ĐỔI MỚI VÀ ÁP LỰC CẠNH TRANH*

Journal of Industrial Economics - Tập 56 Số 3 - Trang 419-469 - 2008
Xavier Vives1,2
1IESE Business School, Universidad de Navarra, Barcelona, Spain
2Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, Spain. e-mail: [email protected] .

Tóm tắt

Tôi phân tích tác động của cạnh tranh đối với đổi mới quy trình và giới thiệu sản phẩm, và thu được những kết quả vững chắc có hiệu lực trong một loạt cấu trúc thị trường và chế độ cạnh tranh. Kết quả cho thấy việc tăng số lượng doanh nghiệp có xu hướng giảm chi tiêu tiết kiệm chi phí mỗi doanh nghiệp, trong khi việc tăng mức độ có thể thay thế của sản phẩm, với hoặc không có sự gia nhập tự do, lại làm tăng chi tiêu này - miễn là mà cầu trung bình cho các loại sản phẩm không giảm. Tăng quy mô thị trường dẫn đến tăng chi tiêu tiết kiệm chi phí mỗi doanh nghiệp và có tác động khó xác định đối với số lượng các loại sản phẩm được cung cấp, trong khi việc giảm chi phí gia nhập làm tăng số lượng doanh nghiệp tham gia và các loại sản phẩm nhưng lại giảm chi tiêu tiết kiệm chi phí cho mỗi loại sản phẩm. Các kết quả này được mở rộng đến các biện pháp khác về áp lực cạnh tranh và đầu tư vào chất lượng sản phẩm. Khung lý thuyết và kết quả cung cấp cái nhìn về các chiến lược thực nghiệm để đánh giá tác động của cạnh tranh đối với đổi mới.

Từ khóa


Tài liệu tham khảo

10.1162/0033553041502144

10.2307/2951599

Aghion P., 1998, Endogenous Growth Theory

Aghion P.;Bloom N.;Blundell R.;Griffith R.andHowitt P. 2002 ‘Competition and Innovation: An Inverted U Relationship ’ Institute of Fiscal Studies Working Paper 02–04.

10.1162/0033553053970214

10.1162/1542476054430834

10.1006/game.1996.0062

10.1016/S0167-7187(00)00071-0

10.1111/1467-937X.00129

10.7551/mitpress/2450.001.0001

10.1515/9781400879762-024

D'Aspremont C., 1988, Cooperative and Noncooperative R&D in Duopoly with Spillovers, American Economic Review, 78, 1133

D'Aspremont C., 1990, Cooperative and Noncooperative R&D in Duopoly with Spillovers, American Economic Review, 80, 641

10.2307/2534776

10.2307/2297458

Berry S.andWaldfogel J. 2003 ‘Product Quality and Market Size ’ NBER Working Papers 9675 National Bureau of Economic Research Inc.

10.1162/003355302320935052

10.2307/2950548

10.1016/0167-7187(93)90023-6

Bloom N.andVan Reenen J. 2006 ‘Measuring and Explaining Management Practices Across Firms and Countries ’ NBER Working Paper 12216 National Bureau of Economic Research Inc.

10.1111/1467-937X.00097

10.2307/2601000

Bowley A. L., 1924, The Mathematical Groundwork of Economics

Caves R., 1990, Efficiency in U.S. Manufacturing Industries

10.1111/j.0022-1821.2005.00246.x

Cohen W., 1995, Handbook of the Economics of Innovation and Technological Change

10.2307/2235365

10.2307/2109925

Cohen W.;Nelson R.andWalsh J. 2000 ‘Protecting their Intellectual Assets: Appropriability Conditions and Why U.S. Manufacturing Firms Patent or Not ’ NBER Working Paper 7552.

10.1162/1542476054729437

10.2307/2231788

Dixit A., 1977, Monopolistic Competition and Optimum Product Diversity, American Economic Review, 67, 297

Ebell M.andHaefke C. 2002 ‘Product Market Deregulation and Labor Market Outcomes ’ Working Papers 02.08 Swiss National Bank Study Center Gerzensee.

Edgeworth F. Y., 1881, Mathematical Physics: An Essay on the Application of Mathematics to the Moral Sciencies

Fudenberg D.andTirole J. 1984 ‘The Fat Cat Effect the Puppy Dog Ploy and the Lean and Hungry Look ’American Economic Review Papers and Proceedings of the Ninety‐Sixth Annual Meeting of the American Economic Association 74 pp.361–368.

10.1016/0022-0531(79)90041-3

10.1257/00028280260344759

10.1093/oxfordjournals.oep.a041965

Geroski P., 1991, Market Dynamics and Entry

Geroski P., 1994, Market Structure, Corporate Performance and Innovative Activity

Griliches Z., 1995, Handbook of Economics of Innovation and Technological Change

10.1086/261653

Grossman G. M., 1991, Innovation and Growth in the Global Economy

10.1257/jep.8.1.23

Gual J.andNeven D. 1993 ‘Deregulation in the European Banking Industry: 1980–1991 ’ European Economy/Social Europe no. 3.

10.2307/3003639

10.2307/2555867

10.2307/2555973

10.1016/0304-405X(94)00816-J

10.1086/467390

10.1086/466689

Kihlstrom R. 1999 ‘Bertrand Cournot and Monopolistically Competitive Equilibria ’ mimeo.

10.1086/422563

10.2307/3003518

10.1257/089533002320950984

Krugman P., 1995, Handbook of International Economics, Vol. III, 124

Leahy D., 1997, Public Policy Towards R&D in Oligopolistic Industries, American Economic Review, 87, 642

10.2307/2555456

10.1002/(SICI)1097-0266(1998120)19:12<1111::AID-SMJ21>3.0.CO;2-W

10.1006/jeth.1993.1028

Markiewicz K.;Rose N.andWolfram C. 2007 ‘Do Market Reduce Costs? Assessing the Impact of Regulatory Restructuring on U.S. Electric Generation Efficiency ’American Economic Review 97 pp.1250–1277.

Mas‐Colell A., 1995, Microeconomic Theory

10.1086/262082

10.1111/1468-0297.00652

10.1086/262040

10.1162/JEEA.2006.4.5.929

10.2307/2297299

10.2307/2171831

10.1002/cir.3880010112

10.1006/jeth.1997.2270

10.1257/000282803769206395

10.2307/2937946

10.1086/261725

10.2307/3003323

Schankerman M. 1991 ‘How Valuable is Patent Protection? Estimates by Technology Field Using Patent Renewal Data ’ NBER Working Papers 3780 National Bureau of Economic Research Inc.

10.2307/2555404

10.2307/2109651

Scherer F., 1990, Industrial Market Structure and Economic Performance

10.2307/2971709

10.1086/258251

10.1017/S0022050700102311

10.1016/0022-0531(80)90028-9

10.2307/1912285

10.1111/j.1467-6435.1969.tb02520.x

10.4159/harvard.9780674433403

10.2307/2555525

10.2307/1911463

Sutton J., 1991, Sunk Costs and Market Structure: Price Competition, Advertising, and the Evolution on Concentration

10.1016/0014-2921(95)00065-8

Sutton J., 1998, Technology and Market Structure: Theory and History

Suzumura K., 1995, Competition Commitment, and Welfare

10.1111/j.1430-9134.2000.00053.x

Symeonidis G., 2002, The Effects of Competition; Cartel Policy and the Evolution of Strategy and Structure in British Industry

10.1016/S0167-7187(02)00052-8

10.1086/424743

10.1162/003465304323031094

Tandon P., 1984, Innovation, Market Structure, and Welfare, American Economic Review, 74, 394

Tellis G., 1996, First to Market, First to Fail? Real Causes of Enduring Market Leadership, Sloan Management Review, 65

10.1016/0022-0531(85)90086-9

10.1016/0167-7187(89)90032-5

Vives X., 1999, Oligopoly Pricing: Old Ideas and New Tools

10.1257/0022051054661558

10.1007/978-1-349-18584-9_13