Phát triển năng lực cho công nghệ sinh học nông nghiệp ở các nước đang phát triển: Quan điểm hệ thống đổi mới về nó là gì và cách phát triển nó

Journal of International Development - Tập 17 Số 5 - Trang 611-630 - 2005
Andy Hall1
1United Nations University, Maastricht

Tóm tắt

Tóm tắt

Có nhiều quan điểm khác nhau về ý nghĩa của phát triển năng lực liên quan đến công nghệ sinh học nông nghiệp. Trọng tâm của cuộc tranh luận này là liệu nó nên bao gồm phát triển nguồn nhân lực và cơ sở hạ tầng nghiên cứu, hay bao gồm một loạt các hoạt động rộng hơn, trong đó có phát triển năng lực sử dụng kiến thức một cách hiệu quả. Bài viết này sử dụng khái niệm hệ thống đổi mới để làm sáng tỏ cuộc thảo luận này, lập luận rằng cần phát triển năng lực đổi mới thay vì chỉ năng lực khoa học và công nghệ. Bài viết sau đó trình bày sáu ví dụ về các phương pháp phát triển năng lực khác nhau. Cuối cùng, bài báo đề nghị rằng chính sách cần có cách tiếp cận đa chiều trong phát triển năng lực phù hợp với quan điểm hệ thống đổi mới. Tuy nhiên, cũng lập luận rằng chính sách cần công nhận sự cần thiết phát triển năng lực của nhiều hệ thống đổi mới khác nhau và một phần quan trọng của nhiệm vụ phát triển năng lực là tích hợp các hệ thống khác nhau này tại những điểm chiến lược theo thời gian. Bản quyền © 2005 John Wiley & Sons, Ltd.

Từ khóa

#Phát triển năng lực #công nghệ sinh học nông nghiệp #hệ thống đổi mới #nguồn nhân lực #cơ sở hạ tầng nghiên cứu #đa dạng hóa hệ thống #tích hợp hệ thống #chính sách đa chiều

Tài liệu tham khảo

10.1016/S0305-750X(99)00073-X

10.1093/icc/2.2.157

Biotechnology and Development Monitor, 1999, Editorial: Capacity building for biotechnology and beyond, Biotechnology and Development Monitor, 39, 2

10.1596/0-8213-4173-1

ChatawayJ SmithJ WieldD.2005.Partnerships for building science and technology capacity in Africa: Canadian and UK Experience. Paper prepared for the Africa‐Canada‐UK Exploration: Building Science and Technology Capacity with African Partners 30 January–1 February 2005 Canada House London.

Clark NG, 1995, The interactive nature of knowledge systems: some implications for the Third World, Science and Public Policy, 22

ClarkNG.2004.Science policy and agricultural research in Africa: a capacity building needs assessment. Report to the Science and Technology Commission of NEPAD.

10.1386/ijtm.1.3.196

Clark NG, 2004, Innovations in Innovation: Reflections on Partnership and Learning

Eicher CK, 1989, Working Paper No 16

Edquist C, 1997, Systems of Innovation Approaches: Technologies, Institutions and Organizations

Freeman C, 1987, Technology and Economic Performance: Lessons from Japan

Fukuda‐Parr S, 2002, Capacity for Development: New Solutions to old Problems

Gibbons M, 1994, The New Production of Knowledge

10.1386/ijtm.1.3.146

10.1007/s12130-000-1005-y

10.1016/S0305-750X(01)00004-3

Ikiara M, 2004, Agricultural Biotechnology Research Partnerships in Sub‐Saharan Africa. Achievements, Challenges and Policy Issues, 3

Lundval BA, 1992, National Systems of Innovation and Interactive Learning

10.1080/713670244

MytelkaLK.2001.Promoting scientific and technological knowledge for sustainable development.Prepared for the Third UN Conference on Least Developed Countries Round Table Discussion: Education for All and Sustainable Development in LDC 16 May 2001.

MugabeJ.2000.Biotechnology in developing countries and countries with economies in transition: strategic capacity building consideration.Prepared for the United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD) Geneva 23 March 2000.

Nelson RR, 1982, An Evolutionary Theory of Economic Change

OECD, 1997, National Innovation Systems

10.1016/S0305-750X(98)00030-8

Velho L, 2004, Agricultural biotechnology research partnerships in sub‐Saharan Africa. Achievements, challenges and policy issues. UNU‐INTECH, Technology Policy Briefs, 3, 1

Verástegui J, 1999, Transferring expertise and building capacities in agro‐biotechnology: the experience of CamBioTec, Biotechnology and Development Monitor, 39, 2