Phân loại các kịch bản điều khiển không lưu bằng cách sử dụng cây quyết định: nhận thức từ một nghiên cứu thực địa trong môi trường radar tiếp cận đầu cuối

Cognition, Technology & Work - Tập 22 - Trang 159-179 - 2019
Stathis Malakis1, Panagiotis Psaros1, Tom Kontogiannis2, Christina Malaki3
1ATC Section, Hellenic Civil Aviation Authority, Rhodes/Diagoras International Airport, Rhodes, Greece
2Department of Production Engineering and Management, Technical University of Crete, Chania, Greece
3Department of Business Administration, University of Macedonia, Thessaloniki, Greece

Tóm tắt

Các kiểm soát viên không lưu chịu trách nhiệm đảm bảo luồng không lưu an toàn, nhanh chóng và có trật tự. Đào tạo của họ chủ yếu dựa vào việc sử dụng mô phỏng để đại diện cho các tình huống bình thường và khẩn cấp khác nhau. Việc phân loại chính xác các kịch bản không lưu có thể hỗ trợ cho việc hiểu rõ hơn về cách các nhân viên kiểm soát phản ứng với sự phức tạp của các kịch bản giao thông. Để đạt được mục tiêu này, chúng tôi đã tiến hành một nghiên cứu thực địa với sự tham gia của các kiểm soát viên không lưu có trình độ, những người tham gia vào các phiên mô phỏng điều khiển radar tiếp cận đầu cuối trong nhiều kịch bản khác nhau. Mục tiêu của nghiên cứu này là hai mặt, trước tiên là khám phá cách cây quyết định và các quy tắc phân loại có thể được sử dụng để phân loại thực tế các kịch bản không lưu, và thứ hai là khám phá những yếu tố nào phản ánh được sự phức tạp hoạt động tốt hơn. Chúng tôi đã áp dụng các phương pháp học máy vào dữ liệu và phát triển các cây quyết định và quy tắc phân loại cho các kịch bản này. Kết quả chỉ ra rằng cây quyết định và các quy tắc phân loại là những công cụ hữu ích trong việc phân loại chính xác các kịch bản và rằng sự phức tạp yêu cầu một bộ dự đoán lớn hơn ngoài số lượng máy bay đơn giản. Các cây quyết định và quy tắc phân loại được phát triển đã thể hiện tốt trong việc dự đoán, tính ổn định và khả năng giải thích. Những lợi ích thực tế có thể được thu được trong các lĩnh vực hoạt động và thiết kế hệ thống trong bối cảnh quản lý luồng không lưu và công suất.

Từ khóa

#điều khiển không lưu #cây quyết định #phân loại kịch bản #mô phỏng #học máy #phức tạp trong hoạt động

Tài liệu tham khảo

Alpaydın E (2014) Introduction to machine learning, 3rd edn. MIT Press, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge Arranz A, Ciruelos C, Etxebarria I, Peces S, Campanelli B, Fleurquin P, Eguiluz VM, Ramasco JJ (2015) Modelling delay propagation trees for scheduled flights, ISDEFE & IFISC, ATM Seminar Athenes S, Averty P, Puechmorel S, Delahaye D, Collet C (2002) ATC complexity and controller workload: trying to bridge the gap. In: Proceedings of the international conference on HCI in aeronautics, Cambridge, Massachusetts, pp 56–60, 23–25 October 2002 Boag C, Neal A, Loft S, Halford GS (2006) An analysis of relational complexity in an air traffic control conflict detection task. Ergonomics 49(14):1508–1526 Breiman L, Friedman JH, Olshen RA, Stone PJ (1984) Classification and regression trees. Wadsworth International Group, Belmont, CA COMMISSION REGULATION (EU) 2015/340 of 20 February 2015 laying down technical requirements and administrative procedures relating to air traffic controllers’ licences and certificates pursuant to Regulation (EC) No 216/2008 of the European Parliament and of the Council, amending Commission Implementing Regulation (EU) No 923/2012 and repealing Commission Regulation (EU) No 805/2011 Cook A, Rivas D (eds) (2016) Complexity science in air traffic management. Ashgate Publishing Limited, England Cook AJ, Zanin M (2016) Complex network theory. In: Cook AJ, Rivas D (ed) Complexity science in air traffic management Abingdon and New York Routledge. pp 9–22 Cook AJ, Blom H, Lillo F, Mantegna R, Miccichè SS, Rivas D, Vázquez R, Zanin M, Mantegnad R (2015) Applying complexity science to air traffic management. J Air Transp Manag 42:149–158 Corver S, Grote G (2016) Uncertainty management in enroute air traffic control: a field study exploring controller strategies and requirements for automation. Cogn Technol Work 18(3):541–565 Domingos P (2012) A few useful things to know about machine learning. Commun ACM 55(10):78–87 EUROCONTROL (2008) Principles for the design of radar simulation. Luxembourg: The European Organisation for the Safety of Air Navigation (EUROCONTROL) EUROCONTROL (2018a) ATFCM Operations Manual: Network Manager. Edition Number: 22.0. Brussels: The European Organisation for the Safety of Air Navigation (EUROCONTROL) EUROCONTROL (2018b) NM ATFCM Monthly summary per airport: ATFM Delay Part—December 2017. Brussels: The European Organisation for the Safety of Air Navigation (EUROCONTROL) Geng L, Hamilton HJ (2006) Interestingness measures for data mining: a survey. ACM Comput Surv 38(3):9 Granger G, Durand N (2003) A traffic complexity approach through cluster analysis. In 5th USA/Eur. Air Traffic Management R&D Seminar Hansman RJ, Davison HJ (2000) The effect of shared information on pilot/controller and controller/controller interactions. In: Third USA/Europe Air Traffic Management R&D Seminar. Napoli, Italy Hilburn B (2004) Cognitive complexity in air traffic control: a literature review. In: Eurocontrol, EEC note no. 04/04 ICAO (1986) Manual of Surface Movement guidance and control systems (SMGCS), document 9476, 1st edn. International Civil Aviation Organization, Montreal ICAO (2016) Air traffic management. Procedures for air navigation services, Document 4444, 16th edn. International Civil Aviation Organization, Montreal Kallus KW, Van Damme D, Dittman A (1999) Integrated job and task analysis of air traffic controllers: Phase 2. Task analysis of en-route controllers (European Air Traffic Management Programme Rep. No. HUM.ET1.ST01.1000-REP-04). EUROCONTROL, Brussels, Belgium Kass GV (1980) An exploratory technique for investigating large quantities of categorical data. Appl Stat 29(2):119–127 Kontogiannis T, Malakis S (2017) Cognitive engineering and safety organization in air traffic management. Taylor & Francis Group, Boca Raton Kontogiannis T, Malakis S, McDonald N (2017) Integrating operational and risk information with system risk models in air traffic control. Cogn Technol Work 19(2–3):345–361 Kopardekar P, Schwartz A, Magyarits S, Rhodes J (2007) Airspace complexity measurement: an air traffic control simulation analysis. In: 7th USA/Europe air traffic management R/D seminar, Barcelona, Spain Laudeman IV, Shelden SG, Branstrom R, Brasil CL (1998). Dynamic density: an air traffic management metric. No. NASATM- 1988-11226. Moffet Field, CA: NASA Ames Research Center Lee K, Feron E, Pritchett A (2009) Describing airspace complexity: airspace response to disturbances. J Guidance, Control, Dyn 32(1):210–222 Liu B, Hsu W, Mun L, Lee H (1999) Finding interesting patterns using user expectations. IEEE Trans Knowl Data Eng 11(6):817–832 Loft S, Bolland S, Humphreys MS, Neal A (2009) A theory and model of conflict detection in air traffic control: incorporating environmental constraints. J Exp Psychol: Appl 15(2):106–124 Loh WY, Shih X (1997) Split selection methods for classification trees. Statistica Sinica 7:815–840 Malakis S, Kontogiannis T (2013) A Sensemaking perspective on framing the mental picture of air traffic controllers. Appl Ergonom 44(2):327–339 Malakis S, Kontogiannis T, Psaros P (2014) Monitoring and evaluating failure-sensitive strategies in air traffic control simulator training. In: 7th International conference on Pervasive technologies related to assistive environments (PETRA), 27–30 May 2014, Rhodes, Greece Masalonis AJ, Callaham MB, Wanke CR (2003) Dynamic density and complexity metrics for real time traffic flow management. In: Proceedings of the 5th USA/Europe air traffic management R & D seminar, Budapest, Hungary Mogford RH, Guttman JA, Morrow SL, Kopardekar P (1995) The complexity construct in air Traffic control: a review and synthesis of the literature. No. DOT/FAA/CT-TN95/22. Atlantic City, NJ: Federal Aviation Administration, William Hughes Technical Center Monechi B, Ducci M, Cipolla M, Vitali S, Micciche S, Mantegna R, Gurtner G, Lillo F, Valori L, Pozzi S (2013) Exploratory analysis of safety data and their interrelation with flight trajectories and network metrics. In: Air transportation system conferences—interdisciplinary science for innovative air traffic management Prandini M, Piroddi L, Puechmorel S, Brazdilova SL (2011) Toward air traffic complexity assessment in new generation air traffic management systems. IEEE Trans Intell Transp Syst 12(3):809–818 Quinlan JR (1986) Induction of decision trees. Mach Learn 1:81–106 Quinlan JR (1993) C4.5: programs for machine learning. Morgan Kaufmann, Burlington Rokach L, Maimon O (2015) Data mining with decision trees: theory and applications, 2nd edn. World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd., Singapore Wang H, Xu X, Zhao Y (2016) Empirical analysis of aircraft clusters in air traffic situation networks. Proc Inst Mech Eng, Part G: J Aerosp Eng 231(9):1718–1731 Zhang J, Yang J, Wu C (2015) From trees to forest: relational complexity network and workload of air traffic controllers. Ergonomics. 58(8):1320–1336