Medical Education: ACCME accreditation policies including information for provider implementation. Available at: http://www.accme.org/dir_docs/doc_upload/8f4b847a-5917-4e4f-ae5f-ca0dc231dda7_uploaddocument.pdf. Accessed Oct 6, 2005
Food and Drug Administration: Final Guidance on Industry-Supported Scientific and Educational Activities. Federal Register 1997; 62: 64073–64100. Available at: http://www.fda.gov/cber/gdlns/sciedu.txt. Accessed Oct 6, 2005
Accreditation Council for Graduate Medical Education: Principles to guide the relationship between graduate medical education and industry. Available at: http://www.acgme.org/acWebsite/positionPapers/pp_GMEGuide.pdf. Accessed Oct 6, 2005
Coyle SL: Physician-industry relations. Part 1: individual physicians. Ann Intern Med 2002; 136: 396–402
Randall ML, Rosenbaum JR, Rohrbaugh RM, et al: Attitudes and behaviors of psychiatry residents toward pharmaceutical representatives before and after an educational intervention. Acad Psychiatry 2005; 29: 33–39