Ảnh hưởng của đại dịch COVID-19 đến sức khỏe tâm thần và sự hạnh phúc của các bậc phụ huynh có trẻ nhỏ: nghiên cứu phỏng vấn định tính

BMC Psychology - Tập 9 Số 1 - 2021
Jo Dawes1, Tom May2, Alison McKinlay2, Daisy Fancourt2, Alexandra Burton2
1UCL Collaborative Centre for Inclusion Health, Institute of Epidemiology and Health Care, University College London, London, UK
2Department of Behavioural Science and Health, Institute of Epidemiology and Health Care, University College London, London, UK

Tóm tắt

Tóm tắtNền tảng

Các bậc phụ huynh đã phải đối mặt với những thách thức đặc biệt trong thời kỳ đại dịch bệnh coronavirus 2019 (COVID-19), bao gồm các hạn chế về di chuyển, các biện pháp cách ly, làm việc tại nhà và việc đóng cửa các trường học cùng cơ sở chăm sóc trẻ em. Hiện tại, có sự thiếu hụt nghiên cứu định tính sâu sắc khảo sát cách những thay đổi này đã ảnh hưởng đến sức khỏe tâm thần và sự hạnh phúc của các bậc phụ huynh.

Phương pháp

Các cuộc phỏng vấn định tính bán cấu trúc với 29 bậc phụ huynh có trẻ nhỏ. Các cuộc phỏng vấn được phân tích bằng cách sử dụng phân tích chủ đề phản xạ.

Kết quả

Chúng tôi đã xác định năm chủ đề tổng thể ảnh hưởng đến sức khỏe tâm thần và sự hạnh phúc của người tham gia: (1) điều chỉnh nhiều trách nhiệm và sự thay đổi trong gia đình; (2) sự gián đoạn trong đời sống gia đình; (3) sự thay đổi trong các mạng lưới hỗ trợ thông thường; (4) sự thay đổi trong các mối quan hệ cá nhân; và (5) việc sử dụng các chiến lược đối phó. Người tham gia đã mô tả sự căng thẳng và kiệt sức khi điều chỉnh nhiều áp lực và trách nhiệm mâu thuẫn giữa việc ở nhà, học tập và công việc, mà không có các mạng lưới hỗ trợ thông thường và trong bối cảnh thói quen bị gián đoạn. Vai trò và mối quan hệ trong gia đình đôi khi bị thử thách, tuy nhiên, nhiều bậc phụ huynh đã xác định các chiến lược đối phó giúp bảo vệ sự hạnh phúc của họ, bao gồm việc tiếp cận không gian ngoài trời, dành thời gian xa gia đình, và tránh xung đột cùng các thông tin liên quan đến đại dịch trên phương tiện truyền thông.

Từ khóa

#COVID-19 #sức khỏe tâm thần #sự hạnh phúc #phụ huynh #nghiên cứu định tính

Tài liệu tham khảo

Wright L, Steptoe A, Fancourt D. How are adversities during COVID-19 affecting mental health? Differential associations for worries and experiences and implications for policy. medRxiv. 2020:2020.05.14.20101717.

Aknin LB, De Neve JE, Dunn EW, Fancourt D, Goldberg E, Helliwell J, et al. A Review and Response to the Early Mental Health and Neurological Consequences of the COVID-19 Pandemic. PsyArXiv. 2021.

Banks J, Fancourt D, Xu X. Mental health and the COVID-19 pandemic. In: Helliwell J, Layard R, Sachs JD, JE. DN, editors. World Happiness Report. New York: Sustainable Development Solutions Network; 2021. p. 109–30.

Goldstein B, Giroir B, Randolph A. International pediatric sepsis consensus conference: definitions for sepsis and organ dysfunction in pediatrics. Pediatr Crit Care Med. 2005;6(1):2–8.

Calvano C, Engelke L, Di Bella J, Kindermann J, Renneberg B, Winter SM. Families in the COVID-19 pandemic: parental stress, parent mental health and the occurrence of adverse childhood experiences-results of a representative survey in Germany. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2021.

Pierce M, Hope H, Ford T, Hatch S, Hotopf M, John A, et al. Mental health before and during the COVID-19 pandemic: a longitudinal probability sample survey of the UK population. Lancet Psychiatry. 2020;7(10):883–92.

Fong V, Iarocci G. Child and Family Outcomes Following Pandemics: A Systematic Review and Recommendations on COVID-19 Policies. J Pediatr Psychol. 2020;45(10):1124–43.

Moscardino U, Dicataldo R, Roch M, Carbone M, Mammarella IC. Parental stress during COVID-19: A brief report on the role of distance education and family resources in an Italian sample. Curr Psychol. 2021;40:5749.

Thorell LB, Skoglund C, de la Peña AG, Baeyens D, Fuermaier ABM, Groom MJ, et al. Parental experiences of homeschooling during the COVID-19 pandemic: differences between seven European countries and between children with and without mental health conditions. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2021:1–13.

Fontanesi L, Marchetti D, Mazza C, Di Giandomenico S, Roma P, Verrocchio MC. The effect of the COVID-19 lockdown on parents: A call to adopt urgent measures. Psychol Trauma Theory Res Pract Policy. 2020;12(S1):S79–81.

Loades ME, Chatburn E, Higson-Sweeney N, Reynolds S, Shafran R, Brigden A, et al. Rapid systematic review: the impact of social isolation and loneliness on the Mental Health of Children and Adolescents in the Context of COVID-19. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2020;59(11):1218-39.e3.

Morgul E, Kallitsoglou A, Essau CA. Psychological effects of the COVID-19 lockdown on children and families in the UK. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes. 2020;7(3).

Foundation MH. Parenting during the coronavirus outbreak 2021. Available from: https://www.mentalhealth.org.uk/coronavirus/parenting-during-coronavirus-outbreak.

Andrew A, Cattan S, Costa Dias M, Farquharson C, Kraftman L, Krutikova S, et al. How are mothers and fathers balancing work and family under lockdown? : Insitute of Fiscal Studies; 2020. Contract No.: IFS Briefing Note BN290.

Bu F, Steptoe A, Mak HW, Fancourt D. Time-use and mental health during the COVID-19 pandemic: a panel analysis of 55,204 adults followed across 11 weeks of lockdown in the UK. medRxiv. 2020:2020.08.18.20177345.

www.covidsocialstudy.org. Accessed 14th October 2021

Michie S, van Stralen MM, West R. The behaviour change wheel: a new method for characterising and designing behaviour change interventions. Implement Sci. 2011;6:42.

Berkman LF, Glass T, Brissette I, Seeman TE. From social integration to health: Durkheim in the new millennium. Soc Sci Med. 2000;51(6):843–57. https://doi.org/10.1016/s0277-9536(00)00065-4.

M E. The Sense of Coherence in the Salutogenic Model of Health. In: Mittelmark MB SS, Eriksson M, editor. The Handbook of Salutogenesis [Internet]: Cham (CH): Springer; 2016.

Braun V, Clarke V. Reflecting on reflexive thematic analysis. Qual Res Sport Exerc Health. 2019;11(4):589–97. https://doi.org/10.1080/2159676X.2019.1628806.

McElroy E, Patalay P, Moltrecht B, Shevlin M, Shum A, Creswell C, et al. Demographic and health factors associated with pandemic anxiety in the context of COVID-19. Br J Health Psychol. 2020;25(4):934–44.

Wu M, Xu W, Yao Y, Zhang L, Guo L, Fan J, et al. Mental health status of students’ parents during COVID-19 pandemic and its influence factors. General Psychiatry. 2020;33(4):e100250.

Patrick SW, Henkhaus LE, Zickafoose JS, Lovell K, Halvorson A, Loch S, et al. Well-being of parents and children during the COVID-19 pandemic: A National Survey. Pediatrics. 2020;146(4):e2020016824.

Cohen S, Wills TA. Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychol Bull. 1985;98(2):310–57.

Kawachi I, Berkman LF. Social ties and mental health. J Urban Health. 2001;78(3):458–67.

Goodwin R, Sugiyama K, Sun S, Aida J, Ben-Ezra M. Psychological distress after the Great East Japan Earthquake: two multilevel 6-year prospective analyses. Br J Psychiatry. 2019;216(3):144–50.

Kalish Y, Luria G, Toker S, Westman M. Till stress do us part: On the interplay between perceived stress and communication network dynamics. J Appl Psychol. 2015;100(6):1737–51.

Xue B, McMunn A. Gender differences in unpaid care work and psychological distress in the UK Covid-19 lockdown. PLoS ONE. 2021;16(3):e0247959.

McMunn A, Bird L, Webb E, Sacker A. Gender divisions of paid and unpaid work in contemporary UK couples. Work Employ Soc. 2019;34(2):155–73.

Families W. COVID-19 and fleixble working: the perspective from working parents and carers. London: Working Families; 2020.

Papalexandris N, Kramar R. Flexible working patterns: towards reconciliation of family and work. Empl Relat. 1997;19(6):581–95.

Huebener M, Waights S, Spiess CK, Siegel NA, Wagner GG. Parental well-being in times of Covid-19 in Germany. Rev Econ Household. 2021;19(1):91–122.

Kåks P, Målqvist M. Peer support for disadvantaged parents: a narrative review of strategies used in home visiting health interventions in high-income countries. BMC Health Serv Res. 2020;20(1):682.

McCubbin HI. Integrating coping behavior in family stress theory. J Marriage Fam. 1979;41(2):237–44.

Burton A, McKinlay A, Aughterson H, Fancourt D. Impact of the Covid-19 pandemic on the mental health and wellbeing of adults with mental health conditions in the UK: a qualitative interview study. J Ment Health. 2021. https://doi.org/10.1080/09638237.2021.1952953.

McKinlay A, Fancourt D, Burton A. A qualitative study about the mental health and wellbeing of older adults in the UK during the COVID-19 pandemic. BMC Geriatr. 2021;21:439. https://doi.org/10.1186/s12877-021-02367-8.

Aughterson H, McKinlay AR, Fancourt D, Burton A. Psychosocial impact on frontline health and social care professionals in the UK during the COVID-19 pandemic: a qualitative interview study. BMJ Open. 2021;11(2):e047353.

Holahan CJ, Moos RH, Holahan CK, Brennan PL, Schutte KK. Stress generation, avoidance coping, and depressive symptoms: a 10-year model. J Consult Clin Psychol. 2005;73(4):658–66.

Dijkstra MTM, Homan AC. Engaging in rather than disengaging from stress: effective coping and perceived control. Front Psychol. 2016;7:1415.