Quản trị chăm sóc sức khỏe trong các phản ứng nhân đạo: một khảo sát về thực hành hiện tại giữa các tổ chức nhân đạo quốc tế

Prudence Jarrett1, Yasin Fozdar1, Nada Abdelmagid1, Francesco Checchi1
1Faculty of Epidemiology and Population Health, London School of Hygiene and Tropical Medicine, London, UK

Tóm tắt

Tóm tắt Bính tính Các tổ chức nhân đạo quốc tế lớn cung cấp và trực tiếp cung cấp dịch vụ y tế cho hàng triệu người trong các tình huống khủng hoảng hàng năm, đồng thời nắm một quyền lực đáng kể để quyết định các dịch vụ y tế nào sẽ được cung cấp, cách thức và đối tượng nhận dịch vụ, trải rộng trên một nhiều lĩnh vực y tế khác nhau. Dù đã trải qua hàng thập kỷ cải cách nhằm nâng cao trách nhiệm trong lĩnh vực này, thực hành y tế công cộng của các tổ chức nhân đạo vẫn chưa được giám sát chặt chẽ cả ở những quốc gia nơi họ đặt trụ sở và nơi họ cung cấp dịch vụ y tế. Chúng tôi đã khảo sát thực hành quản trị y tế hiện tại của các tổ chức nhân đạo quốc tế lớn để hiểu rõ hơn về những gì các tổ chức đang thực hiện nhằm đảm bảo giám sát và trách nhiệm cho các dịch vụ y tế trong các phản ứng nhân đạo. Phương pháp Kết quả Các người tham gia từ 13 tổ chức đã hoàn thành bảng câu hỏi. Thực hành quản trị chăm sóc sức khỏe đã được thực hiện với những mức độ khác nhau giữa các tổ chức, nhưng thường bị tác động bởi yêu cầu của nhà tài trợ và các yếu tố bên ngoài hơn là sự cải thiện hiệu suất chương trình. Những điểm mạnh chung bao gồm việc đưa quản trị vào chính sách tổ chức, sự sẵn có cao của các hướng dẫn kỹ thuật và việc giám sát chặt chẽ dịch vụ dược phẩm. Những điểm yếu thường gặp bao gồm sự tham gia kém của người thụ hưởng, việc sử dụng thông tin y tế không nhất quán để ra quyết định, việc thực hiện không có hệ thống các cuộc kiểm toán y tế, việc quản lý không nhất quán các sự cố lâm sàng, và thiếu các cơ hội đào tạo và phát triển nghề nghiệp.

Từ khóa

#quản trị chăm sóc sức khỏe #tổ chức nhân đạo #thực hành y tế #giám sát dịch vụ y tế #trách nhiệm trong chăm sóc sức khỏe.

Tài liệu tham khảo

OCHA. Global Humanitarian Overview 2020. Geneva: United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs. p. 2019. https://www.unocha.org/global-humanitarian-overview-2020; Accessed 7 Feb 2020

ALNAP. The state of the humanitarian system. London: Active Learning Network for Accountability and Performance/Overseas Development Institute; 2018.

Maxwell DG, Gelsdorf K. Understanding the humanitarian world. London: Routledge; 2019. https://doi.org/10.4324/9780429279188.

Barnett MN. Humanitarian governance. Annu Rev Polit Sci. 2013;16(1):379–98. https://doi.org/10.1146/annurev-polisci-012512-083711.

Dijkzeul D, Sandvik KB. A world in turmoil: governing risk, establishing order in humanitarian crises. Disasters. 2019;43(S2):S85–S108. https://doi.org/10.1111/disa.12330.

Salama P, Spiegel P, Talley L, Waldman R. Lessons learned from complex emergencies over past decade. Lancet. 2004;364(9447):1801–13. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(04)17405-9.

Davey E, Borton J, Foley M. A history of the humanitarian system: Western origins and foundations. London: Humanitarian Policy Group, Overseas Development Institute; 2013.

IASC. The Inter-Agency Standing Committee Geneva, Switzerland https://interagencystandingcommittee.org/the-inter-agency-standing-committee; Accessed 5 Feb 2020.

IFRC. The Code of Conduct for the International Red Cross and Red Crescent Movement and Non-Governmental Organisations (NGOs) in Disaster Relief. International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies International Committee of the Red Cross. https://media.ifrc.org/ifrc/who-we-are/the-movement/code-of-conduct/#:~:text=In%201991%2C%20the%20Council%20of,with%20the%20Steering%20Committee%20for. Accessed Feb 2020.

People In Aid. Code of good practice in the management and support of aid personnel. London: People In Aid; 2003.

ALNAP. ALNAP. About. London: Active Learning Network for Accountability and Performance; 2020. https://www.alnap.org/about; Accessed 5 Feb 2020

Association S. The sphere handbook: humanitarian charter and minimum standards in humanitarian response. Geneva: Sphere Association; 2018. https://doi.org/10.3362/9781908176707.

OCHA. Humanitarian coordination leadership. Geneva: United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs; 2020. https://www.unocha.org/our-work/coordination/humanitarian-coordination-leadership; Accessed 5 Feb 2020

IASC. Key messages: The IASC Transformative Agenda Inter-Agency Standing Committee. https://interagencystandingcommittee.org/iasc-transformative-agenda; Accessed 5 Feb 2020.

CHS Alliance, Group URD, The Sphere Project. Core humanitarian standard on quality and accountability. Core humanitarian standard; 2014.

HQAI. Humanitarian Quality Assurance Initiative 2016. https://hqai.org/; Accessed 5 Feb 2020.

IASC. The Grand Bargain: Inter-Agency Standing Committee. 2020. https://interagencystandingcommittee.org/grand-bargain; Accessed 5 Feb 2020.

Frison S, Smith J, Blanchet K. Does the Humanitarian Sector Use Evidence-informed Standards? A Review of the 2011 Sphere Indicators for Wash, Food Security and Nutrition, and Health Action. PLOS Curr Disast. 2018;10. https://doi.org/10.1371/currents.dis.40805a591152be1c1431b5dab43e516d.

Blanchet K, Frison S. Survey on the knowledge, use, structure and content of the sphere handbook. London: London School of Hygiene and Tropical Medicine; 2017.

Colombo S, Pavignani E. Recurrent failings of medical humanitarianism: intractable, ignored, or just exaggerated? Lancet. 2017;390(10109):2314–24. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(17)31277-1.

Roberts L, Hofmann CA. Assessing the impact of humanitarian assistance in the health sector. Emerg Themes Epidemiol. 2004;1(1):3. https://doi.org/10.1186/1742-7622-1-3.

WHO. Patient Safety Fact File. Geneva: World Health Organization; 2019.

Kruk ME, Gage AD, Arsenault C, Jordan K, Leslie HH, Roder-DeWan S, et al. High-quality health systems in the sustainable development goals era: time for a revolution. Lancet Glob Health. 2018;6(11):e1196–e252. https://doi.org/10.1016/S2214-109X(18)30386-3.

Buth P, de Gryse B, Healy S, Hoedt V, Newell T, Pintaldi G, et al. ‘He who helps the guilty, shares the crime’? INGOs, moral narcissism and complicity in wrongdoing. J Med Ethics. 2018;44(5):299–304. https://doi.org/10.1136/medethics-2017-104399.

Barbazza E, Tello JE. A review of health governance: definitions, dimensions and tools to govern. Health Policy. 2014;116(1):1–11. https://doi.org/10.1016/j.healthpol.2014.01.007.

Siddiqi S, Masud T, Nishtar S, Peters D, Sabri B, Bile K, et al. Framework for assessing governance of the health system in developing countries: gateway to good governance. Health Policy. 2009;90(1):13–25. https://doi.org/10.1016/j.healthpol.2008.08.005.

WHO. Health systems governance for universal health coverage. Geneva: World Health Organization; 2014.

Greer SL, Wismar M, Figueras J. Strengthening health governance: better policies, stronger performance. Berkshire: European Observatory on Health Systems and Policies; 2016.

Kersten R, Bosse G, Dorner F, Slavuckij A, Fernandez G, Marx M. Too complicated for the field? Measuring quality of care in humanitarian aid settings. Glob Health Action. 2013;6(1):20311. https://doi.org/10.3402/gha.v6i0.20311.

Shanks L, Bil K, Fernhout J. Learning without borders: a review of the implementation of medical error reporting in Medecins Sans Frontieres. PLoS One. 2015;10(9):e0137158. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0137158.

Scally G, Donaldson L. Clinical governance and the drive for quality improvement in the new NHS in England. Br Med J. 1998;317(7150):61–5. https://doi.org/10.1136/bmj.317.7150.61.

Gray C. What is clinical governance? Br Med J. 2005;330(7506):s254.3–s254. https://doi.org/10.1136/bmj.330.7506.s254-b.

WHO. ICD-11 International Classification of Diseases 11th Revision: World Health Organization; 2019. https://icd.who.int/en; Accessed 25 Feb 2020

WHO. IASC operational guidance note on the cluster approach in major new and ongoing emergencies 2020. https://www.who.int/hac/network/interagency/news/operational_guidance/en/; Accessed 5 Dec 2020.

OCHA. Financial Tracking Service https://fts.unocha.org/.Accessed Feb 2020. 

Jisc. Online surveys Bristol, United Kingdom: Jisc; 2020. https://www.onlinesurveys.ac.uk/. Accessed 3 Feb 2020

Checchi F, Warsame A, Treacy-Wong V, Polonsky J, Ommeren MV, Prudhon C. Public health information in crisis-affected populations: a review of methods and their use for advocacy and action. Lancet. 2017;390(10109):2297–313. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(17)30702-X.

Blanchet K, Sistenich V, Ramesh A, Frison S, Warren E, Smith J, et al. An evidence review of research on health interventions in humanitarian crises. London: London School of Hygiene and Tropical Medicine; 2015.

WHO. Emergency Medical Teams: World Health Organization. 2019. https://www.who.int/hac/techguidance/preparedness/emergency_medical_teams/en/; Accessed Feb 2020.

Radhakrishna S. Culture of blame in the National Health Service; consequences and solutions. Br J Anaesth. 2015;115(5):653–5. https://doi.org/10.1093/bja/aev152.

Spiegel PB. The humanitarian system is not just broke, but broken: recommendations for future humanitarian action. Lancet. 2017;390. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(17)31278-3.

Checchi F, Waldman R, Roberts L, Ager A, Asgary R, Benner M, et al. World Health Organization and emergency health: if not now, when? BMJ. 2016;352:i469.

Moon S, Leigh J, Woskie L, Checchi F, Dzau V, Fallah M, et al. Post-Ebola reforms: ample analysis, inadequate action. BMJ. 2017;356:j280.